سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: گامهای یک فروشنده
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
به امید خدا سعی می کنم در این تاپیک ایده ها و نکاتی راجع به فروشندگی قرار بدهم
نظرات و ایده های دوستان گرانقدر می تواند در بهتر شدن این بحث کمک شایانی باشد
یکی از مهمترین اشتباهاتی که برخی از فروشندگان انجام می دهند و همین اشتباه باعث عدم موفقیت آنها در فروش می شود این است که مشتری را فقط به چشم یک منبع درآمد می بینند در صورتیکه هر مشتری برای خود شخصیت ، طرز فکر و اخلاق خاص خود  دارد و تنها با ایجاد یک رابطه دو طرفه درست اعتماد مشتری جلب خواهد شد .
چنانچه مشتری احساس کند فروشنده فقط به فکر منافع خود است و خواسته های خریدار را در نظر نمی گیرد ترجیح می دهد خرید خود را از جای دیگری انجام بدهد چون فکر می کند در رابطه با خرید خود ضرر کرده و آنچه می خواسته بدست نیاورده است ، در عین حال چه بسا مشتریانی که ترجیح می دهند کالا حتی گرانتر از جایی بخرند که با آنها با خوش خلقی برخورد می کنند .
این مورد بارها برای خود ما هم اتفاق افتاده و برای همه ما آشنا است .
باید بدانیم که مشتریان از ما کالا نمی خرند بلکه پول خود را برای داشتن احساسی بهتر به ما می دهند .
مشتری یک اغذیه فروشی غذا را برای لذت بردن از طعم آن می خرد
مشتری اسباب بازی فروشی برای لذت بردن از اوقات خود با فرزندان خرید می کند
مشتری فروشگاه لوازم ورزشی برای لذت بردن از اندامی زیبا و مناسب خرید می کند
مشتری یک دکتر برای لذت بردن از سلامتی خود به دکتر مراجعه می کند و .............
با نگاهی به اطراف خود نمونه این خواسته های برای لذت بردن از زندگی را به وضوح می بینیم پس باید بدانیم مشتریان ما روبوتهایی نیستند که قلک خود را برای تخلیه به محل کسب ما بیاورند و هرگونه حرکت و گفتاری که به آنان لطمه بزند مثل این است که با دست خود آنها را به رقبا تسلیم کنیم.
پس با دقت بیشتری به آنها و رفتار خود دقت کنیم.
روند خرید مشتری از فروشنده

بسیاری از فروشندگان از خود می پرسند چرا بعضی مشتریان از من خرید می کنند و بعضی فقط به فروشگاه من سری می زنند و بدون خرید فروشگاه را ترک می کنند ، می خواهم بصورت کلی و اجمالی روند خرید مشتری را بررسی کنم :
مشتری در سه مرحله نسبت به خرید و یا عدم خرید خود قضاوت و تصمیم گیری می کند:
1-    یک سوم قضاوت مشتری در مرحله ورود به فروشگاه انجام می شود که این قضاوت بر مبنای عوامل زیر است :

الف – ظاهر فروشنده که بایستی برازنده و مرتب باشد ، نیازی نیست حتما لباس شما از برندهای مشهور و معروف باشد یا عطرهای گرانقیمت زده باشید بلکه باید ظاهر شما آراسته ، مرتب و تمیز باشد همچنین وضعیت مو و زیورآلات شما باید متناسب با محیط کار شما باشد اگر محیط کار شما نسبتا رسمی و اداری است پوشیدن کفش اسپرت و پیراهن یقه باز و زیور های طلا بخصوص برای مردان باعث ایجاد جو نامناسب در تصمیم گیری مشتریان خواهد شد.

ب -  ظاهر فروشگاه : منظور از ظاهر فروشگاه نوع چیدمان کالاها ، تمیزی محیط و نوع نور پردازی محیط می باشد که بسیار در تصمیم گیری مشتری موثر است ، در نظر بگیرید اگر داخل یک فروشگاه تاریک و یا کثیف باشد آیا یک خانم تمایلی برای دیدار از کالاهای داخل فروشگاه خواهد داشت؟

2-    یک سوم بعدی قضاوت مشتری مربوط به نحوه برخورد فروشنده با مشتری است ، این بارها برای همه ما اتفاق افتاده که برای خرید به یک فروشگاه مراجعه کرده و بدلیل برخورد بسیار بد و یا بی تفاوتی فروشنده با ناراحتی آن فروشگاه را ترک کرده ایم ، باید بیاد داشته باشیم که کار و کسب ما با وجود مشتری رونق دارد و چنانچه مشتری وجود نداشته باشد ماهم شغلی نخواهیم داشت بنابراین باید در موقع مراجعه مشتری با تمام وجود و در نهایت ادب و نزاکت اطلاعات درخواستی را در اختیار مشتری بگذاریم در این حالت است که میتوانیم توقع داشته باشیم مشتری بجای رقبا از ما خرید نماید.

3-    و اما سومین عامل اصلی در قضاوت مشتری برای خرید اطلاعات فنی فروشنده راجع به کالای خود است ، این عامل بسیار مهم بوده و چنانچه مشتری احساس کند فروشنده نسبت به کالایی که به او ارائه می کند تسلط کافی ندارد قطعا از خرید منصرف خواهد شد بنا براین سعی کنید اطلاعات خود را به حد کامل برسانید ، سعی کنید آخرین بروشورها و اطلاعات را مطالعه کنید ، از اینترنت اطلاعات بگیرید و گزارشات و مقالات موجود در نشریات را راجع به کالاهای خود با دقت مطالعه کنید .

اینها عواملی هستند که به شما کمک می کنند بتوانید تاثیر بهتر و بیشتری بر روی مشتری خود داشته ، و فروش بهتری داشته باشید.
با آرزوی موفقیت
ضمن نهایت تشکر از امین عزیز :

یکی از مهمترین اشتباهاتی که برخی از فروشندگان انجام می دهند و همین اشتباه باعث عدم موفقیت آنها در فروش می شود این است که مشتری را فقط به چشم یک منبع درآمد می بینند در صورتیکه هر مشتری برای خود شخصیت ، طرز فکر و اخلاق خاص خود دارد و تنها با ایجاد یک رابطه دو طرفه درست اعتماد مشتری جلب خواهد شد

چه بسا مشتریانی که ترجیح می دهند کالا حتی گرانتر از جایی بخرند که با آنها با خوش خلقی برخورد می کنند .
(06-16-2013 09:03 PM)jahanagahi نوشته شده توسط: [ -> ]ضمن نهایت تشکر از امین عزیز :

یکی از مهمترین اشتباهاتی که برخی از فروشندگان انجام می دهند و همین اشتباه باعث عدم موفقیت آنها در فروش می شود این است که مشتری را فقط به چشم یک منبع درآمد می بینند در صورتیکه هر مشتری برای خود شخصیت ، طرز فکر و اخلاق خاص خود دارد و تنها با ایجاد یک رابطه دو طرفه درست اعتماد مشتری جلب خواهد شد

چه بسا مشتریانی که ترجیح می دهند کالا حتی گرانتر از جایی بخرند که با آنها با خوش خلقی برخورد می کنند .

خوش خلقی : یکی از رمزهای بزرگ فروشندگی
مهم ترین دو کیفیت برای فروش داشتن جسارت و مداومت است
اعتماد بنفس و شناخت واقعی شخصیت خود. تا جائیکه بعدها جملات تایپیک ای کاش را تکرار نکند.
ایمان و باور کامل به خودش
موسسات زیادی وجود دارد که مستقیما در تماس با خریدار هستند ( مانند پیتزا فروشیها ، سوپرمارکتها ، پیکهای محلی و ...) که با بالا رفتن رقابت در بازار نیاز به تبلیغ و ترغیب بیشتری برای جلب مشتری دارند ، معمولا به صورت سنتی این گونه موسسات اقدام به تبلیغات معمولی می کنند که نتایج معمولی هم در پی خواهد داشت لذا اگر بتوان در این بین فعالیتهای ابتکاری داشت میتوان در جهت جذب هرچه بیشتر مشتریان اقدام کرد.
چند پیشنهاد :

ارائه cd هدیه : موسسات نامبرده میتوانند همراه با ارائه کالای خود بصورت هدیه از cdهای کارتون مجاز موجود در بازار استفاده کنند، این cd هارا میتوان کپی نموده و از این طریق هزینه تمام شده آنها را کاهش بدهیم (برای آن دسته که از طریق موسسات عرضه نشده و اصطلاحا شامل قانون حق کپی نمی شوند)

البته اگر شما خود صاحب هیچ یک از مراکز فوق نیستید میتوانید تامین کننده cd برای آنها باشید به این صورت که به آنها پیشنهاد کنید و در صورت موافقت برای آنها cd ها را در منزل توسط کامپیوتر خود کپی نمائید و درآمد خوبی از این راه داشته باشید در عین حال ممکن است شما بگوئید من اگر بخواهم مثلا به ازای هر پیتزا یک cd به مشتری بدهم از لحاظ هزینه برایم صرف نمی کند ، پاسخ در این است که این هدیه ها لزوما نباید برای همه مشتریان باشد و مثلا میتوانید به ازای هر 3 عدد پیتزا یک cd هدیه کنید به این صورت مشتریان تشویق به خرید بیشتر از شما خواهند شد.

در مورد پیکهای محلی هم این ایده میتواند کاربرد خوبی داشته باشد ، اکثرا می بینیم که این قبیل پیکها درب منازل انداخته میشوند ولی مطالب آنها به حدی تکراری و یکنواخت شده است که مردم رغبت زیادی به دیدن آنها ندارند و در بسیاری موارد دیده میشود که در باران و خاک جلوی درب منازل افتاده و کسی آنها را برنمی دارد ، با استفاده از این ایده میتوان کاری کرد که هرماه اشخاص برای دریافت پیک آن ماه لحظه شماری کنند چون مایلند cd داخل آنرا داشته باشند، این کار باعث میشود آگهی دهندگان هم با رغبت بیشتری نسبت به دادن آگهی اقدام کنند و تعداد مشتریان بیشتری در نهایت نصیب پیک شوند


2- ارائه کارتهای خرید (کوپن خرید) : این ایده به نظر من برای اغذیه فروشیها میتواند بهترین کاربرد را داشته باشد.

اگر قصد خرید ساندویچ و یا پیتزا برای اعضای خانواده داشته باشید و بدانید فلان اغذیه فروشی علاوه بر داشتن کیفیت خوب به ازای هر 5 هزار تومان خرید کارت خرید 500 تومانی به شما میدهد تا بتوانید در خریدهای بعدی از آنها استفاده کنید آیا در خرید خود از آن محل تردید می کنید.

البته مراحل اجرایی آن باید به این صورت باشد که کارتهایی با رقم و نام فروشگاه چاپ شود و به مشتری تحویل شود تا با ارائه آنها بتواند در خرید بعدی خود به میزان قید شده از کارتها بهره مند شود و باعث خواهد شد تا برای خرید بعدی هم مشتری از خود شما خرید کند.

Cd هدیه و یا کارت خرید صرفا به عنوان دو مثال قید شد و میتوان آنرا با اندکی ابتکار و خلاقیت ایده های بسیار متنوعتری به کار برد.
سلام دوست گرامی براتون پخ دادم راجع به کتاب نظرتون پخ کنید ممنون می شوم
با سپاس
درودبرشما,ازمطالب زيبا وپرمحتوايتون استفاده وبهره بردم.,..ممنونم
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع