سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: چی توز، یک برند ایرانی با طعم تقلید !
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
به گفته ی انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) قرن ها است که علم برندسازی به عنوان ابزاری برای ایجاد تمایز میان کالاهای یک تولید کننده از سایر تولیدکنندگان مطرح است. چی توزطبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند عبارت است از « نام، واژه یا علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از تمامی این عناصر که به منظور شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده (یا گروهی از فروشندگان) با هدف ایجاد تمایز در عرصه ی رقابت مورد استفاده قرار می گیرد». از دیدگاه تکنیکی، هر زمانی که متخصص بازاریابی، نام، لوگو یا نماد جدیدی را برای محصول جدیدی ایجاد می کند، یک برند آفریده است. با وجود این بسیاری از مدیران، واژه ی برند را تنها زمانی مورد استفاده قرار می دهند که این نام توانسته باشد محبوبیت و اعتباری در عرصه ی بازار برای خود پیدا کند و حتی فراتر از آن یک نام را زمانی برند تلقی می کنند که دارای شخصیت و ویژگیهای خاصی باشد. به همین دلیل باید بین تعریف انجمن بازاریابی آمریکا و تعریف برند در صنعت تفاوت قائل شویم.
[تصویر: cheetoz-monkey.gif]
هر کدام از تعاریف و رویکردها را که برای برند بپذیریم، باید چی توز (Chee Toz) این نام شناخته شده در صنایع غذایی و به طور مشخص صنعت اسنک را یک برند بدانیم. می توان چی توز را در صنعت خود یک رهبر بدانیم. در سایت شرکت « گروه صنایع غذایی دینا » مالک برند چی توز و بسیاری از برندهای دیگر در زمینه چیپس، پاپ کورن، اسنکها و ... این گونه آمده است :
« گروه صنایع غذایی دینا متشکل از ده شرکت است. سهام تمامی این شرکت ها (به استثناء شرکت قوطی آلومینیومی کاوه) به رغم آن که از نظر مالکیت و مدیریت مستقل هستند، در اختیار یک خانواده قرار دارد.
نخستین شرکت عضو این گروه در سال 1338 بنیانگذاری شد. از آن هنگام تا به امروز، این گروه طی سال ها تلاش بی وقفه به اعتباری دست پیدا کرد که حاصل شفافیت، تعهد، انسجام و رشد و پیشرفتی خستگی ناپذیر بود.
دینا در ایران، جایی که این شرکت ها در آن تأسیس شده، شرکت هایی را به عنوان اعضاء خود پذیرفت که از نظر تولید، پخش، تدارکات و سرمایه گذاری محلّی با شرکای چند ملیّتی و منطقه ای حرکتی همسو داشته باشند.
این شرکت هم اکنون در گسترۀ وسیعی، از جمله شیشه زدن نوشابه های غیرالکلی، تولید اسنک، ساخت قوطی های آلومینیومی، صندوق و جعبه های پلاستیکی و تولید پودر پنیر فعالیت دارد. شاخۀ پخش دینا مسئولیت پخش تمامی این محصولات را بر عهده داشته و بی تردید یکی از گسترده ترین و به روز ترین واحدهای فروش و پخش در کل کشور است.»

گروه صنایع غذایی دینا محصولات متنوعی با هر کدام از برندهای زیر روانه ی بازار می کند (تنها با نام چی توز بیش از 25 محصول مختلف به بازار عرضه می شود). برندهایی مثل چی توز، چی پف، چی پلت، نیک و نک، مانچیپس، تورتیا، سون آپ و پپسی از آن جمله است. این شکل نام گذاری برندهای شرکت دینا که در آن بخش «چی» ثابت است ما را به یاد شیوه ی نام گذاری Nestle در برندهایی مثل Nescafe یا Nescafe می اندازد.
[تصویر: chipuff.gif]
[تصویر: cheetoz.gif]
[تصویر: munchips.gif]
[تصویر: mirinda.gif]
[تصویر: tortia.gif]
[تصویر: pepsi.gif]

سوالی که پس از مشاهده ی این برندها شاید به ذهن خطور کند، علت عرضه ی محصولات مشابه توسط دینا با برندهای مختلف است؟ مثلاً محصولات چی توز، نیک و نک و مانچیپس بسیار مشابه هستند و می توانستند تحت یک نام برند عرضه شوند، و احتمالاً هزینه های بازاریابی را کاهش دهند؟ همچنین است برای سون آپ و پپسی و میراندا ! البته دینا در چنین استراتژی تنها نیست و بسیاری از بزرگان دنیا از همین شیوه استفاده می کنند. شما می توانید پاسخ به این سوال را در سایر مطالب پایگاه اطلاع رسانی صنعت ، بیابید.

هر چند نگارنده ی این مطلب اگر نه به عنوان یک کارشناس بازاریابی بلکه دست کم به عنوان یک علاقه مند به موضوعات کسب و کار، دینا را یک مجموعه‌ی خصوصی موفق می داند و همواره برنامه های بازاریابی، کمپینهای تبلیغاتی، تنوع در محصول، توزیع خوب، کیفیت بالا و ... را تحسین نموده است و دینا و علی الخصوص چی توز را برندی موفق در بازاری رقابتی می داند، اما نمی شود چی توز را دید و شباهت بالای آن با محصولات شرکت Frito Lay با برند Chee Tos را ندید ! البته همین جا باید بگوییم که تقلید خوب خودش جای تحسین دارد، اما شاید این همه شباهت، مشکلاتی را برای ورود به بازارهای جهانی ایجاد کند.

شرکت Frito-Lay یک شرکت آمریکا وابسته به پپسی است که تولید کننده ی محصولاتث همچون چیپس و اسنک است. نیاز به دقت زیادی برای دریافتن این شباهت بین چی توز ایرانی و Chee Tos آمریکایی نیست !

شخصیت کارتونی چی توز ایران (میمون چی توز) و Chee Tos امریکایی (Chester Cheeta)
[تصویر: chester-cheetah.gif]

[تصویر: chester.gif]

لوگوی چی توز و چی توس

[تصویر: cheetos-logo.gif]

بسته بندی محصولات
[تصویر: cheetoz-crunchy.gif]
[تصویر: cheetos-crunchy.gif]
به این دو بسته بندی دقت کنید، نام هر دو محصول چی توز کرانچی است و هر دو شخصیت با عینک آفتابی بر روی اسکیت برد هستند ! رنگها هم که کاملاً یکی است؛ این شباهت اتفاقی نیست ! هست؟

حتی برنامه ی تحسین برانگیزِ اخیر چی توز در استفاده از یک بازی آنلاین تحت وب که به نوعی از ویژگیهای یک شبکه ی اجتماعی هم بهره می برد (http://www.cheetozia.com) ما را به یاد سایت http://www.battleofthecheetos.com می اندازد. در بازی چی توزیها، کاربر می تواند شخصیتهایی مطابق با سلیقه ی خود بر اساس میمون چی توز بسازد و تصویر حاصل را با دیگر دوستانش به اشتراک بگذارد و شاید بتوان این را مهمترین استفاده از شبکه های اجتماعی و بازیهای تحت وب در ایران در جهت توسعه ی برندِ یک محصول دانست که بدون شک تاثیر مثبتی بر عملکرد این برند خواهد داشت و ادامه ی این برنامه ها قطعاً ورود برندهای جدید در این صنعت را غیر ممکن خواهد ساخت ! البته بد نیست بدانید که چی توزیها در مقایسه مشابه آمریکایی اش بسیار محدودتر است. شاید چی توزیها در توسعه اش نیازمند ایده های جدید بسیاری باشد، ایده هایی شاید این بار تنها نمونه برداری از Chee tos نباشد !

شاید بتوان این شباهت ها را در استراتژیهای برند هم مشاهده کرد، زیرا با نگاهی کوتاه می بینیم که Frito-Lay هم برندهای مختلفی را با همین سبک مشاهده می کنیم. همچنین Frito-Lay دارای طعمهای اختصاصی برای کشورهای مختلف دنیا است، طعمهایی ویژه ی کره ی جنوبی، پرو، کانادا و ... که قطعاً در کسب بازار در بازارهای جهانی موثر بوده است.

در برخی موارد این شباهت به قدری زیاد است، که این شک را به وجود می اورد که شاید قرار گرفتن گروه صنایع غذایی دینا در شهرک صنعتی توس (مشهد) و شهر توس هم ارتباطی با چی توس دارد !

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
منابع مورد استفاده در این مطلب :
وب سایت فارسی :
http://www.dinafood.com
http://www.cheetozia.com
وب سایت انگلیسی:
http://www.cheetos.com
http://www.fritolay.com
http://www.battleofthecheetos.com
فکر نمیکنم در داخل کشور تقلیدی بودن این برند مشکل زیادی ایجاد بکنه ولی مطمئنا در صارات توان رقابت با برند اصلی رو نخواهد داشت و در ضمن مشتری جهانی از تقلیدی بودن برند مطلع شده و به جنس اطمینان نخواهد کرد ای کاش این همه هزینه صرف برندی مشد که منحصر به فرد بود و نه تقلیدی. چی توز تا امروز کلی هزینه کرده تا شناخته بشه.
به نظر من براي جا انداختن يك برند و نام تجاري يكي از بهترين راه ها اين است كه قسمت متمايز نام را بر روي محصولات مختلفي بگذاريم مانند همان كاري كه چي توز كرد.
برای من هم خیلی جالب است.واقعا چرا باید این تقلید انجام شود؟
چه دلیلی دارد؟
واقعا حیف آن همه هزینه است!
اولا اينكه چي توز موفقه حداقل در داخل...ثانيا تقليد خيلي زيركانه اي كرده من به چي توز تبريك ميگم...ثالثا حسابي صاحبشو ثروتمند كرده...فقط ايكاش برندشو از اول جديد و غير تقليدي طراحي ميكرد
شاید که برای شروع کار از خارج از کشور حمایت شده باشن و همون شرکت خارجی اونها رو تحریک کرده باشه .
شاید هم این تقلید رو انجام دادن تا برای ایده یابی در مورد کارهای تبلیغاتیشون دیگه به خودشون زحمت ندن .
مثل محصول رب گوجه فرنگی 95 که مشخص شد کمک هایی از طرف بهایی ها و انگلیس ها به اونها میشه . و برند و نام 95 رو هم بخاطر مقدس بودن این عدد برای بهایی ها انتخاب کرده بودن .
شایدم هیچ دلیل خاصی نداشتتن و خودشون فکر کردن و این برند رو انتخاب کردن که با این همه شباهت بعید به نظر میرسه .
(12-14-2011 12:54 AM)arash1367 نوشته شده توسط: [ -> ]شاید که برای شروع کار از خارج از کشور حمایت شده باشن و همون شرکت خارجی اونها رو تحریک کرده باشه .
شاید هم این تقلید رو انجام دادن تا برای ایده یابی در مورد کارهای تبلیغاتیشون دیگه به خودشون زحمت ندن .
مثل محصول رب گوجه فرنگی 95 که مشخص شد کمک هایی از طرف بهایی ها و انگلیس ها به اونها میشه . و برند و نام 95 رو هم بخاطر مقدس بودن این عدد برای بهایی ها انتخاب کرده بودن .
شایدم هیچ دلیل خاصی نداشتتن و خودشون فکر کردن و این برند رو انتخاب کردن که با این همه شباهت بعید به نظر میرسه .

برایم این مسئله جالب بود. کاش منبع این مسئله را ذکر می کردید.
اخي ! دلم سوخت واسه چيتوز Sad
شركت به اين عظمتي ، سر يه اشتباه نميتونه وارد بازار صادرات بشه !!!
ولي چون بازهم بايد در بازار رقابتي بازاريابي كنه ميتونه اسم و برند مخصوص براي بازارهاي صادراتي درست كنه ! با بسته بندي جديد . فقط يه خط توليد جديد ميخواد !
پفك هاي مالزي خيلي بدمزه هستند Sad
لینک مرجع