ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي زمان کنونی: 09-25-2025, 02:31 PM |
|||||||
|
كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي
|
02-14-2012, 02:54 PM
(آخرین ویرایش در این ارسال: 02-14-2012 03:12 PM، توسط اقاي ايـــده.)
ارسال: #10
|
|||
|
|||
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي
الفتاي فيلمنامه نويسي (قسمت سوم) شخصيت پردازي
شخصيت پردازي تصوير كردن شخصيت هاي قابل باور در متن ماجراهاي يك فيلمنامه، كاركردي دوگانه در برانگيختن احساس همدلي و همذات پنداري و يا احساس انزجار و نفرت در مخاطب خواهد داشت. آدمهاي خوب قصه در تحر يك وجه نيك سرشتي تماشاگر چنان نقش موثري دارند كه گاه ويژگي هاي ارزشي فراموش شده را از لايه هاي پنهان شخصيت او خارج كرده و در سطح رفتارهاي نمايان روز مره بازتاب مي دهند. آدمهاي بد قصه نيز در برانگيختن حس انزجار و سركوب وجه منفي رفتارهاي مخاطب نقش دارند. هرچه تضاد موجود ميان نيكي و پلشتي برجسته تر به تصوير در آيد، تاثير بيروني آن نمايان تر خواهد بود. شيوه هاي شخصيت پردازي در يك فيلمنامه تفاوت زيادي با روش هاي معمول در كار قصه نويسي دارد. نويسنده يك داستان و قصه ي مكتوب، با سود بردن از واژه هاي توصيفي و گاه به وسيله نقل قول يكي از شخصيت هاي داستان، تصويري از جايگاه اجتماعي – انساني كاراكتر مورد نظر ارائه مي دهد و به تعبير ساده تر، در يك داستان مكتوب، همه چيز از بار معنايي قصه گرفته تا فضاسازي و شخصيت پردازي به كمك كلمات شكل مي گيرد. در بسياري از فيلم هاي بازاري و ضعيف كه بر اساس فيلمنامه هاي ضعيف تر ساخته مي شود، روش هاي شخصيت پردازي و معرفي آدم هاي داستان متاثر از داستان نويسي و متكي به كلام است. هر يك از آدمها با اداي يك ديالوگ طولاني و اغلب روبه دوربين، شرحي در مورد ويژگي هاي شخصيتي خود و يا ساير آدمهاي قصه دارند و بدين ترتيب زحمت شخصيت پردازي و شرح تصويري ويژگي هاي انساني قهرمانان فيلم را از سر خود كم ميكنند. در واقع، معرفي هر يك از آدمهاي داستان و جايگاه اجتماعي و انساني ايشان در شرايطي خاص و محدود به عهده ي كلام گذاشته مي شود. در حالي كه يك شخصيت پردازي خوب و مناسب سينمايي، طي فرايندي گام به گام و همزمان با جريان داستان فيلم صورت مي پذيرد و گاه بخشي از شخصيت پنهان قهرمان قصه، قالب يكي از گره هاي نمايشي فيلم را پيدا مي كند و تا فصل هاي نهايي داستان، پوشيده و كنجكاوي برانگيز مي ماند براي يك شخصيت پردازي منطقي و معقول در يك فيلمنامه، بايد اين چند اصل عمده را در نظر داشت و در پردازش ذهني و نگارش داستان به كار بست: الف _ شفافيت تصويري و پردازش دقيق شخصيت هاي محوري در يك داستان سينمايي، ارتباط تنگاتنگ و پيوسته اي با تصوير پردازي آدم هاي فرعي و حوادث حاشيه اي داستان دارد. ب _ يك شخصيت پردازي خوب ، تاثير مستقيمي در باورپذيرتر شدن حوادث و فضاي فيلم دارد، همان گونه كه يك فضا سازي خوب، بستر مناسبي براي شناخت دقيق تر آدم هاي داستان است. پ _ كشف رشته هاي نامريي پيوند ميان آدم هاي اصلي و فرعي و نيز اتصال منطقي حوادث ، مهم ترين دستاويز فيلمنامه نويس براي ورود به جهان دروني شخصيت ها و فضاهاي داستان است. ت _ باريك شدن در جهان پيرامون، رفتارشناسي اجتماعي و روانشناسي ساده ترين روش ممكن براي خلق الگوهاي رفتاري در ادم هاي داستان است. ث _ كشف يك نشانه رفتاري مشخص و منطقي ، ساده ترين راه ورود به جهان دروني آدمهاي اصلي قصه است. كانال ايده يار: @ideayar
|
|||
|
پیام های داخل این موضوع |
كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-12-2012, 02:45 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-12-2012, 03:00 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-12-2012, 03:24 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-12-2012, 11:41 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - MARYAR - 02-13-2012, 12:40 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-13-2012, 12:57 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - MARYAR - 02-13-2012, 01:27 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - قناد - 02-13-2012, 09:05 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - کامیار کاظمی - 02-13-2012, 11:06 AM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-14-2012 02:54 PM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-14-2012, 03:13 PM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-15-2012, 04:38 PM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-16-2012, 02:41 PM
RE: كارگاه اموزشي فيلمنامه نويسي - اقاي ايـــده - 02-17-2012, 02:58 PM
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان