سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران
0 تا 100 بسته بندی - نسخه قابل چاپ

+- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir)
+-- انجمن: بخش اعضای سایت (/forumdisplay.php?fid=105)
+--- انجمن: بخش آموزش سایت (/forumdisplay.php?fid=132)
+--- موضوع: 0 تا 100 بسته بندی (/showthread.php?tid=13189)



0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-14-2015 03:38 PM

با سلام خدمت دوستان عزیز ، خواستم یه توضیحات کوتاه و مختصری راجع به بسته بندی بدم ...
خواشمندم که دوستان هم شرکت کنن تا یه پست کامل راجع به بسته بندی داشته باشیم . ( انواع بسته بندی ، طراحی ، مجوز ها و...)

با سپاس فراوان 10_00410_00410_004


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-14-2015 03:39 PM

بسته بندي موفق
نقش بسته بندي در موفقيت فروش به هيچ كس پوشيده نيست و بسته بندي خوب مي تواند موجب افزايش تحرك مديران شده و سود زيادي را نصيب واحد توليد نمايد در تعريف بسته بندي ديديم كه نقش بسته بندي رساندن پيام كالاي بسته بندي شده به مصرف كننده است در عين حال بسته بندي موجب افزايش طول عمر محتوي خود شده و جاذبه هاي تبليغاتي را در رابطه با مصرف كننده و بويژه در مقابل كالاهاي رقيب بوجود مي آورد بطور كلي زماني بسته بندي را مي توان موفق دانست كه جاذبه هاي ذيل را دارا باشد :
1- جاذبه كلام
2- جاذبه طراحي
3- جاذبه حفظ و نگهداري محتوي
4- جاذبه كميت و كيفيت مناسب
5- جاذبه تبليغات
6- جاذبه قيمت


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-14-2015 03:41 PM

جاذبه كلام
استفاده از نام مناسب مي تواند از راه تداعي معاني در ذهن مشتري يك هويت دراز مدت را بوجد آورد . دكتر توماس دوپونت در 1984 با تحقيقات خود نشان داده است كه هر چه نام ساده تر و محكم تر باشد نفوذ آن به درون ذهن بيشتر بوده و مدت بيشتري در ذهن مصرف كننده باقي مي ماند . انتخاب نام مطلوب و مناسب براي يك كالا بويژه براي كالاهاي مصرفي يكي از مسئوليت هاي خطير مديران را تشكيل مي دهد زيرا مردم ترجيح مي دهند كالاهائي را كه نام آشنا دارند خريداري كنند . اگر در يك واحد توليدي چند نوع كالا توليد مي شود بهتر است كليه اين كالاها طي يك نام به بازار عرضه شود و بر روي همين يك نام فعاليت تبليغاتي انجام شود در انتخاب نام توصيه مي شود موارد ذيل رعايت شود :
1- نام بايد تلفظ آن راحت بوده و آهنگ خوب و دلنشيني داشته باشد .
2- بايد بتوان براي نام طرح گرافيكي مناسبي تهيه كرد . (به عنوان مثال در كالاهاي ورزشي مي توان از adidas و nice نام برد)


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-14-2015 07:59 PM

جاذبه طراحي

طرح زيبا نگاهها را بخود جلب و بي اراده دستها را بسوي خود مي كشد و رمز اين موفقيت در هماهنگي و همكاري مستمر هنرمندان و توليد كنندگان است زيرا پوشش بسته بندي از جنبه ارتباطي تبليغاتي كه نقش مهمي در ايجاد جاذبه محصول بسته بندي شده دارد . متأثر از طرح بسته و ويژگيهاي ذيل براي ايجاد جاذبه در طرح بسته بندي توصيه شده است :
1- طرح بايد به گونه اي باشدكه نگاه را بسوي خود جلب و بسته را در ميان ساير بسته ها شاخص نمايد .
2- طرح بسته بايد مبين خواص و مزاياي محتوي خود باشد . بطور مثال استفاده از زمينه هاي سفيد و آبي در طرح بسته بندي فرآورده هاي لبني كه تداعي بهداشتي بودن محصول را مي نمايد .
3- طرح بسته علاوه بر تداعي محتوي و زيبائي در كنار بقيه بسته ها بايد بتواند طرح جالبي بسازد ( به عبارت ديگر بسته ها در قفسه مجموعاً طرح زيبا و چشم نوازي را بوجود آورند ) .
4- در بين رنگهاي مورد استفاده در طرح تضاد كافي وجود داشته باشد و از بكار بردن رنگهاي كه طور موج نزديك دارند و موجب ايجاد پديده خفگي طرح ، مي شوند اجتناب شود .
5- طرح در حد امكان ساده بوده و از شلوغي طرح اجتناب شود .
10_004


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-14-2015 11:57 PM

براي ايجاد يك طرح خوب بايد استفاده مناسبي از رنگ داشته باشيم تا جلوه بصري طرح زياد شده و رغبت مصرف كننده و تحريك و كشش براي خريد در وي افزايش يابد . قدرت كشش و جذب نگاه افراد در مورد رنگهاي مختلف متفاوت است و اين كشش از شديد به ضعيف براي رنگهاي مختلف عبارتست از :
نارنجي ،‌ قرمز مايل به نارنجي ، زرد مايل به نارنجي ، قرمز ، آبي سياه ، سبز ، زرد ، بنفش و خاكستري علاوه بر اين در زمينه رنگها اصطلاحات ذيل نيز مطرح است :
الف – رنگهاي سرد ، اصطلاحاً به رنگهايي اطلاق مي شود كه تداعي سرما مي كنند نظير رنگهاي آبي ، سبز ورنگهاي بين آنها و استفاده از آنها در طرح بسته بندي محصولاتي كه جنبه رفع عطش و تشنگي دارند نظير نوشابه ها و بستني توصيه مي شود .
ب – رنگهاي گرم ، اصطلاحاً به رنگهايي اطلاق مي شود كه تداعي گرما مي كنند نظيررنگهاي زرد ، نارنجي ، قرمز ، صورتي ، ارغواني و ... استفاده از اين رنگها در طرح بسته بندي مواد غذائي انرژي را نظير انواع شكلاتها و مواد غذايي ويژه كودكان توصيه مي شود و همچنين اين رنگ ها به دليل انرژي زا بودن براي كالاهاي ورزشي مناسب است.
ج – رنگهاي خنثي نظير رنگ بنفش كه از تركيب دو رنگ گرم و سرد قرمز و آبي تشكيل شده است .
بطور كلي به لحاظ روانشناسي مي توان گفت كودكان رنگهاي زنده و شاد را دوست دارند ليكن بزرگسالان رنگهاي تركيبي را ترجيح مي دهند .
با استفاده از رنگها در طراحي بسته ما قادريم ويژگي هاي خاصي به بسته بدهيم مثلاً استفاده از رنگهاي روشن در طرح بسته را بزرگتر و استفاده از رنگهاي تيره آن را كوچكتر نشان مي دهد .
رنگهاي مورد استفاده در طرح اگر به صورت نوارهاي افقي باشند بسته را كوتاهتر و اگر بصورت نوارهاي عمودي باشند بسته را بلندتر و باريكتر جلوه مي دهند . علاوه بر اين با استفاده مناسب از رنگها در طرح قادريم مواردي نظير تداعي طعم هاي مختلف بوها و ... را داشته باشيم نظير :
طعم ترشي با استفاده از رنگهاي سبز كاهوئي ، سبز معمولي و زرد مايل به سبز .
طعم تلخ با استفاده از رنگهاي قرمز آلبالوئي ، صورتي و نارنجي .
طعم شور با استفاده از رنگهاي قهوه اي ، سبز زيتوني و آبي تيره .
بوهاي نامطبوع و سنگيني بسته با استفاده از رنگهاي تيره و بوهاي مطبوع و سبكي بسته با استفاده از رنگهاي روشن و ملايم .



RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-15-2015 01:25 PM

گفتيم كه در بسته بندي مواد غذايي از رنگها با توجه به خواص آنها استفاده مي گردد . مهمترين ويژگي رنگ ها عبارتست از :
رنگ آبي
اين رنگ حالت پاكي ، خلوص ، نوعي آرامش را تداعي كرده و در كنار رنگ سفيد القاء كننده پاك بودن و بهداشت را مي نمايد به همين دليل در مواد غذائي كه جنبه بهداشت آنها حائز اهميت است نظير شير و فرآورده هاي لبني ، بستني و مواد غذائي منجمد كاربرد گسترده اي دارد .

رنگ قرمز
رنگي است شاد گرم كه كار ، كوشش و هيجان را القاء مي كند طول موج اين رنگ سريع به چشم مي خورد بنابراين كاربرد آن در عناوين كالاها توصيه مي گردد به علت گرم و شاد بودن رنگ در محصولات غذائي مخصوص كودكان بويژه بسته بندي انواع شكلات و در بسته بندي كالاهاي ورزشي به دليل روحيه شاد و پر انرژي دارند كاربردي زيادي دارد .
رنگ زرد
اين رنگ بويژه رنگ زرد نارنجي نگاه را خيلي سريع به سوي خود مي كشد جزء رنگهاي گرم و شاد مي باشد و در محصولات غذائي مخصوص كودكان بويژه انواع شكلات و بيسكويت ، كاربرد زيادي دارد استفاده از رنگ زرد طلايي جنبه فانتزي بودن و تجمل محصول را افزايش مي دهد به همين دليل در بسته بندي شكلاتها گرانقيمت از اين رنگ زياد استفاده مي گردد .
رنگ سبز
رنگ سبز از تركيب رنگ زرد و آبي تهيه مي شود اين رنگ نشانه اميد ، حيات و زندگي است و در بسته بندي بذور مختلف از اين رنگ استفاده زيادي مي شود .
رنگ بنفش
از تركيب رنگهاي قرمز و آبي بدست مي آيد اين رنگ حالتي جادوئي و سحرانگيز داشته و مورد توجه سالمندان است البته كودكان نيز به اين رنگ علاقه نشان مي دهند .
رنگ نارنجي
از تركيب رنگهاي زرد و قرمز بوجود مي آيد خود را به چشم تحميل مي كند رنگي گرم و پرتحرك است از ويژگيهاي رنگ نارنجي ايجاد نوعي تنوع و تحرك و انرژي در روحيه افراد است به همين علت در محصولات مخصوص كودكان (اسباب بازي) و در محصولات مخصوص ورزشكاران (كالاهاي ورزشي) كاربرد گسترده اي دارد.

رنگ سفيد
اين رنگ احساس پاكي شادي ، زنده بودن را تداعي مي كند و كاربرد گسترده اي در بسته بندي محصولات لبني و محصولات ويژه كودكان دارد .
رنگ سياه
رنگ سياه نشانه متانت ، گوشه گيري و غم است اگر بعنوان زمينه استفاده شود درخشندگي رنگهاي ديگر را بيشتر مي كند بويژه رنگ زرد روي زمينه سياه بيشترين درخشندگي را دارد از رنگ سياه براي عناوين كالا نيز استفاده مي شود .

رنگ خاكستري
از تركيب رنگهاي سفيد و سياه حاصل مي شود افزودن مقداري رنگهاي ، ديگر نظير نارنجي ، زرد به آن خاكستري الوان بدست مي آيد ، خاكستري رنگي بي تفاوت بوده و بعنوان زمينه كاربرد زيادي در طراحي و بسته بندي مواد غذائي دارد .


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-16-2015 12:14 AM

جاذبه حفظ و نگهداري

در حال حاضر براي كليه فرآورده هاي غذائي يك طول عمر مناسب متصور است كه اين مدت ماندگاري در استانداردهاي مربوط به هر محصول آمده است . بديهي است از مهمترين وظايف پوشش بسته بندي حفظ و نگهداري ماده غذائي طي اين مدت مي باشد و از طرفي هر قدر بسته داراي جاذبه حفظ و نگهداري مناسبي باشد اين جنبه حفاظتي خود پشتوانه جنبه ارتباطي بسته نيز تلقي مي گردد .


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-16-2015 12:16 AM

جاذبه تبليغات
بسته بندي واسطه ميان تكنولوژي و مصرف كننده است و با توجه به جنبه ارتباطي تبليغاتي خود پيام تكنولوژي را به مصرف كننده نيز مي رساند . اما با توجه به بازار رقابت نياز است كه پيام تكنولوژي به صورت مستقيم نيز براي مشتري و خريداري ارسال شود و اين هنر تبليغات است كه با انجام آن ايجاد جذبه براي محصولات توليدي بيشتر مي شود . بعبارت ديگر هرگاه مشتري به دليل قرار گرفت در فضاي تبليغاتي سابقه ذهني بيشتري از محصولي پيدا كند طرح آن مشتري را بيشتر بر مي انگيزد و شكل و فرم آن بيشتر به دل مي نشيند و ذوق وي را ارضاء مي كند .
گرايش مردم به خريد محصولاتي كه فعاليت تبليغاتي مناسبي روي آنها صورت گرفته و براي مصرف كننده سابقه ذهني بر روي محصول وجود دارد خود بهترين دليل ضرورت توجه به امر تبليغات و توجه به اين جاذبه در محصولات توليدي مي باشد .

جاذبه قيمت
يكي از فاكتورهاي مهم در امر خريد محصول بسته بندي شده قيمت آن است به عبارت ديگر براي توده مردم و بويژه طبقات كم درآمد جاذبه قيمت يك امر حياتي در خريد محسوب مي شود . به همين دليل قبل از انتخاب نوع بسته بايد طيف مصرف كننده محصول مشخص باشد و براي اقشار كم درآمد در حد امكان از بسته بندي ارزانتري استفاده گردد . جاذبه قيمت در بازار رقابتها آنقدر حائز اهميت است كه پاره اي از توليد كنندگان بعنوان يك استراتژي معتقداً ، جنس را بايد آنقدر ارزان تهيه كرد كه خريدار براي خريد آن حتي احتياج به فكر كردن هم نداشته باشد .


RE: 0 تا 100 بسته بندی - top-banner - 04-16-2015 09:22 PM

بسته بندی های خلاقانــــه
[تصویر: 6e3u2ku5mro2y12xz3hq.jpg]
[تصویر: jytgz8obrxzyd5tu2plu.jpg]
[تصویر: ec6b2fmcmd1frw06uvu6.jpg]
[تصویر: p87k79wmamfg25ruv12o.jpg]
[تصویر: w9d8w5yz2sujaa1wpnpq.jpg]
[تصویر: gq7scwoba5tblmh5wvmf.jpg]