ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!

خرید هدیه، خرید ماگ

تابلو اعلانات سایت
میلیاردرها مرامنامه (قوانین سایت) میلیاردر هدف این سایت چیست؟ میلیاردر دانلود ماهنامه سایت
میلیاردرها اتمام حجت (حتما بخوانید.) میلیاردر راه اندازی کسب و کار توسط اعضا میلیاردر مسابقه دوبرابر کردن پول
میلیاردرها عضویت در بخش ویژه VIP میلیاردر موفقیت های دوستان بعد از عضویت در سایت میلیاردر تبلیغات و معرفی کار و شغل شما


راهنمای خرید هدیه، ماگ و فلاسک

ماگستان, اولین و تنهاترین

ماگستان, اولین و تنهاترین


۱۰ عادت جالب خریداران در سراسر جهان
زمان کنونی: 04-18-2024, 08:16 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: goldmen
آخرین ارسال: dara
پاسخ: 2
بازدید: 998

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امیتازات : 3.18
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۱۰ عادت جالب خریداران در سراسر جهان
07-23-2012, 09:26 AM
ارسال: #1
۱۰ عادت جالب خریداران در سراسر جهان
مصرف کنندگان در هر کجای جهان که باشند عادت های مشترکی دارند و به دلایل مختلف چندان مهارتی در حساب و کتاب ندارند.این را شرکت های بازاریابی و فروشگاه های خیلی خوب می دانند پس بهتر است شما هم بدانید چه چیزهایی روی تصمیم های خریدتان تاثیر می گذارد.
به یکی از شعبه های فروشگاه استارباکس می روید و می بینید دو قیمت مختلف برای قهوه هایش وجود دارد. اولین پیشنهاد ۳۳ درصد قهوه، بیشتر با همان قیمت است و دومی ۳۳ درصد تخفیف در قیمت قهوه. کدام بهتر است؟
شاید بگویید، هر دو پیشنهاد یکی هستند و بهتر است بدانید که شما تنها نیستید و تمام دانشجویانی که در مطالعه ای جدید در مجله معتبر «ژورنال بازاریابی» شرکت کرده بودند همین پاسخ را داده اند اما باید بگوییم اشتباه می کنید.
شاید این دو، یکی به نظر بیایند اما در واقع ۳۳ درصد تخفیف در قیمت برابر است با ۵۰ درصد افزایش در مقدار قهوه. بیایید سرانگشتی حسابی بکنیم: فرض بگیریم قیمت سه پیمانه قهوه معمولی یک دلار باشد (پیمانه ای ۰/۳۳ دلار) پیشنهاد اول به ازای یک دلاری که شما می دهید ۴ پیمانه قهوه می دهد (پیمانه ای ۰/۲۵ دلار) و پیشنهاد دوم ۳ پیمانه قهوه می دهد به ازای ۶۶ سنت (پیمانه ای ۰/۲۲ دلار).
خلاصه اینکه چیزی اضافه بر مقدار معمول را «به رایگان» گرفتن، نسبت به خریدن همان مقدار سابق با قیمت ارزان تر، احساس بهتری به خریداران می دهد.
مصرف کنندگان در هر کجای جهان که باشند عادت های مشترکی دارند و به دلایل مختلف چندان مهارتی در حساب و کتاب ندارند. این را شرکت های بازاریابی و فروشگاه های خیلی خوب می دانند و به عادات مختلف خریداران آگاه هستند؛ پس بهتر است شما هم بدانید چه چیزهایی روی تصمیم های خریدتان تاثیر می گذارد:

۱) تحت تاثیر عدد اول
وارد فروشگاهی بزرگ می شوید و کیفی ساده می بینید که رویش قیمت زده اند «۱/۴۰۰/۰۰۰ تومان». دست دوست تان را می گیرید و می گویید: «نگاه کن. یک میلیون و چهارصد هزار تومان برای یک کیف!» بعد چشمتان به ساعتی فوق العاده زیبا می افتد، به قیمت «۶۷۰ هزارر تومان» که برای یک ساعت مچی خیلی قیمت بالایی است اما در مقایسه با قیمت آن کیف، انگار جرقه ای در ذهن تان می زند که «گران است اما می ارزد». این یکی از راه های فروشگاه ها برای ترغیب یا حتی «کشاندن» شما به خریدن کالاهای گران است.

۲) ما عاشق داستانیم
ویلیام پوندستون در کتاب خود با عنوان «گرانِ بی قیمت» از تجربه شرکت ویلیام سونوما، سازنده دستگاه های پخت نان خانگی می گوید. این شرکت مدلی ۴۲۹ دلاری را در کنار دستگاه های ۲۷۹ دلاری خود عرضه کرد و نتیجه این شد که اگر چه هیچ کس مدل ۴۲۹ دلاری را نخرید ولی فروش دستگاه های ۲۷۹ دلاری بیش از دو برابر شد.
درسی که می توان از این داستان گرفت: اگر نمی توانید چیزی را بفروشید نمونه ای تقریبا یکسان اما دو برابر گران تر را کنار آن به مشتری عرضه کنید. در این صورت خریداران به نمونه اول به چشم یک فرصت عالی خرید که دارد از دست می رود نگاه می کنند. یک توضیح برای این واقعیت این است که مردم از داستان ساختن یا به عبارت دیگر مقایسه و مطابقت دادن کالاها لذت می برند. باز هم چون ما خریداران ارزش واقعی کالاها را نمی دانیم، باید برای خود داستانی بسازیم تا خریدمان را توجیه کنیم. تفاوت قیمت داستان و انگیزه کارآمد به ما می دهد: دستگاه ۲۷۹ دلاری نزدیک به ۴۰ درصد از آن دستگاه دیگر ارزان تر است، باید این را بخرم، از دستم می رود.

۳) اختیار در کنترل احساسات
تجربه خرید و دیدن و مقایسه قیمت های کالاها در ذهن ما فعل و انفعالات مختلف و متضادی را باعث می شود که بر تصمیم گیری های ما تاثیر زیادی می گذارد. قیمت های «ناعادلانه» همان جایی از ذهن ما را تحت تاثیر قرار می دهد که درد و بوی بد تحریکش می کند. وقتی احساس می کنیم سرمان کلاه گذاشته اند، چنان حالمان به هم می خورد که انگار غذایی گندیده جلوی مان گذاشته اند، حتی وقتی که با خریدی خوب و قیمتی عادلانه به لحاظ ارزش کالا روبرو هستیم.
پوندستون این موضوع را با تجربه فست فودهای کوچک پر زرق و برق توضیح می دهد. دیر وقت است، گشنه مان شده، ساندویچ های کوچکی آنجا هستند اما قیمت چنان منصرفمان کرده که برای فرار از تجربه و احساس تلخ پول پرداختن به میزان بیشتر از ارزش کالا ترجیح می دهیم گشنگی را تحمل کنیم.
طرف دیگر ماجرا این است که خرید ارزان و حراجی ها باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خودمان پیدا کنیم. حتی بیهوده ترین و به دردنخورترین کالای جهان هم اگر تخفیف خوبی بخورد و خریدی خوب به نظر بیاید خوشحالمان می کند.

۴) هر بار کیف پول را در آوردن سخت است
مگان مک آردل، ستون نویس وب سایت خبری آتلانتیک در یادداشتی به خوانندگانش توصیه کرده است که اشتراک یا باشگاه ها یا هر چیز دیگری را که استفاده نمی کنند، کنار بگذارند. اینکه به کسی توصیه کنید «چیزی را که استفاده نمی کند نخرد» توصیه ای ساده و عقلانی و حتی ...انه به نظر می رسد اما مک آردل به نکته ای مهم اشاره کرده است.
خریداران حاضرند پول بیشتری بابت اشتراک های ماهانه و سالانه بدهند و کالا یا خدماتی را یکجا بخرند اما هر با کیف پولشان را بابت خرید آن کالا درنیاورند یا زحمت خرید و انجام معامله حتی به صورت آنلاین را به خود ندهند. حتی با دانستن این واقعیت که با این کار هزینه بسیار زیادی را بابت کالا یا خدماتی که هیچ گاه استفاده نمی کنند، می پردازند.

۵) افسون عدد ۹
نزدیک به ۶۵ درصد از قیمت های کل کالاهای فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی بزرگ جهان به عدد ۹ ختم می شود. چرا؟ همه می دانند که ۲۰ دلار فرقی با 19.9 دلار ندارد اما این عدد ۹ پیام ساده ای برای ما دارد: «این کالا تخفیف خورده است. این کالا ارزان است. این کالا را کسی قیمت گذاری کرده که می داند شما از کالاهای تخفیف خورده و ارزان خوشتان می آید.»
در واقع این عدد ۹ نوعی قرارداد میان خریدار و فروشنده است مبنی بر اینکه کالای مذکور در بازاری رقابتی قیمتی عادلانه دارد. عدد ۹ در پایان کالاهای گران ...انه به نظر می رسد، کسی که ۱۷۰ دلار بابت یک پرس خرچنگ می پردازد دنبال تخفیف نیست اما همان مشتری وقتی می خواهد لباس زیرش را بخرد، چشمش به دنبال این عدد جادویی است. به یاد داشته باشید، خرید تنها شکار کالاها نیست. مشتریان علاوه بر این به دنبال کالاهایی هستند که «مناسب» خرید باشند.

۶) قیمت های پایین و بالا ترسناک اند
خریداران نه می خواهند ارزان خر خوانده شوند و نه پولدارِ ولخرج. از آنجایی که ما بیشتر اوقات نمی دانیم ارزش واقعی کالا و خدماتی که می خریم چقدر است، از روی خجالت و ترس از قضاوت دیگران معمولا از قیمت های خیلی گران یا خیلی ارزان دوری می گزینیم. فروشگاه هم به راحتی از این میل ما به سمت کالاهای با قیمت متوسط نهایت استفاده را می برند.
در مطالعه ای جدید در یکی از فروشگاه های زنجیره ای انگلیس، یک نوشیدنی در ۳ بسته بندی مختلف به خریداران عرضه شد. در نهایت مشخص شد بیشتر خریداران بسته بندی ۲/۵۰پوندی را خریدند. عده کمی بسته بندی ۱/۸۰ پوندی و ۱۰ درصد خریداران بسته بندی ۳/۴۰ پوندی را.

۷) کاری را می کنیم که به ما گفته شده
اقتصاددانان رفتارگرا عاشق تجربه و آزمون نظریه های شان در مدارس هستند، جایی که به راحتی می توان با قار دادن چراغی بالای سر میره ها یا گذاشتن میز سالاد سر راه رسیدن بچه ها به شکلات، آنها را به خوردن سبزی و میوه بیشتر تشویق کرد، اما این بازی ها و حقه های ساده مختص بچه ها نیستند و بزرگترها هم همین قدر راحت گول می خورند.
برای مثال رستوران های زیرک با تصاویر و طراحی های گرافیکی نظر ما را در منوهای شان به غذاهایی جلب می کنند که بیشترین سود را برای شان دارد. یک قاعده کلی: اگر در منوی رستوران به موردی برخوردید که پررنگ تر شده، دورش خط کشیده اند با تصویر همراه است یا با غذا یا پیش یا پس غذایی بسیار گران جفت شده، شک نکنید که رستورانی که در آن هستید سود زیادی از فروش آن مورد به جیب می زند و امیدوار است شما متوجه آن شوید.

۸) زمان و اجبار تصمیم گیری ... مان می کند
وقتی خریداران در حالت غیر هشیار هستند، یا استرس دارند یا خسته اند و یا به هردلیل دیگر حواس شان چندان جمع نیست، در خریدهای شان ترجیح می دهند سوال های ساده تر بپرسند تا زیاد خود را به دردسر انداخته و به چیزهای پیچیده و مقایسه ها و محاسبه های پیچیده تن دهند. شکلات ها و آدامس های ارزان را در کنار صندوق دارهای فروشگاه ها برای خریداران و مشتریان خسته ای گذاشته اند که نمی خواهند توجهی به قیمت کنند و همین طور بی فکر چیزی می خرند.
در فروشگاه های غربی دستگاه های نوشیدنی تاثیر بسیاری در آسانتر کردن تصمیم گیری خریداران دارد. اگر می خواهید مشتری تان خطر خریدی را به جان بخرد که بعدا به احتمال زیاد پشیمان خواهد شد، کاری کنید در حالت خستگی یا غیرهوشیار یا با حس اینکه دارد دیر می شود تصمیم به خرید بگیرد.

۹) تخفیفِ پس از خرید کالا و گارانتی، دو استثنای قاعده
اگرچه خریداران همانطور که در قاعده ۸ گفتیم از پرداخت های اضافه پرهیز می کنند، دو استثنای مهم برای این قاعده وجود دارد: تخفیفی که پس از خرید کالا به مشتری پرداخت می شود و هزینه ضمانت کالا. اولی که کمتر در ایران سراغ داریم شرکت یا فروشگاهی آن را ارائه کند حسی از ثروت به خریدار می دهد: «بابت اینکه پول خرج کردم بهم پول دادن که خرج کنم.»
دومی هم حسی از اطمینان قلبی و آرامش در خریدار ایجاد می کند: «حالا می توانم این کالا را تا پایان عمر با خیال راحت و بی آن که از خراب شدنش بترسم استفاده کنم.» اما هر دوی اینها حقه هایی بیش نیستند. پاندستون می پرسد که چرا باید کسی چیزی را بخرد و منتظر دریافت تخفیفِ پس از خرید باشد به جای اینکه از همان اول آن را به قیمت پاین تر بخرد؟
دیوید کاتلر، اقتصاددان دانشگاه هاروارد هم می گوید، باید احتمال خراب شدن یک کالا آنقدر بالاتر از این احتمال باشد که قدرت مالی تعمیر یا تعویض آن را نداشته باشید که ضمانت توجیه منطقی داشته باشد.

۱۰) برد یا باخت در خرید، مسئله این است
توضیح دادیم که چطور ذهن خریدار در برابر خریدی که حس برد بهش می دهد و خریدی که حس می کند کلاه سرش رفته، متفاوت است باز هم برمی گردیم به این حقیقت که ما خریداران تصور درستی از ارزش واقعی کالا نداریم. دن آریلی، اقتصاددان آمریکایی این موضوع را به آزمایش گذاشته است.
او به دانشجویانش گفت که می خواهد شب شعری برگزار کند. او به گروهی از دانشجویان گفت باید برای بلیت شب شعر پول بپردازند و به گروهی دیگر گفت بابت شرکت در این برنامه بهشان پول خواهد پرداخت. بعد به هر دو گروه گفت شب شعر رایگان خواهد بود.
گروه اول که احساس می کردند برد کرده اند با کمال میل شرکت کردند اما گروه دوم احساس می کردند به اجبار و بدون آنکه چیزی گیرشان بیاید در برنامه ای داوطلبانه شرکت می کنند و بیشترشان سر باز زدند.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
http://www.seemorgh.com/entertainment
منبع: afkarnews.com

[تصویر: 63740478307662590299.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط: dara , Hesam279 , madar , saeed200319 , امير وارسته
07-23-2012, 10:03 AM
ارسال: #2
RE: ۱۰ عادت جالب خریداران در سراسر جهان
خیلی جالب بود - ممنون از شما

عده ای آرزو دارند که ثروتمند شوند تا ببخشند
و نمی دانند که باید ببخشند تا ثروتمند شوند
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط: sokoot
ارسال پاسخ 


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  نقش علی بابا در بازار جهانی و واردات از چین greenworld 0 124 05-27-2023 05:02 PM
آخرین ارسال: greenworld
  مخترعین و نخبگان ایرانی در راه مذاکره با شرکت رنو فرانسه سینا عدنانی 1 395 09-09-2018 01:19 PM
آخرین ارسال: mahdir938
  در محل شما چه چیزی فراوان است؟ cooch 31 4,283 06-01-2018 03:04 AM
آخرین ارسال: amir_sky
  راه اندازی بستر تولید پودر میوه در منزل uhanna 0 554 02-04-2018 03:17 AM
آخرین ارسال: uhanna
  چطور تو ایران سرمایه مونو در عرض یک سال ده برابر کنیم؟ shokrgozar 7 1,290 09-01-2017 09:53 AM
آخرین ارسال: sh44
  دوستانی که در زمنیه بازاریابی تجربه دارن لطفا" راهنمایی بفرمایند . javadse 2 943 07-08-2017 04:00 PM
آخرین ارسال: شایان21
  اولین سودهائی که در فعالیتهامون داشتیم jahanagahi 115 32,710 05-18-2017 01:21 AM
آخرین ارسال: مهندس نرم افزار
  چجوری میتونم درامدمو به 5 میلیون در ماه برسونم؟ shokrgozar 0 472 02-20-2017 04:14 PM
آخرین ارسال: shokrgozar
  چطور از امکان خم کردن چوب و MDF و PVC پول در بیارم؟ Benhour 1 1,315 10-23-2016 12:43 AM
آخرین ارسال: Benhour
  يك سوال جالب از دوستان اقاي ايـــده 25 5,407 10-20-2016 01:04 PM
آخرین ارسال: Benhour
  مشورت و راهنمایی در مورد کار کانون تبلیغاتی و بسته بندی؟ sepehrplus 2 765 09-28-2016 03:02 PM
آخرین ارسال: habib tousi
Star اگه میدونستی در رسیدن به هدفت(ثروت)هیچ شکستی وجودنداره اولین قدم که برمیداشتی چی بود SAMIRA 71 15,542 05-23-2016 02:08 AM
آخرین ارسال: poldar
  یه سوال در باره شخصی که اهل ریسک و تغییر نیست mortaza_max 13 3,137 02-15-2016 02:59 PM
آخرین ارسال: نیما روشنگر1
  شروع یه کار گروهی/ کار در وب mohammad.b 17 3,367 11-20-2015 08:49 PM
آخرین ارسال: فاطیما14
Exclamation جذب همکاری در آموزشگاه جدید انجمن MARYAR 33 9,887 09-25-2015 10:31 PM
آخرین ارسال: vlvl
  بیان خاطرات ضرر و زیانهایی که در فعالیتهامون داشتیم (برای عبرت دیگران ) hasan-f 26 7,595 09-22-2015 11:23 AM
آخرین ارسال: سلطان ایده
  تایپ در منزل صدفی 1 521 09-08-2015 11:16 PM
آخرین ارسال: hs6467
  به دنبال ایده در زمینه کامپیوتر rezakakaei 4 1,470 06-07-2015 09:36 AM
آخرین ارسال: rezakakaei
Shocked میزبانی از یکدیگر در شهرمان cooch 3 458 05-09-2015 03:26 PM
آخرین ارسال: cooch
  حداقل یک‌بار در زندگی این کارها را انجام دهید بيلا بالا 4 931 03-06-2015 02:45 PM
آخرین ارسال: samiar afshari

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تماس با ما | سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران | بازگشت به بالا | بازگشت به محتوا | آرشیو | پیوند سایتی RSS