سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: اخبار روزانه پزشکی وسلامتی و زیبایی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
افرادی که انگشتان دستشان خواب میرود بخوانند

عضو انجمن جهانی آسیب‌های ورزشی گفت: گزگز و خواب رفتن انگشتان دست، علل مختلفی دارد و شایع‌ترین علت آن، گیر افتادن اعصاب دست است.

آرش شرافت وزیری در گفت و گو با فارس گفت: اعصاب دست در قسمت‌های مختلفی گیر می‌افتند که شایع‌ترین محل آن در مچ دست است. عصب مدیان از وسط مچ عبور می‌کند تا به انگشتان برسد. این قسمت به شکل تونل است که به تونل کارپال معروف است.

این عضو انجمن جهانی آسیب‌های ورزشی گفت: اگر در این تونل به صورت علتی روی عصب فشار وارد شود علامتی مثل گزگز و مورمور شدن دست‌ها، سوزش و درد ایجاد می شود و انگشتان دچار خواب‌رفتگی می‌شوند.

شرافت وزیری ادامه داد: سندرم تونل کانال کارپال، به علت درگیر کردن عصب با گزگز و ضعف عضلانی بروز می یابد. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است و از علل ایجاد آن می توان به فعالیت سنگین و کششی، قرار گرفتن دست در وضعیت نامناسب، قرار دادن مکرر دست ها در زیر چانه و تغییرات هورمونی در زنان اشاره کرد.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: درمان این بیماری با درمانهای طبی و فیزیوتراپی امکانپذیر است و در موارد کمی نیاز به جراحی دارد.

وی همچنین به بیماران توصیه کرد: فعالیت های کششی و سنگین انجام ندهند چرا که این اقدام در بهبود این بیماری موثر است.

شرافت وزیری گفت: استراحت و کاهش حرکات دست، اولین مرحله در درمان سندرم تونل کارپال است. این استراحت باید تا زمان کاهش گزگز انگشتان ادامه یابد و در صورت کاهش گزگز، ابتدا می توان به انجام حرکات کششی پرداخت.
توصیه هایی برای گروه خونی شما
دانشمندان به تازگی متوجه شده‌اند افرادی که گروه‌های خونی مشابه دارند تا حدودی دارای ویژگی‌های شخصیتی مشابهی هستند. این افراد به غذاهای خاصی گرایش دارند و سیستم ایمنی بدن‌شان شبیه به هم عمل می‌کند.

تا حدی که در ژاپن رستوران‌هایی تاسیس شده که به افراد براساس گروه‌خونی غذاهای خاصی را پیشنهاد می‌کند. با ترکیب ویژگی‌های هر گروه خونی با روش تغذیه ژاپنی و یافته‌های طب سنتی چینی می‌توان به نتایج جالبی دست پیدا کرد و بر اساس ماه و فصل به افراد با گروه‌های خونی مختلف توصیه‌هایی کرد.

گروه خونی O

افراد دارای این گروه خونی عموما مهربان و بخشنده هستند و شخصیتی بسیار اجتماعی، سیاستمدار و خوش‌فکر دارند. آنها مثبت‌اندیش هستند و افسوس گذشته را نمی‌خورند.

مهربان باشید



افراد دارای این گروه خونی به احتمال زیاد این ماه در شرایط خوبی قرار می‌گیرند. اما با بداخلاقی اطرافیان را ناراحت می‌کنند. مهم‌ترین توصیه به آنها مهربانی است. به علاوه می‌توانند از مشورت با افراد صاحبنظر هم استفاده کنند. در این ماه آرزوهای آنها برآورده می‌شود به شرطی که سرعت عمل و دقت زیادی داشته باشند. به احتمال زیاد یک ملاقات کاری مهم و یک سفر دسته‌جمعی هم برای‌شان روی خواهد داد. سفر برای افراد دارای این گروه خونی در این ماه عالی است و بهتر است با دوستان‌شان سفر کنند.

بهتر است این افراد به جای فکر کردن به گذشته به حال فکر کنند. گوشه‌گیری و تمایل به تنهایی هم از اتفاقاتی است که ممکن است برای افراد در این ماه بیفتد. آنها نیاز به خلوت خواهند داشت اما نباید اجازه دهند این خلوت طولانی شود، بلکه به جایش باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. برای این کار می‌توانند از ورزش استفاده کنند. جالب است بدانید ورزش‌های مناسب برای افراد با گروه خونی O ورزش ایروبیک، ورزش‌های استقامتی، دو، آمادگی جسمانی، دویدن روی تردمیل، کیک‌بوکسینگ، دوچرخه‌سواری، هنرهای رزمی و اسکیت برد است.

آموختن یک هنر هم در تابستان به این افراد کمک خواهد کرد. آنها بهتر است برای هنری که یاد می‌گیرند وقت بگذارند. خرید و فروش هم برایشان مفید خواهد بود و باعث تغییرات خوب در زندگی‌شان خواهد شد.

چه بخورند؟

این گروه خونی با گوشت قرمز سازگاری بیشتری دارند. غذاهای دریایی هم برای آنها خوب است. در عین حال باید انواع لوبیا، سویا، قارچ و زیتون را با احتیاط مصرف کنند.

گروه خونی A

افراد این گروه خوش‌بین و نیرومند هستند و استعداد آنها در ریاضی و اقتصاد و کامپیوتر بی‌نظیر است. آنها هرگز در شرایط بحرانی دچار عصبانیت و رفتارهای خشن نمی‌شوند و همیشه سعی دارند با آرامش اهداف خود را دنبال کنند.

از خانواده کمک بگیرید

به احتمال زیاد برای افراد دارای این گروه خونی در شهریور ماه معامله‌ای صورت می‌گیرد. بهتر است تلاش کنند این معامله را با درستکاری و صداقت به پایان برسانند. انجام معاملات برای آنها در این ماه خوش‌یمن خواهد بود. برای افراد مجرد احتمالا بخت و اقبال خوبی پیدا خواهد شد. آنها می‌توانند از ازدواج در این ماه استقبال کنند. اگر برای افراد دارای این گروه خونی سفری پیش آمد بهتر است از آن برای دیدار خانواده استفاده کنند.

مهم‌ترین و نزدیک‌ترین افراد به صاحبان گروه خونی A در این ماه اعضای خانواده هستند. بهتر است این افراد از خانواده خود بیشترین کمک را بگیرند چراکه باعث موفقیت آنها خواهد شد. اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی در کارها هم برای آنها کمک‌کننده خواهد بود. این ماه وقت خوبی برای رژیم‌گرفتن برای افراد این گروه است و اگر سرگردانی در زندگی آنها وجود دارد، به احتمال زیاد به سرانجام خواهد رسید. اگر برای این افراد امکان آموزشی فراهم شد بهتر است حتما از آن استفاده کنند.

به احتمال زیاد این افراد شهرت کاری در این ماه به دست خواهند آورد. اما بهتر است کمی از رک‌گویی خود کم کنند چون اطرافیان ممکن است از این کار آنها ناراحت شوند. اگر قرار است این افراد وارد زندگی تازه‌ای شوند بهتر است با شجاعت پیش بروند تا موفق شوند. به علاوه بهتر است درباره خود زیاد صحبت نکنند چون بدخواهان در اطراف آنها می‌گردند.

چه بخورند؟

سبزیجاتی غیر از بادنجان و میوه‌هایی غیر از موز و طالبی برای‌شان خوب است اما بهتر است در مصرف گوشت قرمز، پنیر و نان گندم احتیاط کنند.

گروه خونی B

کسانی که گروه خونی B دارند، غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در لحظه رفتارهای عجیب و هیجانی از آنها سر بزند. پشتکار و اراده قوی آنها در انجام کارها ستودنی است.

ریسک کنید

احتمالا برای این افراد به تازگی مشکلی پیش آمده است و فکر آنها را درگیر کرده است. آنها باید بدانند که مشکل به زودی رفع خواهد شد و جای نگرانی نیست. بهتر است آنها برای رفع این مشکل با شخص باتجربه‌تری صحبت کنند تا مشکل سریع‌تر حل شود. برنامه‌ریزی برای یک برنامه تفریحی منظم در اوقات فراغت می‌تواند به این افراد برای آرام‌تر شدن کمک کند. کسی که از آنها دور است و مشتاق دیدنش هستند این ماه به دیدار آنها می‌آید و روزهای خوشی را خواهند گذراند.

برای این افراد نوآوری اقتصادی خوش‌یمن خواهد بود. اگر موقعیت ریسک کردن دارند بهتر است آن کار را انجام دهند. بهتر است آنها از این ماه برای گسترش روابطشان استفاده کنند. اقدام به ازدواج هم برای آنها خوب پیش‌بینی شده است. پوشیدن لباس‌هایی که رنگ سبز و قرمز دارد به موفقیت آنها کمک خواهد کرد. افرادی که این گروه خــونی را دارند بهتـر است در این ماه زمان اســتراحـت بیشتری برای خود در نظر بگیرند. این کار باعث می‌شود بتوانند با دیگران با روی باز و گشاده و با لبخند روبه‌رو شوند. این به موفقیت آنها کمک خواهد کرد و انرژی مثبت را منتقل خواهد کرد.

چه بخورند؟

غذاهای دریایی برای آنها مناسب‌ترین غذاست. بادنجان و لبنیات هم برای‌شان خوب است اما بهتر است گوشت مرغ و ماکیان، آجیل و گندم را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

گروه خونی AB

این افراد معمولا رفتاری محافظه‌کارانه و در عین حال صادقانه دارند. این افراد به شدت منطقی هستند.

به غار تنهایی بروید

ممکن است افراد دارای این گروه خونی در کار بی‌حوصله شده‌باشند و احساس گوشه‌گیری کنند. این به آن دلیل است که فکر می‌کنند اهدافی که انتظارش را داشتند برآورده نشده. باید بدانند بیشترین تقصیر درباره اتفاق افتاده بر عهده خود آنهاست. بهتر است آنها کمی زمان تنهایی و تفکر برای خودشان درنظر بگیرند و یک بار به همه چیز درست فکر کنند. به احتمال زیاد مشکل ظرف دو هفته برطرف خواهد شد. پرحرفی برای این افراد بسیار مضر است و بهتر است آنها با کوتاه‌ترین عبارات مطالب خود را به دیگران منتقل کنند. بهتر است این افراد صبح‌ها را زود شروع کرده و به سلامت جسمی و روحی خود توجه بیشتری کنند.

پوشیدن رنگ‌های بنفش برای این گروه در این ماه بسیار توصیه شده است. این رنگ‌ها عکس‌العمل‌های منفی را کاهش می‌دهند. ممکن است این افراد احساسات خود را با راحتی بیشتری بیان کنند و نگران نباشند. مکن است گذشته برای آنها زیاد شیرین نبوده باشد اما روزهای خوب در راه هستند. یک مهمانی خانوادگی برای این افراد بسیار مفید خواهد بود. دوری از مادیات و نزدیکی به معنویات باعث آرامش آنها خواهد شد. برنامه تفریحی همراه با درس یا کار برای این افراد در این ماه سودمند خواهد بود.

چه بخورند؟

گوشت مرغ و ماکیان با این گروه خونی سازگار است. آنها به ماست و پنیر، ماهی و سبزیجات هم واکنش خوبی نشان می‌دهند. در مقابل با غذاهای دریایی، فلفل‌ها و موز سخت هماهنگ می‌شوند.
15 بهانه برای ورزش نکردن
چه دلایل و بهانه‌هایی وجود دارد که ما را از ورزش کردن روزانه منع می‌کند و در حقیقت بهانه‌های ما برای ورزش کردن چه می‌تواند باشد؟
گاهی ممکن است برای «ورزش نکردن» بهانه‌هایی داشته باشیم که ممکن است برخی از آنها عمدی باشد و شاید هم نباشد؛ امکان دارد که برخی از بهانه‌های ما برای ورزش نکردن واقعی باشند و شاید هم غیر از آن باشد.

برای آگاهی درباره بهانه‌هایی که افراد برای «ورزش نکردن» می‌سازند و بهانه‌هایی که به نوک زبان خود می‌آورند، این مقاله را بخوانید.

پزشکان توصیه می‌کنند که برای اینکه زندگی شما تضمین شود و احساس سلامت داشته باشید هر روز ورزش کنید.

دور کمر به شما هشدار می‌دهد، افزایش وزن در واقع به کم شدن پول شما منتهی می‌شود زیرا دیگر شلوار شما اندازه‌تان نمی‌شود.

شما خودتان می‌دانید که هر گونه تاخیر در قدم نهادن روی تردمیل برای سلامتی شما هزینه‌آور است و سلامتی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به رغم همه این موضوعات، شما همچنان برای ورزش نکردن بهانه تراشی می‌کنید.

این مقاله برخی از بهانه‌های رایج مردم برای اینکه بدن آنها از فعالیت فیزیکی کافی برخوردار نبوده است را در فهرستی لیست کرده است که ما به 15 مورد آن می‌پردازیم.

1. من وقت ندارم

اگر شما وقت داشته باشید آن را به نشاط و سرخوشی اختصاص می‌دهید یا به تماشای فیلم می‌پردازید‌، یا تمام طول روز را در مبلمان خانه خود لم داده و به آرامش می‌گذرانید.

ما مطمئن هستیم که شما می‌توانید روزانه حداقل نیم ساعت را به بهبودی بدن خود اختصاص دهید.

2. ورزش کردن خسته کننده است

ورزش کردن لزوما به معنی این نیست که شما به باشگاه بروید و هر روز و هر هفته به روش قدیمی دمبل بلند کنید.

ورزش کردن هر نوع تلاش فیزیکی است که سلامت و تناسب اندام شما را بهبود می‌بخشد.

پیاده‌روی تند در پارک، بازی اسکواش، یوگا،‌ رفتن به جنگل، ایروبیک آبی،‌ حرکات موزون حداقل نیم ساعت در اتاق خود، بعنوان ‌ورزش محسوب می‌شود.

3. من بچه دارم

این بهانه شاید کمی سطحی به نظر برسد اما نکته اینجاست که کودکان شما گناهی ندارند و این بهانه خوبی برای ورزش کردن نیست.

زمانی که شما در حال استراحت یا خواندن مجله در خانه هستید آنها ترجیح می‌دهند که یک ساعت را با دوستان خود «قایم باشک» بازی کنند، ‌پس زمان‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید علاوه برداشتن کودک خود،‌ ورزش کنید.

4.من هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرم

گر صبر کنی ز غوره حلوا‌سازی؛ بدن شما برای جریان عادی و دایمی نیاز به زمان دارد و شما باید صبر کافی داشته باشید و به آن زمان اختصاص دهید.

5.عضویت در باشگاه گران است

اگر شما به طور انفرادی کار می‌کنید به شما ورزشگاه‌های منحصر به فرد را توصیه می‌کنیم، اگر شما یک دانش‌آموز هستید، ورزشگاه دارای تخفیف دانشجویی را پیشنهاد می‌کنیم.

‌عضویت در یک باشگاه به شما کمک می‌کند تا از شر غبغب خلاص شوید و این میسر نمی‌شود مگر اینکه برای سلامتی خود کمی خرج کنید.

6.من انگیزه‌ای پیدا نمی‌کنم

شما حتی یک انگیزه هم برای خود پیدا نمی‌کنید؛‌ اما با ورزش ‌کردن شما زمانی که منحنی‌های قلمی شدن بدن خود را دریافت می‌کنید می‌توانید دل‌گرم ‌شوید و تحت تاثیر قرار بگیرید و این خود، انگیزه بزرگی را در شما ایجاد می‌کند.

زمانی که شما ورزش می‌کنید به دلیل اینکه جوان‌تر به نظر می‌رسید، احساس شادی بیشتری می‌کنید پس این هم می‌تواند انگیزه خوبی برای ورزش کردن باشد.

7.ورزش کردن صدمه می‌رساند

مربیان باشگاه برای یک دلیل استخدام می‌شوند؛ فقط به دلیل اینکه کمر، پاها و صورت شما صدمه نبیند آنها حضور دارند.

در مورد بدن خود (درد و البته صدمات) می‌توانید با مربی خود صحبت کنید.

8.من شروع می‌کنم؛ اما رهایش می‌کنم

این موضوع، عدم کنترل ذهن و نیروی اراده شما را نشان می‌دهد. من پیشنهاد می‌کنم شما در ابتدا تمرین تمرکز و اندیشه (مدیتیشن) کنید چرا که به شما کمک می‌کند تا کنترل و نیروی اراده خود را قوی‌تر بسازید و بر این مشکل غلبه کنید.

9.من از شنبه شروع می‌کنم

شما معمولا این بهانه را بیش از آخر هفته و در طول هفته بکار می‌برید. با این بهانه جلسات تمرین خود را به تعویق می‌اندازید.

از زمانی که شما به این تصمیم فکر می‌کنید، ‌شما سوار بر کشتی سلامت می‌شوید و تا زمانی که هفته ورزش کردن آغاز شود، به انگیزه خوردن غذا گرایش پیدا می‌کنید.

آیا واقعا از آغاز روز شنبه (آغاز هفته) ورزش کردن را شروع می‌کنید؟

10. من خیلی پیر هستم

آیا شما مسن‌تر از دونده هندی هستید که با داشتن بیش از 100 سال سن همچنان دونده ماراتن باقی‌مانده است؟ اگر نه، پس دست از این بهانه بردارید.

اجازه بدهید به شما بگویم که ورزش کردن خود باعث ‌می‌شود که احساس جوانی بیشتری کنید.

11.من خیلی چاق هستم

با گفتن این بهانه آیا فراموش کرده‌اید که ورزش کردن منجر به سوزاندن چربی، ‌کاهش وزن،‌ شکل گرفتن عضلات می‌شود؟

این چه بهانه‌ای است که «من خیلی چاق هستم»؟

اگر واقعا به دلیل چاق بودن خجالت می‌‌کشید که بیرون بروید و این بهانه را می‌آورید. لطفا دیگر بهانه نیاورید.

سالن ورزش و دیگر مکان‌های ورزشی، مکانی است که افراد چاق برای لاغر شدن به آنجا می‌روند، بنابراین، شما تنها کسی نیستید که چاق هستید و می خواهید ورزش کنید.

12.ورزش من را گرسنه می‌‌کند

کاملا درست است مگر اینکه بخواهید بلافاصله از همبرگر و مخلوط شیر و بستنی را بلافاصله بعد از تمرین بخورید.

در واقع، اگر شما می‌خواهید وزن خود را از دست بدهید باید وعده‌های غذایی را حذف کنید تا سریع‌تر وزن شما کم شود.

13.من نمی‌توانم رفیق پیدا کنم

این حقیقت که شما همچنان در جستجوی یک رفیق هستید و به تنهایی نمی‌تواند ورزش کنید به معنی آن است که شما روش آنها را تمرین می‌‌کنید و همچنان منتظر گروه آنها هستید.

دنیا منتظر هیچکس نمی‌ماند! سریع‌تر آن را درک کنید و بهتر است که برای خود باشید.

14.من نمی‌دانم‌ چگونه ورزش کنم

مربیان در سالن ورزش و در صورتیکه بخواهید در خانه به تنهایی ورزش کنید، فیلم‌هایی که در این زمینه در یوتیوب وجود دارند به شما می‌تواند کمک کند تا چگونه ورزش کنید.

15.من بیش از حد خسته‌ام

خسته بودن یک بهانه برای ورزش کردن نیست بلکه خستگی برای بیشتر ورزش کردن یک علامت است.

خستگی بنیه و قدرت عضلانی ضعیف را نشان می‌دهد.

ورزش روزانه به شما کمک می‌‌کند تا استقامت و قدرت عضلانی را در شما بهتر کند و شما را شاد و سر حال کند.

تنها دلیلی که شما را عقب نگه ‌می‌دارد خود «شما» هستید.

اگر شما از جای خود برخیزید و به سمت ورزش بروید مطمئنا نتایج بسیار با ارزش و پراهمیتی خواهید گرفت.

چگونه از قلم انسولین استفاده کنیم ؟

استفاده از انسولین و تزریق روزانه آن همواره نگرانی برای بیماران دیابتی محسوب می شود، اما زمانی که آنان با فواید انسولین درمانی و نحوه استفاده درست از قلم انسولین آشنا شوند، با آرامش خیال بهتری برای درمان خود گام بر می دارند.

موسی رمضانی کارشناس پرستاری آموزش دیابت درباره نحوه استفاده از قلم انسولین مطالبی را عنوان کرد که از نظر می گذرد: نحوه کار با قلم انسولین قدم اول آماده کردن قلم انسولین است.

ضروری است قبل از شروع مطمئن شوید که نوع انسولین را درست انتخاب کرده اید.دومین قدم آماده کردن سوزن است. برای این کار ابتدا درپوش کاغذی سوزن را جدا کنید. سوزن را به طور مستقیم و محکم به سر قلم بپیچانید سپس درپوش بیرونی سوزن را بردارید و درپوش داخلی سوزن را جدا کنید. قدم سوم تست ایمنی قلم انسولین است، این عمل حباب های هوا را خارج کرده و شما را مطمئن می سازد که سوزن و قلم به درستی کار می کنند، بنابراین:

- پیچ تنظیم کننده مقدار انسولین را که در انتهای قلم قرار دارد تا یک یا 2 واحد بچرخانید.

- قلم را بالا نگهدارید و دکمه تخلیه را کاملاً فشار دهید تا خروج قطره انسولین را مشاهده کنید.

- اگر لازم بود این عمل را تکرارکنید تا قطره انسولین را در نوک سوزن ببینید.

- چنانچه پس از 3 بار تکرار انسولین خارج نشد، سوزن را با یک سوزن جدید تعویض و دوباره امتحان کنید.

چهارمین قدم انتخاب دوز مناسب برابر با تجویز پزشک است. شما باید دکمه مقدار انسولین را تا مقدار مورد نظر بچرخانید تا دوز مطلوب را تنظیم کنید. پنجره (عقربه) نظیم دوز را دو بار کنترل کنید تا از مقدار دوز مورد نظر اطمینان حاصل کنید. چنانچه تنظیم دوز مورد نیازمقدور نمی باشد باید از وجود مقدار کافی انسولین در مخزن اطمینان حاصل کنید.

قدم پنجم انتخاب محل تزریق است. شکم بهترین محل برای تزریق بیشتر انواع انسولین می باشد. چهار موضع اصلی تزریق انسولین به ترتیب سرعت جذب شامل:

شکم ( طرفین ناف)،

بازوها (سطح پشتی بازوها)،

ران ها (سطح قدامی ران ها)

و باسن می باشد.

شکم سریع ترین جذب انسولین را دارد، بازو و ران دارای جذب متوسط است و باسن آهسته ترین محل جذب انسولین است. بنابراین در زمان هایی که نیازمند جذب آهسته هستید محل مناسبی است.دقت کنید از تزریق حدود 7 تا10 سانتی متری اطراف ناف بپرهیزید. جهت پیشگیری از لیپودیستروفی و حفظ جذب انسولین چرخاندن نظامدار مواضع تزریق توصیه می شود. بیمار نباید از یک موضع تزریق بیش از یک بار طی 2 تا 3 هفته استفاده کند، بنابراین محل تزریق را هر بار حدود یک سانتی متر از جای قبلی تغییر دهید. تزریق انسولین در اندامی که ورزش و تمرین داده می شود موجب تسریع جذب انسولین شده و خطر ایجاد افت قندخون را به دنبال دارد. تزریق خیلی عمیق یا خیلی سطحی نیز بر جذب انسولین تاثیر می گذارد.

برای شروع تزریق انسولین باید:

- انگشتانتان را دور قلم مچ کنید تا محکم نگه داشته شود، شست را روی دکمه بالای تزریق بگیرید.

- با دست دیگر محل تزریق را کمی چین بدهید.

- سوزن را به سرعت و عمود (زاویه 90درجه) وارد کنید و سپس چین را رها کنید.

- دکمه تخلیه را فشار دهید تا متوقف شود. (پنجره مقدار دارو به صفر برخواهد گشت)

- پنج تا ده ثانیه سوزن را داخل بدن نگه دارید تا انسولین پس از تزریق به بیرون نشت نکند.

قدم هفتم برداشتن سوزن است. برای این کار سوزن را به طور مستقیم از پوست خارج کنید. می توانید به آرامی پنبه یا دستمال نخی را در محل تزریق بگذارید اما محل را ماساژندهید. درپوش خارجی سوزن را مجدداً بر روی آن قرار داده و پیچ آن را سفت کنید. سوزن مصرف شده را از روی قلم باز کنید و داخل سطل زباله با بدنه سخت بیندازید و سپس درپوش قلم را مجدداً بگذارید.

کاربرد صحیح قلم انسولین

- انسولین جدید و باز نشده در یخچال نگهداری شود در دمای (2 تا 8 درجه سانتی گراد)

- قلمی که در حال مصرف است می تواند در دمای زیر 25 درجه اتاق و دور از نور مستقیم آفتاب و حرارت نگهداری شود.

- قلم باز شده را بیش از 30 روز استفاده نکنید.

- گلارژین نباید مخلوط یا رقیق شود.

- انسولین نباید فریز شود و یا در دمای بالای 30 درجه نگهداری شود چرا که روی عملکرد و توانایی انسولین اثر می گذارد.

- انسولین بعد از گذشتن تاریخ انقضا نباید استفاده شود.

موارد احتیاط

- بیمار را آموزش دهید و از او بخواهید که یک تزریق آزمایشی انجام دهد.

- قلم را نیم تا یک ساعت قبل از مصرف از یخچال بیرون بیاورید.

- تزریق باید با دستان پاکیزه و در محل مناسب و تمیز صورت گیرد.

- استفاده از الکل در موضع تزریق توصیه نمی شود چون ممکن است الکل توسط سرسوزن به داخل بافت ها حمل شود و موجب واکنش موضعی شود. درصورت مصرف الکل حتماً اجازه دهید که محل کاملاً خشک شود.

- ماساژ محل تزریق انسولین توصیه نمی شود زیرا سبب افزایش جذب انسولین می شود و زمان اثر انسولین غیرقابل پیش بینی می شود.

- بعد یا قبل از دوش آبگرم یا سونا تزریق را انجام ندهید چون افزایش درجه حرارت پوست سبب افزایش سرعت جذب انسولین می شود.

- سعی کنید که از روی لباس تزریق نکنید. چرا که طول سوزن کوتاه می شود و احتمال تزریق نامناسب بیشتر می شود و از طرف دیگر منطقه تزریق هم مورد بررسی قرار نمی گیرد.

- از تزریق در ریشه مو، زخم ها، خال یا سایر ضایعات پوستی جداً خودداری کنید.

- در صورت نیاز به حمل و نقل انسولین در دمایی بالاتر از دمای اتاق و در فصل گرما و سفر و همچنین در سرمای شدید قلم خود را داخل کیف های خنک نگه دارنده و محافظ انسولین قرار دهید. این کیف ها نیاز به یخچال، یخ، برق و باطری ندارند و تنها با چند دقیقه قراردادن در آب شارژ می شوند و انسولین را برای حدود 2 شبانه روز خنک نگه می دارند.

موارد احتیاط گروه خاص

- در دوران بارداری استفاده از سرسوزن های کوتاه ( 4 و 5 میلی متری ) سبب کاهش تزریق درون عضلانی می شود. از تزریق انسولین در اطراف ناف و یا مناطقی از شکم که کشیده شده باید خودداری کرد.

- استفاده ازقلم برای افراد سالمند ارجح است، آموزش افراد خانواده و یا دوستان فرد سالمند بسیار توصیه شده است.

- در درمان کودکان دیابتی اگر از قلم انسولین استفاده می شود، باید طول سرسوزن (4 و6 میلیمتر)باشد.کودک باید انسولین را در جایی تزریق کند که بیشترین چربی را دارد ؛اگرلاغراست پوست را کمی بالا بیاورد و زاویه تزریق را هم در نظر بگیرد که تزریق داخل عضلا نی رخ ندهد.

-پزشکان و پرستاران باید اطلا عات کافی در مورد چرخش محل تزریق در اختیار فرد دیابتی و والدینش قرار دهند.

- والدین باید بدانند که نباید فقط درمحل های مورد علاقه کودک تزریق کنند و از همه محلهای تزریق استفاده کنند. بسیاری از کودکان و نوجوانان از چرخش محل تزریق تبعیت نمی کنند و لیپودیستروفی در آنها بسیار شایع است. در مورد کودکانی که خود تزریق می کنند در مورد چرخش محل تزریق حتما باید نظارت شوند.

- بسیاری ازکودکان ونوجوانان دیابتی از سوزن می ترسند. در این زمینه نحوه عملکرد والدین برای پذیرش تزریق درکودکان بسیار مهم است. در هنگام تشخیص دیابت پزشکان باید به والدین این آگاهی را بدهند که استرس و عملکرد منفی آنها می تواند روی همکاری فرزندشان اثر بگذارد.

- باید به والدین این امکان داده شود که تزریق با سرنگ خالی یا سرسوزن متصل به قلم خالی را امتحان کنند.

- والدین می توانند از روش حواس پرتی برای تزریق انسولین استفاده کنند، مانند تزریق در هنگام تماشای برنامه مورد علاقه یا می توان از بازی درمانی سود برد مثلاً تزریق به اسباب بازی مورد علاقه کودک. تایمسولین

تایمسولین یک درپوش باهوش است که روی همه قلم های انسولین نصب می شود و از فراموش کردن تزریق یا تزریق دوزهای اضا فه تر انسولین جلوگیری می کند و به رفع نگرانی های روزانه افراد دیابتی کمک کرده و دقیقاً نشان می دهد که از آخرین تزریق انسولین چه مدت گذشته است. تایمسولین مجهز به دستگاه زمان سنج بوده و نیاز به هیچ دگمه یا برنامه ریزی ندارد و استفاده از آن برای تمامی گروه های سنی آسان است.
دشمن سلامت کبدتان را بشناسید

محققان معتقدند، مصرف مداوم فست فودها و تنقلات ناسالم به اندازه ابتلا به ویروس های هپاتیت برای کبد مضر و خطرناک است. اگر شما علاقه زیادی به غذاهای سوخاری دارید، بهتر است کمی اشتهایتان را کنترل کنید.

چرا که متخصصان می گویند تنها یک ماه خوردن مداوم فست فودها و غذاهای چرب رستوران ها می تواند تغییرات جدی و چشمگیری در کبد ایجاد کند و سلامت آن را بطور جدی به خطر بیندازد.

در حمام حتما این کار را انجام دهید!

آیا شما هم در حمام هنگام آبکشی و شستشوی سر و بدن خود از آب داغ یا ولرم استفاده می کنید؟ اگر این کار را انجام می دهید سخت در اشتباه هستید.

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد شستشوی بدن با آب داغ یا ولرم باعث شل شدن پوست و آسیب به بافت های زیر پوستی می شود.

بررسی های دانشمندان نشان می دهد شستشوی سر و بدن با آب یخ و سرد نقش مهمی در سلامت بدن و افزایش انرژی دارد.

هنگامی که در مرحله آخر می خواهید موهایتان را آبکشی کنید حتما این کار را با آب سرد انجام دهید زیرا آب سرد تمام چربی ها را به یکباره از موها دور کنید و قطر موها را افزایش می دهد در نتیجه موهای پرپشت تری خواهید داشت.

گفتنی است آب سرد باعث بسته شدن منافذ پوست سر و بدن شده و از ورود چربی ها و آلودگی ها به بدن جلوگیری می کند در نتیجه سر و بدن شما دیرتر کثیف خواهد شد.
خون دماغ را سرسری نگیرید
بینی انسان رگ‌های خونی زیادی دارد که به گرم و مطلوب نگاه‌داشتن هوایی که تنفس می‌کنیم کمک می‌کند. این رگ‌ها در نزدیکی سطح قرار دارند، به همین دلیل به آسانی آسیب می‌بینند.

به گزارش جوان ایرانی، بینی انسان رگ‌های خونی زیادی دارد که به گرم و مطلوب نگاه‌داشتن هوایی که تنفس می‌کنیم کمک می‌کند. این رگ‌ها در نزدیکی سطح قرار دارند، به همین دلیل به آسانی آسیب می‌بینند.

تعداد کمی از خون دماغ‌ها به علت آسیب‌دیدگی رگ‌های بزرگ پشت بینی رخ می‌دهد که می‌تواند خطرناک باشد. این نوع خون دماغ در افراد مسن شایع‌تر است و اغلب به خاطر فشار خون بالا، تصلب شرایین، استفاده هرروزه از آسپیرین یا اختلالات سیستم خون‌رسانی است.

هرچه فرد مسن‌تر باشد، عارضه خون دماغ در او جدی‌تر است. اگر خون‌دماغ بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد یا بعد از آسیب‌دیدن (مانند افتادن از جایی یا ضربه مشت روی صورت) رخ دهد، باید به پزشک مراجعه شود، به خصوص اگر احتمال شکستگی بینی وجود داشته باشد. خون‌دماغ شدن بعد از افتادن یا تصادفات اتومبیل ممکن است نشانه خونریزی داخلی نیز باشد.

خون‌دماغ‌های مکرر می‌تواند به علت مشکلات جدی‌تری باشد. برای مثال خون‌دماغ همراه با کبودی می‌تواند علائم اولیه سرطان خون باشد. همچنین احتمال بروز اختلال در لخته‌شدن خون یا در سیستم خون‌رسانی به بدن یا تومورهای بینی ( سرطانی یا غیرسرطانی ) وجود دارد.

شایعترین دلیل خون‌دماغ خشکی هوا ( که اغلب در فصل زمستان به علت دمای بالای محیط خانه ایجاد می‌شود) و نیز دستکاری و تمیز کردن بینی است. معمولا این دو مورد باهم صورت می‌پذیرد. چون تمیزکردن بینی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که مخاط درون بینی خشک و خشن است.

دلایل دیگری که البته کمتر شایع است عبارتند از ضربه‌خوردن بینی، سرما خوردگی یا آلرژی.

کودکان ممکن است اشیای کوچکی را در بینی خود فرو کنند. بزرگ‌ترها ممکن است به سبب سخت شدن دیواره رگ‌ها، انواع عفونت‌ها، فشار خون بالا و اختلال در سیستم لخته‌شدن خون یا حتی مصرف داروهای مخدر مانند آسپیرین که احتمال دارد با سیستم لخته شدن خون تداخل کند دچار این عارضه گردند. گاهی اوقات نیز واقعاً نمی‌توان علت اصلی خون دماغ را مشخص کرد.

با اینکه شاید خون‌دماغ شدن ترس‌آور باشد، اما در صورت بروز این پدیده، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. بیشتر خون‌دماغ‌ها آن قدر ها هم که به نظر می‌رسد وحشتناک نیستند.

تقریبا تمام انواع خون‌دماغ را می‌توان در منزل درمان کرد. اگر خون‌دماغ شدید، بنشینید و کمی به جلو خم شوید. سرخود را بالاتر از قلب تان نگه دارید تا خونریزی کند شود.



طوری به جلو خم شوید که خون از بینی خارج شود، چون تکیه دادن به پشت سبب می‌شود خون از گلو پایین رفته و سبب تحریک معده شود. حال با استفاده از انگشتان شست و اشاره، قسمت نرم بینی ( قسمتی که بین انتهای بینی و لبه سخت و استخوانی آن واقع شده است ) خود را فشار دهید و به همان حال نگه دارید تا خون ریزی متوقف شود.

حداقل 5 دقیقه زمان برای اینکار لازم است اما اگر همچنان خونریزی ادامه پیدا کرد یک بار دیگربه مدت 5 تا 10 دقیقه این عمل را تکرار کنید. پس از توقف خونریزی از هر آنچه ممکن است سبب شروع دوباره آن شود، اجتناب کنید. مثل خم‌شدن یا خارج کردن شدید هوا از بینی. در صورتی که خونریزی بیش از 20 دقیقه طول بکشد، دلیل خونریزی جراحت‌هایی ناشی از افتادن یا ضربه به صورت باشد یا فرد دچار خون‌دماغ‌های مکرر شود باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

در این موارد، پزشک با بررسی بینی و پرسیدن سؤالاتی از شما سعی خواهد کرد تا منشا خونریزی را بیابد. اگر در مدت زمان گفته شده به خودی خود یا با اعمال فشار روی بینی خونریزی متوقف نشود احتمالا پزشک رگی را که خونریزی کرده خواهد سوزاند و یا بینی را برای اتمام خونریزی پانسمان خواهد کرد.

سوزاندن رگ‌ها: در این روش رگ‌ها را با نیترات نقره یا به وسیله اسباب حرارتی یا الکتریکی می‌سوزانند البته قبل از آن باید بینی بی‌حس شود.

پانسمان کردن : در این روش با قرار دادن گازاستریل روی بینی و قرار دادن یک کیسه کوچک هوا درون بینی برای اعمال فشار روی رگ‌ها، خونریزی متوقف می‌شود.

برای جلوگیری از خون دماغ، بهتر است نکات زیر را رعایت کنیم:

ناخن کودکان را همیشه کوتاه کنید تا بینی خود را هنگام پاک کردن زخمی نکنند.

سعی کنید هوای داخل منزل زیاد به ویژه در طول شب زیاد خشک نباشد. برای رفع این مشکل می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید.

سیگار را ترک کنید، زیرا سبب خشکی بینی و تحریک آن می‌شود.

هنگام عطسه کردن، دهان خود را باز کنید.
سه دلیل شایع که باعث خستگی می شود
بسیاری از افراد در بیشتر اوقات احساس خستگی دارند و این به دلیل استفاده بیش از اندازه از زمان در طی روز است .

آیا شما همیشه احساس خستگی می کنید ؟ بسیاری از افراد در بیشتر اوقات چنین احساسی را دارند و این به دلیل استفاده بیش از اندازه از زمان در طی روز باعث خستگی می شود .

سه علت شایع که باعث خستگی می شود عبارتست از :

تغذیه
با کاهش رسیدن کافئین و قند به بدن ، سطح قند خون کاهش می یابد و فرد احساس خستگی بیش از حد می کند . برای رژیم غذایی سالم و سرشار ار انرژی باید از سبزیجات ، میوه جات و پروتئین بدون چربی استفاده کرد . بسیاری از افرادی که در طول روز مدام احساس خستگی می کنند ، ممکن است به دلیل عدم داشتن رژیم غذایی مناسب باشد .

خوردن غذاهای سالم به این معنا است که افراد وزن کمتری داشته باشند تا زندگی سالم داشته باشند . چاقی یکی از عوامل مهم در خستگی است .

خواب کافی
اغلب مردم خواب ناکافی دارند . اگر شما از دسته افرادی هستید که در طول روز احساس خستگی می کنید باید از خوردن کافئین قبل از خواب خودداری کنید . سعی کنید اتاق خواب به اندازه کافی آرام و ساکت باشد تا بتوانید به راحتی استراحت کنید و بخوابید .

ورزش


برای ورزش کردن باید حداقل سه ساعت قبل از خواب ورزش کرده باشید . اگر شما این تصور را دارید که ورزش کردن باعث خسته تر شدن شما می شود باید به این نکته توجه داشته باشید افراد کم تحرک اگر ورزش کنند بسیار زودتر از افراد ورزشکار خسته می شوند .نکته حائز اهمیت این است که هرچه قدر ورزش کنید کمتر احساس خستگی می کنید و پر انرژی تر می شوید .

ورزش کردن را از همین ماه شروع کنید ، در سه تا شش ماه پیشرفت قابل توجهی در انرژی خود پیدا می کنید و کمتر احساس خستگی می کنید
اگر با اصلاح رژیم غذایی وتنظیم خواب و قرار دادن ورزش در برنامه روزانه ، خستگی شما از بین نرفت ، باید با پزشک برای احتمال وجود اختلالاتی از قبیل مشکلاتی که در زیر مطرح شده است مشورت کنید .

کم خونی : کم خونی می تواند از جمله علایم خستگی باشد . کم خونی با آزمایش ساده خون مشخص می شود . کم خونی از جمله مشکلات عمده زنان است . کم خونی را می توان با رژیم غذایی غنی از آهن که سرشار گوشت ، سبزی های برگ دار و یا مکمل های غذایی حاوی آهن این کم خونی را جبران کرد .

کمبود مواد غذایی :کلیدی نظیر پتاسیم می تواند سبب بروز خستگی شود . کمبود پتاسیم با آزمایش خون می توان تشخیص داد .

بیماری تیروئید : بیماری تیروئید پرکار و کم کار هر دو می تواند باعث خستگی شود . آزمایش خون راهی برای تشخیص عملکرد غده تیروئید است .

دیابت : بیمارانی که دیابت غیر قابل کنترل دارند و احساس ضعف و بی حالی می کنید با آزمایش خون می توان دیابت را تشخیص داد . دیابت هم می تواند باعث خستگی شود .

افسردگی : اگر شما احساس سستی و بی حالی می کنید و تمایلی به انجام هیچ گونه فعالیتی ندارید ، ناامید هستید، و هیچ لذتی از انجام دادن فعالیتی که زمانی برای شما لذت بخش بوده است نمی برید و احساس رخوت و خستگی کنید .ممکن است مبتلا به افسردگی شده باشید . باید سریعا به روان شناس مراجعه کنید تا به بهتر شدن حال شما کمک می کند .

مشکلات خواب : اگر هیچ گاه احساس نکنید که به اندازه کافی استراحت کرده اید و یا بعد از خواب احساس خستگی می کنید .ممکن است ناشی از وجود مشکلات خواب باشد ، برای مثال وقفه تنفسی در خواب باعث می شود که فرد در حین خواب چندین بار به دلیل مشکل تنفسی بیدار می شود .

مشکلات قلبی : گاهی خستگی می تواند علامت بارز مشکل قلبی باشد که این مشکل در بین زنان بسیار رایج است . اگر بلافاصله با ورزش کردن احساس خستگی می کنید این می تواند علامتی برای مشکل قلبی باشد .

در آخر باید خاطر نشان کنیم که با اصلاح رژیم غذایی ، ورزش ، خواب می توان به کاهش خستگی روزانه کمک کرد .
واریس را چگونه مهار کنیم؟
بیماری واریس ناشی از اتساع سیاهرگ‌های سطحی است که به دلیل نقص در عملکرد یا ساختار دریچه‌های سیاهرگ‌های عمقی حاصل می‌شود.

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اجتناب از ایستادن و نشستن طولانی مدت را به عنوان یکی از اصلی ترین راه‌های پیشگیری از واریس عنوان کرد.

دکتر شریف نجفی ، گفت: بیماری واریس ناشی از اتساع سیاهرگ‌های سطحی است که به دلیل نقص در عملکرد یا ساختار دریچه‌های سیاهرگ‌های عمقی حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: واریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عروقی انسان است که حدود 10 تا 20 درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشاد شده و پرپیچ و خم در اندام تحتانی دیده می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، واریس را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی کرد و افزود: واریس اولیه از نقص در سیستم سیاهرگی سطحی شروع می‌شود و شیوع آن در خانم‌ها دو برابر آقایان است که تقریباً نیمی از این بیماران به دلیل سابقه فامیلی گرفتار آن می‌شوند.

نجفی ادامه داد: واریس ثانویه ناشی از نارسایی سیاهرگ‌های عمقی است که منجر به گشادی سیاهرگ‌های سطحی می‌شود.

وی در رابطه با درمان واریس اظهار کرد: بیماران باید پاهای خود را به صورت مکرر و بالاتر از سطح قلب برای چند دقیقه در روز نگه دارند تا به مرور زمان این مشکل کاهش یابد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، اجتناب از ایستادن و نشستن طولانی مدت را یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان واریس عنوان کرد و افزود: با توجه به این که یکی از دلایل اصلی واریس ایستادن طولانی مدت است این روش اجتنابی راه حل موثری برای درمان خواهد بود.

وی ادامه داد: جوراب‌های واریس با فشار 30 تا 40 متر جیوه برای درمان این بیماری مناسب هستند و بیماران باید صبح‌ها، قبل از ترک رختخواب حتما آن را بپوشند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جراحی را یکی دیگر از راه‌های از بین بردن واریس به خصوص برای موارد شدید علامت‌دار دانست و اظهار کرد: ترومبوزهای تکرار شونده یا ایجاد کننده زخم و از نظر زیبایی از مواردی هستند که با اعمال جراحی قابل درمان است.
با گرفتگی پا در شب چه کنیم؟

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است كه نیمه های شب، یك مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران، گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عكس العمل (reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا شده و تكان می خورید، ماهیچه های ساق پایتان جمع شده و تاندون ها كشیده می شوند.

این عمل، باعث تحریك گیرنده های عصبی موجود در تاندون ها شده و با فرستادن پیام های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می كنند. برای رهایی از این مشکل بزرگ می توانید در ادامه همراه ما باشید.

- انجام ورزش مخصوص پا كه باعث كشیدگی ساق پا شوند. در این ورزش، فرد روی شكم دراز كشیده و كف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست ها ، شكم را به زمین نزدیك و دور می كند.

- استفاده از تشك گرماده به مدت 10 دقیقه قبل از خواب كه باعث گرم شدن پا شود. این حرکت از گرفتگی ناگهانی عضلات پا جلوگیری خواهد کرد.

- اگر تشک های گرماده در اختیار ندارید حتما از کیسه های آب گرم استفاده کنید. این کیسه ها دقیقا می توانند کار تشک را برای شما انجام دهند.

- اگر در هنگام خواب درد به صورت ناگهانی سراغ شما آمد تنها دست خود را روی عضله گرفته گذاشته و کمی ماساژ دهید. این کار شاید کمی درد داشته باشد اما خیلی زود حال شما را بهتر می کند. کشیدن کف پا نیز از جمله کارهای مفید است.

- برخی از پزشکان دارویی به نام "كوئی نین" را برای این مشکل تجویز می کنند ولی بهتر است از آن استفاده نکنید زیرا عوارض بسیاری دارد. این دارو اصلا نباید برای زنان باردار توصیه شود زیرا باعث سقط کودک خواهد شد.
خداحافظی با موهای سفید !
بسیاری از مردم تصور می‌كنند كه نخستین تار‌های سفید‌ شده‌ مو نشانه‌ای از بالا رفتن سن و سال آنهاست اما درمانگران طب سنتی این‌گونه فكر نمی‌كنند. از نظر آنها سفیدی موها تنها نشانه بالا رفتن تعداد روزهای زندگی نیست و این سفیدی می‌تواند نتیجه عوامل دیگری نیز باشد.
از دیدگاه این درمانگران كمبود ویتامینB12، اختلال در عملكرد تیروئید، سیگار كشیدن و كم‌خونی از جمله عواملی است كه می‌تواند سفید شدن موها را به همراه داشته باشد.

اگر مطمئن‌ هستید كه سفید شدن موهای‌تان قبل از30 سالگی به دلیل وراثت و فاكتورهای ژنتیك نیست می‌توانید به نسخه درمانگران طب سنتی عمل كنید و با ساده‌ترین شیوه‌ها با سفیدی تارهای موی خود مبارزه كنید.

هر روز با وعده‌های غذایی سفیدشدن موها را متوقف كنید

عوامل مختلفی برای سفیدی مو در سنین پیش از میان‌سالی وجود دارد. گاهی تنش‌های عصبی، اختلال در عملكرد تیروئید، رژیم نادرست یا كمبود منگنز در مواد غذایی از جمله مهم‌ترین عواملی است كه منجر به سفید شدن موها می‌شود.

از دیدگاه درمانگران طب سنتی اصلاح هر یك از این اختلال‌ها می‌تواند به كاهش روند سفیدی مو و در نهایت پیشگیری از سفید شدن موها منجر شود.

گنجاندن سیر در وعده‌های غذایی یكی از ساده‌ترین راه‌هایی است كه كمك زیادی به جبران كمبود منگنز در بدن می‌كند.

اگر بتوانید سیر را به عنوان چاشنی اصلی به وعده‌های غذای اصلی خود اضافه كنید تاثیر مستقیمی بر كاهش روند سفیدی موها خواهید گذاشت. چه بهتر كه بتوانید از سیری كه با پودر منگنز تغذیه شده باشد مصرف كنید.

این سیر می‌تواند هم جبران كمبود منگنز بدن‌تان را بكند و هم در آن واحد عوامل سفیدی مو را در بدن‌تان كاهش دهد.

از معجزه چای سیاه و تنباكو چه می‌دانید؟

یكی از شیوه‌های طبیعی و بی‌دردسر برای از بین بردن سفیدی موها ماساژ موها با لوسیون گیاهی چای سیاه است.

برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم نیست از این داروخانه گیاهی به آن عطاری بروید. می‌توانید به راحتی این لوسیون را در آشپزخانه منزل‌تان تهیه كنید.

برای تهیه این لوسیون كافی است یك قاشق غذاخوری چای سیاه را با یك قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشك شده با 2 لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یك لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آن را صاف كنید.

اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه كنید و از آن برای ماساژ موهای‌تان استفاده كنید. بهترین روش برای سیاه‌كردن تارهای سفید مو این است كه آنها را با این لوسیون گیاهی 5 دفعه در هفته ماساژ دهید.

بهترین حالت آن است كه برای شست‌و شوی موهای‌تان ازیك شامپوی گیاهی سبك استفاده كنید و پس از آن موهای‌تان را با این لوسیون ماساژ دهید.

یكی دیگر از لوسیون‌های گیاهی و طبیعی كه می‌تواند به تیره‌ شدن موهای سفیدتان كمك كند جوشانده گیاه تنباكو است كه به روش جوشانده چای سیاه آماده می‌شود.

ماساژ این جوشانده نیز می‌تواند روند تیره شدن موها را تسریع كند.

هفته‌ای دو دفعه، 30 دقیقه این روغن مو را تجربه كنید

اگر ترجیح می‌دهید علاوه بر درمان سفیدی موها به جوان‌شدن ساقه موهای‌تان كمك كنید، توصیه می‌كنیم تركیب روغن حنا و نارگیل را تجربه كنید.

برای تهیه این روغن كه می‌تواند با یكی 2مرتبه استفاده موهای سفیدتان را تیره كنید. كافی است مقداری روغن نارگیل خالص از نزدیك‌ترین عطاری محل زندگی‌تان تهیه كنید و به اندازه یك استكان از آن را درون ظرفی بریزید و آن را به شیوه غیرمستقیم روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. وقتی روغن به جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید و برگ‌های خشك شده گیاه حنا را داخل آن بیندازید. بعد از مدتی خواهید دید كه رنگ روغن به قهوه‌ای متمایل می‌شود.

برای استفاده از این روغن كافی است اجازه دهید به طور كامل سرد شود. سپس با كمك یك قاشق چای خوری چند قطره از آن را روی موهای‌تان بریزید و با كمك بند دوم‌ انگشتان دست به آرامی موها را ماساژ دهید.

این شیوه ماساژ مانع از آسیب رسیدن به ریشه مو و كنده‌شدن آنها می‌شود. این روغن را هفته‌ای 2 بار روی موهای‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی موهای‌تان بماند.

هفته‌ای سه مرتبه با غذا سفیدی‌ موها را سیاه كنید

اگر موهای‌تان خیلی زودتر از آنچه كه باید سفید شده و به دنبال راهی برای پوشاندن آنها هستید، اگر انواع و اقسام رنگ‌های گیاهی و شیمیایی را تجربه كردید و باز هم شاهد رویش موهای سفید هستید، بهتر است به توصیه درمانگران طب سنتی عمل كنید و با كمك طبیعی‌ترین نسخه‌ها برای همیشه از شر موهای سفید خلاص شوید.

درمانگران طب سنتی اصلاح رژیم غذایی را بهترین شیوه درمان و از بین بردن سفیدی موها می‌دانند. آنها به مراجعان خود توصیه می‌كنند برای از بین رفتن سپیدی موها و سیاه‌شدن آنها گیاهانی مانند پیاز، سیر، شاهی، هلیله سیاه و برنج سبوس‌دار را در وعده‌های غذایی‌شان بگنجانند. مصرف برنج سبوس‌دار و هلیله سیاه در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی و جایگزینی آن به جای برنج معمولی در كنار مصرف گیاهانی مانند پیاز و سیر و شاهی تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها و سیاه‌شدن آنها دارد. تنها باید كمی صبر داشته باشید تا ببینید این خوراكی‌ها چطور جوان‌تان می‌كند.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

برای پیشگیری از سفید شدن و خاكستری شدن‌ موها نه تنها استفاده از ماسك‌ گیاهی توصیه می‌شود بلكه اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن مواد طبیعی نیز به سبد غذایی افراد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از سفیدشدن موها داشته باشد.

به اعتقاد درمانگران طب هندی مصرف تركیب یك حب زنجبیل رنده شده با یك قاشق غذاخوری عسل یكی از بهترین تركیب‌های خوراكی است كه می‌تواند به پیشگیری از سفیدشدن تارهای مو كمك كند.

برای درمان سفیدی تارهای مو و براق شدن موها یكی از بهترین لوسیون‌ها استفاده از تركیبی از روغن نارگیل با آب لیموی تازه است.

ماسكی كه از تركیب 2 قاشق پودر حنا، یك قاشق ماست، یك قاشق برگ خشك شده ریحان و 3 قاشق قهوه نیز به دست آمده باشد علاوه بر آنكه به تیره شدن تارهای موی سفید و خاكستری كمك می‌كند، می‌تواند به تقویت تارهای مو و ریشه موها نیز كمك ‌كند.

تهیه لوسیون پیاز و ماساژ آن بر تارهای مو یكی دیگر از شیوه‌هایی است كه می‌تواند علاوه بر تیره كردن تارهای مو به رشد مجدد تارهای از دست رفته مو نیز كمك كند. برای تهیه این لوسیون كافی است پیاز را رنده كنید و آب آن را بگیرید و از آن برای ماساژ موها استفاده كنید.

برای حمام روزانه با این عصاره موهای‌تان را بشویید

اگر در گروه افرادی هستید كه عجله دارید و می‌خواهید خیلی سریع با تارهای سفید موی خود خداحافظی كنید، توصیه می‌كنیم از لوسیون بابونه برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده كنید.

برای تهیه عصاره بابونه می‌توانید 3 قاشق از برگ‌های خشك شده بابونه را با 3 لیوان آب مخلوط كنید و آن را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا نصف آب آن باقی بماند.

این جوشانده را صاف كنید و تمام برگ‌های خشك را با كمك صافی جدا كنید و اجازه دهید این عصاره سرد شود. سپس از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده كنید. هر روز بعد از شامپو كردن موها با شامپوی گیاهی از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده كنید و اجازه دهید روی موهای‌تان خشك شود.

غذاهای چرب با شما چه می‌کنند؟
متخصصان تغذیه هشدار دادند خوردن غذای چرب نه تنها به جسم آسیب می‌رساند بلکه روی روان هم تاثیر سوء دارد.پژوهشی جدید نشان می‌دهد برنامه غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و قند تصفیه‌شده می‌تواند سبب بروز تغییرات در مغز افرادی شود که از این نوع برنامه غذایی استفاده می‌کنند و این تغییر به نوبه خود، سبب افزایش مصرف این‌گونه غذاها می‌شود و به این شکل کاهش وزن برای این دسته از افراد دشوارتر می‌شود...

متخصصان تغذیه هشدار دادند خوردن غذای چرب نه تنها به جسم آسیب می‌رساند بلکه روی روان هم تاثیر سوء دارد.پژوهشی جدید نشان می‌دهد برنامه غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و قند تصفیه‌شده می‌تواند سبب بروز تغییرات در مغز افرادی شود که از این نوع برنامه غذایی استفاده می‌کنند و این تغییر به نوبه خود، سبب افزایش مصرف این‌گونه غذاها می‌شود و به این شکل کاهش وزن برای این دسته از افراد دشوارتر می‌شود. شاید به همین دلیل است که مبارزه با چاقی در برخی موارد بسیار دشوار است. این پژوهش بر مطالعه کارکرد هیپوتالاموس متمرکز بود. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که با حافظه و یادگیری ارتباط دارد. در این پژوهش به یک دسته از موش‌های آزمایشگاهی، غذاهای کم چرب داده و سپس دو مساله متفاوت به آن‌ها آموزش داده شد. یکی از این مسائل به یادگیری مربوط به هیپوتالاموس مربوط بود، ولی مساله دیگر این‌گونه نبود. پس از اتمام آموزش، این موش‌ها به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه از موش‌ها دسترسی آزاد به غذاهای کم چرب داشتند و دسته دیگر به راحتی می‌توانستند از غذاهای پر انرژی (یعنی چرب و پرکالری) استفاده کنند. غذای پر انرژی سرشار از روغن اشباع (چربی حیوانات مثل چربی موجود در گوشت یا لبنیات و نیز برخی چربی‌های گیاهی مثل روغن پنبه‌دانه و نارگیل) بود. این نوع غذاها به شدت ناسالم است و موجب بروز برخی انواع سرطان و نیز بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود.پس از مدتی هر دو گروه موش‌ها را در برابر همان دو مساله قرار دادند. نتیجه این شد که عملکرد موش‌هایی که از غذاهای پرچربی تغذیه کرده بودند، در آزمون‌های مربوط به هیپوتالاموس بسیار ضعیف‌تر از گروه دیگر بود، اما هر دو گروه عملکرد مشابهی در مساله دوم داشتند.هیپوتالاموس وظیفه کنترل افکار و خاطرات را به دوش دارد. اگر یافته‌های این پژوهش درست باشد، می‌توان گفت رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای چرب بر هیپوتالاموس تأثیر منفی می‌گذارد و به این ترتیب، کنترل افکار سوق‌دهنده فرد به سمت این دسته از غذاها دشوارتر می‌شود و فرد دارای اضافه‌وزن، حجم بیشتری از این غذاها را مصرف می‌کند و در نتیجه وضع هر بار بدتر خواهد شد. در نهایت ممکن است به وضعی بینجامد که فرد دچار چاقی نتواند بر اوضاع تغذیه‌ای خود کنترل داشته باشد. هنوز مشخص نیست که تأثیرات منفی رژیم غذایی نادرست بر مغز، دائمی است یا موقت. برخی پژوهش‌ها نشان داده است که فعالیت هیپوتالاموس افرادی که در گذشته چاق بودند، کمتر از افراد هم سن و سال آن‌هاست که تا به حال چاق نبوده‌اند. البته بی‌تردید، باقی ماندن در وزن ایده‌آل، نیازمند ایجاد تغییر در سبک زندگی و نیز تعهد بلندمدت در قبال اجرای این تغییرات است.

غذاهای چرب اعتیادآور هستند

نتایج بررسی‌های پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که در اثر مصرف غذاهای چرب ماده‌ای شیمیایی در معده تولید می‌شود که سبب اعتیاد فرد به این نوع غذاها می‌شود.هرگز فکر کرده‌اید که چرا به محض خوردن مقدار کمی میوه تمایل خود را نسبت به ادامه خوردن از دست می‌دهید اما حتی پس از خوردن یک بشقاب بزرگ سیب‌زمینی سرخ‌کرده و مرغ سوخاری همچنان می‌خواهید به خوردن ادامه دهید.تاکنون تصور می‌شد که نوع ذائقه علت اصلی این مساله باشد اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در بررسی‌های خود نشان دادند که در اثر مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده و سایر غذاهای پر چرب ماده‌ای شیمیایی تولید می‌شود که همانند یک ماده مخدر واقعی عمل کرده و سبب بروز اعتیاد در فرد می‌شود.به گفته این محققان، چربی‌های این غذاها در معده یک سری ماده مخدر طبیعی به نام «اندوکانابینوئیدها» تولید می‌کنند. این ماده از نظر ترکیبات شباهت بسیاری به «ماری‌جوانا» دارد. تولید این مخدر طبیعی سیگنال «تمایل بیشتر به خوردن غذاهای چرب» را روشن می‌کند.این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، فرآیندی را که در زمان خوردن غذاهای چرب رخ می‌دهد با مطالعه روی موش‌ها بررسی کردند. این نتایج نشان داد که به محض خوردن این غذاها چربی‌ها در نوک زبان درک می‌شوند و از این طریق مستقیماً با مغز ارتباط برقرار کرده و یک سیستم انتقال را برای ارسال یک پیام به معده فعال می‌کنند. این پیام، دیواره‌های معده را برای ترشح مواد مخدر طبیعی بدن (اندوکانابینوئیدها) تحریک می‌کند. پس از ترشح این مواد، سیگنال‌هایی فعال می‌شوند که تمایل مجدد به غذاهای چرب را القا می‌کنند و به این ترتیب با وجود حس سیری، فرد همچنان به خوردن ادامه می‌دهد.

غذای چرب و افسردگی

نتایج یک مطالعه جدید که شرح آن در مجله بین‌المللی «چاقی» منتشر شده، نشان داد که خوردن غذاهای چرب خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می‌کند.متخصصان تغذیه می‌گویند: هر چند مصرف غذاهای چرب در ابتدا ممکن است به دلیل طعم خاصی که دارند به شما احساس لذت بدهند اما این مواد غذایی معمولا اعتیاد‌آور هستند و در نتیجه پس از مدتی و به‌ویژه اگر زیاد استفاده شود باعث افسردگی می‌شوند.به گزارش روزنامه اکسپرس، مصرف غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده هستند مانند همبرگر، پنیر، بستنی و کره باعث بروز التهاب در سرتاسر بدن می‌شوند که مغز هم از این قاعده مستثنی نیست. این التهاب در نهایت باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود که پیامد آن بروز تغییرات خلق منفی است.درواقع اسیدهای چرب غیرمفید موجود در این دسته از مواد غذایی پروتئین‌های موجود در مغز را دستخوش تغییر می‌کنند و این امر منجر به دگرگونی‌های احساسی می‌شود.دکتر استفانی فولتون، نویسنده این مطالعه می‌گوید: مصرف غذاهای چرب و مضر روی ثبات احساسی انسان تاثیر سوء می‌گذارد و احتمال بروز اضطراب و افسردگی را تشدید می‌کند.
عرق کردن در خواب را جدی بگیرید
اگرچه تعریق شبانه مشکلی آزاردهنده است، ولی معمولا در اثر یک بیماری رخ نمی دهد. اگر هوای اتاق خواب شما گرم باشد و یا موقع خواب لباس زیادی بپوشید، مطمئناً در خواب عرق خواهید کرد و این مسئله طبیعی است.

تعریق شبانه در حقیقت مشکلی است که در آن فرد در طی خواب، احساس گرما و حرارت زیاد می کند و در اثر این گرما، خیلی عرق می کند، طوری که بالش، ملحفه و تشک او از عرق خیس می شود و این تعریق زیاد در اثر گرمای هوای اتاق نیست. در ادامه با هم مهمترین دلایل تعرق های ناگهانی شبانه آشنا خواهید شد:

** بیماری های عفونی: سل یک بیماری عفونی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود. همچنین عفونت های باکتریایی مثل اندوکاردیت، استئومیلیت (عفونت استخوان) و آبسه نیز باعث تعریق شبانه می شوند. تعریق شبانه یکی از علائم بیماری ایدز نیز است. تب مالت یا بروسلوز نیز یک عفونت باکتریایی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود.

** سرطان ها: تعریق شبانه یکی از علائم زودرس برخی سرطان هاست. بیشترین سرطانی که باعث تعریق شبانه می شود، سرطان بافت لنفاوی یا لنفوم است، مثل لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین. اما افرادی که نمی دانند دچار سرطان هستند، علائم دیگری نیز دارند مثل کاهش وزن بی دلیل و تب. لوسمی که نوعی سرطان خون است نیز باعث تعریق شبانه می شود.

** داروها: مصرف برخی داروها نیز باعث تعریق شبانه می شود. داروهای ضدافسردگی از رایج ترین داروهایی هستند که منجر به تعریق شبانه می شوند. 8 تا 22 درصد افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، دچار تعریق شبانه می شوند. سایر داروهای مربوط به بیماری های روانی نیز باعث تعریق شبانه می شوند.

** هیپوگلیسمی: کاهش قندخون یا هیپوگلیسمی نیز باعث تعریق زیاد می شود. بیماران دیابتی که انسولین و یا داروی قند مصرف می کنند، ممکن است در خواب دچار کاهش قندخون و در نتیجه تعریق شوند.

** اختلالات هورمونی: تعریق زیاد یا گرگرفتگی می تواند در اختلالات هورمونی مختلفی دیده شود، مثل سندرم کارسینوئید، پرکاری تیروئید و فئوکروموسیتوم.

** بیماری های مغز و اعصاب: برخی بیماری های عصبی مانند دیس رفلکسی اعصاب خودکار (در اثر تحریک در پایین سطح ضایعه نخاعی در بیماران نخاعی به وجود می آید)، سیرنگومیلی (کیست پر از مایع در نخاع) ، سکته مغزی، آسیب اعصاب خودکار می توانند باعث تعریق زیاد شوند. البته این موارد شایع نیست.
کراتینه کردن مو مشکلی دارد؟
همیشه آرزو دارید موهای صاف‌ و نرم‌تری داشته باشید؟ صاف کردن موها با شيوه کراتینه در سالن‌های زیبایی گزینه‌ای برای همه است. در صورتی که به فکر امتحان کردن این شیوه هستید، باید از این موارد آگاهی داشته باشید.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز: همیشه آرزو دارید موهای صاف‌ و نرم‌تری داشته باشید؟ صاف کردن موها با شيوه کراتینه در سالن‌های زیبایی گزینه‌ای برای همه است. در صورتی که به فکر امتحان کردن این شیوه هستید، باید از این موارد آگاهی داشته باشید.

اين كراتين اصلا چي هست؟

کراتین چیست؛ کراتین پروتئینی است که به صورت طبیعی در موهای شما وجود دارد.

عملکرد آن چگونه است؟ آرایشگر ماده صاف‌کننده کراتینه را به موهای شما می‌زند و سپس برای چسباندن آن به موها از گرمای اتوی مو استفاده می‌کند. بسته به اندازه موها، این فرآیند بیش از 90 دقیقه طول می‌کشد. انواع کراتین هایی که در سالن‌های آرایشی موجودند عبارتند از: کراتین کمپلکس صاف‌کننده Coppola، کراتین کمپلکس Global، La-Brasiliana، کراتین برزيلي، Brazilian Blowout و صاف‌کننده موی برزيليين.



صرفه‌جویی در وقت برای موهای بلند: هنری بوردی، آرایشگر سالن میوزوی نیویورک ‌می‌گوید، اگر معمولا موهای خود را با سشوار یا اتوی مو صاف می‌کنید، استفاده از صاف‌کننده کراتینه می‌تواند 40 تا 60 درصد از زمان سشوار زدن شما را کاهش دهد.

خداحافظ موهای وزوزی: پس از انجام این روش دیگر موهای وز کرده را فراموش مي‌کنید. بوردی می‌گوید: «شما می‌توانید پس از كراتينه كردن بدون نگرانی در هوای مرطوب و بارانی قدم بزنید. موهای‌تان تغییر حالت نخواهد داد.»

زمان انتظار قبل از شست‌وشو: موها را نباید 3 تا 4 روز پس از انجام کراتینه بشويید چون این ماده برای ثابت شدن روی موها به زمان نیاز دارد.

اگر اين بيماري‌ها را داريد كراتينه نكنيد

کراتینه کردن مو به موهای شما آسیبی نمی‌رساند اما استفاده از اتوی مو ممکن است برای موی شما مضر باشد. دکتر نیل سادیک، متخصص پوست و مو در نیویورک می‌گوید: «روش كراتينه كردن در مو آسیبی ایجاد نمی‌کند و نقش اتوی مو در این فرآیند تنها چسباندن مواد به موهاست اما ممکن است برخی آرایشگران از اتوی مو طوری استفاده کنند که گرمای آن سبب سوزاندن مو و در نتیجه آسیب رساندن به آنها شود.»

هنري بوردی هم مي‌گويد: «کراتینه کردن چیزی بیش از یک روش بازیابی مو است. حتی اگر جنس موهای شما خوب باشد، اين كار می‌تواند آنها را لخت‌تر و سنگین‌تر كند.»

دکتر سادیک توصیه می‌کند؛ در صورتی که دچار بیماری‌هایی مانند پسوريازيس یا ضایعات پوستی سبوریک هستید، پیش از انجام این کار حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

عامل فرمالدئید

اما مهم‌ترين نكته: شاید در مورد وجود فرمالدئید در مواد کراتینه مورد استفاده در سالن‌های آرایشی چیزهایی شنیده باشید. ماده فرمالدئید یکی از مواد مشکل‌آفرین برای سلامتی، به خصوص براي کسانی که به طور دائم با این مواد کار می‌کنند، است. مهم‌ترین نگرانی بهداشتی فرمالدئید موجود در مواد کراتین در مورد کارکنان سالن‌های آرایشی است و نه برای افرادی که از کراتین استفاده می‌کنند.

اما چه میزان فرمالديید در این محصولات وجود دارد؟ این میزان در محصولات مختلف متفاوت است.سازمان نظارت بر غذا و دارو (FDA) و اداره کل ایمنی و سلامت شغلی (OSHA) سطح فرمالدئید موجود در بعضي از این محصولات را مورد بررسی قرار داده است. وب سایت FDA در اين مورد اظهار می‌دارد: «اگر می‌خواهید از وجود فرمالديید ترکیبات مواد مورد استفاده در سالن مطلع شوید تا از مصرف آن خودداری کنید، از افراد حرفه‌ای در سالن آرایشی خود سؤال کنید.» در صورتی که پس از مصرف این مواد واکنش بدی در شما ایجاد شد، حتما به مسئولان بهداشتي گزارش بدهيد.

بوردی می‌گوید: «بیشتر شرکت‌هایی که مواد کراتینه عرضه می‌کنند از نوع بی‌ضرر آن استفاده‌می‌کننداما مشکل و چیزی که باعث ایجاد واکنش‌های بد می‌شود، زمانی است که خود آرايشگران در سالن به آنها فرمالدئید بیشتری اضافه می‌کنند.»
موهایتان را شانه بزنید تا نیرومند شوید!

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهند "برس زدن به موها" باعث تسکین گرفتگی ها شده و "آرامش اعصاب" را به وجود می اورد.


به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ برس زدن موها باعث تحریک کف سر شده و کمک به هوشیاری کرده و "انرژی" در بدن پخش می شود.

بررسی ها نشان می دهند اگر شما زندگی پرمشغله ای دارید می توانید با این راهکار طلایی زندگی پر از "نشاط"، انرژی و شور و شوق داشته باشید.

اگر احساس تنبلی و کسالت می کنید از کار خود دست بکشید و یک برس به موهایتان بزنید و آرام یک نفس عمیق بکشید و با این کار "گرفتگی های عضلانی" از بین می روند و شاهد افزایش "اعتماد به نفس" خود نیز خواهید بود.

گفتنی است شانه زدن مو تمام "سلول های مرده پوست" را از بین می برد و انرزی در بدن شما پخش می شود و "اکسیژن" بیشتری به "مغز" شما خواهد رسید.


اریس و دلایل آن
بروز واریس در افراد علل مختلفی دارد که بر اثر گشاد شدن رگ‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است در برخی از اندام‌های بدن بویژه پا‌ها بروز کند؛ متخصصان بهترین درمان بیماری واریس را پیشگیری از بروز آن می‌دانند.

دکتر مهرداد اقدسی در توضیح این بیماری با بیان اینکه واریس گشاد شدن سیاهرگ‌ها است که می‌تواند در پا‌ها و سایر اندام‌های بدن بروز یابد، وراثت و بالارفتن فشار شکم در اثر یبوست یا زایمان را از دلایل گشاد شدن سیاهرگ‌های بدن و بروز واریس عنوان کرد.

اقدسی گفت: واریس حتی اگر دلایل وراثتی داشته باشد، قابل پیشگیری است و با برخی اقدامات مانند کنترل وزن، انجام فعالیت‌های فیزیکی، مصرف برخی غذا‌ها که سبب می‌شود روده‌ها بهتر کار کنند و همچنین با پوشیدن جوراب طبی می‌توان تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها که نفوذپذیری جداره رگ‌ها و تورم رگ‌ها را کمتر می‌کند و مانع از بالارفتن فشار شکم می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از بروز واریس در افراد موثر باشد.
سیاهرگ‌ها در نتیجه اختلال عملکرد دریچه‌های موجود در آن‌ها واریسی می‌شود؛ در حالت طبیعی این دریچه‌ها از بازگشت خون در مسیر عکس (به سمت پایین) جلوگیری می‌کند. اما بر اثر عواملی مانند بارداری، ضعف مادرزادی، چاقی و یا ایستادن طولانی مدت این دریچه‌ها تحت کشش قرار می‌گیرد و سبب واریسی شدن سیاهرگ‌ها می‌شود.

علل بروز واریس

فوق تخصص قلب و عروق در مورد علل بروز واریس گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز واریس در افراد عامل وراثت است، پس از آن می‌توان به کشیدن سیگار و ایستادن طولانی مدت روی پا‌ها به ویژه در مشاغلی مانند، معلمی، مهمانداری هواپیما و آرایشگری اشاره کرد.

اقدسی اظهار داشت: افرادی که در خانواده به ویژه بستگان درجه یک خود فردی مبتلا به واریس دارند، باید نکاتی را مانند کنترل وزن، فعالیت فیزیکی، تغذیه مناسب، سیگار نکشیدن و ایستادن طولانی مدت روی پا‌ها را رعایت کنند.

به گفته وی علاوه بر این افرادی که در مشاغلی مانند معلمی، مهمانداری هواپیما و آرایشگری هستند، بهتر است از جوراب‌های طبی پیشگیری کننده استفاده کنند.

روش‌های درمانی

اقدسی در مورد روش‌های درمانی واریس، نخستین و بهترین درمان را پیشگیری و استفاده از جوراب‌های طبی عنوان کرد. در گذشته از روش‌های جراحی برای درمان این واریس‌ها استفاده می‌شد، اما در چند سال اخیر روش‌های درمان سرپایی پیشرفته‌ای مانند لیزر داخل رگی و رادیوفریکوئنسی (RF) مطرح شده است.

اقدسی درمورد اینکه آیا با استفاده از لیزر می‌توان واریس را به طور کامل درمان کرد، توضیح داد: دستگاه‌های لیزر و رادیوفریکوئنسی که برای درمان واریس به کار می‌روند، مورد تایید سازمان‌های معتبر جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بر اساس آمار‌ها استفاده از این روش ۹۵ درصد موفقیت آمیز بوده است.

سیاهرگ‌های مویی یا عنکبوتی، نوع خفیفی از سیاهرگ‌های واریسی است. آن‌ها کوچک‌تر و به سطح پوست نزدیکترند و شبیه شبکه عنکبوت به نظر می‌رسند و بیشتر از جنبه زیبایی برای فرد ایجاد نگرانی می‌کند.

فوق تخصص قلب و عروق در مورد روش‌های درمانی واریس‌های عنکبوتی گفت: آمپول‌های تزریقی و لیزرهای تابشی برای درمان این دسته از واریس‌ها که به واریس‌های مویی یا عنکبوتی معروف است، استفاده می‌شود.

اقدسی افزود: استفاده از لیزر در مورد واریس‌های پیشرفته موثر‌تر از واریس‌های مویی است و عود ندارد اما در مورد واریس‌های مویی و عنکبوتی ممکن است به مرور زمان با افزایش سن در جاهای دیگر پا واریس ایجاد می‌شود؛ بنابراین لازم است بیمار هر چند سال یک بار برای اصلاح وضعیت خود به پزشک مراجعه کند.

ارتباط واریس با بیماری‌های قلبی

اقدسی با بیان اینکه واریس هیچ ارتباطی با بیماری‌های قلبی ندارد و نمی‌تواند سبب بروز این دسته از بیماری‌ها شود، گفت: واریس تنها ممکن است سبب لخته شدن خون شود که احتمال دارد در موارد نادر، خطراتی را برای بیمار به وجود آورد.

فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه واریس سنگینی پا، درد، خارش و اختلالاتی به صورت ورم پا و در ‌‌نهایت زخم پا را ایجاد می‌کند، هشدار داد افرادی که واریس پیشرفته دارند نیز ممکن است در مواردی دچار خونریزی شوند و خون داخل رگ‌های واریسی گشاد شده، لخته شود.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6
لینک مرجع