سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران
کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم - نسخه قابل چاپ

+- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir)
+-- انجمن: کارگروه های کارهای عملی سایت (/forumdisplay.php?fid=114)
+--- انجمن: کارگاه های آموزشی کارگروه ها (/forumdisplay.php?fid=122)
+--- موضوع: کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم (/showthread.php?tid=1749)



کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم - مهدی گل محمدی - 01-24-2012 11:26 PM

سلام
همون طور که در جلسات گذشته با مفاهیم نیاز ،خواسته و تقاضا آشنا شدیم در این درس با مفاهیم کالاها(محصولات،خدمات و ایده ها)آشنا خواهیم شد.
مردم،نیاز ها و خواسته های خود را با استفاده از کالا ها تامین می کنند."کالا" هر چیزی است که بتوان برای تامین یک نیاز یا خواسته عرضه کرد.گاه می توان به جای واژه کالا،از واژه های دیگری همچون موضوع عرضه یا راه حل نیز استفاده کرد.
یک کالا یا موضوع عرضه از سه جزء تشکیل میش ود:محصول فیزیکی ،خدمت و ایده.برای مثال،یک رستوران غذای فوری عرضه کننده ی محصول فیزیکی(همبرگر،سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه)،خدمات(خرید مواد اولیه ،پخت و تدارک میز و صندلی برای نشستن)و ایده(در وقت من صرفه جویی می شود)است.یک شرکت تولید کننده کامپیوتر ،فروشنده محصول فیزیکی (کامپیوتر،مانیتور،چاپگر)،خدمات(تحویل ،نصب،آموزش،نگهداری،تعمیر)ایده(توان محاسبه)است.
اهمیت محصولات فیزیکی نه به خاطر مالکیت آنها بلکه بنا بر خدماتی است که آنها انجام می دهند.خرید اتومبیل به دلیل ارائه خدمات حمل و نقل به ما است. به همین ترتیب ،خدمت پخت و پز دلیل خریدن اجاق گاز است.از این رو محصولات،محصولات فیزیکی ،وسائل نقلیه،برای ارائه خدمات به ماست.
در حقیقت دیگر وسایل نیز همچون مردم،مکان ها،فعالیت ها ،سازمان ها و ایده ها،ارائه کننده ی خدمات هستند.
تولیدکنندگان اغلب مرتکب اشتباه بزرگی می شوند.آنها به جای توجه به خدماتی که محصولات آنها ارائه میدهد،توجه خود را صرفا به وجود فیزیکی محصولاتشان معطوف می کنند.تصور آنها از خود،تولید و عرضه کننده محصولات فیزیکی است،در صورتی که آنها ،در واقع عرضه کننده راه حلی برای برطرف کردن یک نیاز هستند.آنچه که یک نجار میخرد مته نیست،بلکه او به دنبال ایجاد روزنه ای با قطر بخصوصی است.یک کالای فیزیکی وسیله ای برای بسته بندی خدمت نیست.وظیفه ی بازاریاب ،فروش مزایا یا خدمات درون محصولات فیزیکی است و نه تشریح ویژگی های فیزیکی آنها.فروشندگانی که به جای تفکر درباره ی نیاز مشتری ،در اندیشه محصول فیزیکی باشند.دچار نزدیک بینی بازاریابی هستند.


RE: کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم - Alireza_Kh - 01-25-2012 12:02 AM

مهدی جان یک انتقاد:
به نظرم این پست رو دیر دادید؟
برای رفع این مشکل البته ببخشید دخالت می کنم, اول ساعت تشکیل کلاسها رو اعلام کنید, دوم روز قبل یا صبح روز تشکیل کلاس موضوع جلسه را اعلام بفرمایید که بچه ها به موقع حاضر شوند.


RE: کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم - مهدی گل محمدی - 01-25-2012 12:03 AM

بچه ها بیاین تو اتاق چت.
من منتظرم


RE: کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم - کامیار کاظمی - 01-25-2012 12:22 AM

(01-25-2012 12:03 AM)atreeeshgh نوشته شده توسط:  بچه ها بیاین تو اتاق چت.
من منتظرم
مهدی جان ده دقیقه ای است که در اتاق هستم اما جواب نمیدهید!


RE: کارگاه آموزش بازاریابی-جلسه پنجم - arash67 - 01-25-2012 12:49 AM

کلاس ساعت چند تشکیل شد من که طبق روال قبل اومدم خبری نبود