سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران
شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. - نسخه قابل چاپ

+- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir)
+-- انجمن: بخش میلیاردرها (/forumdisplay.php?fid=107)
+--- انجمن: یادگیری یک مهارت برای میلیاردر شدن (/forumdisplay.php?fid=39)
+--- موضوع: شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. (/showthread.php?tid=3085)



شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. - اقاي ايـــده - 05-15-2012 10:28 AM

با دقت هر چه تمام تر بخوانيد


خلاقیت و نوآوری، یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند موجب موفقیت در توسعۀ کسب‌وکارهای جدید در دنیای متلاطم تجاری امروز باشد. این در حالی است که بسیاری از تلاش‌ها برای ایجاد نوآوری‌ در کسب‌و‌کارهای جدید، با شکست مواجه شده است. سال‌ها پیش، بسیاری از اندیشمندان بیان داشتند که «مدیریت نوآوری» یکی از اصلی‌ترین وظایف شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌ها در آینده خواهد بود. تحقیقات بر روی کسب‌و‌کارهای جدید مبتنی بر نوآوری در آمریکا، نشان داد که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها با شکست مواجه شده، درحالی که ۵۰ درصد آنها هیچ‌گونه رشدی را در طول مدیریت خود به همراه نداشته‌اند. به عبارت دیگر، می‌توان بیان داشت که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کسب‌و‌کارهای نوآورانه با شکست مواجه شده‌اند.
سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است:
اصلی‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارهای نوآورانه چیست؟
نادیده گرفتن چه عوامل و جنبه‌هایی سبب شکست کسب‌وکارهای جدید می‌شود؟
چگونه می‌توان هنگام توسعه کسب‌وکار، محصولات و خدمات جدید، از مواجهه با شکست جلوگیری کرد؟
به عبارت دیگر، هنگام توسعۀ یک کسب‌وکار جدید چه عواملی را باید مورد توجه قرار داد؟ به‌طور کلی توجه تک‌بعدی به محصول یا خدمت، و عدم توجه به دیگر جنبه‌ها (به‌ویژه نیازهای اصلی مشتریان) یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست کسب‌وکارهای جدید محسوب می‌شود. به‌بیان دیگر، بیشتر کارآفرینان هنگام درخشیدن ایده و فکری نو، تنها تلاش می‌کنند تا ایدۀ خود را پرورش داده و به یک محصول یا خدمت تبدیل کنند، بی‌آن‌که به برخی از سوالات کلیدی و اثرگذار بر موفقیت کسب‌وکار خود پاسخ دهند.

قبل از توسعۀ کسب‌وکار، محصول یا خدمت جدید، تلاش کنید تا حد ممکن به سوالات زیر پاسخ دهید:

• کدام محصولات و خدمات، در حال حاضر نیاز مشتریان را برآورده می‌کنند؟
به عبارت دیگر، مشتریان اکنون چگونه نیازهای شناسایی‌شده توسط ما را برآورده می‌سازند؟
بنابراین با پاسخ به این سوال شما می‌توانید محصولات جانشینِ محصولات خود و همچنین رقبای اصلی‌تان را شناسایی کنید.


• محصول یا خدمت شما به چه نحو نیازهای مشتریان را برآورده خواهد کرد؟
• محصول و خدمت شما چه مزیت‌ها و برتری‌هایی را نسبت به محصولات و خدمات کنونی دارند؟
• چه کسانی ممکن است علاقه‌مند به خرید محصول یا خدمت شما باشند (بازار بالقوه)؟ به‌‌عبارت دیگر، چه کسانی تمایل به تامین نیاز خود از طریق خرید و مصرف محصول یا خدمت شما دارند؟
سعی کنید بازار بالقوه را با استفاده از ویژگی‌های مختلفی چون سن، جنسیت، محل سکونت، شغل، درآمد و... تعریف کنید.
• این مشتریان را به‌طور کلی براساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها به چه گروه‌هایی می‌توان تقسیم کرد (تقسیم بازار و شناسایی خرده‌بازار‌ها)؟
به‌عبارت دیگر، تلاش کنید تا بازار بالقوۀ شناسایی‌شده را به‌خوبی بررسی کنید و با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌ها (و به ویژه با توجه به نیاز‌ها)، آنها را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. به‌عنوان مثال در بازار بالقوۀ کفش، عده‌ای تنها به‌دنبال کیفیت کفش هستند در حالی که برای گروهی دیگر، طرح، ظاهر و پرستیژ کفش دارای اهمیت بیشتری است. گروه اول، معمولاً متشکل از افراد مسن هستند در حالی که گروه دوم را بیشتر جوانان تشکیل می‌دهند.
• رفتارهای اصلی مشتریان و مصرف‌کنندگانِ هر یک از خرده‌بازار‌ها چگونه است؟
به‌عبارت دیگر، مشتریان هر یک از خرده بازار‌ها برای به دست آوردن، مصرف و کنارگذاری محصول چگونه رفتار می‌کنند؟
به‌عنوان مثال، افراد جوان برای خرید تلفن همراه، از اینترنت و سایت‌های خاصی اطلاعات کسب می‌کنند، سپس آن را از بازارهای مشهور موبایل خریداری کرده و بدون این‌که محصول خراب شود، در مدتی کمتر از یک سال آن را با مدلی جدید‌تر عوض می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از افراد مسن‌تر، تنها با رجوع به مغازه‌ها اطلاعات کسب کرده و تا هنگام خراب شدن تلفن، آن را تعویض نمی‌کنند.
• با توجه به نیاز و رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان، محصول را باید به چه طریقی به دست مشتریان رساند؟
• آیا عوامل اقتصادی بر پذیرش محصول و خدمت شما اثرگذار است؟
به عنوان مثال آیا روند تغییر نرخ تورم، وضعیت درآمد خانوار‌ها، پراکندگی جغرافیایی خانواده‌های پردرآمد و کم‌درآمد و... بر پذیرش محصول یا خدمت شما تأثیر می‌گذارد؟
• آیا عوامل اجتماعی و فرهنگی بر پذیرش محصول و خدمت شما اثرگذار است؟
به عنوان مثال آیا اعتقادات مذهبی، ملی، تمایل یا دوری از تجملات و... بر پذیرش محصول شما تأثیر می‌گذارد؟
• آیا ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بازار، بر پذیرش محصول یا خدمت شما اثرگذار است؟
به عنوان مثال، آیا محصول شما را بیشتر مردان می‌پسندند یا زنان؟
آیا افراد جوان آن را می‌پسندند یا مسن؟
• آیا عوامل سیاسی و قانونی بر پذیرش محصول و خدمت شما اثرگذار است؟
به عنوان مثال آیا قانون، فروش محصول یا خدمت شما را محدود می‌سازد؟
آیا دولت از گسترش کسب‌وکار شما حمایت می‌کند؟
• آیا محصول یا خدمت شما نیازمند فناوری خاصی است؟
آیا این فناوری‌ها قابل دسترسی و تهیه هستند؟
• شما و شرکتتان، در تولید و ارائه محصول یا خدمت مورد نظر، چه نقاط ضعف یا قوتی دارید؟ به‌عنوان مثال آیا به منابع مالی، نیروی انسانی و... مورد نیاز دسترسی دارید؟

• با توجه به هزینه‌های انجام‌شده، قیمت محصولات رقبا و جانشین، چه قیمتی را می‌توان برای پذیرش هر چه بیشتر محصول در نظر گرفت؟
دقت داشته باشید که لزوما قیمت پایین‌تر منجر به فروش بیشتر نخواهد شد. در برخی موارد، به ویژه در مورد کالا‌ها و خدمات لوکس (مثل ساعت‌های زینتی، عطر و...)، قیمت بالا‌تر تصور کیفیت بالا‌تری را به مشتریان خواهد داد و تقاضای بیشتری را برای خرید به‌دنبال خواهد داشت.
• به‌منظور معرفی و پذیرش محصول، آیا نیاز به برقراری ارتباطات بازاریابی با مشتریان (مثل تبلیغات، معرفی به مشتریان و...) دارید؟
دقت کنید که تبلیغات تنها یک راه برای معرفی محصول و خدمت، برقراری ارتباط با مشتریان و ایجاد تمایل به خرید است. به‌عبارت دیگر، برای معرفی محصول و برقراری ارتباطات بازاریابی، راه‌های دیگری نیز به جای تبلیغات سنتی وجود دارد (مثل معرفی کامل محصول و خدمت توسط فروشندگان، چاپ بروشور و ارسال آن به مشتریان توسط پست و...).
• آیا برای پذیرش و فروش بهتر، نیازمند نیروهای ویژه و متخصص هستیم، یا این‌که برای کاهش قیمت باید نیروهای غیرمتخصص و ارزان‌تر را به‌کار گیریم؟
• هزینه‌های لازم برای تولید و توزیع محصول و خدمت چقدر است؟ تلاش کنید تا هزینه‌های لازم برای تولید و توزیع محصول و خدمت را حداقل برای شش ماه یا یک سال اول برآورد کنید.
• عایدی‌های مالی حاصل از فروش محصول و خدمت چقدر خواهد بود؟
تلاش کنید تا عایدی‌های حاصل از فروش در شش ماه یا یک سال اول را برآورد کنید.
• آیا محصول یا خدمت شما عایدی‌های دیگری را نیز به‌همراه دارد؟ به عنوان مثال آیا ارائه محصول یا خدمت شما سبب گسترش نام و برند شما شده و راه را برای ارائه سایر محصولات و خدمات آتی هموار می‌سازد؟
بنابراین تلاش کنید تا قبل از توسعه کسب‌وکار، محصول یا خدمت جدید، تک‌بعدی عمل نکنید و برای بالا بردن احتمال موفقیت خود، جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید.

نويسندگان
اشکان الهیاری، مجتبی براری
اشکان الهیاری و مجتبی براری هر دو دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی در دانشگاه تهران هستند.


RE: شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. - اقاي ايـــده - 05-15-2012 10:54 AM

دوستان و اعضاي بزرگوار انجمن ميلياردرهاي اينده ايران.از امروز مورخ91/2/26 براي كامل كردن و پخته شدن ايده هايي كه در سر داريد لطفا براي اين سوالات جواب هاي مناسبي تهيه فرماييد.
در هر كدام كه نتوانستيد جواب خوب و منطقي پيدا كنيد سعي كنيد با تغييرات در ايده به جواب مناسبي برسيد.
اين سوالات به عنوان اساس و پاييه بررسي هر ايده مناسب مي باشند.
سوالات بيشمار ديگر كه در صورت اعلام ايده در انجمن اعضا از شما ميپرند براي اطلاعات بيشتر و بهبود هرچه تمام تر ايده مي باشد.
موفق باشيد.


RE: شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. - مروارید نشان - 07-02-2012 12:20 PM

با سلام
من یک ایده کسب و کار اینترنتی در زمینه فرهنگی دارم که دوست دارم با فرد یا گروهی که در انجام این ایده به من کمک میکند در میان بگذارم
لطفا مرا راهنمایی کنید
از دوستانی که در این زمینه فعالیت کرده اند مشاوره و مساعدت میخواهم
n.gh1362@gmail.com


RE: شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. - M3HDI - 07-02-2012 10:40 PM

دقیقا چه نوع اطلاعاتی نیاز دارید

کامل تر توضیح بدبد تا دوستان راحت تر بتونن کمکتون کنن


RE: شمايي كه ايده توپ داريد؟؟!! بياييد بخوانيد. - مروارید نشان - 07-03-2012 11:17 AM

سلام ممنون از توجه شما من یک ایده برای راه اندازی یک سایت فرهنگی -آموزشی دارم لطفا ایمیلتون را برام بفرستید تا کاملتر توضیح بدم