ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
هفته جهاني كارآفريني زمان کنونی: 04-19-2024, 04:11 PM |
|||||||
|
هفته جهاني كارآفريني
|
11-20-2011, 11:35 AM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
هفته جهاني كارآفريني
اَدَم فَرِل در سن ۱۵ سالگی کسب و کارِ خود را در زمینۀ فناوری خورشیدی به راه انداخت. کارآفرینیِ ادم در کلاس نهم با طراحی یک خانۀ خورشیدی برای کارِ عملی کلاس علوم شروع شد. او متعجب از هزینۀ بالای فناوریهای مورد نیاز، به این فکر افتاد که تقاضا برای سلولهای خورشیدیِ کوچک، بالاست. کسب و کارِ فَرِل تحت عنوان “Silicon Solar” امروزه توسعه یافته و یکی از بزرگترین توزیع کنندههای فناوری خورشیدی در جهان میباشد.
«الان ماسک»، یکی از بنیانگذارانِ فروشگاههای اینترنتی «پی پل» و «ای بی»، در دهۀ بیستِ زندگی صدها میلیون دلار به دست آورد. اما کسب سرمایهای هنگفت او را راضی نکرد و به همین دلیل شرکت «تسلا موتورز» را برای ساختنِ اتومبیلهای برقی و همچنین «فناوریهای جستجوی فضا» را به عنوانِ یکی از پیشرفتهترین شرکتها برای سفر به فضا در بخشِ خصوصی افتتاح کرد. فرل و ماسک، نمونههایی از نسل جدیدِ کارآفرینانِ جوان هستند. با استفاده از دسترسی آسان به اطلاعات در اینترنت، هزینه و موانع کم برای ورود به صنایع متفاوت و کنجکاویِ جانسوز، این جوانها زودتر از نسلهای گذشته شروع کردهاند و از همۀ آنها بیشتر پیش میروند. در گذشته نیز جامعه این افراد را ارج مینهاد، و مخترعها همیشه در سراسرِ دنیا قهرمان بودهاند. اما الان جوانها احساس میکنند که دستاوردهای افرادی مثل فرل و ماسک چندان دور از دسترس و مختص قهرمانان نمیباشد. امروزه داشتن خصایص و ارادۀ کارآفرینی یک مزیت حساب میشود و این ارزش، جهانی شده است. حتی در فقیرترین و دورترین نقاطِ دنیا، کارآفرینانِ با اراده، با فرهنگِ بنیانگذاری آشنا هستند و بیش از گذشته با همتایانشان در کشورهای دیگر احساس نزدیکی میکنند. این افراد برای بنیانگذاریِ کسب و کارشان، منتظرِ دولت نیستند تا موانعِ شروعِ کسب و کار را از میان بردارند؛ بلکه خود در این زمینه پیش قدم شدهاند. زیرساختهای ارتباطی مثالی از این نوع میباشند. کارآفرینانِ جوان، فناوریهایی همچون بانکداریِ تلفن همراه را به مناطق روستایی در همۀ قارهها میآورند و به دیگران این امکان را میدهند که ایدههای خود را عملی کنند. در کشورِ غنا، که از میانِ ۱۸۵ کشور جهان رتبه ۱۳۵ را از نظر راحتی شروع یک کسب و کار دارد، «هرمن چینری هس» در سن ۲۶ سالگی یکی از اولین و (امروزه) بزرگترین شرکتِ نرم افزارِ غنا را تحت عنوانِ SOFTribe به راه انداخت. چینری-هس همچنین کسب و کاری راه انداخت که قرار است اقتصادِ غنا را از مبنای پولِ نقد به اقتصادی پیشرفتهتر تبدیل کند. پس از اجرای طرحِ او، مشتریان خواهند توانست با استفاده از تلفن همراه و پیامک، هزینه خرید محصولات و خدمات را بپردازند. چنین کارآفرینانی هستند که با ارادهای برای خوبی کردن، و خوبی را خوب انجام دادن، در دنیایی پر از مشکلات روزنه امیدی باز میکنند. با جمعیتی بیش از هفت میلیارد نفر، به نظر میرسد مشکلات هر روز پیچیدهتر از گذشته شوند. اما ظرفیت کارآفرینانِ جوان برای ساختنِ راهحل، ارزشمندترین ابزار در دستِ رهبرانِ سیاسی برای ارتقای نوآوری در راستای رفع مشکلاتی همچون فقر، نیازِ روز افزون به انرژی، بیماریهای جسمی و اجتماعی و گرمایشِ جوّ زمین میباشد. به همین دلیل است که هفته کارآفرینی که امسال از ۱۴ تا ۲۰ نوامبر در ۸۵ کشور برگزار میشود، مهم است. هر ساله تعدادی از موسسات و صاحبان کسب و کار در کشورهای مختلف برنامههای متنوعی را در این هفته برگزار میکنند. هفته جهانی کارآفرینی تنها مجموعهای از شبکهها، رقابتِ ایدهها و برنامههای مربیگری که برای جذب جوانان به کارآفرینی طراحی شدهاند، نمیباشد؛ بلکه تاکیدی است بر اینکه کارآفرینان خلاق زیادی آماده ورود به عرصه جهانی هستند. هفته جهانی کارآفرینی در سال گذشته موجی از کارآفرینی را در دنیا ایجاد کرد. مثلا در سومالی، جوانان راههایی را برای جمعآوری مواد قابل استفاده از پلاستیکهای دور ریخته شده در خیابانها پیدا کرده و این مواد را به تشک، طناب، کیف و مبلمان تبدیل کردند! جوانان نپال در سراسر این کشور در هفته کارآفرینی، ایدههای خلاقانه و کارآفرینانه جالبی ارائه داده اند؛ از مراقبت از کودکان زندانیان گرفته تا حفاظت از آثار هنری و بهینه سازیِ مصرف انرژی. در پایان برنامه هفته کارآفرینی، دست اندرکاران و مربیان متعهد میشوند که ایدهها را به واقعیت تبدیل کنند. در اولین سال برگزاری هفته کارآفرینی، حدود سه میلیون نفر از ۷۷ کشور در بیش از بیست و پنج هزار برنامه شرکت کردند. با این حساب دغدغه متخصصان نسبت به این که مفاهیم پایۀ کسب وکار در کشورهای فقیر جا نیفتاده است، به پایان رسید. استعداد خلاق جوانان منبعی است که شاید از همه منابع دیگر، کمتر مورد استفاده قرار گرفته باشد. با ایجاد فرصت برای ادامه کارآفرینی به عنوان یک مسیر شغلی، راهنمایی مناسب، دسترسی به اعتبارات و فضای فرهنگی که ترس خطرپذيري، شکست و آسیب را کاهش میدهد، جوانان میتوانند توان خود را ابراز کنند و بازار را به مولد ارزشهای اقتصادی و اجتماعی تبدیل کنند. برای اطلاعات بیشتر به وبگاه http://www.unleashingideas.org سر بزنید. منبع : 1- چرا هفته کارآفرینی باید مدنظر قرار بگیرد؟ – مجله اینترنتی «Businessweek» 2- وبگاه مدرسه پرتو – http://www.partoschool.org |
|||
|
موضوع های مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
نكتههايي از كارآفريني براي رسيدن به فكر و ايده جديد | بيلا بالا | 0 | 752 |
11-17-2012 02:06 AM آخرین ارسال: بيلا بالا |
|
خانواده و كارآفريني | بيلا بالا | 0 | 646 |
11-12-2012 01:14 PM آخرین ارسال: بيلا بالا |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان