چگونه یک برند موفق بسازیم؟ - نسخه قابل چاپ +- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir) +-- انجمن: کارآفرین (/forumdisplay.php?fid=108) +--- انجمن: برند(Brand) (/forumdisplay.php?fid=111) +--- موضوع: چگونه یک برند موفق بسازیم؟ (/showthread.php?tid=1306) |
چگونه یک برند موفق بسازیم؟ - کامیار کاظمی - 12-13-2011 07:48 PM از بین تمام برندهایی که شروع بکار کردند، استارباکس(starbucks) هنوز استانداردهایی طلایی ارائه میکند. ![]() استارباکس عمل روزمره خریدن یک فنجان قهوه را به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل میکند و این کار رابه واسطه ایجاد یک برند به یاد ماندنی انجام میدهد. یک اسم منحصربهفرد و یک لوگوی به یادماندنی که قهوه را نه فقط یک قهوه، بلکه یک حس خوشایند و مکانی راحت برای رفتن و دیده شدن میسازد. برند استارباکس یک فرهنگ خلق کرد. در ادامه به بررسی اینکه چگونه شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید، میپردازیم. گام نخست: تصویرتان را با مهارت بسازید جلب توجه دیگران به برند، نیاز به نفوذ در آنها دارد. شما تلاش میکنید تا خود را در مقابل افرادی که نمیخواهند تصمیمات خریدشان را تغییر دهند، قرار دهید. برند شما بایستی به قدری قوی باشد تا آنها را مجبور به خارج شدن از مسیر عادی خود کنید. این کار با یک اسم شروع میشود. هر اسمی با تکرار کافی میتواند به یاد ماندنی شود. این اسم میتواند مثلJiffy Lube یا Toys “R” Us یک اسم توصیفی، توضیحی باشد و شاید یک کلمه ساختگی یا مبهم باشد که دارای قدرتی برای خلق یک ارتباط احساسی بادوام است.(به استارباکس بیندیشید.) برندهایی با اسامی مبهم در رقابت، منحصربفرد و به یاد ماندنی تر هستند. همچنین این نام میتواند یک نام خانوادگی باشد که نشاندهنده اعتبار، مهارت و استاندارد اخلاقی صاحب این کسب و کار است. لوگوی(Logo) شما نیز دارای اهمیتی مشابه نام برند شما است. لوگو، اولین ارتباط عمیق درونی است که مشتری با برند برقرار میکند و حس توجه به برند را بر میانگیزد. اولین وظیفه یک لوگو پاسخ به سوالاتی است از قبیل اینکه «شما که هستید؟ چه میکنید؟ و به چه کار مشتری میآیید؟» ملاحظات عملی دیگری هم در طراحی لوگو وجود دارد. از قبیل: به خوبی در اندازههای مختلف و رسانههای گوناگون قابل تولید باشد. حساسیتهای مخاطبان هدف را منعکس نماید. نیت و پیام آن بایستی کاملا شفاف باشد. به طور آسان و یکتایی قابل تشخیص باشد. در بهترین حالت، یک لوگو بایستی بتواند ارتباطی احساسی و هویت کسب و کار شما را منتقل نماید. ذکاوت نهفته در یک لوگوی مفهومی بایستی عکس العملی _ مثل یک «آهان»_ دریافت کند تا آنچه شما انجام میدهید را منتقل کند و شخصیت کسب و کار شما را به تصویر بکشد. گام دوم: شناخته شوید فرآیند تبدیل به برند شدن در ذهن مصرفکنندگان رخ میدهد. تعهدات پشت سر یک برند برای آن جذابیت ایجاد میکند، اما عملی کردن این تعهدات است که برای شما مشتری خلق میکند. جلب توجه از طریق رسانههای سنتی _تبلیغات، ترویج، نمایشگاههای تجاری، بازاریابی مستقیم، رخدادها، کتابهای راهنما و حتی بازاریابی از طریق موتورهای جستوجو (Search engine marketing) - نیاز به پول دارند و بسیاری از کسب و کارهای نوپا پول زیادی ندارند. رسانههای اجتماعی، به وجود آورنده فرصتهای تبلیغاتی بسیار خوبی برای کارآفرینان کم سرمایه هستند. در اینجا رهنمودهای مهمی برای ساختن اثربخش برند شما به صورت online با استفاده از Twitter، Face book، You Tube، وبلاگها و دیگر رسانههای اجتماعی وجود دارد: • گوش کنید، حرف نزنید. دوران گفتن هرچه که به ذهنتان میرسد یا گزارش چیزهای بی ارزش به سر آمده است. اول گفتوگوها را گوش کنید و سپس مشارکت کنید. • بپرسید، نگویید. هدف، گسترش تعاملات است. عقایدتان را تغییر دهید و قبل از اینکه دیگران شروع کنند به مباحثات پایان دهید. • اصیل باشید و یک داستان داشته باشید. رفتاری متناسب با شخصیت برند خود داشته باشید. به این شخصیت عمق دهید و اصیل باشید. • جالب و بخشنده باشید. با تمام توان علمی که دارید در مکالمات شرکت کنید. • علاقهمند و پاسخگو باشید. نیازهای افراد را بشنوید، سپس تخصصتان را به نحوی که گویی هیچ انگیزهای جز کمک ندارید، تقسیم کنید. • یک نتیجه خوب داشته باشید و تشکر کنید. به پیروانتان چیزی خاص و منحصربهفرد جایزه دهید و از آنها به خاطر پیروی از برندتان تشکر کنید و خود را در حال و هوای آنها قرار دهید. گام سوم: نیازهای مشتریانتان را بشناسید پتانسیل موفقیت یک برند در زمان راه انداختن یک کسبوکار با بودجهای محدود، بیشتر بر اساس میزان اشتیاق کارآفرین در خلق ایدههای منحصربهفرد است تا مبتنی بر تحقیقات بازار. RE: چگونه یک برند موفق بسازیم؟ - mjdehghani - 12-14-2011 12:02 AM به نظر من برند شدن . به نام برند بستگی زیادی داره درست و راحت تلفظ کردن اون . یکی از مشکلات اقتصاد ایران رو میشه بی علاقگی تولید کنندگان به برندسازی دونست . حتی شرکتهای بزرگ با پشتوانه عظیم مالی دولت مثل ایران خودرو وسایپا حتی اونها هم نتونستن . شرکت نیکوتن پوش(NTP) (شاید اسمش رو نشنییده باشید) تولید کننده لباس زیر و راحتی خانواده هستش که در تبریز کارخونه داره . این شرکت تو سالهای گذشته تونسته بود خودش رو به عنوان یه برند ایرانی توی خاورمیانه مطرح کنه . ولی این شرکت هم دار چوب یه سری ناملایمتی های کشوری و ناتوانی در رده های بالایی مدیریت رو می خوره. RE: چگونه یک برند موفق بسازیم؟ - shahram......32 - 12-14-2011 12:09 AM برندهایی با اسامی مبهم در رقابت، منحصربفرد و به یاد ماندنی تر هستند RE: چگونه یک برند موفق بسازیم؟ - jahanagahi - 12-14-2011 02:34 AM لوگو با نام محصول وخود محصول باید کاملا هماهنگ باشد. RE: چگونه یک برند موفق بسازیم؟ - 3ObHaN - 12-14-2011 07:47 AM قبل اينكه لوگو بسازيد ، فعاليتتون رو انتخاب كنيد ! اينم يه تبليغ مناسب كه ميتونه واسه كسب و كارهاي مناسب جواب بده : http://www.youtube.com/watch?v=rSnXE2791yg |