(08-28-2011 12:25 AM)محمد5 نوشته شده توسط: [ -> ]مطالب این چند صفحه نشون دهنده اختلاف بعضی از دوستان در مثال دینی هست که بعضی احساسی برخورد می کنن و بعضی هم خودشون قیاس به مسله دیگری رو دلیل می دونن جهت اطلاع همگی می گم در تمام مسال شرعی اگه به اون مساله شک داشته باشیم و راجع بهش اظهار نظر کنیم خودش گناه محسوب میشه و اگه دیگری هم از رو حرف که در موردش اظهار نظر کردیم مرتکب اشتباه و گناه بشه مسول خواهیم بود پس در جای مانند انجمن که خیلی ها مطلب رو میخونن و ممکن تا سالها دراز در دسترس دیگران باشه راجع به مسال دینی با حدس و گمان یا قیاس نظر ندید حتما از یک مرجع یا کارشناس دینی سوال بفرمایید ونتیجه رو بزارید تا هر چه بیشتر به هدف انجمن که کسب درامد حلال هست نزدیک بشیم
با سلام خدمت دوستان عزيز و گرامي : براي اينكه دوستان فكر نكنند با اين مساله احساسي و يا به صورت قياسي برخورد كردم ونيز براي اطلاع دوستان كه مي دانيد هر مسلماني بايد اين مسائل را بداند ، ابتدا به صورت شرعي و بعدا به صورت علمي جواب مي دهم .
مساله 2068 رساله احكام امام خميني : اگر چيزي را كه ميشود استفاده حلال از ان ببرند بقصد اين بفروشند كه انرا در حرام مصرف كنند مثلا انگور را با اين قصد بفروشد كه از ان شراب تهيه نمايند معامله ان حرام و باطل است .
قاعده سد ذرایع :«سد» به معنای جلوگیری کردن و «ذریعه» به معنای وسیله است.
منظور از این عنوان این است که : کارهای مباح و حلالی که وسیله انجام عملی حرام قرار گیرد ، حرام و ممنوع باشد . مانند : فروش انگور به کسی که با آن شراب درست می کند. ، اجاره دادن منزل به کسی که در آن عمل نامشروع انجام می دهد و فروش سلاح به کسی که مرتکب جرم آدم کشی می شود.
اگر هم خدا و ائمه اطهار (ع) هم ما را از انجام دادن کاری نهی کردند علت و سببی داشته است ( و به نفع خودمان است که سخنانشان را گوش دهیم ) برای تائید این سخن به حدیث زیر توجه فرمایید :
امام صادق (ع) : مردی از امام (ع) سوال نمود چرا خداوند گوشت خوک و شراب را حرام نموده است ؟ امام (ع) در پاسخ فرمودند : خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال ننموده و چیزی را حرام نکرده مگر برای حفظ مصالح خود مردم. نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال نموده و به خاطر بی میلی خود نسبت به امری آنرا حرام کند. زیرا خداوند که خالق بندگانش میباشد ، می داند چه چیزهائی سبب قوام جسم و روح ایشان میشود. پس آنها را حلال نموده و میداند چه چیزهائی برای روح و جسم انسان ضرر دارد ، آنها را حرام فرموده. برای مثال گوشت خوک را حرام نموده ، زیرا سبب بی غیرتی و بی تعصبی و فساد اخلاق میشود. و شراب را حرام نمود ، زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل زنا با محارم و آدم کشی و هر فتنه ای می کشاند. تفسیر جامع جلد 2 صفحه 156
آیت الله صافی گلپایگانی عنوان کرده اند که " گوشت خرچنگ حرام است و فروختن آن نیز برای خوردن جایز نیست؛ بلی چنانچه منافع محلله( حلال) داشته باشد از قبیل خوراک طیور و غیره فروختن آن برای این جهت اشکال ندارد"
ضررهای بهداشتی و بیماریهایی كه توسط خوك به انسان منتقل
میشود:
برخی بیماریها هستند كه از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوك است
و استفاده از گوشت خوك در ایجاد آنها موثر است:
1. اسهال خونی؛
2. یرقان عفونی؛
3. انتامیب هیستولتیك، كه انسان را به اسهال آمیبی مبتلا مینماید؛
4. بیماری شبه باد سرخ كه در انسان به صورت لكههای سرخ و دردناك توأم با سوزش شدید روی دستها ظاهر میشود؛
5. تصلب مشرایین ـ دردهای مفصلی و مسمومیتها و علت آن میزان زیاد چربی و اسیداوریك موجود در گوشت خوك میباشد.
6. خوك از خوردن چیزهای پلید حتی مدفوع خودش باكی ندارد لذا معدهاش لانة اقسام میكروبهاست كه به گوشت و خون و شیرش هم سرایت میكند.(خوك حيواني همه چيز خوار است)
اما برخی بیماریها تنها علت آن، خوردن گوشت خوك است از جمله:
1. «كرم كدوی خوك» كه درعضلات و مغز خوك یافت میشود كه انسان را دچارنارسائیهایی در دستگاه گوارش میكند.
2. «تری شینوز» این نیز كرم دیگری است كه باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوشها و دملهای پراكنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و ... میشود كه تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است.
3. استفاده از گوشت خوك، به علت ثقیل الهضم بودن معده را به زحمت میاندازد.
تأثیرات روحی و روانی گوشت خوك:
خوك حتی نزد اروپائیان كه از گوشت آن میخورند سمبل بیغیرتی است و
حیوانی كثیف است. خوك در امور جنسی فوق العاده بیتفاوت و لا أبالی
است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات كه از نظر علمی ثابت شده است، تاثیر
این غذا در خصوص لاأبالی گری در مسائل جنسی مشهود است.
به طور علمي كشف شده كه خصوصيات يك حيوان از طريق گوشت ان قابل انتقال به انسان است ،همانطور هم مي بينيم كه خدا گوشت حيوانات علف خوار و ارام و مطيعي چون گوسفند و گاو را حلال كرده و حيوانات درنده خو يي مثل شير يا گربه و.. و حتي پرندگان شكاري مثل عقاب و ماهيان شكاري مثل كوسه از نوع درنده خو ان(گونه هاي مختلف كوسه وجود دارد) حرام شمرده شده البته اين بغير از بحث بيماريهايي است كه مي تواند به انسان توسط اين حيوانات منتقل شود.
با توجه به اينكه اين سايت از نظرستاد سازماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاييد شده است و بايد روي موضوعاتي بحث شود كه در ان مسائل حلال و حرام ان در نظر گرفته شده است به نظرم بهتر باشد رياست محترم انجمن روي ان موضوعات نظر خودشونو بفرمايند و در صورت نياز تذكر دهند تا منجر به بحث هاي متفرقه و بعضا كدورت نشود . در پايان دوستان عزيز من تنها به وظيفه خود به عنوان دامپزشك جامعه عمل كردم ونيز وظيفه ديني به عنوان يك مسلمان من را برآن داشت تا اينها را بگويم وقصد ناراحت كردن كسي را نداشتم . برايتون ارزوي سلامتي و تندرستي و نيز ميلياردر شدن در اينده نزديك را دارم و در اين روزهاي مقدس مرا از دعاي خير خود محروم نفرماييد. ممنون