ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
چالش سطل یخ و فرصت های کارآفرینی و بازاریابی زمان کنونی: 06-18-2024, 05:30 PM |
|||||||
|
چالش سطل یخ و فرصت های کارآفرینی و بازاریابی
|
08-24-2014, 12:42 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
![]()
کمپین تبلیغی "چالش سطل یخ" چه درسی برای کارآفرینان و بازاریابها دارد؟
چالش سطل آب یخ و ۸ درس سرنوشتساز بازاریابی اخیراً در آمریکا کمپینی با نام چالش سطل آب یخ ، در حمایت از آگاهیسازی و جمعآوری کمک مالی برای گسترش تحقیقات بر روی بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ای ال اس (ALS) شکل گرفته. ایدهی ریختن آب سرد بر روی سر در حمایت یا تبلیغ یک سوژه، نه ایدهی جدیدی است و نه نوآورانه! پس چگونه جنبش "چالش سطل یخ" در حمایت از بیماری ای ال اس، منجر به شکستن رکورد کمک مالی به این موسسه شده است؟ بیایید بعضی از نکات کلیدی و علل موفقیت و گسترش سریع این کمپین را بررسی کنیم: ۱. همه میتوانند در آن شرکت کنند. مخاطبان هدف این کمپین، شامل تمامی استفادهکنندگان گوشیهای هوشمند و دارندگان حساب در شبکههای اجتماعی میشود؛ یعنی تقریباً اکثریت شهروندان! حتی کودکانی که در شبکههای اجتماعی حساب کاربری ندارند هم میتوانند در این کمپین شرکت کنند، که این خود نکتهی مهمی است؛ زیرا بخش عمدهای از کاربران ف/ی/س/ب/و/ک عادت به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهایی از کارهای فرزندانشان دارند. هزینهی شرکت در این کمپین بسیار اندک است؛ یک سطل، مقداری آب و یخ، دقایقی از وقت شما و البته هر میزان کمک مالی که انجام دهید. برخلاف برخی کمپینهای تبلیغاتی، نه تنها در این کمپین فاکتور احساس خجالت یا حقارت وجود ندارد، که حتی به دلیل حس نوعدوستی موجود در این کمپین، احساس غرور و افتخار شرکتکنندگان به گسترش این چالش کمک میکند. ۲. قانونهای بسیار ساده برای "به چالش کشیدن" دیگران تقریباً مطمئنم کسی با پیشینهی حقوق، "قوانین" این کمپین را ننوشته است! به همین دلیل برای درک قوانین این کمپین نیازی به داشتن مدرکی پیشرفته یا تلاش خاصی برای فهمیدن شرایط شرکت در آن نیست! کل چیزی که نیاز دارید یک سطل، راهی برای تهیه یخ، یک مشت آدم برای به چالش کشیدن و ادامهی کمپین، چند هشتگ (در ادامه به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت) و حدود پانزده دقیقه برای آمادهسازی و اجراست. اگر نمیخواهید ویدئو بگذارید، به وبسایت ALS بروید و کمک کنید. از این راحتتر ممکن نبود! ۳. مدت زمان فشرده برای تکمیل چالش دستورالعمل ساده است؛ اگر به چالش کشیده شدید ۲۴ ساعت برای پذیرش و تکمیل چالش فرصت دارید. این علت کلیدی گسترش سریع کمپین است که نوعی حس ضرورت منطقی برای کسانی که بهطور عمومی برای شرکت در کمپین فراخوانده شدهاند ایجاد میکند. همگی میدانیم شما قطعاً دوست ندارید جلوی بقیه دوستان و کاربران ف/ی/س/ب/و/کی ترسو به نظر بیایید پس به احتمال زیاد دعوت به چالش را میپذیرید و شرکت میکنید! ۴. بهترین زمان در سال تابستان است و هوا گرم و شما هم زیاد بیرون هستید. چه کسی دنبال بهانه برای خنک شدن یا ریختن آب یخ روی سر و کلهی خودش و بچههایش نمیگردد؟! اواخر جولای و اوایل آگوست معمولاً وقت تعطیلات هم فرا رسیده و حتی برای پرمشغلهترین آدمها هم توجیه گرفتار بودن بسیار سختتر از انجام این کار است! این موقع از تابستان بیشتر مردم برای لحظهای که بچههایشان به مدرسه برگردند روزشماری میکنند و این حرکت تفریحی خوب برای یک بعد از ظهر در فضایی آزاد که مشغول سرگرم نگه داشتن آنهائید وقت مناسبی است. ۵. اتصال به مرکزی همگرا با صدایی رساتر و قویتر! ممکن است ندانید که این کمپین از اواخر جولای از یک کمپین عمومی خیریهی تابستانه به یک کمپین متمرکز بر روی بیماری ای ال اس تبدیل شد؛ وقتی که اعضای جامعهی کوچک کالج بوستون و گروه Fratetrain این روش را بهعنوان راهی خلاقانه برای حمایت از پیت و افزایش آگاهی درباره این بیماری در شهر بوستون برگزیدند. چون این گروهها همزمان فعال شدند یک اثر دومینویی ایجاد کردند که به سرعت در سرتاسرایالتهای نیوانگلند پخش شد و در نهایت در سطح ملی نیز دیده شد. در عین اینکه ممکن است کاملاً شانسی به نظر برسد، ولی شرکت زودهنگام بسیاری از افراد معروف دنیای ورزش و منتشر کردن خبر شرکت خود و دعوت به حمایت از این کمپین در پروفایلهایشان در شبکههای اجتماعی به گسترش این کمپین کمک کرد. ۶. هشتگهای ساده اما توصیفی در دنیای امروز که با تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو گره خوردهاست، این کمپین با استفاده از دو هشتگ ساده برای دستهبندی پستهای مربوطه، توانایی گسترده شدن از طریق شبکههای اجتماعی را بهدست آورد: #IceBucketChallenge و #StrikeoutALS این دو هشتگ به تنهایی دلیل وجود این کمپین را به خوبی توضیح میدهند و برای مردم جستجو و آموزش دربارهی تلاشها، تماشای ویدئوهای پستشده از چالش سطل یخ و مطمئن شدن از اینکه دیگران نیز از حضور آنها باخبر شدهاند را بسیار راحت کردهاند. ۷. عنصر "ارز اجتماعی" مفهوم "ارز اجتماعی" به تمامی منابع، سرمایه و داشتههایی که از حضور شهروندان در دنیای مجازی و واقعی شکل میگیرد گفته میشود. وقتی کمپینهای سریعی مثل کمپین "چالش سطل یخ" شروع به جلب توجه و کسب شهرت میکنند، کاربران شبکههایاجتماعی طبیعتاً میخواهند به این جمع بپیوندند و نشان دهند که آنها هم جزوی از این اجتماع هستند. پس به جای انتظار برای به چالش کشیدهشدن، ممکن است فعالانه ویدئوهای خود را پست کنند. در مورد چالش سطل یخ، بعضیها نه فقط برای شرکت کردن، بلکه برای متمایز بودن از بقیه، تلاشهای زیادی کردند و سر و صدای بیشتری و در نتیجه علاقهی بیشتر برای شرکتکردن دیگران ایجاد کردند. البته بُعد ناخوشایند این نوع کمپینهای همهگیر این است که به همان اندازه که سریع داغ میشوند ممکن است سریع سرد شده و فراموش بشوند. ۸. از ابتدا توقع کوچک داشتن وقتی اعضای گروه FrateTrain این چالش را اعلام کردند، در فکر ایجاد کمپینی همهگیر و عظیم نبودند. حتی فکر جمعآوری کمک مالی هنگفت هم در سر نداشتند. آنها فقط میخواستند دربارهی بیماری ای ال اس و جدال پیت فریتز با این بیماری به شهروندان اطلاعرسانی کنند. با تمرکز و اجرای همان هدف، مابقی اتفاقات بهطور طبیعی رخ داد. اگر رستوران محلی کوچکی میگردانید یا در حال ساخت اپلیکشنی هستید که قرار است دنیا را عوض بکند، یا حتی خط تولید جدیدی برای کسب و کار خود راه میاندازید، درک استفادهی درست از شبکههای اجتماعی برای بهدست آوردن آگاهی و خلق کشش برای تلاشهایتان حیاتی است. بازاریابهای خوب این را میدانند، اما حتی بهترین آنها هم ممکن است در اجرای درست آن عقب بمانند. با ترکیب بعضی از درسهایی که از چالش سطل یخ ای ال اس یاد گرفتیم و تعیین اهداف و توقعات معقول برای رسیدن به موفقیت، میتوانید به کمپین بازاریابی شبکهی اجتماعی بعدی خود شانس بهتری برای جلب توجه مخاطبین بدهید. با این کارمیتوانید به کسب و کار در حال رشد خود نیروی جدیدی تزریق کنید. دوستان لطف بفرمائید از بحث های حاشیه ای مثل شرکت فلان شخصیت معروف در ایران و خارج از کشور خودداری فرمائید. و به کلیت مسئله بپردازید و نظرات خودتون رو اعلام کنید. وافعا این موضوع میتونه جرقه ای برای کارآفرینی در همه باشه با تشکر به نور نگاه کن ! سایه ها پشت سرت خواهند بود. |
|||
|
موضوع های مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
چالش مونوپاد | Mohammad89 | 8 | 1,266 |
06-30-2021 02:30 PM آخرین ارسال: fafa063 |
|
دوران پسا توافق ، فرصت ها و چالشها | kashef51 | 6 | 687 |
10-01-2015 10:58 PM آخرین ارسال: kashef51 |
|
#کارافرینی به سبک ایرانی#برای بچه های انجمن | ebrahim.ev | 1 | 685 |
09-10-2015 11:03 PM آخرین ارسال: Amiraliamirali |
|
نظریه های یک جادوگر ( کنترل قانون جذب ) | حمید سیدی زاده | 68 | 14,357 |
09-16-2014 06:23 PM آخرین ارسال: rezafery |
|
شکستهای میلیون دلاری | karafarin | 0 | 602 |
08-11-2014 05:54 PM آخرین ارسال: karafarin |
|
سوال و جواب های تاپیک سیستم سازی | 3ObHaN | 50 | 7,836 |
06-11-2014 03:48 PM آخرین ارسال: ahmad rezaee |
|
فروش پیراهنهای یک میلیون و 500هزار تومانی در تهران! | karafarin | 0 | 601 |
01-27-2014 11:41 PM آخرین ارسال: karafarin |
|
تاسیس بخش "چالش ها" | کامیار کاظمی | 7 | 2,854 |
09-18-2013 08:55 AM آخرین ارسال: محسن قلي زاده |
|
تجمیع سرمایه بین میلیاردر های آینده ایران | ninos | 6 | 1,533 |
05-28-2013 10:27 PM آخرین ارسال: ebrahim.ev |
|
مغایرت های زمان ما | secret62 | 0 | 430 |
04-08-2013 11:49 PM آخرین ارسال: secret62 |
|
توانایی های دیگران چه اندازه در موفقیت شما مؤثر است؟ | mallarme | 6 | 1,310 |
11-22-2012 10:15 PM آخرین ارسال: صدفی |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان