سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: تولید عرقیات گیاهی و اسانس ها
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7
دوستان در رابطه با تولید اسانس میشه یک اطلاعاتی رو ذکر کنین تا بیشتر با روند تولید کلی اسانس ها آشنا بشیم!؟
اسانس یعنی درآمد

کشورهای جهان سوم بیشتر مواد خام می فروشند چون توان تولید مواد باارزش از مواد خام را ندارند، این مشکل کشور ما هم هست.

با استخراج اسانس از گیاهان، ارزش افزوده خوبی به دست می آید چون سود حاصل از فروش اسانس گیاهان ده ها برابر بیشتر از فروش محصول خام است.

این در حالی است که اسانس ها خیلی بهتر از مواد خام نگهداری می شوند. نگهداری مواد گیاهی خشک معمولا کار دشواری است که به انبارهای وسیع و کنترل دائمی دما و رطوبت نیاز دارد.

این در شرایطی است که مراقبت از این گیاهان در برابر آفات و بیماری ها نیز دشواری هایی دارد؛ در حالی که اگر این گیاهان به اسانس تبدیل شوند دیگر این مشکلات بروز نخواهد کرد. پس تولید اسانس، شغلی برد ـ برد است که همه حتی طبیعت از آن سود می برند.

روش کار

روش های استخراج اسانس با توجه به نوع گیاه، نوع اسانس و کیفیت مورد نظر در اسانس گیری متفاوت است. برای استخراج اسانس از روش هایی چون تقطیر با بخار آب، استفاده از حلال های شیمیایی، پرس سرد، استفاده از فشار بخار آب، گاز دی اکسیدکربن، آب جوش و خلا و... استفاده می شود.

از نظر فنی، روش آب جوش و خلا برای اسانس گیری از بسیاری از گیاهان دارویی مناسب است چون با این روش هم کیفیت اسانس به دست آمده مطلوب است و به علت ایمنی بیشتر، برای مشاغل خانگی نیز توصیه می شود.

اما اگر قرار است اسانس گیری نه در خانه که به صورت صنعتی انجام شود، حتما باید در کارگاه اتفاق بیفتد. یک واحد اسانس گیری بسته به نوع فعالیتش باید حداقل دارای بخش هایی مثل انبار مواد اولیه، خشک کن، دستگاه اسانس گیری و تجهیزات پس از اسانس گیری باشد که دستگاه اسانس گیری خودش باید دارای بخش هایی مثل منبع تولید حرارت، دیگ آب جوش، پمپ خلا، جداکننده و شیر تخلیه باشد.


در صورتی که ساکن یکی از استان های خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، همدان، تهران، البرز، سیستان و بلوچستان یا مرکزی هستید، امکان خوبی برای راه اندازی واحد اسانس گیری خواهید داشت و در خانه یا در کارگاه با اسانس گیری از گیاهان، دو محصول جانبی عرقیات و تفاله به دست خواهید آورید که شما را به سوددهی خوبی می رساند.
تفاله های باقیمانده از برخی گیاهان مثل گل محمدی نیز می تواند به مصرف صنایع مربا سازی برسد. پس با راه اندازی چنین شغلی می توان با یک تیر، چند نشان زد.
علاقمند شدم.
سلام
دوستان اگر کسی قیمت روز اسانسهای گیاهی رو داره اعلام بکنه
متشکرم
با تشکر از نویسنده این تاپیک
سوال اینجاست که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی آیا راه اندازی این واحد تولیدی به صرفه هست؟
چون بحث بازاریابی اسانسها نیز مهم است بخصوص با وجود شرکتهایی که واردات اسانس خارجی دارند.
ممنون میشوم نظرات خود را ارائه فرمایید.
شواهد موجود نشا ن می دهد که تقاضا براي اسانس و فرآورده هاي حاصل از آن در داخل کشور به شدت رو به افزایش است . این تحول در مصرف، تحت تاثیر عوامل متعددي از جمله موارد زیر می باشد.
1 - این گیاهان و اسانس آنها طیف گسترده اي از کاربرد ها را تحت پوشش قرار می دهند. ترکیبات تشکیل دهنده آنها میتوانند خواص دارویی داشته و در فرمولاسیون داروها وارد شوند. از رایحه و بوي آنها در صنایع عطرسازي، خوشبو کننده ها استفاده می شود. خاصیت طعم دهندگی اسانس ها در طیف وسیعی از موادغذایی، خمیر دندان، دهانشوي، نوشیدنی ها و حتی دخانیات به مصرف می رسد. بخارات اشباع آن توانایی دفع آفات و حشرات موذی را داشته و در برخی از سموم صنعتی بکار می روند. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان دارو و مواد غذایی تمایل بیشتري به مصرف اسانس به جاي سایر مواد شیمیایی در کالاهاي خود دارند.
2 - تغییر فرهنگ مصرف در کشورمان بطوریکه مردم تنوع بیشتري را در رژیم غذایی خود طلب کرده و براي مصرف فرآورده هاي خوشمزه با طعم هاي طبیعی اشتیاق بیشتري از خود نشان می دهند.
3 - افزایش توجه به مسایل زیست محیطی و بهداشت موادغذایی در کاهش میزان مصرف مواد شیمیایی مصنوعی باعث گرایش به سمت موادغذایی و افزودنی هاي طبیعی شده است. اسانس ها به موازات مزه دار کردن فرآورده ها در نقش یک آنتی اکسیدان علیه ترکیبات مضر فعالیت کرده بنابراین نقش مهمی در سلامتی افراد کشورمان ایفا می کنند.
طبق یک بررسی در سال 90 مصرف سرانه اسانس 100 گرم به ازاء هر نفر بوده بنابر این به 8500 تن اسانس برای مصرف داخلی نیاز هست همچنین برای صادرات اسانس یک بازار 8000 تنی را میشه بدست آورد و این در حالی هست که میزان تولید اسانس در کشور در حال حاضر در حدود9500 تن پیش بینی میشه و این نشان دهنده ظرفیت موجود در این صنعت برای سرمایه گذاری بیشتر داره ضمن اینکه با بازار یابی بهتر زمینه صادرات بیشتر وجود داره چون در جدول کشورهای صادر کننده اسانس در دنیا ایران سهمی کمتر از نیم در صد داره و با توجه به چهار فصل بودن کشورمان و تولید گیاهان مورد نیاز میتونه ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشه
سلام.اسانس همان عرق گیاه هست؟
یعنی وقتی میگوییم اسانس گل محمدی همان گلاب است؟
و یه مورد دیگه این که من به دستگاه پرس سرد دسترسی دارم(یکی از دوستان داره) با این دستگاه چه اسانسهایی میشه گرفت؟
(06-24-2013 10:17 PM)ebrahim.ev نوشته شده توسط: [ -> ]سلام.اسانس همان عرق گیاه هست؟
یعنی وقتی میگوییم اسانس گل محمدی همان گلاب است؟

سلام دوست عزیز
در مورد عرق گیاه باید گفت که هرگاه ما رایحه، اسانس و یا عطر گیاه را از آن جدا کرده و آن را به آب اضافه کنیم، عرق به دست می‌آید. در همین جا باید اضافه کنم که اسانس‌ها در آب حل نمی‌شوند بلکه روغن‌های سبکی هستند که در لابه‌لای مولکول‌های آب جای گرفته و آب را معطر می‌کنند. به این دلیل است که در دنیا به عرقیات، آب مقطر معطر گفته میشه و آنها را به عنوان معطر کننده مواد دارویی به کار می‌برند.
در اسانس گیری اگر از حجم کم آب استفاده شود، اسانس (که روغنی سبک است) در بالای آب جمع شده و قابل جمع آوری است اما اگر بخواهند عرق از گیاه بگیرند، از آب بیشتری استفاده می‌کنند تا اسانس در آب مخلوط شده و به شکل رقیق‌تری برای مصارف خانگی تولید شود برای مثال، یک تن نعناع را با چهار تن آب مخلوط می‌کنند و هر گاه دو تن از آب تبخیرشد، مایع جمع شده در مخزن را عرق در نظر گرفته و بسته‌بندی می‌کنند، در حالی که در اسانس‌گیری از مقادیر بسیار کم آب استفاده می‌شود.

در کل عرقیات نوع ضعیف شده اسانسها هستند ، و نکته مهم اینکه اگر اسانس‌ها مانند عرقیات مصرف شوند، می‌توانند در صورت استعمال موضعی ایجاد تاول کرده و در صورت خورده شدن، مخاط دهان را از بین برده و زخم‌هایی را ایجاد کنند. جالب است بدانید که میزان اسانس گلاب بالا نبوده و به این ترتیب نمی‌تواند اثر‌های جانبی را روی پوست بگذارد .

بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند اسانس‌ها تنها بوی گیاهان را ایجاد می‌کنند، آنها30 خاصیت فیزیولوژیکی و دارویی دارند که از معمولی‌ترین‌های آنها می‌توان به خواص ضدمیکروبی، ضدقارچی، ضد درد و آنتی‌اکسیدانی اشاره کرد. حتی اعتقاد بر این است که این ترکیبات مانند هورمون‌ها عمل کرده و به تنظیم مکانیسم‌های بدن کمک می‌کنند.
پس منظور ما از اسانس تنها نمونه معطر اون که در عطر فروشیها وجود داره نیست .
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7
لینک مرجع