ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!

خرید هدیه، خرید ماگ

تابلو اعلانات سایت
میلیاردرها مرامنامه (قوانین سایت) میلیاردر هدف این سایت چیست؟ میلیاردر دانلود ماهنامه سایت
میلیاردرها اتمام حجت (حتما بخوانید.) میلیاردر راه اندازی کسب و کار توسط اعضا میلیاردر مسابقه دوبرابر کردن پول
میلیاردرها عضویت در بخش ویژه VIP میلیاردر موفقیت های دوستان بعد از عضویت در سایت میلیاردر تبلیغات و معرفی کار و شغل شما


راهنمای خرید هدیه، ماگ و فلاسک

ماگستان, اولین و تنهاترین

ماگستان, اولین و تنهاترین


همه چیز درباره قولنامه
زمان کنونی: 03-29-2024, 12:10 PM
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: samiar afshari
آخرین ارسال: samiar afshari
پاسخ: 2
بازدید: 500

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 7 رأی - میانگین امیتازات : 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
همه چیز درباره قولنامه
04-23-2015, 06:32 PM
ارسال: #1
همه چیز درباره قولنامه
قولنامه چیست و از چه زمانی بین خریدار و فروشنده رد و بدل شد؟
بدون تردید برایمان پیش آمده قصد انجام معامله یا کاری را داشته باشیم ولی شرایط این کار هنوز برایمان مهیا نباشد؛ به عنوان مثال قصد خرید اتومبیلی داریم و اتومبیل دلخواهمان را نیز یافته‌ایم ولی هنوز کل مبلغ آن را در اختیار نداریم یا اینکه فروشنده امکان تحویل اتومبیل را هنگام انجام معامله به خریدار ندارد و از سوی دیگر هر دو طرف یعنی فروشنده و خریدار نگران از دست رفتن شرایط معامله هستند. اینجاست که پای قولنامه به میان می‌آید و در واقع عهدی مبنی بر انجام معامله در تاریخ و مکانی مشخص مکتوب شده و طرفین یعنی خریدار و فروشنده پای آن را امضا می‌کنند. این برگه همان قولنامه معروف است که گاهی هم قولش، قول نیست.

شاید بتوان تاریخ تنظیم قولنامه را که معمولا 10 ماده مشخص و اصلی دارد در قرن بیستم قبل از میلاد و قانون حمورابی دانست؛ آن‌هم به دلیل اینکه از این زمان اسناد و اجاره‌نامه‌های خشتی یا سفالی بسیاری به دست آمده که گواهی بر رواج نوشتن و مکتوب‌کردن قول و قرار بین خریدار و فروشنده است. به عنوان مثال در یکی از خشت‌های سفالی که نزدیک سر پل ذهاب کرمانشاه کشف شده، قباله‌ای مربوط به زمینی زراعی به دست آمده است. معمولا این‌گونه قباله‌ها در دو نسخه تهیه می‌شدند؛ یکی روی زمین مورد معامله نصب می‌شد و دیگری نزد صاحب زمین قرار می‌گرفت و هنگام معامله بعدی، خشت یا سفال مالک قبلی شکسته‌ شده و سندی جدید برای مالک جدید آن تهیه می‌شد اما در نمونه‌ای دیگر، قراردادی مبنی بر تحویل 25 هزار قطعه خشت امضا شده که در آن فروشنده متعهد شده مورد معامله را در محل کارش و پس از مدتی مشخص به خریدار تحویل دهد.

برای اولین بار، ناصرالدین‌ شاه فرمان تشکیل اداره‌ای مبنی بر ثبت سند داد و زمینه رسمیت بخشیدن به قولنامه‌ها و اسناد بین مردم را در ایران فراهم کرد؛ بنابراین شاید بتوان زمان رسمی شدن قولنامه به جای تار سبیل و خشت و سفال را در ایران همین دوره دانست.

قولنامه یا مبایعه‌نامه؟ مساله این است!

همان‌طور که می‌دانید قولنامه حاصل ترکیب دو کلمه "قول" به علاوه "نامه" است؛ بنابراین نوشته‌ای است غالبا عادی و حاکی از توافق بر واقع‌ساختن عقدی بین طرفین و گاهگاهی هم فقط قول مکتوب شده‌ای بین دو نفر درباره انجام کاری در زمان و مدتی مشخص است اما مبایعه‌نامه که ریشه عربی آن باعث شده این نوع سند علاوه بر الزام انجام تعهد بین خریدار و فروشنده کمی هم محکمه‌پسندتر باشد، دقیقا حاکی از خرید یا فروش چیزی است که در آن باید قید شده باشد؛ بنابراین شاید بتوان تفاوت‌هایی هم از نظر قانونی و هم عرف جامعه بین آنها در نظر گرفت.

نباید هرگز فراموش کنیم که قولنامه، کارکردی عمومی‌تر از مبایعه‌نامه که صرفا در خرید و فروش‌ها از آن استفاده می‌شود، داشته و دارد.

هر چند برخی از قول و قرارها معمولا بین افراد و به صورت عادی تنظیم شده و تنها با امضای یک یا دو شاهد کار تمام می‌شود اما برخی دیگر مثل قولنامه خرید ملک یا خودرو بدون تردید باید به صورت رسمی و محضری تنظیم شود؛ در غیر این صورت ممکن است در آینده و برای مراحل قانونی مالکیت مورد معامله دچار مشکل شویم. به‌طور کلی به یادداشته باشیم ملاک قانونی، تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی است پس اگر لازم است حتی قول و قرارهای معمولی را که به آنها نیاز داریم به صورت قانونی و محضری ثبت کنیم تا قولمان قول بماند و هرگز دچار دردسر نشویم.

چه کنیم قولمان قول بماند؟

1. قبل از اینکه قول و قرار خودتان را برای خرید مورد معامله مکتوب و پایش را امضا کنید، از سلامت مورد معامله کاملا آگاه باشید.

2. مطمئن شوید مورد معامله شما در رهن بانک یا هر مرکز دیگری نباشد.

3. اگر از سوی مالک کالا وکیلی قولنامه را امضا خواهد کرد، از اعتبار وکالت‌نامه او برای فروش مورد معامله کاملا آگاه شوید.

4. در مورد خرید اموالی که به ارث رسیده است، دقت کنید که هنگام مکتوب‌کردن قول و قرارتان و امضای قولنامه باید امضای تمام وراث را داشته باشید یا اینکه همه آنها به یکی دیگر از وراث یا نماینده قانونی خودشان برای معامله و فروش مورد معامله وکالت داده باشند.

5. یقین پیدا کنید فروشنده هیچ منعی برای انجام معامله ندارد و به قول معروف، ممنوع‌المعامله نیست.

6. در معاملات با افراد مسن و پیر دقیق باشید و از سلامت روانی آنها کاملا مطمئن شوید.

7. از پرداخت کل مبلغ معامله قبل از دریافت و تصاحب مورد معامله جدا خودداری کنید.

8. اگر مورد معامله ملک است، یقین حاصل کنید که آن ملک دارای مستاجر نباشد یا اگر هست با مستاجر هماهنگ کنید و ببینید در جریان انجام این معامله بوده یا حق و حقوق قانونی خود را از مالک قبلی دریافت کرده یا خیر؛ البته شرط تخلیه‌ شدن یا تخلیه‌ بودن ملک را نیز می‌توان در قولنامه گنجاند.

9. هر گونه پرداخت به مالک را مستند کنید و در صورت امکان از طریق پرداخت با چک که در آن مورد پرداخت قید شده باشد، اقدام کنید.

10. در قولنامه برای تحویل مورد معامله حتما زمان و مکان مشخصی را قید کنید. در مورد ملک، زمان و دفترخانه‌ای را مشخص کنید.

11. در مورد خرید املاک دقت کنید که ملک مورد معامله شما مشکلی از بابت اداره ثبت نداشته باشد.

طراحی فروشگاه اینترنتی | سئو فروشگاه اینترنتی
هدف: کارآفرینی
صنایع دستی
انسانهای بزرگ، همه ابعاد زندگیشون بزرگـــــه
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
04-23-2015, 06:40 PM
ارسال: #2
RE: همه چیز درباره قولنامه
نحوه خرید ملک از قولنامه تا محضر حتی تا تحویل کلید

1. مراجعه به بنگاه امین و صادق و پیدا کردن یک فروشنده واقعی(متاسفانه برخی هستند فقط برای اینکه قیمت ملک خود را بدست آورند ملک خود را به بنگاه سپرده ولی بعد از پسند مشتری ،از انجام معامله سر باز می زنند )

2- انجام توافقات لازم با فروشنده و بنگاه سر قیمت و نحوه پرداخت ها

3- نوشتن قولنامه

3-1- در این مرحله باید در صد کمی از قیمت ملک را به فروشنده بپردازید .که این مورد کاملا توافقی است.

3-2- باید فروشنده به همان میزانی که خریدار در وجه فروشنده چک می نویسد ،باید به همان میزان در وجه خرایدار چک نوشته و در اختیار بنگاه بگذارد .این همان چک اول است (دلیل این کار آن است که فروشنده نتواند ملک را به چند نفر بفروشد)علاوه بر چک اولیه که خریدار به فروشنده میدهد ، .باید دو چک که، مبلغ پرداختی در محضر می باشد و همچنین چک مابقی مبلغ هنگام تخلیه است باید نزد بنگاه دار نگه دارد(خریدار می تواند این دو مبلغ را طی یک چک به بنگاه دار بدهد). ممکن است در این مرحله هر کدام از طرفین نگران باشند که ممکن است بنگاه دار از چک ها سوها استفاده کند ولی این نگرانی بی مورد است زیرا که اولا این چک ها به نام خریدار و فروشنده صادر شده و ارزش قانونی فقط برای این دو دارد ولا غیر .دوما امکان پیگیری قانونی برای هر دو وجود دارد.می توانید در قسمت نام پرداخت کنندها این جمله را بنویسید:"نام مالک (یا فروشنده) وکیل آقای فلان بابت خرید ملک به شماره ثبت فلان"

3-3- در مرحله نوشتن قولنامه طرفین باید مبلغی را به عنوان حق فسخ معین کنند (تا اینکه نه فروشنده بتواند زیر قول نامه بزند نه خریدار .و در صورت به هم خوردن معامله از طرف هرکدام، به دیگری پرداخت شود) پس در اینجا فروشنده نیز باید چکی در وجه خریدار معادل با حق فسخ در اختیار بنگاه دار قرار دهد.

3-4- آخرین تعهد فروشنده در قبال خریدار آن است که در صورتی منزل وی در محل گذر و طرح خیابان باشد باید به وی اعلام نماید.چون ممکن است در این مرحله فروشنده به دو دلیل عدم اطلاع و سوء نیت به خریدار اعلام ننماید باید طی توافقی چکی را در وجه خریدار در اختیار بنگاه بگذارد.

3-5- تعیین زمان محضر(معمولا بین دو هفته تا 1 ماه)

3-6- تعیین زمان تخلیه(معمولا سه ماه)

3-7- تعیین میزان پرداخت سه مرحله ای (قولنامه- محضر- هنگام تخلیه)

3-8-تعیین زمان تخلیه

3-9- تعیین میزان جریمه مالی برای هر یک از طرفین هنگام تخلیه (در این حال در صورتی که ملک به نام فروشنده شود و در موعد تخلیه فروشنده بلند نشود خریدار حق دارد به ازای هر روز اقامت مالک سابق از وی مبلغی را بگیرد .بالعکس این هم ممکن است یعنی خریدار توانایی پرداخت قسط آخر به مالک سابق را ندارد پس وی نیز به ازای هر روز دیر کرد به مالک سابق مبلغی را بپردازد)

3-10 – تعیین شخص پرداخت کننده (خریدار یا فروشنده) هزینه های شهرداری ،ثبت،دارایی ، محضر،آب ، برق، تلفن و... که می تواند نصف و نصف شود ولی عرف معمول و قانون آن است که تمام هزینه های شهرداری ، ثبت ،دارایی ، آب ، برق، تلفن، و... بر عهده فروشنده است و هزینه محضر نصف نصف و یا بر عهده خریدار است.
3-11 دریافت کد اقتصادی یا همان کد رهگیری و رفتن به محضر. دقت کنید در این مرحله با دریافت کد اقتصادی از نظر سیستم ثبت اطلاعات پلاک ملک شما قفل شده و دیگر توانایی فروش به شخص دیگر در هیچ جای سراسر ایران را ندارید.پس همان طور که دیدید در این مرحله یک چک با مبلغ اندک خریدار به فروشنده و دو چک که درصد اعظم ارزش ملک است و چک آخر که مابقی مبلغ توافق شده در وجه فروشنده است به بنگاه دار میدهد و فروشنده طی سه چک مبالغی(یا همگی طی یک چک) را در وجه فروشنده نزد بنگاه دار می گذارد.

3-12- حق و الزحمه بنگاه بیشتر توافقی است معمولا نرخ حق الزحمه بنگاه توسط اتحادیه تعیین می شود که بر اساس میزان میلیون فروش است.مثلا اگر ملک بین صفر تا پانزده میلیون معامله شود بازای هر میلیون 3500 تومان ،15 تا 30 میلیون به ازای هر میلیون 2500 تومان،.... و یا در صورتی که ملک بین 100تا 200 میلیون معامله شود مبلغ ثابت 200هزار تومان از هر یک از طرفین گرفته می شود .( البته این هزینه شهر به شهر فرق می کند.) . همچنین دقت کتید بنگاه درای تابلو کسب و دارای کد اقتصادی باشد .(تا ندیدید اعتماد نکنید). طبق قانون، اگر هر دو طرف خریدار و فروشنده، توافق کامل داشته باشند می توانند با مراجعه به اتحادیه املاک به صورت رایگان (یا پرداخت مبلغ اندک )از آنجا کد رهگیری بگیرند.


توجه::: قیمت های درج شده برای سال 1389 هستند و اکنون حق الزحمه املاک بیشتر شده.

طراحی فروشگاه اینترنتی | سئو فروشگاه اینترنتی
هدف: کارآفرینی
صنایع دستی
انسانهای بزرگ، همه ابعاد زندگیشون بزرگـــــه
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 تشکر شده توسط: wolf32
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تماس با ما | سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران | بازگشت به بالا | بازگشت به محتوا | آرشیو | پیوند سایتی RSS