سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران
نرخ واقعی خودروهای داخلی - نسخه قابل چاپ

+- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir)
+-- انجمن: بخش خرید - فروش و سپرده گذاری (/forumdisplay.php?fid=8)
+--- انجمن: بازار خودرو (/forumdisplay.php?fid=47)
+--- موضوع: نرخ واقعی خودروهای داخلی (/showthread.php?tid=4584)



نرخ واقعی خودروهای داخلی - مــجــیــנ - 10-08-2012 11:27 AM

اقتصاد ایران:قیمت خودرو در ایران بالاتر از سطح جهانی‌است.این تفاوت قیمت هم آنقدر نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. چنین فاصله قیمتی ناخودآگاه این سوال را پیش می‌آورد که قیمت واقعی خودروهای پرفروش در ایران چقدر است و ایرانی‌ها برای چنین خودروهایی چقدر بیشتر از عرف جهانی هزینه می‌کنند.

در این میان به یک نکته اساسی دیگر هم باید توجه داشت. آن هم اینکه خودروهایی که اکنون در ایران در آستانه انفجار تولید هستند و هر روز تعداد بالایی از این خودروها در پارکینگ کارخانه ذخیره می‌شود از رده تولید شرکت‌های سازنده اصلی و فرعی آن خارج شده است. همین موضوع باعث می‌شود که کمی سنجش قیمت خودروهای مورد ذکر در کشورهای اروپایی و آمریکایی سخت شود ولی با این تفاسیر می‌توان قیمت تقریبی آنها را محاسبه کرد.

البته فاصله قیمتی خودروهای دست‌دوم در داخل و خارج کشور هم دست‌کمی از خودروهای نو ندارد و این گزارش می‌تواند به خودروهای دست‌دوم هم مربوط شود. در این گزارش ما سعی می‌کنیم برای تبدیل قیمت خودروها در داخل و خارج کشور از نرخ دلار ۱۶۰۰ تومانی استفاده کنیم زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قیمت منطقی و واقعی دلار در کشور است. همچنین برای راحت‌تر شدن کار، قیمت‌ خودروها در کشورهای اروپایی را از یورو به دلار تبدیل کرده‌ایم.

اکنون در کشور ۴ خودرو پرفروش و مهم داریم که اقشار مختلف جامعه را به خود جذب کرده است. قشر متوسط و متوسط رو به بالا به تیپ‌های مختلف ۲۰۶ روی آورده‌است و این خودرو با ظاهر به‌روزش توانسته دل این قشر را به دست بیاورد. تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسه قشر متوسط اداری و کارمند را مجذوب خود کرده و توانسته نیازمندی‌های آنها را برطرف کند.

پژو ۴۰۵ و پراید هم که در محدوده قدرت قشر کم‌درآمد قرار گفته است و آنها
اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدل‌های جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!

نیز چاره‌ای ندارند که با این دو مدل خودروی بی‌کیفیت سر کنند. بنابراین آنچنان بی‌راه نیست اگر بگوییم این ۴ مدل خودرو اکنون جزو پرمتقاضی‌ترین خودروهای ما هستند که شرکت‌ها با فروش آن سودی قابل توجه نصیب خود می‌کنند.

کدام قیمت واقعی‌است؟

در مرحله اول باید در نظر گرفت که خودروهای پرمتقاضی در کشور ما دیرگاهی‌است که آنچنان طرفداری در کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارند و توجه‌ای از سوی دیگر کشورها به آن‌ها نمی‌شود.
مرحله بعدی این است که بپرسیم آیا متقاضی‌های داخل کشور برای این خودروها مانند دیگر کشورها قیمت‌های واقعی‌ و عادلانه پرداخت می‌کنند و یا متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شوند.
بررسی قیمت این ۴ خودروی نام برده در کشورهای تولیدکننده آن نظیر فرانسه و کره نشان می‌دهد که قیمت خودروها در کشور ما بسیار بیشتر از قیمت واقعی‌ آنها در مبدا اصلی تولیدکننده آنهاست.
برای مثال اگر فرانسوی‌ها برای خرید پژو ۲۰۶ مبلغی در حدود ۱۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند در کشور ما برای خرید این خودرو باید حدود ۸ میلیون تومان بیشتر هزینه شود.

این موضوع برای تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسوی‌ها هم به همین شکل است. آنها برای خرید این خودرو قیمتی برابر با ۸ هزار دلار می‌پردازند که به ریال مبلغی در حدود ۱۳ میلیون تومان می‌شود. این در حالی‌است که تندر ۹۰ در بازار آزاد به قیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و اگر بتوان آنرا به صورت کارخانه‌ای خریداری کرد باید مبلغ ۱۶ میلیون تومان به شرکت سازنده پرداخت کرد. بنابراین متقاضی ایران برای خرید ال-۹۰ مجبور است ۳ تا ۱۲ میلیون تومان بیشتر از متقاضیان اروپایی و آمریکایی پرداخت کند و از قیمت منطقی این خودرو فاصله بگیرد.

از سوی دیگر جالب است بدانید که اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدل‌های جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!

وضع پراید اما جالب‌تر است. این خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی اصلا طرفدار ندارد و کسی حتی نیم‌نگاهی به آن نمی‌اندازد. اگر کسی بخواهد این خودرو را خریداری کند برای آن تنها ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار پرداخت می‌کند، یعنی چیزی در حدود ۱ میلیون تومان!

مصرف‌کننده داخلی اما برای خرید این خودرو در داخل کشور مجبور است ۱۰ میلیون تومان هزینه کند. ۱۰ میلیون تومانی که به احتمال زیاد در آینده به پله‌های قیمتی بالاتری سعود خواهد کرد.
این قیمت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که قیمت خودرو در کشور نسبت به دیگر کشورها تا چه حد غیرواقعی و غیرمنطقی‌است. آن هم خودروهایی که نه از نظر کیفیت ارزش چنین قیمت‌هایی را دارند و نه از لحاظ هزینه ساخت در این اندازه هزینه‌بر هستند.


RE: نرخ واقعی خودروهای داخلی - mjdehghani - 10-08-2012 06:57 PM

پس اگه بریم یه پژو وارد کنیم 3000 دلار با 120% عوارض با 10% هزینه حمل و نقل قیمتش با خوردو ساخته داخل یک در میاد . حداقلش اینه که ماشینه کیفیت داره


RE: نرخ واقعی خودروهای داخلی - goldmen - 10-08-2012 07:42 PM

(10-08-2012 06:57 PM)mjdehghani نوشته شده توسط:  پس اگه بریم یه پژو وارد کنیم 3000 دلار با 120% عوارض با 10% هزینه حمل و نقل قیمتش با خوردو ساخته داخل یک در میاد . حداقلش اینه که ماشینه کیفیت داره

یک چیزی که بیان نشده این هست که مدل سال هست نرخ پژو405 وپراید یا خیر؟
تاجایی که یادم هست دوشرکت کیا و پژو چند سال هست خط تولید این دو ماشین رو متوفق کردن وتنها فروشنده رسمی این دو مدل ماشین در جهان خوشبختانه دست ایران هست تحت لیسانس دو کارخانه فوق


RE: نرخ واقعی خودروهای داخلی - سعید محمدی - 10-10-2012 11:20 AM

با افزایش چندصد درصدی مواد اولیه: قیمت خودرو بازهم افزایش می یابد

سرانجام کمیته قیمت‌گذاری خودرو که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند پذیرفت که قیمت خودروها را افزایش دهد.


به گزارش مهر به نقل از یک مقام آگاه خودروسازان با ارائه دلایلی به کمیته قیمت‌گذاری خودرو خواستار افزایش 50 تا 65 درصدی قیمت خودرو شده بودند.

وی درباره دلایل خودروسازان برای افزایش 50 تا 65 درصدی قیمت خودرو اظهارداشته : 2.5 تا 3 برابر شدن قیمت ارز، افزایش 200 درصدی قیمت فولاد، 300 درصدی قیمت پلیمر، 150 درصدی قیمت آلومینیوم و 120 درصدی قیمت مس و روی و همچنین افزایش قیمت محصولات دیگری چون الیاف نساجی ، لاستیک و پلاستیک از دلایلی بود که خودروسازان برای افزایش قیمت به آنها اشاره کرده بودند.

این مقام مطلع ادامه داد: البته کمیته قیمت‌گذاری خودرو در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کرد و قرار شد در فاز اول قیمت محصولات ایران خودرو به طور میانگین 10 درصد و سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو به طور میانگین 18 تا 20 درصد افزایش یابد.

وی اعلام کرد: ظاهرا در فاز دوم افزایش قیمت خودرو که به زودی عملیاتی خواهد شد، قیمت خودرو به طور میانگین 15 تا 20 درصد دیگر افزایش خواهد یافت.


RE: نرخ واقعی خودروهای داخلی - 3ObHaN - 10-10-2012 01:05 PM

(10-08-2012 07:42 PM)goldmen نوشته شده توسط:  
(10-08-2012 06:57 PM)mjdehghani نوشته شده توسط:  پس اگه بریم یه پژو وارد کنیم 3000 دلار با 120% عوارض با 10% هزینه حمل و نقل قیمتش با خوردو ساخته داخل یک در میاد . حداقلش اینه که ماشینه کیفیت داره

یک چیزی که بیان نشده این هست که مدل سال هست نرخ پژو405 وپراید یا خیر؟
تاجایی که یادم هست دوشرکت کیا و پژو چند سال هست خط تولید این دو ماشین رو متوفق کردن وتنها فروشنده رسمی این دو مدل ماشین در جهان خوشبختانه دست ایران هست تحت لیسانس دو کارخانه فوق

بهتره اینجوری بگیم که ماشینی همانند پژو 405 با این کیفیت و امکانات در اروپا اگر تولید بشه به قیمت 3000 دلار ( البته کمی بیشتر ) ارزش خواهد داشت


RE: نرخ واقعی خودروهای داخلی - امير وارسته - 05-14-2013 04:08 AM

(10-10-2012 01:05 PM)3ObHaN نوشته شده توسط:  
(10-08-2012 07:42 PM)goldmen نوشته شده توسط:  
(10-08-2012 06:57 PM)mjdehghani نوشته شده توسط:  پس اگه بریم یه پژو وارد کنیم 3000 دلار با 120% عوارض با 10% هزینه حمل و نقل قیمتش با خوردو ساخته داخل یک در میاد . حداقلش اینه که ماشینه کیفیت داره

یک چیزی که بیان نشده این هست که مدل سال هست نرخ پژو405 وپراید یا خیر؟
تاجایی که یادم هست دوشرکت کیا و پژو چند سال هست خط تولید این دو ماشین رو متوفق کردن وتنها فروشنده رسمی این دو مدل ماشین در جهان خوشبختانه دست ایران هست تحت لیسانس دو کارخانه فوق

بهتره اینجوری بگیم که ماشینی همانند پژو 405 با این کیفیت و امکانات در اروپا اگر تولید بشه به قیمت 3000 دلار ( البته کمی بیشتر ) ارزش خواهد داشت

البته بايد يكم منصف باشيم و قيمت مواد اوليه ارزونتر و امكانات اروپارم در نظر بگيريم ،وقتي كارخونه اي تو ايران مجبور براي توليد يه خودرو مجبوره مواد اوليه گرون تهيه كنه بخشي از مواد اوليه رو وارد كنه و ساير هزينه ها رو بر عهده بگيره با اين تحريم ها گرون شدن ماشين ها فقط به خواسته ي توليد كننده ها نيست