ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
توضیحاتی کاربردی در باب بازاریابی شبکه ای زمان کنونی: 04-26-2024, 01:11 PM |
|||||||
|
توضیحاتی کاربردی در باب بازاریابی شبکه ای
|
12-29-2011, 11:41 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
توضیحاتی کاربردی در باب بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ :
نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانیها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل میتوانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکهای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب میشود. برخی از عبارتهای مرتبط با بازاریابی شبکهای عبارتند از: فروش رابطه ای (Affiliate Marketing)، بازاریابی چند سطحی، ام ال ام، ان ام، شرکتهای هرمی (Pryramid Schemes)، فروش ارجاعی (Referral Marketing)، شرکتهای سرمایه گذاری، بازاریابی اثر شبکه ای (Network-Effect Marketing) و شرکتهای پونزی. ر بازاریابی شبکهای، بازاریاب ها بصورت تبلیغات کلامی یا تبلیغات چهره به چهره اقدام به فروش محصولات کمپانی میکنند. سر و کار فعالان فروش شبکهای با قانون، بدلیل شباهت این نوع از فروش، با شرکتهای هرمی میباشد. ایدهٔ بازاریابی شبکهای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در صدهٔ ششم ق. م. توسط فیثاغورس و در صدهٔ سوم ق. م. توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد.جان پل گتی (۱۸۹۲ - ۱۹۷۶)، ثروتمند ترین مرد امریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود، و برای اولین بار اعلام کرد که «من ترجیح میدهم که از ۱٪ تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰٪ تلاش خودم». این ایده که اهرم زدن نام دارد، امروزه پایه گذار فلسفهٔ بازاریابی شبکهای شدهاست. اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامهای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دو چرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند. ولی فروش کمپانی بسرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلولهٔ برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی ایم وی بفروش میرساند. تفاوت بازاریابی شبکهای با شرکتهای هرمی : به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال امریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی ست که به اعضایش حق کمیسیون میدهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکتهای هرمی محصولی را نمیفروشند و پولهای مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند و در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی هستند، چون در ازای جذب افراد پول میدهند و بطور اجتناب ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند یا بعبارتی پول خود را میبازند. FTC میگوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمیکند. بعضی از شرکتهای هرمی برای ردگم کردن، خود را شرکت ام ال ام معرفی کرده و محصولی را در پلان خود قرار میدهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکتها مشروط به فعالیت در پلان تجاری شان است که برای کسانیکه نمیخواهند یا نمیتوانند مشتری پیدا کنند، پول از دست میرود. دو مشخصه بارز کمپانی های هرمی:انبار کردن کالاکمپانی مشتریان را وادار میکند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموما با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا در آمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی میکنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکردهاند و محصولات در زیرزمینها انبار شدهاند.عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)بدلیل کیفیت پایین محصولات و هزینۀ بالای آنها، در اغلب شرکتهای هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم. شرکتهای پونزی: به گفتهٔ FTC، شرکتهای پونزی (Ponzi Schemes) شرکتهایی هستند که نه محصولی دارند و نه در ازای جذب افراد جدید پولی میدهند. ولی در عوض پولهای مردم را تحت عنوان سرمایه گذاری جمع میکنند و قول میدهند که با درصد بسیار بالایی پول آنها را برگردانند. در شرکتهای پونزی هیچ گونه سرمایه گذاریی اتفاق نمیافتد و فقط پول افراد جدید را به قدیمی ترها میدهند و عموما در حوزهٔ فعالیتهای هرمی ارزیابی میشوند. فروش ارجاعی فروش ارجاعی (Referral Marketing) روشی است که در آن، کالا یا خدمات از طریق معرفی و ارجاع بفروش می رسند. هر شرکت یا وبسایتی که در هنگام خرید یا ثبت نام، نام معرف را می پرسد، در ردۀ سیستم های ارجاعی قرار دارد. مشتری هایی که از این طریق جذب می شوند دوام بیشتری برای کمپانی ها دارند. توجیه اقتصادی بازاریابی شبکه ای شرکت های هرمی به تولید کمکی نمیکنند، و باعث پیشرفت اقتصاد جوامع نمیشوند، و مشتریان نیز اگر نتوانند پلان خود را بسازند، دست خالی میمانند.در نتورک مارکتینگ، کمپانی تولید کننده مجال خوبی مییابد تا بدون دغدغهٔ فروشِ محصولاتش، به ارتقاء و بهبود کیفیت کالایش بپردازد. در عصر الکترونیک اکثر کمپانی ها رو به فروش اینترنتی می آورند. قانونی بودن بازاریابی شبکه ای در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای در اکثر کشورها معین شده اند. ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک کمپانی خاص هرمی یا شبکه ایِ قانونی است از نگاه BBB، FTC و AG، کمپانیی که بیشتر به جذب بازاریاب می پردازد تا فروش محصول به مردم عادی، هرمی و غیر قانونی است. قانونی بودن در ایران در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۸۸ (۲۸ دسامبر ۲۰۰۸) روزنامهٔ ایران بازاریابی شبکهای را قانونی اعلام کرد و از آن پس وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران قوانین و مقررات فعالیت در بازاریابی شبکهای، و مرز بین فعالیت شبکهای (نتورک مارکتینگ) را با فعالیت هرمی مشخص کرد. این در حالی است که در اخبار جمهوری اسلامی ایران، غالباً بر غیر قانونی بودن بازاریابی هرمی تاکید می شود، و در روزنامه ها خبرهایی مبنی بر جلوگیری از فعالان این شغل منتشر می گردد. در شهریور ماه سال 1390 بعد از 2 سال تلاش و بررسی های طولانی 4 شرکت برای اولین بار در تاریخ ایران موفق به کسب مجوز بازاریابی شبکه ای از وزارت بازرگانی شدند تا راه برای این صنعت در ایران باز کنند. این شرکت ها عبارتند از شرکت تلاش کاران سرمایه وزین (تکسو) در زمینه محصولات چرمی، ساز و صنایع دستی، شرکت ... گستران در زمینه محصولات انرژی های نو و توربین های بادی، شرکت فروش اینترنتی ... در زمینه محصولات بهداشتی، دستمال کاغذی، حوله و شرکت ابر تجارت کهکشان در زمینه مصنوعات طلا اشباع چیست. و تکلیف آخرین فرد چه می شود؟[/font][/size] اشباع به مرحله یا زمانی گفته می شود که پلن یک کمپانی (چه هرمی، چه شبکه ای) جامعه را فرا بگیرد و بازاریابان یا نمایندگان مستقل دیگر نتوانند مشتری پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، درصد زیادی از فعالان که در کف مجموعه هستند ناکام می مانند. عوامل مختلفی وجود دارند که بر اشباع تاثیر می گذارند:پلن در آمد زایی سرعت رشد شاخه هاقیمت محصولات تنوع و محبوبیت محصولات سرعت رشد جمعیت به تعظیم مردم این زمانه اعتماد نکن!تعظیم آنان همانند خم شدن دو سر کمان است که هر چه به هم نزدیکتر شوند تیرش کشنده تر است. |
|||
05-16-2014, 10:20 PM
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: توضیحاتی کاربردی در باب بازاریابی شبکه ای
از نظر شما چه دلایلی برای اشباع وجود دارد؟
در این شرکت ها محصولات مصرفی هستند پس محصولات اشباع نمی شوند. برای ورود افراد به مجموعه نیز شرایط سنی 18 سال وجود دارد اگر کلاس اولی ها تمام شوند 18 ساله ها هم تمام می شوند. |
|||
|
01-25-2016, 01:24 PM
ارسال: #3
|
|||
|
|||
RE: توضیحاتی کاربردی در باب بازاریابی شبکه ای
ممنون از توضیحات خوبتون دوست عزیز
البته یکی از مسائلی که توی فرمایشات شما دیدم مسئله اشباع بود که به دلایلی این اتفاق نمیفته به این علت که خب باز سبد محصولات جدید ، پلن های جدید، سیستم های جدید و خلاصه تغییراته سیستمی ایجاد میشه و همینطور هم طبق گفته دوستمون در بالای من، سیستم های سنی هم متفاوت تر میشه و نسل ها هی عوض میشن و افراد جدید وارد بازار کار میشن برای سوال یا راهنمایی تا جایی که بتونم در خدمت دوستان عزیزم هستم :-) bghad1@gmail.com |
|||
01-25-2016, 02:28 PM
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: توضیحاتی کاربردی در باب بازاریابی شبکه ای
ایران هشدار- با توجه به اعطای مجوز بازاریابی شبکه ای به 12 شرکت توسط وزارت صنعت معدن و تجارت، این تجارت ( بازاریابی شبکه ای) در کشور ما رو به رشد می باشد و شرکت ها برای جذب بازاریابان تبلیغات وسیعی را آغاز نموده اند. برخی از شرکتها در تبلیغات خود به موفقیت صد در صدی در بازاریابی شبکه ای اشاره کرده اند، اما باید بدانید که در این کسب و کار نیز مانند هر کسب و کار دیگر برای دست یابی به موفقیت نیاز به فاکتورهای خاصی می باشد. برخی از عوامل موفقیت در این حرفه اکتسابی بوده و برخی بر اساس کار مداوم و کسب تجربه به دست می آیند.
در اینجا قصد داریم از شما درخواست نماییم که قبل از پیوستن به این شرکت ها با طرح چند سؤال ساده توانایی خود را به عنوان یک بازاریاب موفق بسنجید و بعد از این که از توانایی خود مطمئن شدید نسبت به آغاز فعالیت خود در این حرفه اقدام نمایید : 1 – آیا از توانایی فروش برخوردار می باشید؟ بعضی از افراد به صورت ذاتی یک فروشنده ی خوب می باشند و یا مهارت های لازم را برای این کار به دست می آورند. این افراد انسان های برون گرا و مهربانی می باشند که قدرت خوبی برای سخن گفتن در بین عموم مردم را دارند و از انگیزه و اعتماد به نفس بالایی برخوردار می باشند. بازاریابی شبکه ای مانند هر حرفه ی دیگری فرصتی را برای پیشرفت و رشد مهارت های شخصی و شغلی ارائه می کند؛ اما باید این را مدنظر قرار داد که موفقیت در این کسب و کار مستلزم تلاش و صرف زمان است. قبل از آغاز فعالیت، لازم است که با کسانی که در این حرفه به موفقیت دست یافته اند، مشورت کرد و از تجربه های آنها استفاده نمود. 2 – آیا محصولی که شرکت برای فروش ارائه می دهد، همان محصولی است که شما هم به استفاده از آن نیازمند بوده و توانایی فروش آن را دارید؟ اگر افرادی که به فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای می پردازند اعتقاد به نحوه فعالیت تجاری و محصولات شرکت داشته باشند، تقریباً بیشتر کار فروش خود را انجام داده اند. یک محصول خوب و مناسب همواره مشتری های زیادی خواهد داشت و نیاز به صرف انرژی و وقت زیادی برای متقاعد نمودن افراد برای خرید آن محصول نیست، وقتی خود شما تمایلی به خرید و استفاده از محصولی را نداشته باشید مسلماً فروش آن برایتان کار بسیار دشواری می باشد. 3 – آیا شرکت قابل اعتماد می باشد؟ تنها به این که یک شرکت خود ادعا می کند که مجوز بازاریابی شبکه ای را کسب کرده است، اعتماد و اکتفا ننمایید، حتماً در رابطه با طرح و نحوه پورسانت دهی و نوع محصولات شرکت تحقیق نمایید. و جهت اطمینان از اصالت مجوز بازاریابی شبکه ای می توانید به سایت های http://www.networkmarketing.mimt.gov.ir و یا http://www.iranhoshdar.ir مراجعه نمایید و از قانونی بودن فعالیت این شرکت ها اطلاع حاصل فرمایید. 4 – آیا طرح در آمد زایی شرکت یک طرح هرمی می باشد؟ طرح و دسیسه های هرمی اغلب قصد دارند، خود را مشابه طرح های سالم بازاریابی شبکه ای نشان دهند. مهمترین مشخصه طرح های هرمی این است که درآمدزایی در این سیستم ها عمدتاً بر اساس جذب سایر افراد صورت می گیرد و همچنین باید برای عضویت در آن شرکت هزینه ای پرداخت نمایند. در وهله ی اول، سود شما باید از فروش خدمات و محصولات به استفاده کنندگان واقعی به دست آید، فرقی ندارد که شما خودتان این محصولات را به فروش برسانید یا افرادی که آنها را جذب کرده اید محصولات را بفروشند. 5 .آیا با پیوستن به شرکت خطر زیان مالی برای شما وجود دارد ؟ بررسی کردن سیاست باز خرید شرکت بسیار با اهمیت است، زیرا اگر شما تصمیم به خارج شدن از شرکت گرفتید، از حق و حقوق تان آگاه خواهید شد، اگر یک نفر تصمیم به خروج از شرکت گرفت، موجودی ها و کمک های خریداری شده برای فروش در طول 12 ماه گذشته را به حداقل 90% قیمت خرید بازخرید کند. توجه به موارد ذکر شده و به کار بستن نکات کلیدی می تواند در پیشبرد اهداف اشخاصی که خواستار فعایت تجاری در سیستم های بازاریابی شبکه ای سالم هستند، راهگشا باشد. $$$$$$$$$$$$$$$%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$ شکست بیش از موفقیت آموزنده است؛ کسی که هیچ گاه اشتباه نمی کند، هرگز به جایی نمی رسد. راکفلر |
|||
|
موضوع های مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
پورسانت ویزیتور بازاریابی مویرگی | farda20032020 | 0 | 1,204 |
06-21-2018 11:55 AM آخرین ارسال: farda20032020 |
|
راه اندازی پخش مواد غذایی در تهران | tpshd | 9 | 977 |
05-21-2018 05:41 PM آخرین ارسال: tpshd |
|
تکنیکهای برتر در فروش تلفنی | r2013.samadi | 1 | 574 |
01-24-2018 03:17 PM آخرین ارسال: r2013.samadi |
|
بازاریابی شخصیتی (Influencer Marketing ) | r2013.samadi | 0 | 561 |
07-27-2017 06:44 PM آخرین ارسال: r2013.samadi |
|
واحد فروش در نمایندگی خودرو | roksana6 | 0 | 505 |
07-16-2017 11:22 AM آخرین ارسال: roksana6 |
|
راهنمایی در رابطه با بازاریابی سبزیجات بسته بندی شده | e.g_band | 1 | 1,523 |
03-02-2017 11:14 PM آخرین ارسال: sinap |
|
آشنایی با بازاریابی عصبی | pouria1980 | 0 | 922 |
12-13-2016 01:42 PM آخرین ارسال: pouria1980 |
|
راهنمایی در موردبازار کیف های چرمی دست دوز | HAMID.IE | 9 | 1,932 |
09-04-2016 04:42 PM آخرین ارسال: طراحی سایت حرفه ای |
|
معایب ایمیل مارکتینک نسبت به سایر ابزارهای متداول مانند شبکههای اجتماعی | business_nuts | 13 | 1,981 |
07-03-2016 02:32 PM آخرین ارسال: 8611670474 |
|
بازاریابی داروهای گیاهی | ehsan322 | 3 | 3,633 |
04-26-2016 09:46 PM آخرین ارسال: business_nuts |
|
مفاهیمی که باید در بازاریابی بدانید | moahamd roham1364 | 0 | 1,120 |
02-28-2016 06:16 PM آخرین ارسال: moahamd roham1364 |
|
درخواست کمک در امر بازاریابی | Lady | 3 | 2,022 |
11-23-2015 03:07 PM آخرین ارسال: depelink |
|
راههای تبلیغات و بازاریابی خلاقانه برای رستوران | radan | 8 | 4,538 |
11-23-2015 03:00 PM آخرین ارسال: depelink |
|
بازاریابی برای فروش قارچ | ajand.pc | 19 | 20,241 |
11-23-2015 02:53 PM آخرین ارسال: depelink |
|
به دنبال بازاریابی کارخانه مواد غذایی تازه تاسیس هستم | hadi2050 | 1 | 1,767 |
11-23-2015 02:50 PM آخرین ارسال: depelink |
|
بانک ایمیل رایگان برای بازاریابی | arash1367 | 22 | 4,977 |
11-22-2015 03:43 PM آخرین ارسال: ghomeishi |
|
راهنمایی برای پخش موبایل در شهرستان | hamidrezahopeful | 5 | 1,746 |
10-26-2015 02:02 AM آخرین ارسال: vsma69 |
|
آموزش بازاریابی و دلایل استفاده از آن | shinalife | 0 | 1,236 |
10-08-2015 01:27 PM آخرین ارسال: shinalife |
|
ایا بازاریابی مواد غذایی کار پر درامدی است؟ | sinior | 34 | 28,170 |
09-24-2015 11:05 AM آخرین ارسال: miramira |
|
راهنمایی برای شروع بازاریابی | saghi_gh | 13 | 4,292 |
09-22-2015 11:28 AM آخرین ارسال: modireayandeh |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان