ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
تنها زن ایرانی مالک کشتی زمان کنونی: 05-08-2024, 10:38 AM |
|||||||
|
تنها زن ایرانی مالک کشتی
|
07-08-2012, 11:08 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
تنها زن ایرانی مالک کشتی
یک فنجان چای با کتایون معینی
هیچ چیزی غیرممکن نیست «کتایون معینی مازندرانی»، مهندس کامپیوتر و مدیرعامل شرکت کیشپارس مارین است و تنها زنی است که در ایران مالک کشتی و مدیر یک مجموعه تفریحی گردشگری در رامسر است که تفریحات دریایی ارائه میدهد و به همین دلیل عضو کمیته تدوین شیوهنامه گردشگری دریایی کشور نیز هست. او همچنین تاکنون چندین و چند بار به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شده است با وجود این، معینی هیچ یک از موفقیتهایی که تا امروز کسب کرده را تنها متعلق به خودش نمیداند. او همه این پیروزیها را نتیجه همدلی و کار مشترک با همسرش میداند و همین امر را نیز به عنوان رمز موفقیتهایش معرفی میکند. معینی به زبان انگلیسی مسلط است و تا حدی هم فرانسه و اسپانیولی میداند. شاخههای مختلف کاری را در زندگیاش تجربه کرده و معتقد است تنها به کسی میتوان «حرفهای» گفت که بتواند از فن و هنری که دارد درآمدزایی کند. او میگوید: «انسان موفق کسی است که بتواند از تخصص یا فن و هنری که دارد پول در بیاورد و درآمدزایی داشته باشد.» ۱۸ سالگی؛ ورود به بازار کار «۱۸ ساله بودم که در دانشگاه قبول شدم و همزمان با آنکه از نظر مالی مشکلی نداشتیم وارد بازار کار شدم و در آموزشگاههای آزاد زبان، ریاضیات و جبر تدریس میکردم.بعد از مدتی وارد یک شرکت خصوصی شدم که کارش ایجاد شبکههای کامپیوتری بود. آن زمان تازه کامپیوتر و شبکهسازیهای کامپیوتری وارد ایران شده بود و مقوله بسیار نویی بود. پس از مدتی هم به استخدام مرکز تحقیقات مخابرات ایران درآمدم و شش سالی در آنجا مشغول به کار بودم. در همان زمان بود که نخستین نشریه تخصصی مخابرات به نام «مهندسی ارتباطات» منتشر شد و من به عنوان مدیر نشریه در آن فعالیت کردم و همزمان با روزنامههای سراسری کشور نیز در بخش اقتصادی همکاری میکردم.» اما فعالیت معینی به نوشتن و پژوهش ختم نشد. او دورههای عکاسی را پشت سر گذاشت و عکاسی را با موضوعات اجتماعی و اقتصادی شروع كرد و ۱۰ نمایشگاه عکس برگزار کرد که در همگی موفق بود و خیلی زودتر از پایان نمایشگاهها، عکسهایش به فروش میرفتند و او از این طریق توانست پول خوبی به دست آورد.«يادم مي آيد استادم زنده ياد بهمن جلالي يك بار كه يكي از عكس هايم را كه از طبيعت عكاسي كرده بودم ديد، بهم گفت كه تو ذاتا عكاس هستي و حرف ايشان براي من انگيزه زيادي ايجاد كرد تا اين هنر را به صورت حرفه اي ادامه دهم.به هر حال خبرنگاری حرفهای است که مردم نمیدانند چقدر مشقت و سختی دارد و در ازای آن همه سختی درآمدش کم است اما من توانستم خیلی زود جزو خبرنگاران پولدار شوم. از طریق فروش عکسهایم و همینطور گزارشهای منحصر به فردی که مینوشتم.» ورود به صنعت گردشگری «شوهرم مدیرعامل شرکت کیشپارسمارین بود که کارشان ساخت و ساز سازهها و حمل و نقل دریایی بود. او مدتها بود روی پروژه سیاحتی فراساحلی و رودها فکر میکرد و من ایدههای تخصصی شوهرم را مانند یک ویراستار تدوین ميکردم و توجیههای اقتصادی آن را مينوشتم و بعد به مرحله اجرا گذاشتیم. برای مدتی بین سالهای ۸۰ تا ۸۴ رئیس هیات مدیره شرکت شدم و بعد به عنوان نخستین زنی که در بخش دریایی ایران مدیرعامل یک شرکت است مدیرعامل شرکت کیشپارسمارین شدم تا جایی که وقتی با سازمانها و شرکتهای دیگر نامهنگاری میکردیم مرا آقای کتایون معینی خطاب میکردند و باورشان نمیشد یک زن در این حوزه فعالیت کند.» شرکت کیشپارسمارین به مرور کشتیهای تفریحی ساخت و مجتمعهای گردشگری در کناره دریای مازندران برپا کرد اما معینی مانند تمام زنهای دیگر فعال در حوزه اقتصادی مشکلات خاصی را پشت سرگذاشت که هیچوقت آن مشکلات برای مردها در همان حوزه اتفاق نمیافتد؛ «سال ۸۰ قرار بود به عنوان عکاس در پروژه برای یک شرکت حمل و نقل دریایی کار و از بندر شهید رجایی عکاسی کنم. وقتی میخواستیم وارد بندرگاه شویم به ما ورقهای دادند که باید پر میکردیم و تحت نظر نیروهای امنیتی وارد و خارج میشدیم. به من خیلی بر خورد که چرا وقتی این همه نیروی زن در این مملکت وجود دارد با زنها چنین رفتاری میشود. همین طور سال ۱۳۸۲ بود که میخواستم به کشتی خودم در بندر فریدونکنار سر بزنم که مرا راه ندادند چون زنها را راه نمیدادند. من هم نامهای نوشتم به تمام سازمانهای مرتبط ، مبنی بر اینکه کشوری که کیلومترها دریا دارد و بخش اعظمی از جمعیت آن را زنها تشکیل میدهند چرا زنها نمیتوانند وارد بندرگاهها شوند. مدتی بعد وقتی میخواستم وارد بندرگاه نوشهر شوم، حراست بندرگاه گفت اوه او همان خانم معینی است که نامه اعتراضی نوشته است.» پس از این اتفاقات بود که معینی تصمیم گرفت برای این همه زن بیکاری که در حاشیههای دریا زندگی میکنند و خیلیهایشان از نظر تجارب دریایی از تحصیلکردههای رشتههای مرتبط فنیتر هستند، اشتغالزایی کند. هرچند با اشتغالزایی که او قرار بود انجام دهد، مردها نیز سود میبردند؛ «نخستین کشتی تفریحی را در کیش راهاندازی کردیم. سالی ۶۰ هزار مسافر داشتیم. کارمان خیلی سنگین بود و من در شبانهروز شاید دو تا سه ساعت میخوابیدم.» نخستین پروژه گردشگری دریایی نخستین پروژهای که معینی و همسرش به طور جدی درباره توسعه گردشگری دریایی اجرا کردند، پروژه گردشگری دریایی ساحل فرحآباد ساری بود. معینی در این باره میگوید: «رفته بودم تایلند. از ما نفری ۴۰۰ دلار گرفتند که ۱۴ جزیره را نشانمان دهند که فقط یکی از آنها قابلیت راه رفتن داشت و بقیه فقط سنگهایی بودند که از آب بیرون زده بودند بعد به این فکر افتادم که چرا ما از این همه نعمتی که خداوند بهمان داده استفاده نکنیم؟ مثلا زیبایی جزیره ناز در خلیجفارس را هیچ کجا ندارد فقط ما به این عادت کردهایم که راحتترین و سادهترین کار را بدون فکر کردن انجام دهیم. مثلا فکر میکنیم اگر همه جا هتل بسازیم و چشماندازها را خراب کنیم، میتوانیم باعث رونق گردشگری شویم. من سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشتهام. توسعه صنعت گردشگری یعنی ورود گردشگر به مناطق دست نخورده و بکر، اقامت درخانههای محلی با همان شرایط بومی و این سبک از گردشگری درآمدهای نجومی به همراه دارد.» او در همين رابطه خاطره اي مربوط به يكي از روستاهاي بكر كشور در استان گلستان به ياد مي آورد:«سال ۸۱ براي يك كار پژوهشي به يكي از روستاهاي گرگان رفتم.چشم انداز بسيار زيبايي داشت و آنقدر رويايي بود كه گويي قطعه اي از بهشت روي زمين است.كلبه هاي چوبي قديمي كه گرمايش آنها با ذغال تامين مي شد.سال ۸۶ از طرف استانداري مرا به همان روستا دعوت كردند تا سرمايه گذاري كنم.باورم نمي شد كه چطور بكر بودن آن منطقه با ساختن هتلي بدقواره از بين رفته بود.خيلي ناراحت شدم و گفتم كه هرگز نمي خواهم جوري سرمايه گذاري كنم كه طبيعت ايران از بين برود.» انتخاب ساحل فرحآباد که ۲۷ کیلومتری ساری است نتیجه چند سال پژوهش معینی بود. سکوی تفریحی فرحآباد که در سال ۱۳۸۳ به بهرهبرداری رسید، نخستین سازه مجوزدار تفریحی در کشور بود؛ «حدود دو سالي پژوهش كرديم و سرانجام مكان سازه دريايي امان را انتخاب كرديم.ما این سازه را ساختیم و بعد سهام آن را به مردم محلی فروختیم تا با این کار هم اشتغالزایی کرده باشیم و هم اینکه مردم محلی را به حفظ و حراست از این سکوی تفریحی علاقهمند کنیم. در حال حاضر ۱۸ خانواده فرحآبادی از طریق همین اسکله تفریحی امرار معاش میکنند. با ساخت این اسکله جایگاه فرحآباد در تقسیمات کشوری ارتقا یافت و سالانه بودجه به آن اختصاص داده میشود.» پس از موفقیت در ساخت اسکله تفریحی روستای فرحآباد، معینی و همسرش به تشویق مسئولان محلی ، تصمیم به ساخت مجتمعی تفریحی-گردشگری در رامسر افتادند. آنها کار را با ۱۴ نفر در سال ۱۳۸۵ شروع کردند که این تعداد به ۷۷ نفر رسید. در مجتمع تفریحی-گردشگری آنها امکان استفاده از کافیشاپ، کشتی تفریحی، قایقسواری و غواصی، ماهیگیری، شنا و انواع ورزشهای آبی وجود دارد.« طبق آماری که در سال ۱۳۸۶ گرفته شد به واسطه ساخت این مجتمع تفریحی میانگین اقامت گردشگران در رامسر ۱۸ ساعت افزایش یافت. در مجتمع تفریحی ما، زنان نیز مانند مردان با رعایت همه شئونات اسلامی میتوانند از امکاناتی که وجود دارد استفاده کنند.من براي اينكه زنان بتوانند از امكانات آن استفاده كنند نيروي متخصص زن تربيت كرده ام.» اما آنها براي اينكه گردشگري دريايي را رونق دهند سختي هاي زيادي كشيدند.«بارها نزديك بود در دريا غرق شويم.من در اين راه مرگ را جلوي چشمان خودم ديدم.» رموز پیروزی معینی مهمترین رمز پیروزی خود را در کارهایش همراهی با همسرش میداند. همسری که مهندس کشاورزی است اما بیش از ۲۵ سال است که در حوزه خدمات دریایی مشغول به فعالیت است. او میگوید: «کارهایی که من کردم در حقیقت به واقعیت رساندن ایدههای همسرم بود. در غیر این صورت نه من میتوانستم به تنهایی این کارها را انجام دهم و نه همسرم میتوانست این کار را بکند. به نظر من در زندگی مشترک دیگر من و تویی وجود ندارد و وقتی «ما» میشویم میتوانیم تمام مشکلات و سختیها و شادیها و پیروزیها را با هم قسمت کنیم. این کار باعث همفکری و همینطور پرورش خلاقیت طرفین میشود. همسرم صبوری کرد و چیزهایی را که در این حوزه بلد بود به من یاد داد و من هم صبوری کردم ، از خودم گذشتم و وارد این حوزه شدم. به نظر من وقتی زن و مرد در کنار هم موفق باشند کشور نیز میتواند به موفقیت برسد چون جامعه تنها متشکل از زنان به تنهایی یا مردان به تنهایی نیست.» او به دختران جوان توصیه میکند که اگر میخواهند ازدواج کنند اول یاد بگیرند که همدل باشند و از «من» بگذرند؛ «دنیا بدون مردان یا دنیا بدون زنان معنا ندارد.اگر من زن موفقی هستم در یک خانواده موفق زندگی کردهام که همه اعضای خانواده به موفقیت من کمک کردهاند. من و همسرم از خیلی از تفریحاتی که میتوانستیم داشته باشیم به خاطر کارمان گذشتیم و برای خودمان تفریحهای جایگزین جدیدی تعریف کردیم و براساس تعاریف خودمان زندگیمان را ساختیم.» کلام آخر معینی امیدوار است روزی برسد که بتوان بدون آنکه به طبیعت و چشماندازهای بکر طبیعی ایران خدشهای وارد و آنها را خراب کرد باعث رونق گردشگری کشور شد؛ «ایران جاذبههای بکر طبیعی و تاریخی زیادی برای درآمدزایی از طریق گردشگری دارد اما فقط مسئولان باید کمی بیشتر به بخش خصوصی پر و بال دهند و دست آنها را برای ایدههایی که دارد باز بگذارند. ایدههایی که به تخریب طبیعت و تاریخ منجر نشود و بتواند بیشترین درآمد را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.» او میگوید: «اگر صنعت گردشگری ایران توسعه یابد بخش اعظمی از معضل بیکاری کشور حل میشود و خانوادهها و جوانان زیادی میتوانند از این طریق زندگی کنند. فقط باید نگاهها به سوی آینده باشد و از فکرهای نو و خلاقانه حمایت شود.گردشگري دريايي شاخه اي از گردشگري در كشور است كه ايران ظرفيت هاي زيادي براي توسعه آن دارد.بازاري بكر و پردرآمد و اشتغال زا كه مي تواند مردان و زنان زيادي را مشغول به كار كند.» منبع: کسب و کار |
|||
|
07-08-2012, 11:45 PM
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: تنها زن ایرانی مالک کشتی
چه جالــــــــــــــــــــــب
نباید ببینی تا باور کنی... باید باور کنی تا ببینی... |
|||
07-09-2012, 12:00 AM
ارسال: #3
|
|||
|
|||
RE: تنها زن ایرانی مالک کشتی
نباید ببینی تا باور کنی... باید باور کنی تا ببینی... |
|||
01-30-2014, 10:47 PM
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: تنها زن ایرانی مالک کشتی
فکرکنم کارسختی نکرده همه چیز اماده ازشوهرش بهش رسیده.
|
|||
|
01-30-2014, 11:07 PM
ارسال: #5
|
|||
|
|||
RE: تنها زن ایرانی مالک کشتی
(01-30-2014 10:47 PM)eman3475 نوشته شده توسط: فکرکنم کارسختی نکرده همه چیز اماده ازشوهرش بهش رسیده.پس شماهم به امید ازدواج بشین تا بلکه بدمد . هنرشو داشته تونسته از موقعیت استفاده کنه . بعضا انقدر بی هنرن که میلیارد میلیارد هم بهشون بدی توان نگه داشتنش رو هم ندارن چه برسه اضافه کردنش رو حتماً می شود
باید بخواهی دهقانی 09132648046 |
|||
|
|
موضوع های مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
زندگينامه خانم فرحناز مظفري كارآفرين زن موفق | بهنام ذوالفقارزاده | 3 | 6,145 |
08-05-2013 12:26 PM آخرین ارسال: محسن قلي زاده |
|
صادرکننده بودم اما میگفتند تنها به خارج نرو! | کامیار کاظمی | 0 | 807 |
07-18-2012 09:02 AM آخرین ارسال: کامیار کاظمی |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان