ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!

خرید هدیه، خرید ماگ

تابلو اعلانات سایت
میلیاردرها مرامنامه (قوانین سایت) میلیاردر هدف این سایت چیست؟ میلیاردر دانلود ماهنامه سایت
میلیاردرها اتمام حجت (حتما بخوانید.) میلیاردر راه اندازی کسب و کار توسط اعضا میلیاردر مسابقه دوبرابر کردن پول
میلیاردرها عضویت در بخش ویژه VIP میلیاردر موفقیت های دوستان بعد از عضویت در سایت میلیاردر تبلیغات و معرفی کار و شغل شما


راهنمای خرید هدیه، ماگ و فلاسک

ماگستان, اولین و تنهاترین

ماگستان, اولین و تنهاترین


چی توز، یک برند ایرانی با طعم تقلید !
زمان کنونی: 09-23-2025, 11:59 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: کامیار کاظمی
آخرین ارسال: 3ObHaN
پاسخ:
بازدید: 3297

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 14 رأی - میانگین امیتازات : 3.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چی توز، یک برند ایرانی با طعم تقلید !
12-13-2011, 08:15 PM (آخرین ویرایش در این ارسال: 12-13-2011 08:17 PM، توسط کامیار کاظمی.)
ارسال: #1
چی توز، یک برند ایرانی با طعم تقلید !
به گفته ی انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) قرن ها است که علم برندسازی به عنوان ابزاری برای ایجاد تمایز میان کالاهای یک تولید کننده از سایر تولیدکنندگان مطرح است. چی توزطبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند عبارت است از « نام، واژه یا علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از تمامی این عناصر که به منظور شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده (یا گروهی از فروشندگان) با هدف ایجاد تمایز در عرصه ی رقابت مورد استفاده قرار می گیرد». از دیدگاه تکنیکی، هر زمانی که متخصص بازاریابی، نام، لوگو یا نماد جدیدی را برای محصول جدیدی ایجاد می کند، یک برند آفریده است. با وجود این بسیاری از مدیران، واژه ی برند را تنها زمانی مورد استفاده قرار می دهند که این نام توانسته باشد محبوبیت و اعتباری در عرصه ی بازار برای خود پیدا کند و حتی فراتر از آن یک نام را زمانی برند تلقی می کنند که دارای شخصیت و ویژگیهای خاصی باشد. به همین دلیل باید بین تعریف انجمن بازاریابی آمریکا و تعریف برند در صنعت تفاوت قائل شویم.
[تصویر: cheetoz-monkey.gif]
هر کدام از تعاریف و رویکردها را که برای برند بپذیریم، باید چی توز (Chee Toz) این نام شناخته شده در صنایع غذایی و به طور مشخص صنعت اسنک را یک برند بدانیم. می توان چی توز را در صنعت خود یک رهبر بدانیم. در سایت شرکت « گروه صنایع غذایی دینا » مالک برند چی توز و بسیاری از برندهای دیگر در زمینه چیپس، پاپ کورن، اسنکها و ... این گونه آمده است :
« گروه صنایع غذایی دینا متشکل از ده شرکت است. سهام تمامی این شرکت ها (به استثناء شرکت قوطی آلومینیومی کاوه) به رغم آن که از نظر مالکیت و مدیریت مستقل هستند، در اختیار یک خانواده قرار دارد.
نخستین شرکت عضو این گروه در سال 1338 بنیانگذاری شد. از آن هنگام تا به امروز، این گروه طی سال ها تلاش بی وقفه به اعتباری دست پیدا کرد که حاصل شفافیت، تعهد، انسجام و رشد و پیشرفتی خستگی ناپذیر بود.
دینا در ایران، جایی که این شرکت ها در آن تأسیس شده، شرکت هایی را به عنوان اعضاء خود پذیرفت که از نظر تولید، پخش، تدارکات و سرمایه گذاری محلّی با شرکای چند ملیّتی و منطقه ای حرکتی همسو داشته باشند.
این شرکت هم اکنون در گسترۀ وسیعی، از جمله شیشه زدن نوشابه های غیرالکلی، تولید اسنک، ساخت قوطی های آلومینیومی، صندوق و جعبه های پلاستیکی و تولید پودر پنیر فعالیت دارد. شاخۀ پخش دینا مسئولیت پخش تمامی این محصولات را بر عهده داشته و بی تردید یکی از گسترده ترین و به روز ترین واحدهای فروش و پخش در کل کشور است.»

گروه صنایع غذایی دینا محصولات متنوعی با هر کدام از برندهای زیر روانه ی بازار می کند (تنها با نام چی توز بیش از 25 محصول مختلف به بازار عرضه می شود). برندهایی مثل چی توز، چی پف، چی پلت، نیک و نک، مانچیپس، تورتیا، سون آپ و پپسی از آن جمله است. این شکل نام گذاری برندهای شرکت دینا که در آن بخش «چی» ثابت است ما را به یاد شیوه ی نام گذاری Nestle در برندهایی مثل Nescafe یا Nescafe می اندازد.
[تصویر: chipuff.gif]
[تصویر: cheetoz.gif]
[تصویر: munchips.gif]
[تصویر: mirinda.gif]
[تصویر: tortia.gif]
[تصویر: pepsi.gif]

سوالی که پس از مشاهده ی این برندها شاید به ذهن خطور کند، علت عرضه ی محصولات مشابه توسط دینا با برندهای مختلف است؟ مثلاً محصولات چی توز، نیک و نک و مانچیپس بسیار مشابه هستند و می توانستند تحت یک نام برند عرضه شوند، و احتمالاً هزینه های بازاریابی را کاهش دهند؟ همچنین است برای سون آپ و پپسی و میراندا ! البته دینا در چنین استراتژی تنها نیست و بسیاری از بزرگان دنیا از همین شیوه استفاده می کنند. شما می توانید پاسخ به این سوال را در سایر مطالب پایگاه اطلاع رسانی صنعت ، بیابید.

هر چند نگارنده ی این مطلب اگر نه به عنوان یک کارشناس بازاریابی بلکه دست کم به عنوان یک علاقه مند به موضوعات کسب و کار، دینا را یک مجموعه‌ی خصوصی موفق می داند و همواره برنامه های بازاریابی، کمپینهای تبلیغاتی، تنوع در محصول، توزیع خوب، کیفیت بالا و ... را تحسین نموده است و دینا و علی الخصوص چی توز را برندی موفق در بازاری رقابتی می داند، اما نمی شود چی توز را دید و شباهت بالای آن با محصولات شرکت Frito Lay با برند Chee Tos را ندید ! البته همین جا باید بگوییم که تقلید خوب خودش جای تحسین دارد، اما شاید این همه شباهت، مشکلاتی را برای ورود به بازارهای جهانی ایجاد کند.

شرکت Frito-Lay یک شرکت آمریکا وابسته به پپسی است که تولید کننده ی محصولاتث همچون چیپس و اسنک است. نیاز به دقت زیادی برای دریافتن این شباهت بین چی توز ایرانی و Chee Tos آمریکایی نیست !

شخصیت کارتونی چی توز ایران (میمون چی توز) و Chee Tos امریکایی (Chester Cheeta)
[تصویر: chester-cheetah.gif]

[تصویر: chester.gif]

لوگوی چی توز و چی توس

[تصویر: cheetos-logo.gif]

بسته بندی محصولات
[تصویر: cheetoz-crunchy.gif]
[تصویر: cheetos-crunchy.gif]
به این دو بسته بندی دقت کنید، نام هر دو محصول چی توز کرانچی است و هر دو شخصیت با عینک آفتابی بر روی اسکیت برد هستند ! رنگها هم که کاملاً یکی است؛ این شباهت اتفاقی نیست ! هست؟

حتی برنامه ی تحسین برانگیزِ اخیر چی توز در استفاده از یک بازی آنلاین تحت وب که به نوعی از ویژگیهای یک شبکه ی اجتماعی هم بهره می برد (http://www.cheetozia.com) ما را به یاد سایت http://www.battleofthecheetos.com می اندازد. در بازی چی توزیها، کاربر می تواند شخصیتهایی مطابق با سلیقه ی خود بر اساس میمون چی توز بسازد و تصویر حاصل را با دیگر دوستانش به اشتراک بگذارد و شاید بتوان این را مهمترین استفاده از شبکه های اجتماعی و بازیهای تحت وب در ایران در جهت توسعه ی برندِ یک محصول دانست که بدون شک تاثیر مثبتی بر عملکرد این برند خواهد داشت و ادامه ی این برنامه ها قطعاً ورود برندهای جدید در این صنعت را غیر ممکن خواهد ساخت ! البته بد نیست بدانید که چی توزیها در مقایسه مشابه آمریکایی اش بسیار محدودتر است. شاید چی توزیها در توسعه اش نیازمند ایده های جدید بسیاری باشد، ایده هایی شاید این بار تنها نمونه برداری از Chee tos نباشد !

شاید بتوان این شباهت ها را در استراتژیهای برند هم مشاهده کرد، زیرا با نگاهی کوتاه می بینیم که Frito-Lay هم برندهای مختلفی را با همین سبک مشاهده می کنیم. همچنین Frito-Lay دارای طعمهای اختصاصی برای کشورهای مختلف دنیا است، طعمهایی ویژه ی کره ی جنوبی، پرو، کانادا و ... که قطعاً در کسب بازار در بازارهای جهانی موثر بوده است.

در برخی موارد این شباهت به قدری زیاد است، که این شک را به وجود می اورد که شاید قرار گرفتن گروه صنایع غذایی دینا در شهرک صنعتی توس (مشهد) و شهر توس هم ارتباطی با چی توس دارد !

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
منابع مورد استفاده در این مطلب :
وب سایت فارسی :
http://www.dinafood.com
http://www.cheetozia.com
وب سایت انگلیسی:
http://www.cheetos.com
http://www.fritolay.com
http://www.battleofthecheetos.com

[تصویر: Mrkamiar2.gif]


مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پیام های داخل این موضوع
چی توز، یک برند ایرانی با طعم تقلید ! - کامیار کاظمی - 12-13-2011 08:15 PM

موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  روش تشخیص فلاسک با کیفیت از فلاسک بی‌کیفیت در ماگستان مشاور ویژه کسب و کار 3 727 12-26-2023 10:36 AM
آخرین ارسال: مشاور ویژه کسب و کار
  انتخاب برند ( لطفا شرکت کنید دوستان ) top-banner 4 3,096 09-05-2018 05:30 PM
آخرین ارسال: sabtesherkat
  انتخاب نام برند زیبا برای پوشاک soltan_sal 12 121,840 08-23-2017 08:37 PM
آخرین ارسال: ehsan.m.nezhad
  مراحل و نحوه ثبت برند تجاری کالا ؟؟؟ ehsan573 0 800 06-24-2017 10:13 AM
آخرین ارسال: ehsan573
  بهترین راه تبلیغات برند در محله های پر جمعیت چیست؟ aligharagezlou 2 1,532 02-11-2017 03:40 PM
آخرین ارسال: sinap
  مشاوره در ثبت برند و چند سوال در باره ثبت آن aligharagezlou 4 1,683 05-25-2016 10:16 AM
آخرین ارسال: aligharagezlou
  برند سازی = راه نجات اقتصاد ایران مهرشاد میردائمی 6 2,792 05-13-2016 05:57 PM
آخرین ارسال: soheyl_ir89
  راه اندازی برند پوشاک ورزشی! fado 3 1,468 10-02-2015 11:45 AM
آخرین ارسال: toofan245
  می توان محصولا را بدون برند در بازار توضیع کرد? kastrol 4 1,562 08-31-2015 03:43 PM
آخرین ارسال: hamidirche2
  چطور میتوانیم خودمان برند را در سازمان ثبت ، ثبت کنیم ؟ Skp 1 2,033 06-28-2015 06:22 AM
آخرین ارسال: pooya 90
Smile به دنبال نام زیبا برای ثبت برند، نظر شما چیست؟ بیا تو masoud_t 3 5,117 01-08-2015 11:05 AM
آخرین ارسال: MFRKING
  به نظر شما معروف ترین برند ایران کدام است ؟ dehkadeh ali 15 5,235 12-07-2014 02:29 PM
آخرین ارسال: mas
  کار افرینی با صد میلیون valter 7 2,878 10-09-2014 02:37 PM
آخرین ارسال: tondar12
  معرفی طراحی برند valter 7 5,038 10-13-2013 09:07 PM
آخرین ارسال: mohammadshamosi
Rainbow نگاهی نو به مدیریت برند مهرشاد میردائمی 0 1,345 08-13-2013 07:51 PM
آخرین ارسال: مهرشاد میردائمی
  معنای برند رولکس، وسیله ای برای بیان خود .... mallarme 0 1,531 06-20-2013 01:17 PM
آخرین ارسال: mallarme
  راه اندازی برند بهانه 5 4,205 04-11-2013 11:54 PM
آخرین ارسال: بهانه
  درخواست پیشنهاد یک برند برای فعالیت در اینترنت MohamadMJ 3 2,336 02-15-2013 09:18 AM
آخرین ارسال: MohamadMJ
  زارا برندی بدون تبلیغ اما با شبه های زیاااااد کوروش بزرگ 0 987 01-20-2013 12:14 AM
آخرین ارسال: کوروش بزرگ
  شخصیت برند dehkadeh ali 0 1,735 11-20-2012 01:32 AM
آخرین ارسال: dehkadeh ali

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تماس با ما | سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران | بازگشت به بالا | بازگشت به محتوا | آرشیو | پیوند سایتی RSS