سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: آخرین اخبار روزانه خودرو
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
مالکان خودرو این خبر را بخوانند

مدیر عامل شرکت بیمه ایران با بیان اینکه در ماه رجب ( از ماههای حرام ) قرار داریم و نرخ دیه در این ماه ها از ۹۴ میلیون تومان ماه های عادی به ۱۲۶ میلیون تومان افزایش می یابد ، از مالکان خودرو و موتورسیکلت خواست حتما با تهیه بیمه نامه شخص ثالث ، ضمن کسب اطمینان از پوشش کامل بیمه ای با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.
به گزارشافکار نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ،سهامیان مقدم افزود : نرخ دیه در سال جاری در مقایسه با پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته اما شرکت های بیمه ای نرخ بیمه شخص ثالث را ۲۵ درصد افزایش داده اند.

سهامیان مقدم با بیان اینکه در سال گذشته بخشی از هزینه بیمه شخص ثالث را شرکت های بیمه ای به خاطر تحولات نرخ در اواسط سال، تعهد کرده بودند ، اظهار داشت: امسال شرکت های بیمه فقط متناسب با سقفی که بیمه گذاراها پوشش بیمه تهیه کرده اند پوشش داده می شود و اگر بیمه نامه را با سقف ۱۲۶ میلیون تومان تهیه نکرده باشند ، باید در صورت ضرورت پرداخت دیه ؛ بقیه این مبلغ را خودشان پرداخت کنند.

وی افزود: ماه رجب نخستین ماه حرام امسال است و چنانچه در ماه های حرام تصادفی منجر به نقص عضو یا فوت روی دهد، دیه بر مبنای ۱۲۶ میلیون تومان تعیین خواهد شد.

سهامیان مقدم گفت: رانندگانی که پوشش کامل بیمه ای نداشته باشند و دچار تصادف منجر به فوت یا نقص عضو شوند باید مازاد مبلغ دیه ماههای عادی و حرام را خودشان پرداخت کنند.

وی گفت: در یک حادثه رانندگی ممکن است یک یا چند نفر فوت کنند یا دچار نقص عضو شوند و بیمه در صورتی متعهد به پرداخت خسارت دیه به انهاست که وسیله نقلیه از پوشش کامل بیمه ای برخوردار باشد.

قوه قضائیه به عنوان مرجع تعیین نرخ دیه، نرخ دیه در ماههای عادی امسال را ۹۴ و نیم میلیون تومان و در ماههای حرام شامل رجب، ذی القعده ، ذی الحجه و محرم ؛ ۱۲۶ میلیون تومان تعیین کرده است.

ملاک دریافت پوشش کامل بیمه ای هم داشتن پوشش بیمه تا سقف ۱۲۶ میلیون تومان در ماه های حرام است و دارندگان پوشش بیمه کمتر از این میزان باید با مراجعه به دفاتر بیمه خود و پرداخت مبلغی ، الحاقیه یا ‌پوشش کامل دریافت کنند.

سهامیان مقدم گفت : افرادی که پیش از آبان که نرخ دیه ۶۷ و نیم میلیون تومان بود ، بیمه نامه خریداری کرده اند ، فکر نکنند تا یک سال بعد از ان تاریخ می توانند پوشش کامل بیمه ای دریافت کنند و چنانچه حادثه منجر به جرح یا فوت برای انان پیش بیاید مازاد ۶۷ و نیم میلیون تومان را باید خودشان پرداخت کنند.

مدیر عامل شرکت بیمه ایران همچنین از آغاز ارائه تخفیف ویژه به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی علیه السلام با عنوان طرح "سپاس" خبر داد و گفت: همه هموطنان در سراسر کشور می توانند از روز تولد امام اول شیعیان (۱۳ رجب) تا روز اول ماه مبارک رمضان از تخفیف ۱۰ درصدی در ۴ رشته بیمه ای استفاده کنند.

وی افزود: این تخفیف شامل ۴ رشته خدمت بیمه شخص ثالث، بدنه، آتش سوزی و بیمه مسئولیت است.

سهامیان مقدم گفت: این تسهیلات و تخفیف های ویژه به خاطر حضور گسترده مردم در انتخابات ۱۲ اسفند و مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام راحل و با عنوان سپاس از مردم داده می شود.
صنعت خودرو سکته زد

بنابر آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، سه خودروساز بزرگ ایران تنها ۱۳۹ هزار و ۵۵۶ هزار دستگاه محصول سواری را در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند و این رقم نشان‌دهنده افت ۳۰ درصدی (۵۹ هزار و ۵۱۸ دستگاهی) تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.
به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ،آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، چرایی این افت تولید را باید در مسائل و مشکلات داخلی و خارجی جست‌وجو کرد.

به عنوان مثال، مشکلات نقدینگی که بخشی از آن به کمبود تسهیلات بانکی مربوط می‌شود، یکی از اصلی‌ترین موانع داخلی بر سر راه تولید خودرو به حساب می‌آید و خودروسازان همواره نسبت به آن اعتراض کرده‌اند.

به هر حال مجموع عوامل داخلی و خارجی سبب شده تولید خودرو در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کند، افتی که در فروردین ماه نیز وجود داشت با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی نیز کم و بیش ادامه خواهد شد.

در حال حاضر کمبود برخی از همین خودروها، مقدمات گرانی آنها را در بازار فراهم آورده است و برخی کارشناسان معتقدند با رونق گرفتن دوباره بازار و افزایش تقاضا، قیمت‌ها فراتر نیز خواهند رفت.
[تصویر: nf00111875-1.jpg]




ریزش پژویی
اما سری به آمار بزنیم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه ابتدایی امسال چه گلی کاشته‌اند و افت و خیزشان در تولید به چه شکل بوده است، هرچند تقریبا «خیزی» در کار نبوده و بیشتر «افت» به چشم می‌آید.

ابتدا از ایران خودرو شروع می‌کنیم، ایران خودرویی که در دو ماه ابتدایی امسال فقط ۶۸ هزار و ۳۰۷ دستگاه محصول را به تولید رسانده و این آمار سبب شده تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴/۲۶ درصد افت کند.

افت تولید ایران خودرو از آن جهت بسیار مهم است که این شرکت سهمی حدودا نصف از بازار خودرو کشور را در اختیار دارد و از تنوع محصول برخوردار است و طبعا افت تولیدش بر قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

آبی‌های جاده مخصوص که بیشترین تیراژشان را برند پژو تشکیل می‌دهد، طی دو ماه ابتدایی امسال به جز تندر-۹۰ در تمام محصولات تولیدی خود با افت تیراژ مواجه شده‌اند و در این بین، پژو ۲۰۷ رکوردار است.

این خودرو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۵۶ درصد افت را به خود می‌بیند و هم اکنون نیز قیمت بالایی در بازار دارد.
پژو ۲۰۶ نیز که اصلی‌ترين محصول ایران خودرو به شمار می‌رود، در دو ماه ابتدایی امسال ۵۵ درصد افت تولید داشته و از این حیث پس از ۲۰۷ رکورددار کاهش تولید به حساب می‌آید.

همین افت تولید سبب شده پژو ۲۰۶ در برخی مدل‌ها افزایش قیمتی شدید را تجربه کند و طبعا اگر ادامه داشته باشد، در آینده نیز بیشتر خود را نشان خواهد داد.

دیگر پژو ایران خودرو که در فروردین ماه امسال با افت تولید روبه‌رو شده، پژو ۴۰۵ است، خودرویی که روزگاری محصول شماره یک کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بود.

این خودرو علاوه بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می رسد و جزو قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین خودروهای تولید داخل محسوب می‌شود و حدود یک درصد افت تیراژ را تجربه کرده است.

همچنین پژوپارس نیز که جزو چهار محصول سواری اول ایران خودرو به حساب می‌آید، از کاهش تولید در امان نمانده و ۳/۳۳ درصد افت تیراژ در بازه زمانی موردنظر داشته است.

جالب‌تر اینجا است که ایران خودرویی‌ها حتی یک دستگاه پارس را نیز طی دو ماه امسال در جاده مخصوص تولید نکرده‌اند و هر چه بوده در سایت‌هاي مازندران و فارس به تولید رسیده است.

از پژویی‌ها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز افت تیراژ را به خود می بیند و تولید این محصول نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته ۱۵ درصد افت کرده است.

این در حالی است که کم پیش می‌آمد برند ملی ایران خودرو با افت روبه‌رو شود، اما به هر حال مشکلات تولید یقه سمند را هم گرفته و سبب شده تیراژ آن افت کند.

همچنین سوزوکی گرندویتارا تک شاسی بلند ژاپنی و مونتاژ ایران خودرو نیز در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید روبه‌رو شده است.

ویتارا که مدت‌ها است به دلیل کمبود عرضه و به هم ریختن بازار، قیمتی بالا و کاذب را تجربه می‌کند، در دو ماه امسال فقط ۵۶۴ دستگاه تولید داشته و ۳/۲۰ درصد افت را به خود می‌بیند.




قلب سایپا خوب نمی‌زند
شاید برای کمتر کسی قابل پذیرش باشد که پرتیراژترین و ارزان‌ترین خودرو داخلی با افت تولید روبه‌رو شده است، اما این واقعیت دارد و پراید همچون فروردین ماه، این بار نیز کاهش تیراژ را تجربه کرده است.
به هر حال پراید هم اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و قلب تپنده سایپا است، قلبی که این روزها ریپ می‌زند و خون کافی به آن نمی‌رسد.

پراید كه خودرویی داخلی و بی نیاز به قطعات خارجی است و همواره با رشد تیراژ طی سال‌های گذشته روبه‌رو بوده، اما زیر بار مشکلات تولید کم آورده و تیراژ آن ۶/۳۶ درصد افت کرده است.

افت تولید پراید نه فقط در خود سایپا بلکه در پارس خودرو نیز رخ داده و مجموع تولیدات این دو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته کاهش یافته است.

سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو، در مجموع حدود ۵۸ هزار دستگاه پراید تولید کرده‌اند.

سایپایی‌ها البته در تولید تیبا نیز که محصول ملی آنها است، اوضاعی بهتر از پراید

نداشته‌اند، زیرا افتی ۷/۳۱ درصدی در تولید تیبا طی دو ماه امسال نصیب سایپا شده است.

این خودرو که در سایپای کاشان به تولید می‌رسد، تنها دو هزار و ۱۹۴ دستگاه در دو ماه ابتدایی امسال تولید داشته است. آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، تیبا هم اکنون ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این قیمت بالا قطعا با میزان عرضه تیبا به بازار در ارتباط است. بنابر آمار، سایپا افتی حدودا ۴۰ درصدی را به خود می‌بیند.

مگان و تندر رشد کردند

اما از ایران خودرو و سایپا فاصله بگیریم و سری به کیلومتر ۹ جاده مخصوص بزنیم، جایی که پارس خودرویی‌ها به مونتاژ مشغول هستند در تولید تندر-۹۰ و مگان و تینا رشد کرده‌اند.

در واقع این سه تنها خودروهایی هستند که طی دو ماه امسال با رشد تیراژ روبه‌رو شده و به نوعی آبروداری کرده‌اند، هرچند تیراژشان پایین است و سهم کمی در بازار خودرو دارند.

طبق آمار، تندر-۹۰ پارس خودرو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته ۸/۱۷ درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند. تندر-۹۰ البته در ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد و این شرکت نیز توانسته تیراژ آن را بیش از ۶۹ درصد رشد بدهد.

در مجموع تولید تندر-۹۰ طی دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۳۴ درصد رشد کرده و این نشان می‌دهد وضعیت تامین قطعات رنو بهتر از پژو است.

رنویی‌ها علاوه بر تندر، یک محصول دیگر به نام مگان نیز در ایران به تولید می‌رسانند و مگان توانسته نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته ۵/۴۴ درصد رشد کند.

این در شرایطی است که تیراژ ماکسیما در پارس خودرو نصف شده و قشقایی نیز تولیدی نداشته است.

قشقایی ظاهرا به دلیل اینکه تامین قطعات آن از انگلستان انجام می‌شود و این کشور محدودیت‌هایی را در این مورد اعمال می‌کند، با توقف تولید در دو ماه نخست امسال روبه‌رو شده است.

پارس خودرو به جز قشقایی یک نیسانی به نام تینا را هم مونتاژ می‌کند که تیراژ این خودرو تقریبا دو برابر شده و از ۱۲۰ دستگاه به ۲۳۹ دستگاه رسیده است.

آمار کلی نشان می‌دهد که پارس خودرو بیش از ۲۳ درصد افت تولید را تجربه کرده است.
سردرگمی خریداران در آشفتگی بازار خودرو

این روزها بازار خودرو آنقدر آشفته است که برخی نمایندگی‌های فروش خودرو با هر قیمتی که بخواهند محصولاتشان را به خریداران عرضه می‌کنند.

به گزارش پارس، نبود کنترل مناسب بر بازار خودرو باعث بر هم خوردن عرضه و تقاضا، تقویت قیمت‌های حاشیه‌ بازار و افزایش خودسرانه قیمت برخی محصولات توسط نمایندگی‌های فروش خودرو شده است. این در حالی است که قیمت‌گذاری خودرو توسط کمیته قیمت‌گذاری در وزارت صنعت انجام می‌شود و اصولاً سازمان حمایت باید بر اجرای این قیمتها کنترل داشته باشد.

«مدیران خودرو» از جمله شرکتهایی است که محصولات آن با قیمتهای مختلفی توسط نمایندگی‌های این شرکت عرضه می‌شود. به گفته مدیر یکی از نمایندگی‌های مدیران خودرو و با استناد به سایت این شرکت، قیمت محصولات این شرکت طی یک هفته اخیر حدود یک تا 1.5 میلیون تومان افزایش یافته به طوری که قیمت ام.وی.ام 530 به 23 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت ام.وی.ام ایکس 33 به 34 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

در عین حال هم اکنون ثبت نام برای فروش خودرو توسط نمایندگی‌های مدیران خودرو متوقف است و برخی از نمایندگی‌ها از آغاز ثبت نامها از ابتدای هفته آینده خبر می‌دهند.

با وجود این افزایش قیمت، مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های مدیران خودرو می‌گوید: بحثها در مورد افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو در حال پیگیری است.

مسئول یکی دیگر از نمایندگی‌های مدیران خودرو نیز در مورد اقدام برخی نمایندگیها برای افزایش قیمت خودسرانه محصولاتشان می‌گوید: بازار آشفته است و هیچ کنترلی بر قیمتها وجود ندارد.

این نحوه قیمت‌گذاری باعث سردرگمی خریداران شده و مشخص نیست که قیمتهای جدید محصولات مدیران خودرو مورد قبول وزارت صنعت و کمیته قیمت‌گذاری خودرو است یا خیر.

سازمان حمایت نیز در این مورد پاسخگو نبوده و قیمتهای جدیدی نیز برای مصولات مدیران خودرو بر روی سایت این سازمان درج نشده است.

* دلال بازی و کاهش عرضه برای بالا بردن قیمتها

در کنار قیمت‌گذاری خودسرانه برخی نماندگی‌های شرکتهای خودروساز، برخی شرکتها نیز در عرضه محصولات خود طوری عمل می‌کنند که با کاهش عرضه خودرو به بازار، قیمتها در بازار آزاد افزایش یابد و به این ترتیب دلال بازی در بازار رونق بیشتری داشته باشد.

این مسئله باعث افزایش اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه شده که این اختلاف قیمت گاهی تا 10 میلیون تومان نیز می‌رسد.

* بررسی افزایش قیمت تندر90 و مگان پارس خودرو

رشد خودسرانه قیمتها در بازار خودرو در حالی ادامه دارد که درخواست شرکتهای خودروساز برای افزایش مجدد قیمت محصولاتشان همچنان در کمیته قیمت‌گذاری خودرو مطرح است.

تندر90 پارس خودرو از جمله این خودروها است که با وجود افزایش قیمت 500 هزار تومانی طی یک دو ماه اخیر، باز هم بحثها در مورد رسیدن قیمت این خودرو به بالای 18 میلیون تومان مطرح است. در حال حاضر قیمت این خودرو در نمایندگی‌های پارس خودرو 17 میلیون و 540 هزار تومان است.

قیمت مگان نیز در حال حاضر در نمایندگی‌های پارس خودرو 37 میلیون و 210 هزار تومان است که بحثهایی در مورد رسیدن قیمت این خودرو به 40 میلیون تومان مطرح است.

تأخیر در تعیین قیمت‌ خودروها توسط کمیته قیمت‌گذاری خودرو عاملی برای رشد قیمتها در بازار آزاد شده و در حال حاضر قیمت هر دستگاه مگان در بازار به 46.5 میلیون تومان رسیده است. قیمت تندر90 پارس خودرو نیز در بازار 20 میلیون و 200 هزار تومان است که بیش از 2 میلیون و 600 هزار تومان با قیمت کارخانه اختلاف دارد.

در حال حاضر فروش این دو محصول توسط نمایندگی‌های پارس خودرو متوقف است.

آشفتگی بازار خودرو در حالی پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی تشدید شده که کنترل بازار وظیفه وزارت صنعت و سازمان حمایت است و با وجود انتقادات وزیر صنعت از نحوه عملکرد خودروسازان در عرضه محصولاتشان، به هم ریختگی بازار همچنان ادامه دارد.
سهمیه بنزین کاهش میابد

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تشریح برنامه دولت برای افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت از آغاز تولید خودروهای گازوئیل‌سوز سواری خبر داد و گفت: امسال همزمان با تولید خودروهای دیزلی سورای، گازوئیل یورو هم در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.
به گزارش پارس، عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامه‌های دولت برای کاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: در حال حاضر خودروهای تولیدی توسط شرکتهای خودروساز داخلی دارای استاندارد یورو ۲ اتحادیه اروپا است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه بر اساس توافق صورت گرفته باید استاندارد تولید خودروها و استاندارد سوخت مصرفی به یورو ۴ و ۵ ارتقا یابد، تصریح کرد: با وجود آغاز تولید گازوئیل و بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در پالایشگاه های نفت هنوز استاندارد خودروها ارتقا پیدا نکرده است.

این مقام مسئول با یاداوری اینکه بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان سال ۱۳۹۴ باید استاندارد تولید خودرو در ایران به حداقل یورو ۴ ارتقا یابد، اظهار داشت: با ارتقای استانداردها امکان کاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل هم فراهم می‌شود.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون به‌طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۸.۵ میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور مصرف می شود، بیان کرد: در صورت اجرای تمامی برنامه‌ها متوسط مصرف سوخت باید به هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش کاهش یابد.

آغاز تولید خودروهای سواری دیزلی

کاظمی از ورود خودروهای سواری دیزل سوز به عنوان دومین سناریوی در دست اجرا نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر تولید وانت نیسان دیزل سوز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه به زودی خودروی پیکاب گازوئیل سوز هم به بازار عرضه می‌شود، تبیین کرد: این در حالی است که آخرین مراحل تولید سمند پایه گازوئیل سوز هم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای سواری گازوئیل سوز از راندمان بالاتری در مصرف سوخت برخوردار هستند، گفت: به عنوان نمونه خودروی سمند پایه گازوئیل سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش فقط ۵.۵ لیتر گازوئیل مصرف می کند.

افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها

به گزارش مهر، این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر افزایش سهم گازوئیل به جای بنزین یکی از سیاست‌های کلان دولت برای مدیریت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل است، اعلام کرد: با توجه به به افتتاح و راه اندازی طرح های متعدد پالایشگاهی امکان تامین گازوئیل خودروهای سواری وجود دارد.

کاظمی با تاکید بر اینکه قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری دیزلی وارد ناوگان حمل و نقل کشور شود، اظهار داشت: بر این اساس کل نیاز گازوئیل خودروهای دیزلی حدود ۱۸ میلیون لیتر در روز برآورد می شود که امکان تامین این گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا وجود دارد.

نحوه عرضه گازوئیل یورو ۵ در جایگاه‌ها

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در پاسخ به این سوال مهر که آیا نیاز به اعمال تغییراتی در جایگاه ها برای عرضه سوخت گازوئیل وجود ندارد: توضیح داد: عرضه گازوئیل کم گوگرد برای خودروهای شخصی در جایگاه ها نیاز به سرمایه گذاری های کلان و یا تکنولوژی پیچیده ای ندارد.

وی با یادآوری اینکه با تفکیک مخزان زیر زمینی و یا حتی نصب یک مخزن جدید امکان عرضه گازوئیل در تمامی جایگاه‌های سوخت وجود دارد، بیان کرد: در مجموع پیش بینی می شود امسال امکان عرضه گازوئیل یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در جایگاه‌های سوخت فراهم شود.
[تصویر: 108040_790.jpg]
آخرین قیمت های بازار ملتهب خودرو در ایران

این هفته مگان باز هم گران شد.این در شرایطی است که تا سال گذشته خودروی یاد شده حدود 35 میلیون تومان قیمت داشت، اما حالا در آستانه خلق رکوردی عجیب و رسیدن به قیمت 50 میلیون تومان قرار دارد.

این هفته در بازار خودرو کشور مگان یک گام دیگر به مرز 50 میلیون تومان نزدیک شد، ماکسیما به قله 70 میلیون رسید و پژو 207 نیز خود را به نزدیکی های 36 میلیون تومان رساند تا مشخص شود بازار هنوز آرام نگرفته و منحنی قیمت‌ها خیال نزولی شدن یا حداقل ثابت ماندن ندارد.

کارشناسان معتقدند هنوز هم کمبود عرضه عامل اصلی صعود قیمت‌هاست و چون تولید کماکان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد و تیراژ بیشتر و بیشتر افت کرده است، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشت.

بیشتر خودروهایی که هم اکنون قیمت بالایی در بازار دارند، با کاهش شدید تولید در سال جاری روبه‌رو بوده‌اند و افت عرضه آنها به بازار، گرانی را به دنبال داشته است. البته در این بین برخی خودروها نیز با وجود رشد تیراژ با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

با اوضاعی که هم اکنون صنعت خودرو کشور دارد و با توجه به تداوم افت تولید، بعید است بازار به این زودی‌ها آرام بگیرد و قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش پیدا کنند.

رشد 207

اما در بین خودروهای داخلی، برخی اعضای خانواده پژو باز هم این هفته گران شدند، اما 206 تیپ 2 ارزانی را به خود دید.

به گفته فعالان بازار، 206 تیپ 2 با افتی 500 هزار تومانی در این هفته مواجه شد و قیمت آن به 20 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

در بین دیگر مدل‌های 206، تیپ 6 رشد قیمت داشت، به نحوی که هم اکنون 32 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار مدل‌های صندوق دار پژو 206 نیز خبر می‌رسد که آنها هم با افزایش قیمت در هفته جاری روبه‌رو بوده‌اند.

در حال حاضر 206 مدل V8 قیمتی برابر با 24 میلیون و 500 هزارتومان دارد که این موضوع از رشد قیمت نیم میلیونی آن حکایت می‌کند. همچنین مدل V9 نیز که ظاهرا قیمتی شناور و متفاوت در بازار دارد، به طور متوسط 32 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

با وجود افزایش قیمت برخی مدل‌های 206، این هفته را باید هفته 207 نامید، زیرا قیمت آن بسیار بالا رفته و به مرز 36 میلیون تومان نزدیک شد. به گفته فعالان بازار، هم اکنون 207 اتومات قیمتی برابر با 35 میلیون و 700 هزار تومان دارد و مدل دنده‌ای آن نیز 27 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، در حال حاضر پژو 405 دوگانه سوز قیمتی برابر با 17 میلیون و 200 هزار تومان دارد و این موضوع نشان می‌دهد 405 توانسته ثباتی نسبی در قیمت داشته باشد.

این خودرو همچنین در مدل TU5 قیمتی برابر با 16 میلیون و 900 هزار تومان دارد. از بازار پارس نیز خبر می‌رسد قیمت مدل اتومات آن به 25 میلیون و 800 هزار تومان رسیده و مدل سال آن نیز 21 میلیون و 950 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های سمند نیز در حال حاضر سمند SE نیز با قیمتی معادل 15 میلیون تومان به فروش می‌رود و این نشان دهنده رشد قیمت 200 هزار تومانی SE است.

اما به سراغ تک شاسی بلند ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا برویم، خودرویی که 70 میلیون را هم رد کرد و رکوردی جدید از خود در بازار به جا گذاشت.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، ویتارا در مدل کلاس 8 و اتومات خود قیمتی برابر با 73 میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد قیمت پنج میلیونی آن حکایت می‌کند. این خودرو در مدل کلاس پنج نیز قیمت 68 میلیون تومان را به خود می‌بیند و مدل‌های دنده‌ای‌اش نیز به ترتیب در کلاس‌های پنج و هشت، 55 و 61 میلیون تومان به فروش می‌رسند.

مگان 50 میلیونی می‌شود؟

اما در بین دیگر خودروهای داخلی، این هفته مگان باز هم گران شد.این در شرایطی است که تا سال گذشته خودروی یاد شده حدود 35 میلیون تومان قیمت داشت، اما حالا در آستانه خلق رکوردی عجیب و رسیدن به قیمت 50 میلیون تومان قرار دارد.

کارشناسان معتقدند اختصاص چند صد دستگاه مگان به ناوگان تشریفات شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهد در تهران و عدم توزیع آن در بازار دلیل اصلی صعود قیمت مگان است. به اعتقاد آنها، اگر این 400 دستگاه به بازار تزریق می‌شد، مگان تا این حد افزایش قیمت را تجربه نمی‌کرد.

در حال حاضر مگان اتومات به قیمت 49 میلیون تومان رسیده و هیچ بعید نیست قله 50 میلیون تومان را نیز فتح کند. در کنار مگان البته ماکسیما نیز که دیگر خودرو تشریفات اجلاس تهران بود، بالاخره به 70 میلیون تومان رسید و این موضوع از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن حکایت دارد.

احتمالا ماکسیماهای به کار گرفته شده در تشریفات اجلاس تهران دوباره روانه بازار خواهند شد که اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توان به افت قیمت هرچند اندک ماکسیما امیدوار بود.
پـــرايـــد، وانـت مـي‌شـود!
[تصویر: n00146036-b.jpg]
با پايان يافتن روند طراحي وانت پرايد، اين خودرو از سال آينده عرضه خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، پرايد سواري توليدي شركت كياموتورز كره ‌جنوبي بود كه حدود دو دهه پيش توليد آن در ايران آغاز شد. پس از آغاز توليد، گروه خودروسازي سايپا داخلي سازي اين خودرو را آغاز كرد. در چند سال اخير پلت‌فرم اين خودرو ارتقا يافته و محصولات مربوطه تحت عنوان X۱۰۰ (سايپا) توليد مي‌شود.

در اين ميان طبق اطلاعات به دست آمده گروه خودروسازي سايپا از چندي پيش پروژه طراحي و توليد مدل وانت اين خودرو را آغاز كرده است.

اين وانت روي پلت‌فرم ارتقا يافته محصولات X۱۰۰ (پرايد) توليد شده و موتور آن نيز موتور جديدي از خانواده موتور به كار رفته در محصولات X۱۰۰ خواهد بود.

ظرفيت بار وانت پرايد حدود ۴۰۰ كيلوگرم بوده و به قيمتي در حدود قيمت مدل سواري اين خودرو عرضه خواهد شد.

طبق برنامه پيش‌بيني شده وانت پرايد ابتداي سال آينده عرضه خواهد شد، با اين حال با توجه به شرايط كلي محيط كسب و كار ممكن است تغييراتي در اين برنامه ايجاد شود.
ترمز بازار خودرو نمی‌گیرد

این هفته در بازار خودروهای داخلی باز هم نوسان قیمت رخ داد و با وجود آنکه نمایشگاه‌داران از رکود بازار می‌گویند، اما قیمت‌ها یا ثابت ماندند یا دوباره صعود کردند.فعالان بازار معتقدند نوسان نرخ ارز و طلا یکی از دلایل موثر بر روند فعلی بازار خودرو است، به نحوی که از یک طرف بازار را به سمت رکود برده و از طرف دیگر به صعود قیمت‌ها دامن زده است.
به اعتقاد آنها، مشتریان وقتی نوسان شدید ارز و سکه را می‌بینند، ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو صبر یا اینکه سرمایه‌شان صرف خرید ارز و سکه کنند.حالا آن طور که از بازار خبر می‌رسد، این هفته برخی خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که در این بین سوزوکی گرندویتارا و تندر-90 رکورددار به حساب می‌آیند.


تندر از 23 میلیون هم گذشت

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر 206 تیپ 2 با افزایش قیمتی که در هفته‌های اخیر داشته، 22 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین تیپ 6 نیز که از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده، هم اکنون 34 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر مدل‌های 206، صندوق دارها نیز رشد قیمت را تجربه کرده‌اند، به نحوی که ساده‌ترین مدل آنها به نام V20 قیمتی برابر با 22 میلیون تومان دارد. 206 مدل V8 هم از قیمتی معادل 26 میلیون و 500 هزار تومان برخوردار است که این موضوع از رشد قیمت یک و نیم میلیونی آن حکایت می‌کند. مدل V9 نیز که خودرویی دنده اتومات به شمار می‌رود، در حال حاضر 34 میلیون تومان به فروش می‌رسد.


افزایش قیمت تنها یقه 206‌ها را نگرفته و پژو 207 نیز گرانی را تجربه کرده است. این محصول هم اکنون 36 میلیون تومان در مدل اتومات قیمت دارد، حال آنکه روزگاری با قیمتی حدود 20 میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسید. افت تولید و کاهش عرضه اصلی‌ترین دلایل صعود قیمت پژو 206 و 207 به شمار می‌روند و سبب شده‌اند این دو خودرو در عرض چند ماه تا مرز 10 میلیون تومان گران شوند.


اما در بین دیگر محصولات ایران خودرو، در حال حاضر پژو 405 دوگانه سوز قیمتی برابر با 17 میلیون و 750 هزار تومان دارد و این موضوع نشان می‌دهد 405 نزدیک به 500 هزار تومان گران شده است. این خودرو همچنین در مدل SLX قیمتی برابر با 18 میلیون تومان دارد. از بازار پارس نیز خبر می‌رسد قیمت مدل بنزینی آن به 23 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و مدل دوگانه این خودرو نیز 250 هزار تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های سمند نیز در حال حاضر سمند SE با افزایش قیمت روبه‌رو شده و هم اکنون 15 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود و این نشان دهنده رشد قیمت نیم میلیون تومانی SE است.


اما به سراغ تک شاسی بلند ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا برویم، خودرویی که چیزی نمانده قله 80 میلیون تومان را نیز فتح کند.به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، ویتارا در مدل کلاس 8 و اتومات خود قیمتی برابر با 79 میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد قیمت شش میلیونی آن حکایت می‌کند. این خودرو در مدل دنده‌ای نیز 72 میلیون تومان به فروش می‌رود. ویتارا نیز جزو خودروهایي است که با افت تولید روبه‌رو است و نوسان قیمت زیادی در سال جاری داشته است. از ویتارا که بگذریم، محصول مشترک ایران خودرو و پارس خودرو یعنی تندر-90 باز هم افزایش قیمت را در این هفته تجربه کرد و از مرز 23 میلیون تومان رد شد. در حال حاضر تندر ایران خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با 22 میلیون و 500 هزار تومان دارد و همتای پارس خودرویی آن 700 هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسد. تندر E1 نیز قیمتی برابر با 20 میلیون تومان را داراست.


تینا 90 را هم رد کرد

اما در بین دیگر خودروهای داخلی، این هفته مگان ترمز گرفت و در همان قیمت قبلی خود باقی ماند. مگان هم اکنون در مدل اتومات و 2000 سی‌سی خود قیمتی برابر با 51 میلیون تومان دارد و این در حالی است که به عکس بسیاری از خودروهای داخلی با افزایش تولید در پنج ماه امسال مواجه شده است. مگان روزگاری 33 میلیون تومان قیمت داشت؛ اما حالا از مرز 50 میلیون تومان هم رد شده و باید دید آیا رکورد جدیدی از خود به جا خواهد گذاشت؟اما در کنار مگان ماکسیما نیز قیمت خود را در هفته جاری حفظ کرد و بالا و پایین نشد.


این خودرو هم اکنون 72 میلیون تومان قیمت دارد. تثبیت قیمت مگان و ماکسیما در حالی است که نیسان تینا رکوردی جدید را از خود به جا گذاشته و دو میلیون تومان گران شده است. این محصول هم اکنون 92 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و در حال حاضر گران‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. دیگر نیسانی مونتاژی پارس خودرو یعنی قشقایی، در حال حاضر عملا در بازار خودرو یافت نمی‌شود و با این حساب نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن اعلام کرد.
قيمت خودرو باز هم شتاب گرفت

کارنامه پنج‌ماهه تولید خودروها نشان از کاهش 63‌درصدی تولید 206 و 15‌درصدی تندر90 دارد. نشانی که اگرچه وعده‌های جبران آن با ورود رانا به بازار داده شده اما همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تمام تلاش خود را برای ثبت رکوردهای دست‌نیافتنی گرانی به کار گرفته است.
شرق نوشت: به راحتی می‌توان بازار این روزهای خودروها را این‌گونه شرح داد. بازاری که به نظر می‌رسد با گرانی و افزایش قیمت‌های‌میلیونی پیوند خورده و تمایلی به کاهش قیمت، حتی کاهش قیمتی جزئی نیز ندارد.

تمام نگاه‌ها و دلیل‌ها برای این افزایش‌های‌ میلیونی که رکورد قیمتی در بازار خودروها محسوب می‌شوند به تولید و کاهش آن کشیده شده است. در ماه‌های گذشته، آمارهای تولید همواره از کاهش خبر داده‌اند و دلیلی قانع‌کننده شده‌اند برای این گرانی‌های ‌میلیونی.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان از آمار تولید خودرو در مردادماه، تولید خودرو 43/4‌درصد در این ماه و در مجموع پنج‌ماهه ابتدای سال‌جاری 36‌درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش را تجربه کرده است. این کاهش تولید اکنون قیمت پژو 206 تیپ 2 را به بالای 22‌میلیون تومان رسانده و منجر شده تا مدل E2 تندر90 بیش از 23‌میلیون تومان دست به دست شود.

کارنامه پنج‌ماهه تولید خودروها نشان از کاهش 63‌درصدی تولید 206 و 15‌درصدی تندر90 دارد. نشانی که اگرچه وعده‌های جبران آن با ورود رانا به بازار داده شده اما همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تمام تلاش خود را برای ثبت رکوردهای دست‌نیافتنی گرانی به کار گرفته است.

به گفته فعالان بازار خودرو، در آخرین هفته از فصل تابستان که بنابر رسم هر ساله بازار خودروها به رکود می‌افتاد و کاهش تدریجی قیمت‌ها به بازار می‌آمد، باز هم در راه افزایش قیمت قدم برداشت و هیچ تمایلی برای کاهش قیمت از خود نشان نداد.

در این هفته، انواع پژو206 با افزایش قیمت روبه‌رو شد. تیپ 2 از ابتدا تا انتهای هفته از 22 تا 22‌میلیون و 500‌هزار تومان قیمت داده شد. 206 تیپ 2 در حالی 22‌میلیون تومان را پشت سر گذاشته است که شکافی بیش از شش‌میلیون را با قیمت کارخانه‌ای خود تجربه می‌کند. همچنین تیپ 6 که به نظر می‌رسید با ورود 207 کمی به حاشیه برود قیمت خود را به 34‌میلیون تومان رساند.

صندوقدارهای این خودرو در راه گرانی، هاچ‌بک‌ها را همراهی کردند. فعالان بازار خودرو‌ها با اشاره به اینکه در یک هفته گذشته V8 یک‌میلیون و 500‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده از رسیدن قیمت این خودرو به 26‌میلیون و 500‌هزار تومان خبر دادند. V9 نیز هم قیمت با تیپ 6، 34‌میلیون تومان دست به دست شد تا رقابت گرانی در جمع 206‌ها بسیار داغ باشد.

در جمع پژوها شکاف قیمت کارخانه و بازار از آن 207 است. خودرویی که یک‌سال پیش از همین روزها از سوی کارخانه با قیمتی کمتر از 20‌میلیون‌تومان به بازار عرضه می‌شد این روزها 36‌میلیون تومان قیمت دارد. دنده‌ای این خودرو نیز این روزها 23‌میلیون و 750‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

آخرین هفته از تابستان برای تندر90‌ها هفته افزایش قیمت و رسیدن به رکوردی تازه بود. مدل پارس‌خودرویی این خودرو در این هفته بیش از 23‌میلیون تومان قیمت داشت و ایران‌خودرویی آن همچنان در محدوده 22‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. در این هفته E2 پارس‌خودرویی 23 تا 23‌میلیون و 200‌هزار تومان قیمت داده می‌شد و E2 ایران خودرو 22‌میلیون و 700‌هزار تومان بود.

E1 هم که دیگر تنها در پارس خودرو تولید می‌شود خود را 20‌میلیونی کرد. در این میان پراید 111 نیز قیمت خود را با نام خود هماهنگ کرده و به 11‌میلیون و صد‌هزار تومان یا به عبارتی به 111‌میلیون ریال رسید. این در شرایطی است که این خودرو نسبت به روزهای آغازین فصل سفر، یک‌میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین 132 نیز 11‌میلیون و 200‌هزار تومان قیمت دارد که نسبت به روزهای آغازین فصل سفر، افزایش 800‌هزار تومانی قیمت را تجربه کرده است.

با این جهش قیمتی که بازار در آخرین هفته از تابستان 91 به خود دیده است، فعالان بازار خودروها از رکود و بی‌خریداری در این بازار حکایت می‌کنند و می‌گویند: «قیمت‌ها به دلیل تقاضا و رونق خرید و فروش گرانی را تجربه نمی‌کند. بلکه تنها دلیل آن کاهش عرضه خودرو به بازار است.»

در این میان به نظر می‌رسد این گرانی انگیزه خرید خودرو از بازار آزاد را از متقاضیان خرید خودرو یا به عبارتی مصرف‌کنندگان گرفته و مصرف‌کنندگان واقعی منتظر روزهای آتی بازار و رسیدن کمی آرامش به قیمت‌هایی هستند که تنها به رکوردشکنی و تامین منفعت دلالان فکر می‌کند.
افزایش قیمت خودرو تا مرز ۱۰ میلیون

قیمت خودروهای داخلی باز هم در آستانه تغییر قرار گرفته، تغییری که این بار آتش آن از نوسان ارز بلند شده و قرار است قیمت‌ها بالاتر روند.
به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان داخلی لیست پیشنهادی قیمت‌های جدید خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده و منتظر پاسخ نهایی کمیته قیمت‌گذاری این سازمان هستند. به گفته منابع آگاه، خودروسازان این بار دست روی نرخ ارز و نوسان شدید آن گذاشته‌اند و می‌گویند چون نرخ ارز افزایش یافته و هنوز هم برخی قطعات از خارج تامین می‌شوند، قیمت خودروها نیز باید افزایش یابد.

گفته می‌شود خودروسازان خواستار افزایش قیمتی یک تا نزديك ۱۰ میلیون تومان در محصولاتشان شده‌اند، که البته بیشترین تغییرات حول و حوش چهار میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بیشتر محصولاتی که خودروسازان دست روی افزایش قیمت میلیونی آنها گذاشته‌اند، وابسته به قطعات وارداتی هستند و ارزبری بیشتری دارند.

خودروسازان نیز با استناد به این موضوع می‌خواهند قیمت محصولات ارزبر خود را در حد چند میلیون افزایش دهند. البته در بین خودروهایی که پیشنهاد افزایش قیمت آنها به سازمان حمایت ارائه شده، محصولاتی فاقد ارزبری نیز به چشم می‌آیند، که باید از خودروسازان پرسید استدلال‌شان برای گران کردن آنها چیست.

گرانی ارز، گرانی خودرو

اگرچه برای بسیاری از مشتریان افزایش قیمت خودروهای داخلی به هیچ وجه پذیرفتنی و قابل هضم نیست، اما خودروسازان نیز می‌گویند در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید رشد زیادی کرده، چاره‌ای جز گران شدن خودرو نیست. البته این اولین باری نیست که خودروسازان با استناد به رشد هزینه‌های تولید خواستار افزایش قیمت محصولات خود می‌شوند، چه آنکه پیش‌تر نیز سازمان حمایت با توجه به همین موضوع با افزایش قیمت خودروها موافقت کرده است.

هزینه تولیدی که خودروسازان به آن استناد می‌کنند شامل موارد مختلفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نوسان نرخ ارز، اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، تورم عمومی و محدودیت‌های بین‌المللی اشاره کرد. از دید خودروسازان، هر یک از اینها اثر خاص خود را بر رشد هزینه تولید و در نهایت قیمت خودرو گذاشته و می‌گذارند؛ بنابراین دولت باید در عوض آنها با افزایش قیمت‌ها موافقت کند.
خودروسازان البته کلا دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو را قبول نداشته و می‌گویند: این کار خلاف اصول اقتصادی و قوانین موجود است و باید خودروساز در تعیین قیمت محصولاتش آزاد باشد. به گفته آنها، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی متناسب با هزینه‌های تولیدشان نیست و توازنی بین این دو وجود ندارد، بنابراین قیمت‌ها باید همان طور که هزینه‌های تولید رشد می‌کند، بالا برود.

این در حالی است که دولت به هیچ وجه زیر بار آزادسازی قیمت خودرو نمی‌رود و تنها به خودروسازان این اجازه را داده که قیمت محصولات‌شان را با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش بدهند. در حال حاضر نیز روند کار به این گونه است که خودروسازان درخواست افزایش قیمت خود را به کمیته قیمت‌گذاری سازمان حمایت ارائه می‌کنند و اگر مستندات‌شان قانع‌کننده باشد، با درخواست آنها موافقت خواهد شد.

این روش البته سال‌ها پیش نیز به اجرا در می‌آمد و کمیته قیمت‌گذاری فعالیت امروز خود را آن زمان نیز داشت، اما در دوران وزارت علیرضا طهماسبی (اولین وزیر صنایع و معادن دولت نهم) این کمیته عملا منحل و خودروسازان تقریبا امکان دخالت در قیمت‌گذاری محصولات شان را از دست دادند. غیرفعال شدن کمیته قيمت‌گذاري حدود پنج سال طول کشید، تا آنکه غضنفری به وزارت صنایع و معادن آمد و خودروسازان به احیای دوباره کمیته مذکور امیدوار شدند.

وی از همان ابتدا که سرپرست وزارت صنایع و معادن شد، تلویحا از آزادسازی قیمت خودرو دفاع کرد و بعدها که وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی ادغام شدند و او در راس وزارتخانه جدید (وزارت صنعت، معدن و تجارت) قرار گرفت، کمیته قیمت‌گذاری را احیا کرد. احیای کمیته قیمت‌گذاری همان و هجوم خودروسازان به سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ها همان. حالا که بیش از یک سال از احیای کمیته قیمت‌گذاری می‌گذرد، خودروسازان در چند مورد موفق به افزایش قیمت محصولات شان شده اند و حالا این بار به بهانه نرخ ارز می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش بدهند.

در حال حاضر «یورو» و «دلار» دو واحد پولی اصلی برای تامین قطعات خودروسازی کشور به شمار می‌روند و اتفاقا افزایش قیمتی شدید را نیز طی یکی دو ماه گذشته به خود دیده‌اند. در حال حاضر یورو به عنوان واحد پولی که قطعات خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و تندر-۹۰ و مگان به واسطه آن تامین می‌شوند، قیمتی حدود سه هزار و ۳۵۰ تومان دارد، حال آنکه تندر-۹۰ قرار بود با یوروی ۷۰۰ تومانی تولید شود.

وضعیت دلار نیز این روزها بسیار آشفته شده و برخی خودروها که به واسطه این واحد پولی قطعات شان تامین می‌شود، با رشد هزینه تولید روبه‌رو شده اند. به گفته خودروسازان، بحث فقط بحث تامین قطعه نیست، بلکه تامین مواد اولیه نیز متاثر از تغییرات ارزی است. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو در داخل تامین می‌شود و ۷۰ درصد باقیمانده وارداتی است و طبعا ارزبری دارد.

افزایش قیمت تا مرز ۱۰ میلیون

اما ببینیم خودروسازان چه قیمت هایی را برای محصولات خود در نظر گرفته و به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند. به گفته منابع آگاه، ایران خودرویی‌ها برای محصولاتی مانند پژو ۲۰۶، تندر-۹۰، سمند، پژو ۴۰۵ و پارس درخواست افزایش قیمت داده اند که در این بین، تندر-۹۰ بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

تندر-۹۰ البته در پارس خودرو هم به تولید می‌رسد و خودروسازان قصد دارند مدل E۲ این خودرو را حدود چهار میلیون تومان گران کنند و قیمت نوع E۱ آن را نیز همین حول و حوش افزایش دهند. همچنین ایران خودرویی‌ها برای پژو ۲۰۶ نیز افزایشی ۵/۳ میلیون تومانی را در نظر گرفته‌اند و پژو ۲۰۷ نیز همین حدود تغییر قیمت خواهد داشت. آن طور که مدیرفروش ایران خودرو تاکید کرده، قیمت رانا هم به زودی نهایی و دعوت نامه‌های آن برای ثبت‌نام‌کنندگان ارسال خواهد شد.

رانا قرار بوده ۱۶ میلیون تومان قیمت داشته باشد اما به نظر می‌رسد با اتفاقاتی که هم اکنون برای ارز افتاده و تغییر قیمت‌هایی که خودروسازان خواستار آن شده‌اند، رانا قیمتی بیش از این داشته باشد.
اما به گفته منابع آگاه، قرار است سمند نیز حدود دو میلیون تومان گران شود و پژو ۴۰۵ و پارس نیز به ترتيب یک میلیون و ۳/۱ ميليون تومان افزایش قیمت داشته باشند. در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سوزوکی گرندویتارا نیز افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد منتها چون خودرویی لوکس و بالای ۴۵ میلیون تومان است، ایران خودرو می‌تواند بدون کسب مجوز از سازمان حمایت، قیمت آن را افزایش دهد.

در حال حاضر ویتارا در مدل فول خود قیمتی برابر با ۸۱ میلیون تومان دارد که اگر ایران خودرو بخواهد از سیاست «تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار» استفاده کند، قیمت ویتارا در نمایندگی‌ها به بالای ۷۵ میلیون تومان خواهد رسید.

از ایران خودرو که بگذریم، پارس خودرویی‌ها نیز خواب‌هایی برای افزایش قیمت محصولات خود دیده‌اند. منابع آگاه می‌گویند پارس خودرو افزایش قیمتی ۱۰ میلیون تومانی را برای مگان در نظر گرفته است. ماکسیما نیز قرار است حدود هشت میلیون تومان گران شود. این در شرایطی است که نیسان تینا قبلا افزایش قیمت را تجربه کرده و هم اکنون با ۸۵ میلیون تومان در نمایندگی‌های پارس خودرو به فروش می‌رسد و این موضوع از صعود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد. پراید هم به تازگی ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و باید دید سایپا چه برنامه‌ای برای تیبا دارد.
[تصویر: 16-01.jpg]

خوروها نیز صاحب جعبه سیاه می شوند

دبیر نخستین همایش حفاظت و امنیت با بیان اینکه خط تولید جعبه سیاه خودرو از سال آینده در کشور راه اندازی می شود، گفت: این جعبه سیاه در ناوگان اتوبوسرانی ، پلیس راهور و خودروهای مختلف قابل نصب و کارآیی است .
به گزارش بی باک به نقل از ایرنا ˈسعید صفویˈ روز چهارشنبه در مراسم گشایش همایش حفاظت و امنیت گفت:با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته توسط مخترعان کشور ، این جعبه سیاه طراحی شده و در حال حاضر به سفارش ایران در چین تولید می شود.

وی افزود:بحث امنیت جزو دغدغه های افراد جامعه بوده و رسیدن به این امنیت و حفاظت نیازمند تجهیزات و امکانات است.

دبیر نخستین همایش حفاظت و امنیت اظهار داشت: جعبه سیاه خودرو یکی از این فناوری های جدیدی است که برای حفاظت و امنیت وسایل نقلیه بکار برده می شود.

صفوی توضیح داد: در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا در درون خودروهایشان دارای جعبه سیاه هستند اما ایران از این تکنولوژی مهم محروم بوده است .

نخستین همایش یکروزه حفاظت و امنیت با رویکرد فن آوری نوین در سیستم مداربسته و استاندارد سازی پروژه ها روز چهارشنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه بین المللی تجهیزات پلیسی در مصلی تهران برگزار شد.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
لینک مرجع