سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: جاذبه ‌سازی در صنعت توریسم
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
جاذبه‌سازی یکی از راه‌های مهم برای جلب گردشگران است

بی​شک تاکنون صدها بار از لزوم توجه به صنعت گردشگری در اقصی نقاط این کره خاکی شنیده و خوانده‌اید. می‌توان گفت سرمایه‌گذاری و توجه به این صنعت، سیاستی بدون تردید در بیشتر دولت‌هاست، به صورتی که اگر اندک استعدادی هم در آن کشور وجود داشته باشد، از این فرصت‌های کوچک درآمدهایی هنگفت ایجاد می‌شود.
توجه ویژه به صنعت گردشگری بیانگر اهمیت رسیدگی به آن برای پویایی گردشگری در کشورهاست، به عنوان مثال شاید تعداد بازدیدکنندگان موزه لوور پاریس یا برج ایفل هر روز رو به ازدیاد است، اما اگر از آنها بخواهید دلیل سفرشان به فرانسه را بگویند برخی از آنها به این موضوع اشاره می‌کنند که برای تماشای جاذبه‌ای دیگر به فرانسه جذب شده‌اند و بعد از تجربه یا استفاده از آن جاذبه به ایفل مشهور هم سری زده‌اند تا سفرشان به کشور فرانسه و بویژه شهر پاریس تکمیل شده باشد.
بنابراین دولت فرانسه و مسئولان گردشگری این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه برج ایفل همیشه جاذبه‌ای مناسب برای گردشگران دنیاست، اما دلیل اصلی سفر آنها نیست پس به دنبال یافتن انگیزه‌های جدیدی برای جذب گردشگران بوده‌اند و پس از رسیدن گردشگران از بازار هدف این مسئولان به فرانسه با برنامه‌ریزی دقیقی آنها را به جاذبه های معروف خواهند کشاند.
یا در مورد دیگری می توان از کشور همسایه جنوبی ایران امارات متحده عربی نام برد. این کشور که از نظر جذب گردشگران بین‌المللی شاید صدرنشین منطقه باشد، هر روز برای پاسخ به نیاز گردشگران جدید اقدام به معرفی جاذبه‌ای جدید می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از ساخت پیست اسکی مصنوعی در این کشور یاد کرد.
به باور کارشناسان حوزه گردشگری می‌توان با ایجاد جاذبه‌های جدید کنار جاذبه‌های کهن همواره آنها را حمایت کرد و زنجیره حیات آنها را کامل کرد و گرنه پس از مدتی شاهد از‌بین‌رفتن جاذبه‌های گردشگری قدیمی منطقه که قبلا از شهرت جهانی برخوردار بوده خواهیم بود و کم‌کم گردشگران هم از اطراف آن منطقه پراکنده خواهند شد. به طور کلی تنوع‌طلبی بشر می‌تواند باعث جستجوی جاذبه‌های جدید در گوشه و کنار این دهکده جهانی باشد که همیشه باید به آن توجه ویژه شود و به نیازهای متنوع گردشگران پاسخی مناسب داد.
به عنوان مثال می‌توان از ابتکار لندن هنگام برگزاری بازی‌های المپیک 2012 در این شهر نام برد؛ هر چند شاید به تصور همگان خود این بازی‌ها بهترین جاذبه برای شهر مشهور لندن با تمام جاذبه‌های گردشگری آن بود و نیازی به تدارک و ایجاد جاذبه‌های گردشگری جدیدی نبود، اما مسئولان گردشگری لندن با ابتکاراتی چون ساختن نمونه‌ای از کشتی نوح توسط یک هنرمند هلندی و تبدیل اتوبوس‌های مشهور لندن به مجسمه‌های ورزشکاران سعی کردند لندنی نوین را در ذهن گردشگران ثبت کنند و به آنها یادآوری کنند ساعت مشهور بیگ بن و رودخانه تیمز اصلی‌ترین جاذبه این شهر نیست بلکه لندن همیشه جاذبه‌ای نوین برای گردشگران خواهد داشت.
پس بار دیگر اهمیت توجه به جاذبه‌های گردشگری و ایجاد جاذبه‌های نوین برای زنده نگهداشتن صنعت گردشگری منطقه​ای خاص خود را نشان داد.
به هر حال اهمیت درآمد اقتصادی صنعت گردشگری و البته پایداری آن بر‌کسی پوشیده نیست و از آنجا که ایران هم قصد جذب حجم انبوهی از گردشگران بین‌المللی را به سمت خود دارد، باید به این موضوع یعنی خلق جاذبه‌های جدید گردشگری در کنار قدیمی‌ها توجه داشته باشد، هرچند هم‌اکنون بیشتر تبلیغات گردشگری ایران شامل تصاویری از محوطه باستانی پاسارگاد و سی و سه پل است، اما با توجه به اهمیت معرفی جاذبه‌های نوین گردشگری به جهان از این پس باید شاهد حضور جاذبه‌های جدیدی کنار آنها باشیم تا بتوانیم گردشگری ایران را به شکوه و جایگاه اصلی خود هدایت کنیم.
به گفته بسیاری از فعالان عرصه گردشگری ایران، هم‌اکنون هزاران ‌جاذبه ناشناخته و جالب در کشور بدون گردشگر مانده است، به‌صورتی‌که حتی برخی از آنها به دست نابودی سپرده شده یا این که بزودی با تغییر کاربری، آنها از فهرست جاذبه‌های گردشگری ایران حذف خواهند شد.
گروهی دیگر از این کارشناسان معتقدند هرگز نباید به دنبال خلق جاذبه‌های خارج از تصور باشیم، چون حتی رستورانی ساده هم قابلیت تبدیل به جاذبه‌ای بی‌همتا را خواهد داشت به طوری که برخی از آنها می‌گویند حتی غذاهای ایرانی نیز می‌تواند به اندازه سی و سه پل در رونق صنعت گردشگری ایران نقش‌آفرینی کند.
در حالی که ما تعداد زیادی جاذبه گردشگری رو به نابودی داریم مثل شهرک سینمایی غزالی که در خطر نابودی و تبدیل شدن به پارکینگ یکی از شرکت‌های خودروسازی است، اما این گروه می‌گویند اگر کمی به آینده گردشگری ایران فکر کنیم، خواهیم دید علاوه بر کم‌لطفی‌های مسئولان به برخی جاذبه‌های کنونی بزودی بسیاری از آنها هیچ جذابیت مناسبی برای گردشگران نخواهند داشت؛ پس باید به فکر خلق جاذبه‌های نوینی در این زمینه باشیم.
همان‌طور که عنوان شد، شهرک سینمایی غزالی، پارک‌های حفاظت‌شده، اماکن ورزشی، مناطق قدیمی شهری، خانه‌های تاریخی یا حتی روستاهای قدیمی می‌توانند به جمع جاذبه‌های اصلی ایران بپیوندند و به جای تخریب تدریجی رونق مناسبی به منطقه بدهند.
این فعالان می‌گویند اگر این جاذبه‌های جدید به وجود آیند و شاهد حضور گردشگران در منطقه باشیم، به خودی خود روند تولید جاذبه‌های جدیدتری آغاز خواهد شد؛ چون گردشگران همیشه به دنبال یافتن سوژه‌های بکر هستند. بنابراین با ایجاد انگیزه‌های جدید می‌توانیم شاهد جریان دائمی‌گردشگران در آن سرزمین باشیم.
پس بیاییم به دنبال خلق و معرفی جاذبه‌های جدید گردشگری در این سرزمین کهن باشیم تا تخت جمشید و سی و سه پل تنها نمانند

منبع:کاج
لینک مرجع