(مدیران سایت هیچ گونه مسئولیتی در مقابل صحت ادعاهای مطرح شده در تبلیغات ندارند لطفا قبل از هر اقدامی بررسی های لازم را داشته باشید.)

padooz

تابلو اعلانات سایت
میلیاردرها مرامنامه (قوانین سایت) میلیاردر هدف این سایت چیست؟ میلیاردر دانلود ماهنامه سایت
میلیاردرها اتمام حجت (حتما بخوانید.) میلیاردر راه اندازی کسب و کار توسط اعضا میلیاردر مسابقه دوبرابر کردن پول
میلیاردرها عضویت در بخش ویژه VIP میلیاردر موفقیت های دوستان بعد از عضویت در سایت میلیاردر تبلیغات و معرفی کار و شغل شما


ماگستان, اولین و تنهاترین

fekreabi


انگيزه موفقيت در كودكان
زمان کنونی: 09-24-2017, 06:12 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: بيلا بالا
آخرین ارسال: jahanagahi
پاسخ: 3
بازدید: 446

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امیتازات : 3.09
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انگيزه موفقيت در كودكان
11-11-2012, 06:52 PM
ارسال: #1
انگيزه موفقيت در كودكان
انگيزه موفقيت در كودكان


بعضي از كودكان بيمار گونه مايلند كه هميشه بهترين باشند. در حالي كه بعضي ديگر برايشان مهم نيست كه بدترين هستند.
لغت جاه طلبي دو احساس كاملاً متفاوت در انسان به وجود مي آورد . اين صفت در بعضي افراد اصلاً وجود ندارد و در بعضي آن قدر زياد است كه سبب ناراحتي مي شود. آنهايي كه اصلاً جاه طلب نيستند كودكاني تنبل محسوب مي شوند و معمولاً كودكان هر دو دسته در مدرسه محبوبيت ندارند.
البته جاه طلبي طبيعي لازمه ادامه زندگي اجتماعي است ، زيرا همين جاه طلبي است كه كودك را وادار به سعي و كوشش مي كند.
متخصص روانشناسي و مدير مدرسه اي مي گويد : " كسي كه ياد نگيرد هدفي را دنبال كند هيچ وقت زندگي مستحكمي نخواهد داشت ."
از آنجايي كه لغت جاه طلبي معمولاً جنبه منفي دارد ، روانشناسان لغت " انگيزه موفقيت " را جايگزين آن كرده اند.
اين انگيزه در كودكان متفاوت است، درحقيقت اين انگيزه در تمام كودكان وجود دارد. مثلاً براي كودكان دو تا سه ساله با مسابقات كوچكي مثل "چه كسي مي تواند تندتر بدود" يا "چه كسي مي تواند سريع تر يك برج بسازد " مي توان به خوبي تشخيص داد كه آيا كودكان بيشترين سعي شان را مي كنند يا نه . البته دراين سنين براي آنها برنده يا بازنده شدن معني ندارد و بيشتر جنبه تفريح و بازي مدنظر آنهاست.
چهار تا شش سالگي آغاز رشد انگيزه ها است وازاين زمان است كه آنها درك مي كنند اگر بيشتر سعي كنند مي توانند كاري را با موفقيت به انجام برسانند ، خصوصاً كودكاني كه اعتماد به نفس دارند درك مي كنند كه فقط سعي خودشان است كه سبب موفقيت آنها مي شود.
مقايسه كردن از ديد بچه ها با مقايسه كردن از ديد بزرگسالان فرق دارد؛ مثلاً وقتي كودكي مي گويد : " من مي خواهم خوب باشم " بدان معنا نيست كه " من مي خواهم از ديگران بهتر باشم." اگر كودكي سعي كند 50 متر شنا كند و آن را خوب بداند دليلش اين است كه دفعه قبل 30 متر را موفق شده شنا كند ، اين بدان معنا نيست كه او خود را با همكلاسي هايش مقايسه كرده و مي خواسته است از آنها طولاني تر شنا كند. اگر كودكي سعي مي كند 20 بگيرد ، به اين معني نيست كه مي خواهد از ديگران بهتر باشد بلكه علتش اين است كه دفعه قبل 18 گرفته است و حالا مي خواهد 20 بگيرد.
كودكاني كه سعي مي كنند و اهل خطر كردن هستند ، به مرور زمان پي به توانايي هاي خود مي برند. كنجكاوي اين كودكان نكته بسيار مثبتي در شخصيت آنان است و آنها شانس بزرگي درزندگي آتي دارند.
كودكاني كه با سعي و كوشش ، توجه والدين و معلمان را به خود جلب مي كنند قابل قدرداني هستند، خصوصاً بچه هاي كلاس اول و دوم دبستان با تمام نيرو سعي مي كنند توجه ديگران را به خود جلب كنند.

موفقيت هاي كودكان را بايد درنظر داشت و آنها را تشويق كرد. البته (نه با پول) بلكه با توجه بيشتر. بهتراست والدين به فرزندشان نشان بدهند كه آنها را درك مي كنند و مي دانند فرزندشان زحمت مي كشد ، همچنين عدم موفقيت را نبايد به عنوان فاجعه تلقي كنند.
جاه طلبي ، مثبت و سازنده است در صورتي كه با انتظارهاي والدين و توانايي كودك برابر باشد. در صورتي جاه طلبي منفي است كه والدين كودك را تشويق كنند كه بايد بهترين نتيجه را به دست بياورد. اگرتشويق والدين و معلمان به كلي قطع شود يا انتظارها بيش از توانايي هاي كودك باشد ، دراين صورت جاه طلبي ازسير طبيعي خارج مي شود و احتمالاً كودك سعي مي كند به هر وسيله اي حتي با خشونت و تقلب به نتايج بالا برسد و توجه ديگران را به خود جلب كند يا ممكن است از ترس عدم موفقيت هيچ تلاشي نكند.
روانشناسان مدرسه معتقدند كودكاني كه شديداً جاه طلبند آن قدر حواسشان متمركز هدفشان مي شود كه ساير بخشهاي زندگي را ناديده مي گيرند ودر صورت عدم موفقيت به احتمال قوي منحرف مي شوند. افراط در جاه طلبي بار سنگيني بر دوش كودك مي گذارد كه به شخصيت او صدمه مي زند. براي روشن شدن مطلب، چند مورد را به عنوان نمونه ذكر مي كنيم :
محصل كلاس چهارم كه دائم نمرات عالي و خوب مي گرفت يك بار در انشاء نمره پاييني گرفت. وي بر آن شد كه ديگر به مدرسه نرود . او بد خواب شده و دائم گريه مي كرد . بعد از اين كه وادارش كردند به مدرسه برود از ترس ، هيچ تكليفي انجام نداد . او آن قدر از عدم موفقيت ترسيده بود كه در مدت كوتاهي تمام نمراتش به طور تأسف آوري پايين آمد.
پسر ده ساله اي آن قدر فعال و جاه طلب بود كه در كنار درس مدرسه عضو چند تيم مختلف شد ، مثل تنيس، عكاسي و ... وي به عنوان عضو فعال گروه جوانان هميشه مي گفت كه آنها را با ميل انجام مي دهد و هميشه مي خواست كه بهترين باشد. هر روز ساعت ها در خانه تمرين مي كرد و اصلاً وقتي براي بازي با ساير بچه ها نداشت. با تمام موفقيت ها به علت اين كه اين فعاليت ها خارج از تواناييش بود عاقبت به شب ادراري مبتلا شد.
محصل چهارده ساله اي به مدير مدرسه زنگ مي زند و با دلايل زياد خواهش مي كند كه چون همه نمره هاي او 20 است تنها نمره 18 او را به 20 تبديل كنند . وي طي صحبت هايي به مدير مي گويد كه او ديگر با اين نمره آدم بي ارزشي شده و ادامه زندگي برايش بي معني است.
والدين به عنوان الگو
والدين كودكان جاه طلب معتقدند كه آنها به هيچ وجه فرزندان خود را مجبور به تلاش بيشتر نمي كنند حتي روانشناسان هم معتقدند كه والدين حقيقت را مي گويند. ولي اظهار نظرهاي آنها آگاهانه نيست ، بلكه كافي است با اشاره كوچكي كودكشان را با ديگري مقايسه كنند . مثلاً بگويند " فلاني بچه خيلي زرنگي است" يا " فلاني همه نمره هايش 18 شده است" يا اشاره كنند كه " تو در رياضي بايد سعي بيشتر بكني ". ممكن است انتقادهايي خارج از مسائل مدرسه باشد . مثلاً " چرا تو آن قدر نامرتب هستي " .
شايد تمام اين اظهار نظرها را والدين آگاهانه اظهار نكرده باشند ولي در كودك اين احساس را به وجود مي آورد كه او خودش را بايد اصلاح كند و به اندازه كافي خوب نيست و از آنجايي كه هر كودك به طور انفرادي صفات مخصوص به خود دارد و نمي تواند مثل ديگري باشد سعي مي كند با جاه طلبي بيمارگونه اين خلاء را پر كند.
والديني كه خيلي پركار هستند مثلاً پدري كه هميشه آخر هفته در خانه هم كار اداره را انجام مي دهد و مادري كه سعي مي كند كارهاي خانه را به نحو احس انجام دهد ، يا والديني كه مرتباً تأكيد مي كنند با دقت وزرنگي انسان مي تواند به چيزي كه دلش مي خواهد برسد، خود به خود اين معنا را به كودك القا مي كنند كه جاه طلبي براي والدين اهميت دارد و همين مسئله روي بعضي از كودكان تأثير منفي به جا مي گذارد.

جاه طلبي بيمارگونه
معمولاً والدين خيلي دير متوجه مي شوند كه كودكشان به جاه طلبي بيمار گونه گرفتار است و زماني به اين موضوع پي مي برند كه كودك در بند مشكلات گوناگون است.
يك پروفسور طي تحقيقاتي به اين نتيجه رسيد كه به طور روز افزوني شاگردان مدارس در نتيجه ترس از مدرسه و فشار ناخودآگاه والدين به بد خوابي ، شب ادراري ، اسهال و دل درد مبتلا مي شوند.
روانشناس مدرسه اي طي تحقيقاتي ديگر مي گويد : " 65 درصد از شاگردان معتقدند كه بدتر از نمره هاي دلسرد كننده ، واكنش تند والدين است ." نكته بسيار مهم ، اين موضوع است كه هميشه انتظارهاي والدين بايد با توانايي فرزندشان مطابقت داشته باشد. والدين مي توانند جاه طلبي بيمارگونه فرزندشان را متوقف كنند ، در صورتي كه خودشان را در حد منطقي و با سطح توانايي فرزندشان هماهنگ سازند. والدين نبايد تصور كنند كه موقعيت فرزندشان وقتي خوب است كه نمره او خوب باشد، آنها بايد اين احساس را به فرزندشان انتقال دهند كه فقط پيشرفت و سلامتي و شادابي او را مي خواهند و پايه برنامه روزانه او را طوري تنظيم كنند كه وي بعد ازانجام تكاليف مدرسه بقيه وقتش را به بازي يا ملاقات با دوستان يا گردش و تفريح اختصاص دهد و به او نشان دهند كه غير از نتايج خوب تحصيلي مسائل ديگري هم در زندگي جالب وقابل توجه است .
در صورتي والدين با اين روش موفق مي شوند كه خودشان هم به همين طريق عمل كنند ، چون آنها الگوي واقعي كودك هستند.
سركوب شدن علاقه وانگيزه
والدين بايد سعي كنند علت بي علاقگي كودكي كه در ظاهر اصلاً جاه طلب نيست و نمره هاي بد هم ناراحتش نمي كند بيابند و بفهمند كه آيا فرزندشان واقعاً تنبل است يا توقع بيش از حد آنها علت اين رفتار است.
والدين انتظار دارند كودكاني كه هميشه موفق هستند قاعدتاً بهترين باشند و اگر آنها دچارخطايي بشوند خود را شخصاً مقصر مي دانند و نمي بخشند. كودكان دراين وضعيت ، بعد از يك يا دو عدم موفقيت بكلي منصرف مي شوند و ديگر ادامه نمي دهند. در اين موقعيت وظيفه والدين است كه بدون توجه به عدم موفقيت ، آنها را تشويق كنند و نشان دهند كه تمام زندگي با موفقيت همراه نيست و شكست هم بخشي از زندگي است.
والدين بايد امكانات ديگري براي فرزندانشان فراهم كنند مانند تسهيل شرايطي براي انجام نوعي فعاليت ورزشي مثل فوتبال، شنا ، اسكي و... زيرا موفقيت هاي كوچك در ساير زمينه ها اعتماد به نفس كودك را تقويت مي كند.
پول ، تشويق غلط
بهترين روش تشويق، قدرداني از زحمت هاي كودك است . اگر مي خواهيد به او پاداشي بدهيد سعي كنيد چيزي كه وي آرزوي داشتن آن را دارد تهيه كنيد باز هم تذكر مي دهيم كه تشويق نبايد براي نمره خوب باشد بلكه فقط بگوييد به دليل اين كه وي زحمت كشيده است براي قدرداني به او اجازه مي دهيد به شنا يا با دوستانش به سينما برود.

اسپري كود كامل سرسبز
حاوي كليه عناصر مورد نياز گياه
قابل استفاده براي تمامي گلهاي اپارتماني

با استفاده از گياهان اپارتماني روح زندگي را در خانه هايتان جاري كنيد
10_004
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط: کامیار کاظمی , مــجــیــנ , goldmen , سهیل
11-11-2012, 08:36 PM
ارسال: #2
RE: انگيزه موفقيت در كودكان
مطالب خیلی عالی بود ای کاش روی این موضوع بیشتر بحث می شدو تجربیات دیگران درباره این موضوع بیان می شد.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط: jahanagahi
11-11-2012, 09:18 PM
ارسال: #3
RE: انگيزه موفقيت در كودكان
انتظار از کودکان :
- درسهایش همه 20 باشد
- ساکت و آرام باشد و حرف نزند.
- بهتر از همه ورزش کند.
- هر ویت گفتند :بشین, بشیند.هر وقت گفتند :برو, بره
و........
خدا یا کی این انتظارات والدین و معلمین تمام می شود.

مثال:
پسرم شاگرد دبیرستان بود.منزل آمد و گفت بابا گفتند فردا بری مدرسه.
گفتم چی شده؟ گفت در کلاس یاد موضوعی افتادم خندیدم.
رفتم دبیرستان . دبیران اطاق رئیس دبیرستان نشسته بودند.خودم را معرفی کردم و گفتم آقای .... با من کار داشته.خدمت رسیدم تا ببینم چه مشکلی پیش آمده؟
روبرو یکی صداش درآمد و گفت: آقای قربانیان پسر شما خیلی بی تربیت است. با لرزش صدا این حرف را زد.من لبخندی زدم و گفتم : خوب اینو درست فرمودی چون به خودم رفته.همه ساکت شدند.
گفتم: ببخشید به شما توهین کرده؟
گفت: نه
گفتم: همکلاسیهایش را اذیت کرده؟
گفت : نه
کقتم در کلاس شکلک در آوره و....
گفت: نه.

همه ما دونفر را نگاه میکردند.

گفتم خوب چکار کرده که بی تربیت شده؟
گفت: آقا پسر شما در کلاس می خندد.
این بار واقعا من خندیدم.
گفتم مطمئن هستم بشما نخندیده.مطمئن هستم به دیگران نخندیده .
خودش بمن گفت : یاد موضوعی افتادم خنده ام گرفت.حالا شما بجرم اینکه پسر من خندیده من را خواسته ای و جلو همه به پسرم تهمت بی تربیتی می زنی.
واقعا دقیقا متوجه شدم که رئیس دبیرستان نگاه تحقیر آمیزی به دبیر کرد و گفت: آقای قربانیان من واقعا شرمنده ام. ببخشید مزاحم شما هم شدند.شما بفرمائید من موضوع را پیگیری میکنم.

خدایا با همه بزرگیت در قلب کوچک من جای داری

تلگرام من :
@hoshangghorbanian
09305804639
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط: کامیار کاظمی , سهیل , مــجــیــנ , مسعود کوچولو
ارسال پاسخ 


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  2 تكنيك موفقيت بيلا بالا 0 496 11-25-2012 02:07 PM
آخرین ارسال: بيلا بالا
  موفقيت از نگاه آنتوني رابينز بيلا بالا 0 482 11-17-2012 02:28 AM
آخرین ارسال: بيلا بالا
  21 رمز موفقيت sabzimorad 3 771 05-07-2012 02:35 PM
آخرین ارسال: مهتاب
  سماجت و موفقيت صدفی 0 559 04-05-2012 01:17 AM
آخرین ارسال: صدفی
  چهار كليد موفقيت شغلي صدفی 0 596 04-05-2012 01:16 AM
آخرین ارسال: صدفی
  خود را براي موفقيت برنامه ريزي نماييد صدفی 0 531 04-05-2012 01:12 AM
آخرین ارسال: صدفی
  كليدهاي موفقيت اقاي ايـــده 7 1,966 03-17-2012 11:06 AM
آخرین ارسال: اقاي ايـــده
  برخی از راههاي رسيدن به موفقيت koroshparsi 0 612 02-29-2012 08:50 PM
آخرین ارسال: koroshparsi
  SUCCESS آهنرباي جذب موفقيت در درون شماست اقاي ايـــده 0 628 02-29-2012 04:43 PM
آخرین ارسال: اقاي ايـــده
  موفق باشيد به روش آقاي موفقيت koroshparsi 0 603 02-05-2012 02:16 PM
آخرین ارسال: koroshparsi
  قانون موفقيت برایان تریسی MARYAR 3 660 02-02-2012 01:09 AM
آخرین ارسال: MARYAR
Rainbow راز موفقيت محمد رضا تورانی 2 603 01-04-2012 04:19 PM
آخرین ارسال: مصطفي

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تماس با ما | سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران | بازگشت به بالا | بازگشت به محتوا | آرشیو | پیوند سایتی RSS