ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید........... زمان کنونی: 04-24-2024, 05:01 PM |
|||||||
|
۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید...........
|
03-04-2013, 11:40 PM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید...........
وقتیکه به کارهای روزمره همچون رانندگی، کار و بچهداری فکر میکنیم؛ در مییابیم که حتی در کارهایی که عموما آنها را خوب انجام میدهیم باز هم جای بهبود و پیشرفت وجود دارد. خوشبختانه دانشمندان نیز به این موضوع توجه میکنند و پیشنهادهایی برای هر چه بهتر شدن مهارتهای ما دارند، مانند 5 پیشنهاد زیر:
1- در کلاسهای مراقبه شرکت کنید رانندگی فعالیتی چندوظیفهای (Multitasking) است. مغز شما پیوسته بین کارهای مختلف حرکت میکند: توجه به چراغ ترمز خودروی جلویی، نگاه کردن گاه به گاه آیینهها، توجه به افراد پیاده، گوش دادن به بوقهای هشدار، و برانداز کردن صفحه سرعتسنج خوردو. نتیجه مطالعه جدیدی که در دانشگاه واشنگتن انجام شده است نشان میدهد افرادی که برای 8 هفته، هر هفته 2 ساعت در جلسات مراقبه ذهنی (Mindfulness Meditation) شرکت کردهاند، نسبت به کسانی که این دورهها را نگذراندهاند بهتر میتوانند بر روی عملکردهای چندوظیفهای تمرکز کنند. به نظر میرسد که این آموزشها به آنها کمک میکند بدون آنکه تمرکز کامل خود را بر روی کاری که در دست انجام دارند از دست بدهند، متوجه وقفهها شوند. اگرچه این یافتهها را مستقیما نمیتوان به فعالیتهای جادهای مربوط کرد، اما بهبود توانایی ذهنی برای متمرکز ماندن و چالاکی به شما در رانندگی کمک خواهد کرد. 2- تلفن همراهتان را در صندوق عقب بگذارید مطمئنا همه شما میدانید که پیامک بازی هنگام رانندگی مرگآور است، اما شاید احساس کنید که صحبت کردن به وسیله هندزفری با تلفن همراه کاملا ایمن است. اگرچه در برخی نقاط دنیا این کار قانونی است، اما سیاستهای مربوط به آن گمراهکننده و گول زننده است. پائول اچلی، روانشناس موسسه تحقیقات حمل و نقل دانشگاه کانزاس میگوید: «تمام مطالعاتی که توسط متخصصان روانشناختی انجام شده است نشان میدهد که هنگام رانندگی، استفاده مستقیم از تلفن همراه یا کاربرد آن به کمک هندزفری هر دو به یک اندازه خطرساز هستند.» این خود مکالمه و نه در دست گرفتن تلفن است که باعث حواسپرتی مغز میشود. به گفته اچلی برای مغز خیلی دشوار است که ورودیهای اجتماعی را نادیده بگیرد. به همین دلیل است که اچلی توصیه میکند تلفن همراه خود را در صندوق عقب ماشین خود بگذارید، یا آن را خاموش کنید. وی میگوید: «اگر تلفن همراه در محدود دسترس شما باشد، به دنبال آن خواهید رفت؛ حتی اگر تلفنتان را درون جعبه گذاشته باشید. من حتی افرادی را دیدهام که به دنبال تلفن همراهشان عملیات آکروباتیک در خودرو انجام میدهند!» 3- بیشتر رانندگی کنید هر فعالیت پیچیدهای نیاز به استفاده از قشر پیشپیشانی دارد؛ ناحیه کنترلی سطح بالایی از مغز که وظیفه درک قوانین آن فعالیت و اولویتبندی اطلاعات را بر عهده دارد. به گفته اچلی، پرورش تاثیر مهمی بر این قشر دارد. برای مثال، جوانان و رانندههای کم تجربهتر در تشخیص اینکه حواسشان را به کجا باید جمع کنند چندان خوب نیستند. ممکن است آنها زمان زیادی را صرف خیره شدن به سپر ماشین جلویی بکنند، به جای آنکه چند خودرو جلوتر را ببینند تا بتوانند کاهش سرعت یا توقفهای ناگهانی را پیشبینی کنند. رانندگی مکرر مغز را پرورش میدهد تا بر روی موارد صحیح تمرکز کند. به گفته اچلی اگر تجربه شما کم است، گذراندن چند ساعت پشت فرمان کمک میکند تا مهارتهای خود را تند و تیز کنید. 4- یوگا تمرین کنید رانندگان خوب برای اجتناب از موانع ناگهانی که در سر راهشان ظاهر میشوند و یا رانندگانی که در ترافیک ناگهان تغییر مسیر میدهند، به ادراک دیداری تند و تیز خود تکیه میکنند. شاید عجیب به نظر برسد، اما نتیجه چندین مطالعه که در هند انجام شده است نشان میدهد که تمرینات یوگا دقیقا میتواند این نوع از تیزحسی دیداری را تقویت کند. به احتمال زیاد، کیفیتهای تفکری یوگا دلیل چنین بهبودهایی هستند. 5- انتظار بدترینها را داشته باشید همواره فرض کنید که حداقل 10 درصد از دیگر رانندگان گیج و حواسپرت هستند. به گفته اچلی مطالعات نشان میدهد که این دسته از رانندگان حتی از رانندگان مست هم خطرناکترند. دورههای رانندگی تدافعی پیشنهاد میکند به خودروهای اطراف خود توجه کنید و برای توقفها یا انحرافهای ناگهانی آماده باشید. اچلی میگوید: «من همیشه با این فرض رانندگی میکنم که سایر رانندهها برای کشتن من بیرون آمدهاند و خوشبختانه تاکنون از دو حادثه مرگبار رانندگی جان سالم به در بردهام.» ... تمام سپاسم از آن کسی است ... که به من نیازی نداشت ... اما فراموشم نکرد ... |
|||
03-05-2013, 01:16 AM
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: ۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید...........
ممنون از مطلب بسیار با ارزشتان.
روزانه به مدت ده دقیقه در جای خلوتی نشسته و چشمها را ببندید و در ذهنتان رانندگی کنید. مهارت شما چندین برابر می شود. خدایا با همه بزرگیت در قلب کوچک من جای داری اینستاگرام من : hoshangghorbanian |
|||
03-05-2013, 02:09 PM
ارسال: #3
|
|||
|
|||
RE: ۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید........... | |||
03-05-2013, 03:59 PM
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: ۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید...........
(03-05-2013 02:09 PM)GreatNavid نوشته شده توسط:(03-05-2013 01:16 AM)jahanagahi نوشته شده توسط: ممنون از مطلب بسیار با ارزشتان.درود . جناب قربانی میشه تعقیب و گریز هم تمرین کرد ؟ در ذهن واقعا می توان ویراژ های آنچنانی داد. بر روی دو چرخ رانندگی کرد و از روی پل پرید و... چنان مهارتتان در رانندگی قوی می شود که واقعا عرض میکنم خود متعجب خواهید شد. خواهشا در عالم واقعی این حرکات را انجام ندهید. خدایا با همه بزرگیت در قلب کوچک من جای داری اینستاگرام من : hoshangghorbanian |
|||
03-07-2013, 07:31 PM
(آخرین ویرایش در این ارسال: 03-07-2013 07:32 PM، توسط mallarme.)
ارسال: #5
|
|||
|
|||
RE: ۵ نکته برای آنکه راننده بهتری باشید...........
نکات استثـنایی دربـاره عقـاید غـلط در راننـدگی نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازه این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد. بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود. عدم تعویض به موقع روغن گیربکس در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و… میشود. البته کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد. درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورد. درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کار کند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد. پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است. خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و… میشود. گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم. با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری میشوند. ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریختن آب ته ظرف به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است. ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود. برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست. سنگین کردن بیش از حد خودرو پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست خصوصا در مسافت های طولانی باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود. در حد امکان باید خودرو خود را سبک کنیم. نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند به خودی خود باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۰ درصد میشود. نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد. بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند. استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود. دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال ۵۰۰۰ میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال ۵۰۰۰ sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد. استفاده از نور بالا در مه در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد. خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکنند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در اینگونه مواقع اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست. تکیه پا به کلاچ بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود. جلو آوردن بیش از حد صندلی خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد. گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید و سپس سوئیچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کارکردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود. گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است. خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛ ----- بنزین و نهایتا انژکتور میشود. پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید. با تشکر از آقای فرید عطائی ... تمام سپاسم از آن کسی است ... که به من نیازی نداشت ... اما فراموشم نکرد ... |
|||
|
|
موضوع های مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
فهرست دهگانه بهترین و رایجترین تصمیمهای مردم جهان برای سال جدید | samiar afshari | 0 | 820 |
03-12-2015 05:39 AM آخرین ارسال: samiar afshari |
|
یک ترفند برای آنهایی که زیاد از ایمیل استفاده می کنند | jahanagahi | 3 | 1,103 |
11-18-2013 12:34 AM آخرین ارسال: behmod |
|
برای من آب نداشته باشد، برای تو که نان دارد | zoofanoon | 0 | 809 |
09-16-2013 01:53 PM آخرین ارسال: zoofanoon |
|
نکته تربیتی اخلاقی از حضرت علی ( ع ) | zoofanoon | 0 | 747 |
07-26-2013 04:13 PM آخرین ارسال: zoofanoon |
|
۳ اصل ساده برای پولدار شدن و پولدار ماندن | karafarin | 0 | 905 |
06-30-2013 03:59 PM آخرین ارسال: karafarin |
|
دستمزد 20 تا 50 میلیون تومانی فیلمنامه نویسی! 3تا5میلیون برای هرقسمت سریال! | karafarin | 0 | 10,175 |
05-24-2013 04:34 PM آخرین ارسال: karafarin |
|
آیا برای میلیاردر شدن به دنیا آمده اید؟ | karafarin | 0 | 842 |
05-20-2013 08:02 PM آخرین ارسال: karafarin |
|
ابتکار رستوران اسپانیایی برای جلب مشتری | karafarin | 0 | 815 |
05-20-2013 07:28 PM آخرین ارسال: karafarin |
|
حراجی یک جزیره برای میلیاردرها + عکس | karafarin | 4 | 1,278 |
05-17-2013 11:57 AM آخرین ارسال: mohsen k1 |
|
بمب ریاضی امسال منفجر شد: راهحلی برای مساله ۲۳۰۰ ساله | mallarme | 0 | 832 |
05-16-2013 03:02 PM آخرین ارسال: mallarme |
|
برای نوه ها | فرهاد قربانی | 0 | 875 |
04-29-2013 11:21 PM آخرین ارسال: فرهاد قربانی |
|
کلینت ایستوود 82 ساله: برای بیست سال آینده زندگیام برنامهٔ کاری دارم | mamad60 | 0 | 829 |
04-29-2013 12:38 PM آخرین ارسال: mamad60 |
|
یک شغل رویایی برای تنبل ها.... | mallarme | 0 | 916 |
04-10-2013 11:21 AM آخرین ارسال: mallarme |
|
یافتن دنبالهدارPan-STARRSدرآسمان ایران/۲۲و۲۳اسفند،بهترین زمان برای مشاهده دنبالهدار | mallarme | 3 | 1,044 |
03-12-2013 03:37 PM آخرین ارسال: mallarme |
|
انتقاد، سریع ترین راه برای رنجاندن آدم ها | zoofanoon | 0 | 703 |
03-08-2013 02:05 PM آخرین ارسال: zoofanoon |
|
ده اصل گاندی برای دگرش جهان | successman | 0 | 789 |
02-20-2013 01:19 AM آخرین ارسال: successman |
|
فواید چرت زدن برای مشاغل | MARYAR | 5 | 1,127 |
02-15-2013 05:26 PM آخرین ارسال: 369369 |
|
بهترین کشورها برای کسبوکار کدامند؟ | صدفی | 0 | 937 |
12-13-2012 09:50 PM آخرین ارسال: صدفی |
|
همکاری حیرتانگیز سنجاقک نر و ماده برای تنفس زیر آب | mallarme | 1 | 944 |
12-10-2012 10:32 AM آخرین ارسال: بيلا بالا |
|
زنان زیبا برای سلامت مردان مضرند! | mallarme | 0 | 755 |
11-19-2012 10:05 PM آخرین ارسال: mallarme |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان