ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!

خرید هدیه، خرید ماگ

تابلو اعلانات سایت
میلیاردرها مرامنامه (قوانین سایت) میلیاردر هدف این سایت چیست؟ میلیاردر دانلود ماهنامه سایت
میلیاردرها اتمام حجت (حتما بخوانید.) میلیاردر راه اندازی کسب و کار توسط اعضا میلیاردر مسابقه دوبرابر کردن پول
میلیاردرها عضویت در بخش ویژه VIP میلیاردر موفقیت های دوستان بعد از عضویت در سایت میلیاردر تبلیغات و معرفی کار و شغل شما


راهنمای خرید هدیه، ماگ و فلاسک

ماگستان, اولین و تنهاترین

ماگستان, اولین و تنهاترین


در گذر تاریخ و فرهنگ ملی
زمان کنونی: 09-24-2025, 09:30 AM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 10 مهمان
نویسنده: Alireza_Kh
آخرین ارسال: Alireza_Kh
پاسخ:
بازدید: 31418

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 35 رأی - میانگین امیتازات : 3.57
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در گذر تاریخ و فرهنگ ملی
03-18-2013, 12:50 AM
ارسال: #199
RE: در گذر تاریخ و فرهنگ ملی
ریشه و تبار مردم آذربایجان (بخش چهارم- پایانی)
-----------------------------------------------------




گذری كوتاه به تاریخ ایران پس از اسلام

پان تركیست‌ها، با بهره‌گیری از بودجه‌های دولتی و دلارهای خارجی، از چیزی به نام قوم ترك به عنوان برده و قوم همیشه زیر ستم هیولایی به نام قوم فارس نام می‌برند! نخست باید بگویم، ما نه قومی به نام ترك و نه قومی به نام فارس در ایران داریم كه اساسا بتوانیم آنان را در برابر هم بگذاریم. فارس نام زبانی است كه بیشتر در شمال شرق ایران و دربار پادشاهان بدان گویش می‌شد كه پس از غلبه زبان تازی بر زبان پهلوی، به كمك مردم ایران شتافت و توده‌های ایرانی با آغوش باز به پیشواز آن رفتند و در توسعه و گسترش آن كوشیدند و از سمرقند و بخارا و شروان و گنجه و آذربایجان گرفته تا كردستان و شیراز و اسپهان و توس و كاشان، بدان سخن‌ها گفته، شعرها ساخته و كتاب‌ها نوشته‌اند، بدین گونه است كه زبان پارسی از آن تمام مردم ایران است و از آن هیچ توده و گروهی نیست و نماد فرهنگ ملی مردم ایران می‌باشد و پاسداشت آن، پاسداشت تمام مردم ایران زمین است.

اگر قومی به نام فارس هست، پس جایگاه آن كجاست؟ ممكن است ما استانی به نام فارس داشته باشیم، اما در آن استان ایل‌های كوچ نشینی ساكنند كه «پاره‌ای» به نوعی تركی گویش می‌كنند. اكنون دیگر قوم فارس چه صیغه‌ای است، ما ندانیم؟ از دگرسو ما نمی توانیم به ایرانی نژادان آذری كه به یك زبان تركی- ایرانی سخن می‌گویند نام ترك دهیم. شایان نگرش است كه ترك و فارس چیزی است كه در گفت‌وگوی عوام به كار می‌رود یا سر رشته داران برای آسانی كار بخش‌بندی خود، می‌كنند. وگرنه چیزی به نام قوم ترك (البته نه آذری) و قوم فارس هیچ پایه و بنیانی ندارد.

اینان با تعریف كردن كثیرالمله بودن ایران (برپایه همان تعریف كه استالین از ملت كرد (افرادی كه به یك زبان و لهجه سخن می‌گویند)، در پی آنند كه زمینه‌های جدایی سرزمین‌های ایرانی را فراهم آورند، ما می‌پرسیم به گفته شما آیا ایران كثیرالمله است و نه هندوستان و پاكستان و عراق و تركیه و روسیه و چین و ده‌ها كشور دیگر. (به گفته استاد شهریار: ملتی با یك زبان، تاریخ كی دارد نشان).

هنگامی كه ایرانیان توانستند تازیان را كم كم سر جای خود بنشانند، صد افسوس گرفتار مردمانی شدند كه ایرانیان در برابر آنان تازیان را آرزو كردند. تازیان برای آن‌كه بتوانند برای همیشه از شر جنبش‌های ملی ایرانیان آسوده شوند و از دگر سو، شرق خلافتی را كه از چگالشان بدر رفته بود باز به چنگ آورند، با تركان دست به دست هم می‌دهند و تازیان با بهره‌برداری از تعصبات سخت مذهبی تركان كه با برداشت‌های شخصی، قومی و قبیله‌ای هنگام بت پرستی‌شان، از اسلام به عنوان شگردی خونین برای از پای درآوردن مخالفانشان همی بهره می‌بردند، بهترین سود را برای سركوبی ایرانیان بردند و تركان نیز مشروعیت حكومت خود را از تازیان می‌گرفتند.

بدین گونه بیابان گردان نامتمدنی كه تا چند سال پیش به سبب قدرت ساسانیان حتی خواب ورود به ایران را نمی‌دیدند اكنون سررشته‌دار، آن سرزمین گشته بودند. وقتی گفته می‌شود تركان دارای آن ویژگی‌های اخلاقی ناپسند بودند، منظور نژاد زردی است كه چنگیز و هلاكو، تیمور لنگ و آتیلا، چهار تن از خون‌خوارترین، ستم‌كارترین و بی فرهنگ‌ترین موجودات هستی، فرزندان آن نژاد بوده‌اند.

بزرگ‌ترین زیان این بیابان‌گردان، نداشتن دلبستگی به شهر و شهرنشینی بود كه سبب گردید نهادهای مدنی در ایران كه پایه‌های كهن چند هزار ساله داشت، به روز نگردد. به گفته بیهقی؛ «بیابان، ایشان را پدر و مادر است، همان گونه كه ما را شهرها». خودكامگلی این حكومت‌های ایلی، نبود امنیت فردی، اجتماعی، اقتصادی و دادگستری به اینكه نهاد‌های مدنی در ایران شكل نگیرد شدت بخشید.

تاریخ نگاران برجسته‌ای چون ابن حوقل و مسعودی در سده چهارم هجری هنگام سفر به بخش‌های ایران از قوم‌های مختلف ایران یاد كرده‌اند كه در اران، آذربایجان، دربند، قفقاز، خراسان، سیستان، ارمنستان و دگر بخش‌های شرق و غرب و جنوب ایران زندگی می‌كنند و همه به زبان پارسی سخن می‌گویند.


مسعودی تاریخ نگار برجسته در سده دهم میلادی/ چهارم هجری، می‌نویسد:
«ایرانی‌ها مردمانی‌اند كه، حد كشورشان كوهستان‌های ماهات و جز آن و آذربایجان تا بلاد ارمنستان و اران و بیلقان تا دربند كه باب الابواب است، و تا ری و طبرستان و مسقط و شابران و جرجان و ابرشهر، كه نیشابور است، و هرات و مرو و دیگر از شهرهای خراسان و سجستان و كرمان و فارس و اهواز و آن چه كه اكنون بدین قسمت پیوسته است... و همه این شهرها كشور واحدی بوده كه پادشاه و زبان واحدی داشته... جز اینكه در پاره‌ای موارد زبانشان با هم مبانیت داشته اما این زبان واحدی است زیرا الفبای آن واحد است و یكسان نوشته می‌شود و بهم پیوستن حروفش مشابه است اما جدایی‌های آن در فهلوی یا دری یا آذری و جز این‌ها، از زبان فارسی است.»پس به آسانی آشكار است مسعودی آذری‌ها را به عنوان بخشی از خانواده بزرگ پارسی زبان به شمار می‌آورد.

استخری، جهانگرد هم زمان مسعودی نیز زبان آذربایجانیان را پارسی می‌داند.

یاقوت حموی (سده سیزدهم میلادی)، نیز می‌نویسد: «سكنه آذربایجان، چهره‌هایی زیبا و پوستی خوش رنگ دارند و به زبانی كه‌ آذری خوانده می‌شود سخن می‌گویند كه این را خودشان می‌فهمند و لا غیر».

رسمیت زبان پارسی و موقعیت ممتاز آن، تا سده دهم هجری حتی در دربار تركان عثمانی ادامه داشت، به گونه‌ای كه در دوران تركان عثمانی نامه‌ها و نوشته‌ها به پارسی بود و در مكتب خانه‌های عثمانی زبان پارسی، زبان نخست بود.

آوردن رباعی‌های بیش از سد چامه گوی (شاعر) آذری و ارانی در كتاب «نزهت المجالس» در سده هفتم هجری17 نشان می‌دهد كه بخش‌های اران و آذربایجان از دیرباز پایگاه فرهنگ و زبان ایرانی بوده است.

تا این كه همان گونه كه پیشتر رفت آذربایجان به سبب ویژگی‌های ممتاز جغرافیایی و چمنزارهای سرسبز كه همواره برای بیابان گردان دامدار كشش فراوان داشت پس از یورش تركان غز در نیمه سده ششم هجری،كم كم دسته‌های دگر از تركان به آذربایجان روی نهادند، با این حال تا آغاز صفویه، زبان پارسی هنوز در اران و آذربایجان موقعیت ممتاز داشت.

در تمام این دوره‌ها زبان پارسی و آیین‌های ملی بود كه سبب همدلی و همبستگی اقوام مختلف ایران بود.

برخلاف كشورهایی چون فرانسه كه به دستور فرانسوای نخست در 1539 میلادی، گویش «ایل دو فرانس» (پاریس و اطراف) زبان ملی و رسمی همه فرانسوی‌ها شد یا برخلاف كشورهایی چون آلمان و انگلیس كه با دستور و زور سیاسی پادشاهان وقت، گویشی از گویش‌های گوناگون، زبان ملی و رسمی آنان گردید، رسمیت پارسی پس از، از میان رفتن زبان پهلوی به سبب زور سیاسی یا «ستم فرهنگی فارس‌ها» و «سیاست پان فارسیسم پهلوی‌ها!» نبود، چرا كه پارسی برای تمام ایرانیان نماد فرهنگ ایرانی و هویت آنان است، چرا كه اگر پارسی نمی‌ماند، ایرانیان یا همانند مصریان عرب می‌شدند یا همانند مردمان آسیای صغیر، ترك و آن‌گاه دم از هویت ایرانی زدن و خود را فرزندان نیاكان ایرانی‌مان دانستن چه معنایی داشت؟

برگرفته از : پایگاه آذرپادگان




----------------------------
پایان

همچون کوه استوار بمان، ... همچون رعد بتاز، ... هراسی به خود راه مده، ... تا بوده همین بوده ...
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پیام های داخل این موضوع
RE: در گذر تاریخ و فرهنگ ملی - Alireza_Kh - 03-18-2013 12:50 AM

موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  نقش علی بابا در بازار جهانی و واردات از چین greenworld 0 348 05-27-2023 05:02 PM
آخرین ارسال: greenworld
  مخترعین و نخبگان ایرانی در راه مذاکره با شرکت رنو فرانسه سینا عدنانی 1 583 09-09-2018 01:19 PM
آخرین ارسال: mahdir938
  در محل شما چه چیزی فراوان است؟ cooch 31 6,064 06-01-2018 03:04 AM
آخرین ارسال: amir_sky
  راه اندازی بستر تولید پودر میوه در منزل uhanna 0 686 02-04-2018 03:17 AM
آخرین ارسال: uhanna
  چطور تو ایران سرمایه مونو در عرض یک سال ده برابر کنیم؟ shokrgozar 7 1,629 09-01-2017 09:53 AM
آخرین ارسال: sh44
  دوستانی که در زمنیه بازاریابی تجربه دارن لطفا" راهنمایی بفرمایند . javadse 2 1,185 07-08-2017 04:00 PM
آخرین ارسال: شایان21
  اولین سودهائی که در فعالیتهامون داشتیم jahanagahi 115 37,490 05-18-2017 01:21 AM
آخرین ارسال: مهندس نرم افزار
  چجوری میتونم درامدمو به 5 میلیون در ماه برسونم؟ shokrgozar 0 761 02-20-2017 04:14 PM
آخرین ارسال: shokrgozar
  چطور از امکان خم کردن چوب و MDF و PVC پول در بیارم؟ Benhour 1 1,529 10-23-2016 12:43 AM
آخرین ارسال: Benhour
  مشورت و راهنمایی در مورد کار کانون تبلیغاتی و بسته بندی؟ sepehrplus 2 958 09-28-2016 03:02 PM
آخرین ارسال: habib tousi
  تاریخ تولد بچه های انجمن! MARYAR 331 50,684 08-10-2016 02:00 PM
آخرین ارسال: mahdie.sfi
Star اگه میدونستی در رسیدن به هدفت(ثروت)هیچ شکستی وجودنداره اولین قدم که برمیداشتی چی بود SAMIRA 71 18,842 05-23-2016 02:08 AM
آخرین ارسال: poldar
  یه سوال در باره شخصی که اهل ریسک و تغییر نیست mortaza_max 13 3,773 02-15-2016 02:59 PM
آخرین ارسال: نیما روشنگر1
  شروع یه کار گروهی/ کار در وب mohammad.b 17 5,070 11-20-2015 08:49 PM
آخرین ارسال: فاطیما14
Exclamation جذب همکاری در آموزشگاه جدید انجمن MARYAR 33 12,864 09-25-2015 10:31 PM
آخرین ارسال: vlvl
  بیان خاطرات ضرر و زیانهایی که در فعالیتهامون داشتیم (برای عبرت دیگران ) hasan-f 26 9,323 09-22-2015 11:23 AM
آخرین ارسال: سلطان ایده
  تایپ در منزل صدفی 1 758 09-08-2015 11:16 PM
آخرین ارسال: hs6467
  به دنبال ایده در زمینه کامپیوتر rezakakaei 4 1,863 06-07-2015 09:36 AM
آخرین ارسال: rezakakaei
Shocked میزبانی از یکدیگر در شهرمان cooch 3 764 05-09-2015 03:26 PM
آخرین ارسال: cooch
  حداقل یک‌بار در زندگی این کارها را انجام دهید بيلا بالا 4 1,083 03-06-2015 02:45 PM
آخرین ارسال: samiar afshari

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 10 مهمان
تماس با ما | سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران | بازگشت به بالا | بازگشت به محتوا | آرشیو | پیوند سایتی RSS