سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: مثل آب برای شکلات........
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
روزی که لورا اسکوئیول شروع به نوشتن کتاب‌ش کرد، نه خودش و نه هیچ کس دیگه‌ای فکرشم نمی‌کرد “مثل آب برای شکلات” یکی از زنانه‌ترین و شیرین‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات دنیا بشه.

این کتاب داستان روان و خوندنی از زندگی زنیه که تو آشپزخونه به دنیا اومده و در کنار مادربزرگ آشپزش بزرگ شده. این دختر از وقتی پا به روزهای نوجوانی‌ش می‌ذاره متوجه جو مردسالارانه مکزیک می‌شه و به شیوه خودش با این جهان بی‌رحم برای زنان، می‌جنگه.


همه داستان و همه زندگی این زن همچنان تو آشپزخونه می‌گذره. تکنیک سوررئال جادویی کتاب هم تو همین آشپزخونه و توی غذاهایی که درست می‌کنه شکل می‌گیره. غذایی که اون با عشق می‌پزه مهموناش رو عاشق می‌کنه، غذایی که تو یه روز غم‌انگیز پخته اشک همه رو در میاره و شادی اون هم تو غذاهاش تجلی پیدا می‌کنه و دیگران رو شاد می‌کنه.
این کتاب پر خواننده و دوست‌داشتنی در سال ۱۹۸۹ نوشته شده و در سال ۱۹۹۲ هم فیلمی با اقتباس از اون ساخته شد. هنوز ترجمه‌ها و چاپ‌های تازه‌ای از این کتاب منتشر می‌شه و نشون می‌ده تغییر موقعیت زنان هم نتونسته از جذابیت کتاب کم کنه.


روزنامه واشنگتن پست این کتاب رو «رمانی ممتاز و پر شور و حال» معرفی کرده که داستان فروپاشی سنت‌ها رو از طرف نسل‌هایی گذشته زنان مکزیک روایت می‌کنه.


بوستون کلاب هم درباره این کتاب نوشته: «مثل آب برای شکلات به طرزی فریبنده ساده و به طرز ساده ای اعجاب انگیز است. داستانی از عشق، احساس، جنگ … وغبار روبی از آن بخش از تاریخ مکزیک است که به زنان تعلق دارد.»


چیزی که این کتاب رو از همه رمان‌های زنانه متفاوت کرده اینه که هر فصل از کتاب با نام و دستور پخت یه غذا شروع می‌شه. این غذاها گاه ابداعی هستن و گاه تخیلی ولی ممکنه جرقه آشپز خلاق شدن رو هم تو ذهن‌تون بزنه. اگرچه همه داستان حول و حوش “تیتا”ی آشپز می‌گرد اما تمام سرنوشت این دختر آشپز شدن نیست. او به دنیا آمده تاعاشق شود و با نیروی عشق سنت‌های غیرعقلانی و انسانی جامعه ی خود را از بین ببرد.


مثل آب برای شکلات رو بخونید و اگه گیر آوردید فیلم زیرنویس دارش رو هم ببینید. این کتاب دنیای زنانه‌ای رو به تصویر می‌کشه که برای هر زنی در هر جایگاهی و در هر جایی از جهان خوندنی و باورپذیره.
لینک مرجع