سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران
اهمیت توجه به بخش بندی بازار در بازاریابی - نسخه قابل چاپ

+- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir)
+-- انجمن: کسب در آمد در ایران و دنیا (/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: آموزش بازاریابی (/forumdisplay.php?fid=51)
+--- موضوع: اهمیت توجه به بخش بندی بازار در بازاریابی (/showthread.php?tid=4229)



اهمیت توجه به بخش بندی بازار در بازاریابی - mbaland - 09-08-2012 04:07 PM

شرکتها چگونه بخش های جذاب بازار را شناسایی می کنندو یک استراتژی تعیین بازاریابی هدف را انتخاب می کنند؟

*تقسیم بازار به گروههای کوچکتر از خریداران با نیاز ها،ویزگیها و رفتارهای متمایز که ممکن است نیاز مند استراتژیهای بازاریابی مجزا یا حتی آمیخته های بازاریابی جدا گانه باشند.

*آيا میدانیم به چه نوع مشتریانی قرار است خدمات دهیم؟

*خریداران در هر بازاری از لحاظ نیاز ها ،منابع،جایگاه،دیدگاه،خرید و شیوه های خریدشان تفاوت دارند.به وسیله بخش بندی بازار ،شرکتها بازارهای بزرگ و ناهمگن را به بخش های کوچکتر تقسیم بندی کرده و این گونه می توانند بطور کارآمد تر و موثر تر به محصولات و خدماتی که جوابگوی نیاز های ویژه این بخش ها می باشند دست یابند.

اهمیت بخش بندی بازار:

1-شناخت بهتر خواستهای مشتریان و عرضه محصولات مورد تمایل هر بازار و بدست آوردن رضایت بیشتر خریداران به دلیل توجه موثر

2-شناساندن بهتر شرکت و محصولات آن به مشتریان ،بکار گیری ابزار های ترویج مناسب در هر بخش از بازار

3-بازار یابی بهره ور تر با استفاده از منابع محدود بنگاههای اقتصادی و در نتیجه رضایت بیشتر شرکت ها

4-انتخاب بهترین شبکه های توزیع،متناسب با هر بخش از بازار

5-قیمت گذاری متناسب با محصولات اختصاصی هر بخش از بازار

6-در بازاریابی بخش بندی شده اگر تعداد رقبایی که به یک بخش از بازار توجه دارند معدود باشد،ممکن است شرکت با تعداد کمتری رقیب روبرو شود.

نمونه هایی از بخش بندیهایی که ممکن است انجام گیرد:

-بخش بندی بر مبنای مطقه جغرافیایی:

تقسیم بازار به واحد های جغرافیایی مختلف مثل ملل،ایالات،استان ها ،مناطق،بخش ها ،شهر ها ،و حتی محلات می باشد.

-بخش بندی بر اساس عوامل جمعیت شناختی :

تقسیم بازار به گروههایی بر مبنای متغیر هایی همچون ،سن،جنسیت،تعداد افراد خانواده،چرخه زندگی خانواده،درآمد، اشتغال،تحصیلات،مذهب ،نژاد ،نسل و ملیت

-بخش بندی بر اساس سن و مرحله چرخش زندگی :

تقسم بازار به گروههای سنی مختلف و گروههای دارای مرحله چرخه زندگی مختلف

نیاز ها و خواسته های مشتریان با سن تغییر می کنند. برخی شرکتها با ارائه محصولاتی متفاوت یا اتخاذ رویکردهای بازاریابی متفاوت برای گروههای سنی مختلف و گروههای دارای مرحله چرخه زندگی ،بخش بندی بر حسب چرخه زندگی و سن را بکار می گیرند.

-بخش بندی بر اساس جنسیت:

تقسم بازار به گروههای متفاوت بر اساس جنسیت .

بخش بندی بر اساس جنسیت مدت طولانی است که در بخش پ.شاک،لوازم آرایش و مجلات به کار گرفته می شود.

-بخش بندی بازار بر مبنای درآمد:

تقسم بازار به گروههای درآمدی متفاوت .

راههای زیادی برای بخش بندی بازر وجود دارد ولی همه بخش بندی ها اثر بخش نمی باشند.

مثلا"خریداران نمک طعام به دوگروه موی بور و موی مشکی تقسیم می شوند ولی آیا رنگ مو چه تاثیری در خرید نمک دارد؟

الزامات بخش بندی بازار:

*قابل سنجش باشند.

*در دسترس باشند.

*قابل توجه باشند.بخش ها باید به اندازه کافی بزرگ و سودمند برای خدمات دهی باشند.

*قابل تمایز باشند.

در این مرحله باید تفاوت های موجود در بخش ها مختلف بازار را ارزیابی کرده و مشخص کرد به چه تعداد بخش و کدام بخش ها باید به بهترین نحو خدمات رسانی کرد
منبع:MBALAND.net


RE: اهمیت توجه به بخش بندی بازار در بازاریابی - soltan_sal - 01-30-2013 09:02 AM

پیتر دراکر،پدر علم مدیریت می گوید«صاحب کسب و کار فقط باید به دو فعالیت بپردازد: بازاریابی و نوآوری»