سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: هر چیزی که باید در مورد چک و سفته بدانیم
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
از هر ۸ برگ چک یک برگ برگشت می‌خورد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که رکود در بازار موجب افزایش حجم چک‌های برگشتی می‌شود، گفت: چک‌های برگشتی زمینه رابرای بروز ناهنجاری‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

شکور اکبرنژاد در گفت‌وگو با خانه ملت در تحلیل گزارش منتشر شده اخیر درباره حجم چک برگشتی در هشت ماهه 90 که به میزان 21 هزار میلیارد تومان بوده، گفت: زمانی که رکود اقتصادی در یک کشور حاکم باشد، کسانی که کالاهای خود را با چک خریداری کرده‌اند، توانایی فروش کالا را پیدا نمی‌کنند و به این ترتیب، قادر به پاس کردن چک‌های خود نخواهند بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش حجم چک‌های برگشتی، به رکود حاکم در بازار برمی‌گردد؛ زیرا بسیاری از کسبه از سر اجبار و ناچاری قادر به پرداخت دیون خود نمی‌شوند و چک‌های آنان برگشت می‌خورد.

وی با بیان اینکه رکودی که در حال حاضر دامن تمام اقتصاد ایران را گرفته است، دلیل اصلی افت شاخص اعتماد در بازار و افزایش حجم چک‌های برگشتی است، ادامه داد: برای جامعه‌ای مانند ایران با این همه منابع پردرآمد، چنین آماری از چک‌های برگشتی شایسته نیست.

اکبرنژاد کسادی بازار در مدت اخیر را به علت رد و بدل شدن چک‌های مدت‌دار در کشور ارزیابی و تصریح کرد: در حالی که صدور چک مدت‌دار تنها در اقتصاد ایران رایج است که در اقتصادهای پیشرفته این مساله به هیچ‌وجه مرسوم نیست.

وی توضیح داد: براساس قانون باید چک مطابق روز صادر شود، اما به‌دلیل کسادی بازار، افراد به امید اینکه در آینده با تجارت خود سود به‌دست می‌آورند، چک در مقابل کالا می‌دهند و کالا را اعتباری می‌خرند، اما پس از مدتی نمی‌توانند کالاها را بفروشند که این مساله منجر به برگشت خوردن چک‌های آنها می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم یادآور شد: پس از این چک‌های افزاد برگشت می‌خورد زمینهناهنجاری‌های اقتصادی ایجاد و مردم به بازارهای زیرزمینی وام و نزول‌خوران می‌روند و باید هزینه‌های بهره بالا را پرداخت کنند که به هیچ‌وجه توان بازپرداخت آن را ندارند و این امر عواقب نامطلوبی دارد.

تازه ترین آمار نشان می دهد که تا آبان سال قبل حدود 453 هزار 500 ملیارد تومان چک در اتاق پایاپای بانکی مبادله شده که از این رقم 21 هزار 900 ملیارد تومان برگشت خورده است.

این رقم به لحاظ تعداد 12 درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته بوده است، از نظر مبلغ نیز حجم چک برگشتنی نزدیک به 5 درصد رشد داشته است.در هشت ماه ابتدای سال نزدیک به 32 میلیون برگ چک به ارزش 453 هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این رقم 4 میلیون 100 هزار برگ به ارزش 21 هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.
خانم صدفی تورو خدا در مورد چک برگشتی صحبت نکن حالم بد میشه آخه با این چکای برگشتی که تو دستمه نمیدونم چکار کنم
سلام.نگران نباش من خیلی دارم.بذار به حساب خمس و زکات ما.موفق باشی
موقعی که دارید چک مینویسید پشتش یک کاربن هم بگذارید
هشدار یک پژوهشگر اقتصادی
روزانه 13 هزار برگه چک در سال 91 برگشت خورد
حجت میرزایی، پژوهشگر اقتصادی، نسبت به افزایش آمار چک های برگشتی و همچنین مشکلات پیش روی صنعت کشور هشدار داد.

از فروردین 91 تعداد چک‌های برگشتی روزانه دو هزار برگ افزایش یافت و از 11 هزار برگ به حدود 13 هزار برگ رسید./آغاز طرح مسکن مهر، تعهد تامین نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار ارزان برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی را بر نظام بانکی تحمیل کرد
حجت میرزایی پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با زندگي، با نگاهی به سال 91 و وضعیت تولید گفت:آمار چک‌های برگشتی با نرخ بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است و گفته می‌شود در سال‌ 91 نسبت به سال 90 تقریباً سه برابر شده است و سهم بخش تولید در آن بالا و قابل توجه است. از همان فروردین و آغاز سال 91 تعداد چک‌های برگشتی روزانه دو هزار برگ افزایش یافت و از 11 هزار برگ به حدود 13 هزار برگ رسید.

به گفته این اقتصاددان تعداد چک‌های برگشتی از حدود سه میلیون در سال 84 به بیش از 20 میلیون فقره در سال 91 رسید که افزایش تاسف‌بار گرفتاری اهالی کسب و کار در پرونده‌های مالی کیفری را نشان می‌دهد. تداوم این وضعیت برای غالب آنان دشوار و بلکه غیرممکن شده است.

میرزایی با نگاهی به روند کاری دولت نهم و دهم گفت:از سال 1384 با افزایش بی‌سابقه‌ درآمد نفتی، در چارچوب اقدامی به نام حمایت از بنگاه‌های زود‌بازده، دولت ده‌ها هزار میلیارد تومان از این درآمدها را از طریق اعتبارات بانکی توزیع کرد.


وی افزایش فشار بر نظام بانکی و افزایش بی‌سابقه‌ حجم نقدینگی، دلیلی بر اقدام بانک مرکزی بر سه‌قفله کردن خزانه‌ بانکی خواند گفت: اولین قربانی چنین سیاستی تولیدکنندگان فاقد مناسبات رانتی بودند؛ چراکه پارادوکس نقدینگی شکل گرفته بود یعنی در کنار محدودیت شدید نقدینگی در بخش تولید برای تامین هزینه‌های رو به افزایش، نقدینگی بزرگی در بخش‌های نامولد اقتصاد، بی‌محابا در جریان بود.

وی یکی دیگر از طرح هایی را که موجب کاهش سهم تولید از منابع شد را طرح مسکن مهر دانست و گفت: دولت از سال 87 با آغاز طرح مسکن مهر، تعهد تامین نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار ارزان برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی را بر نظام بانکی تحمیل کرد. صرف‌نظر از محل تامین مالی این تسهیلات، محدودیت‌های اعتباری برای تولیدکنندگان صنعتی و خدماتی دوچندان شد و منابع قابل وام‌دهی به شدت محدود و از دسترس آنان خارج شد.

او واردات گسترده از چین را نیز یکی از مشکلاتت جدید تولید دانست و گفت: در آغاز سال 91، با نام‌گذاری این سال به عنوان «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، برای تولیدکنندگان نویدها و امیدهایی برای خروج از شرایط نا‌بسامان تولید و طراحی نظام قدرتمند حمایت از تولید ملی با پیگیری و معاضدت دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه شکل گرفت.

وی در خصوص نتیجه این سال گفت:اما با پایان سال آنچه نصیب‌شان شده است، از سوی دولت، فقط افزایش فشارهای مالیاتی، احکام اجرایی مالی، عدم پرداخت بدهی‌های معوقه، محدودیت‌های اعتباری دائماً فزاینده و وعده‌ اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی است
http://www.zendeginews.com/news.aspx?id=35844
براساس قانون تجارت، چك نوشته‌ای است كه به موجب آن صادر‌كننده می‌تواند تمام یا قسمتی از پول خود را كه نزد بانك دارد باز پس گیرد یا به شخص دیگری واگذار كند.

استفاده از چک از دیرباز در بین جوامع مختلف به سبب کاهش مشکلات حمل پول رواج یافت اما آنچه قرار بود روزی سبب آرامشمان شود این روزها بلای جان شده و انتشار گزارش های متعدد در خصوص افزایش حجم چک های برگشتی در کشورمان موجب نگرانی کارشناسان شده است. در این گزارش می کوشیم شما رابانکاتی که کمتر به آنها اشاره شده آشنا کنیم.

درمورد هرچکی سه شخص وجود دارد: صادرکننده(یاهمان کسی که چک می کشد)،دریافت کننده(همان کسی که چک را به عنوان وجه دریافت می کند) و پرداخت کننده(بانک صادرکننده دسته چک). هریک از این افرادحقوق و وظایف خاص خودشان را دارند.

1. صادرکننده چک موظف است ضمن تامین موجودی چک در زمان مقرر چکی خط نخورده و با دست خطی خوانا تنظیم نماید.

2. دریافت کننده هنگام مراجعه به بانک باید علاوه برچک اسناد هویتی خویش را به همراه ببرد

3. بانک موظف است پس از احراز هویت چک را نقد نماید.


10 نکته کاربردی

1.هركس با علم به بسته بودن حساب بانكی خود مبادرت به صدور چك كند عمل وی در حكم صدور چك بلامحل خواهد بود و به حداكثر مجازات 2سال حبس محكوم می‌شود. این مجازات غیرقابل تعلیق است.اماجرائم مذكور در این قانون بدون شكایت دارنده چك قابل تعقیب نیست.

2.اگر دریافت کننده چک بلامحل ظرف مدت 6 ماه از صاحب حساب شکایت نکند دیگر حق شکایت نخواهد داشت.

3. محکوم علیه موظف است مبلغی معادل یک سوم چک را به نفع دولت پرداخت نماید.

4. سه نوع چک قابل پیگرد قانونی نیست. چک سفید امضا،چک تضمینی و چکی که وصول آن منوط به شرطی باشد.

5.اگر اشخاص با یکی از موارد زیر مواجه شدند، می‌توانند چک را برگشت بزنند:

۱. نبودن وجه نقد یا کافی نبودن آن

2. صدور دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک از طرف صاحب حساب

3. تنظیم چک به صورت نادرست از قبیل عدم مطابقت امضا، اختلاف در مندرجات چک، قلم خوردگی و...

6. چنانچه‌ چك‌ به‌ هر دلیل‌ برگشت‌ بخورد، پس‌ از دریافت‌ گواهی‌ عدم‌پرداخت‌ از بانك‌ محال‌ علیه‌ و اطمینان‌ از عدم‌وصول‌ چك‌ از طریق‌ مذاكره‌، نسبت‌ به‌ تنظیم‌ شكوائیه‌ اقدام‌ نمایید:

الف - پس‌ از تنظیم‌ شكوائیه‌ با همراه‌ داشتن‌ اصل‌ چك‌ به‌ قسمت‌ ارجاع‌ شكایات‌حوزه‌ قضایی‌ كه‌ بانك‌ محال‌ علیه‌ در محدوده‌ آن‌ واقع‌ است‌ مراجعه كنید.

ب - معاونت‌ ارجاع‌ حوزه‌ قضایی‌ مربوطه‌ در ذیل‌ شكوائیه‌ دستور تحقیقات‌مقدماتی‌ و اعلام‌ نتیجه‌ را به‌ حوزه‌ انتظامی‌ واقع‌ در محدوده‌ سكونت‌ صادر كننده‌چك‌ را صادر می‌نماید. (آدرس‌ اعلامی‌ مشتكی‌عنه‌ مندرج‌ در برگ‌ گواهی‌ عدم‌پرداخت)

ج - پس‌ از اخذ دستور مقام‌ قضایی‌، به‌ حوزه‌ انتظامی‌ مربوطه‌ مراجعه‌ كرده‌ و برحسب‌ رویه‌ معمول‌، با كسب‌ دستور فرمانده‌ حوزه‌ انتظامی‌ یا جانشین‌ وی‌اخطاریه‌ 3 روزه‌ كه‌ به‌ اخطار حسن‌ نیت‌ معروف‌ است‌ در معیت‌ مأمور نیروی‌انتظامی‌ به‌ متهم‌ ابلاغ‌ می‌شود.

ذ - درصورتی‌ كه‌ متهم‌ در ظرف‌ 3 روز پس‌ از ابلاغ‌ اخطاریه‌ مذكور در بند 3، رضایت‌ شاكی‌ را جلب‌ كرده‌ است‌ یا ترتیب‌ پرداخت‌ وجه‌ چك‌ را بدهد با اعلام‌ رضایت‌ شاكی‌ یا ارائه‌ لاشه‌ چك‌ توسط وی‌ پرونده‌ مختومه‌ می‌شود، والا درصورت‌ عدم‌حضور در موعد مقرر، با دستور مقام‌ قضایی‌ نسبت‌ به‌ جلب‌ متهم‌ اقدام ‌و پرونده‌ با گزارش‌ نیروی‌ انتظامی‌ و به‌ همراه‌ طرفین‌ به‌ حوزه‌ قضایی‌ مربوطه‌ارسال‌ و پس‌ از تعیین‌ شعبه‌ رسیدگی‌‌كننده توسط ریاست‌ حوزه‌ قضایی‌ و یامعاونین‌ آنها، پرونده‌ در جریان‌ رسیدگی‌ قرار می‌گیرد. (این‌ اقدامات‌ نیز درصورتی‌كه‌ متهم‌ متواری‌ باشد انجام‌ می‌گیرد) در ضمن‌ می‌توان‌ درصورتی‌ كه‌ متهم‌ متواری‌ بوده‌ ‌ و احتمال خروج وی‌ از كشور برود، از دادگاه‌ درخواست‌ ممنوع‌‌الخروج‌ كردن‌ ویرا از كشور كرد.

7. اگر بعد از صدور حكم قطعی، شاكی گذشت كند یا محكوم به‌ترتیب بالا موجبات پرداخت وجه چك را فراهم كند اجرای حكم متوقف می‌شود.

8. برخی گمان می‌کنند برای وصول وجه چک از طریق دادگاه، فقط باید شکایت کیفری کنند. در حالی که حتی اگر این شکایت به نتیجه برسد، دادگاه تنها حکم به مجازات حبس خواهد داد و درباره طلب دارنده اظهار نظر نمی‌کند. هم درباره چک‌های کیفری و هم چک‌های حقوقی، دادگاه تنها در صورتی حکم به پرداخت مبلغ چک در وجه دارنده چک را صادر خواهد کرد که دارنده به عنوان خواهان، فرم مخصوص دادخواست را تکمیل و با پرداخت هزینه دادرسی از طریق ابطال تمبر و سایر تشریفات قانونی، آن را تحویل دفتر دادگاه کند.


در غیر این صورت دادگاه قانونا نمی‌تواند حکمی مبنی بر پرداخت مبلغ چک صادر کند. البته در بسیاری موارد، صادرکننده به علت ترس از مجازات، خود راسا مبادرت به پرداخت مبلغ چک می‌کند. در این صورت، زحمت تقدیم دادخواست نیز از دوش دارنده چک برداشته خواهد شد.


9. در صورتی که مشتری ظرف مدت 10 روز کاری پس از برگشت چک، اقدام به تأمین کسری موجودی حساب جاری یا ارائه لاشه چک یا رضایت نامه محضری از ذی نفع نکند، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهی نامه عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند.


در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوءاثر، سابقه هر چک برگشتی پس از هفت سال از تاریخ صدور گواهی نامه عدم پرداخت آن به صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می شود.



10.مراجعه به مراجع ثبتی راه ديگر وصول چک

راه دیگر برای رسیدن به حقوق دارنده چک، اقدام از طریق مراجعه به اجرای ثبت برای وصول وجه چک است.

به گفته ماده (۲) قانون صدور چک "چک در حکم سند لازم الاجراست" پس برای چک صدور اجراییه پیش بینی شده است.

دارنده چک پس از مراجعه به بانک و اطلاع از غیرقابل پرداخت بودن چک، با دریافت گواهینامه عدم پرداخت برای صدور اجراییه، عین چک را به انضمام گواهینامه مبنی بر مطابقت امضای چک با نمونه موجود آن در بانک که از سوی بانک صادر می شود، به اجرای ثبت اسناد محل تسلیم و تقاضای صدور اجراییه می کند. البته قبل از صدور اجراییه، متقاضی باید مبلغ حق الاجرا را در صندوق اجرای ثبت تودیع نموده و نیز اقدام به معرفی اموال متعلق به صادرکننده چک به غیر از مستثنیات دین (مثلا فرش یا یخچال) که از موارد ضروری برای زندگی است، کند.
"چک پول نقد است" این اصطلاح رایج بین مردم است که باید گفت چندان هم غلط نیست و موید این امر است که صدور چک در زمان پرداخت منوط یه شرطی نمی باشد ، اما در خصوص سفته باید گفته شود لاشه ی سفته اصولاً مؤید و نشان دهنده ی این است که صادر کننده ی سفته تعهدی به طرف مقابل داشته که تعهد خود را در قالب سفته به طرف مقابل ارائه نموده است تا در سر رسید معین به دارنده ی سفته پرداخت نماید .

بنابر این دارنده سفته می تواند از جنبه کیفری چک استفاده نموده و اقدام قانونی نماید در حالی که سفته اگر به بهترین شکل ممکن هم انشا و نگاشته شده باشد به این معناست که دارنده سفته می تواند به محاکم قضایی شکایت کند.

اشتباه نکنید این به آن معنانیست که سفته بی ارزش است و قابل استفاده نیست بلکه سفته هم دارای ارزش قانونی بوده و در بسیاری از معاملات نقش مهم و تعیین کننده در معاملات و تعهدات دارد.

سفته چیست؟

آنقدر زندگی ما چکی شده که دیگر خیلی از ما درباره سفته چیز زیادی نمی دانیم ، در حالی که هنوز هم با این سند پیر و فرسوده در ارتباط هستیم ، برای تعهد دیگران و یا خودمان سفته می دهیم و یا پشت سفته دیگران را امضا می کنیم ، بدون آن که بدانیم با این امضا چه تعهدی داریم یا این که در صورتی که از دیگران سفته ای گرفتیم چطور می شود از مزایای قانونی آن بعنوان یک سند تجاری استفاده کرد.

مبلغ سفته کاملا مشخص است و اگر مبلغی بیشتر از تعهد سفته ضمانت کنیم قابل دریافت نمی باشد.

هنگام تنظیم چک باید نام و نام خانوادگی فرد ذکر شود و سفته دارای مهر و امضاباشد .

مواردی که در سفته ذکر می شوند عبارت است
از:مبلغی که باید پرداخت شود، نام و نام خانوادگی گیرنده وجه ، تاریخ پرداخت وجه ، علاوه بر اینها نوشتن نام و نام خانوادگی صادر کننده ، اقامتگاه وی و محل پرداخت سفته نیز ضروری است. در صورتی که سفته برای شخص معینی صادر شود، نام و نام خانوادگی او در سفته آورده می شود، در غیر این صورت به جای نام او نوشته می شود در «وجه حامل».

در صورتی که نام خانوادگی یک شخص معین نوشته شود، این شخص طلبکار می شود و در غیر این صورت هر کسی که سفته را در اختیار داشته باشد طلبکار محسوب می شود و می تواند در سر رسید سفته مبلغ آن را طلب کند البته اگر سفته عندالمطالبه باشد، صادرکننده باید به محض مطالبه مبلغ آن را پرداخت کند.


برای آن که دارنده سفته بتواند از مزایای قانونی آن برخوردار شود، باید نکات زیر را رعایت کند:

دارنده سفته باید در سررسید سفته را مطالبه کند.
اگر وجه سفته پرداخت شد که خب قضیه تمام است ، ولی در صورت عدم پرداخت ، دارنده سفته باید ظرف 10 روز از تاریخ سر رسید، سفته را واخواست کند.

واخواست اعتراض رسمی است به سفته ای که در سررسید آن پرداخت نشده و علیه صادرکننده سفته به عمل می آید.

از آنجا که این اعتراض باید رسما به صادرکننده ابلاغ شود، واخواست در برگه های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده نوشته می شود، علاوه بر این بانک ها نیز واخواست نامه چاپی مخصوص دارند.
چند نكته:
درصورت برگرشت خوردن چك فقط دسگيري صادر كننده چك صادر مي شود
ولي درصورت برگشت خوردن سفته اول حكم ضبط اموال تا مبلغ مورد نظر سفته صادر وبعد از اين طرف اگر توانايي پرداخت داشت حكم لغو وگرنه اموال به مزايده گذاشته مي شود تا تسويه شود

پس حسابي درمورد سفته دقت كافي بكنيم خيلي قوانين سخت گيرانه تري نسبت به چك دارد

دوم:
اكثرا موقع گرفتن سفته رسم براين است كه درصدي بيشتر از مبلغ مورد نظر سفته طلب مي كنند علت اين امر اين هست كه هزينه هاي دادگاه ورسيدگي را نيز از آن مبلغ اضافي كسر مي كنند پس هميشه توجه كنيد مبلغ اضافي سفته دادين فاكتور رسمي يا رسيد مبلغ اصلي رو هم از طرف بگيرد
(05-06-2013 11:51 AM)goldmen نوشته شده توسط: [ -> ]چند نكته:
درصورت برگرشت خوردن چك فقط دسگيري صادر كننده چك صادر مي شود
ولي درصورت برگشت خوردن سفته اول حكم ضبط اموال تا مبلغ مورد نظر سفته صادر وبعد از اين طرف اگر توانايي پرداخت داشت حكم لغو وگرنه اموال به مزايده گذاشته مي شود تا تسويه شود

پس حسابي درمورد سفته دقت كافي بكنيم خيلي قوانين سخت گيرانه تري نسبت به چك دارد
استاد محترم با تمام احترامی که براتون قایلم متاسفانه باید بگم اشارات شما برخلاف قواعد حقوقی هستش
لازم می دونم توضیحاتی خدمت دوستان عرض کنم تا مساله روشن بشه
اونی که شما به عنوان حکم ضبط اموال ازش نام می برین نام حقوقی اش درخواست تامین خواسته هستش(دقت کنید درخواست نه حکم ) این در خواست رو شما می تونید تو هر دعوایی از دادگاه بخواهید هر مستندی اعم از چک یا سفته یا حتی بدون سند مثلا با شهادت شهود یا اقرار طرف باشه دادگاه ملزمه طبق شرایطی که تو قانون هستش از اموال خوانده(طرف مقابل) به میزان خواسته شما توقیف کنه که به قول استاد گرانقدر دکتر شمس قضیه مثل نوشداروی بعد از مرگ سهراب نشه که شما حکم رو گرفتی ولی طرف در طی این پروسه رسیدگی تمام اموالشو انتقال داده و علی مانده و حوضش
مجددا تاکید می کنم درخواست تامین یعنی شما باید این رو از دادگاه بخواهی که قرار تامین خواسته صادر کنه یعنی اگه شما این خواسته رو مطرح نکنی دادگاه خودسرانه حق نداره مال طرف رو توقیف کنه
بازهم تاکید می کنم تامین خواسته مخصوص سفته نیستش بنابرین اگه مستند دعوای شما چک باشه بازهم می تونی از این امکان استفاده کنی بنابرین سفته هیچ برتری بر چک نداره
همونطور که در تاپیک دیگری گفتم چک دوماهیتی هستش یعنی هم قابلیت شکایت کیفری داره هم طرح دعوای حقوقی با هم تعارضی نداره هم میتونین برین دادسرا شکایت کنین هم برین دادگاه عمومی طرح دعوا کنین و اموال طرف مقابل رو توقیف کنین پس بازهم سفته برتری بر چک نداره
در پایان توی این قسمت در مورد تفاوت های ماهوی چک و سفته توضیحاتی خدمت دوستان عرض کردم که فکر میکنم راهگشا باشه
http://forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=6003
(05-06-2013 12:56 PM)mortizmortiz نوشته شده توسط: [ -> ]
(05-06-2013 11:51 AM)goldmen نوشته شده توسط: [ -> ]چند نكته:
درصورت برگرشت خوردن چك فقط دسگيري صادر كننده چك صادر مي شود
ولي درصورت برگشت خوردن سفته اول حكم ضبط اموال تا مبلغ مورد نظر سفته صادر وبعد از اين طرف اگر توانايي پرداخت داشت حكم لغو وگرنه اموال به مزايده گذاشته مي شود تا تسويه شود

پس حسابي درمورد سفته دقت كافي بكنيم خيلي قوانين سخت گيرانه تري نسبت به چك دارد
استاد محترم با تمام احترامی که براتون قایلم متاسفانه باید بگم اشارات شما برخلاف قواعد حقوقی هستش
لازم می دونم توضیحاتی خدمت دوستان عرض کنم تا مساله روشن بشه
اونی که شما به عنوان حکم ضبط اموال ازش نام می برین نام حقوقی اش درخواست تامین خواسته هستش(دقت کنید درخواست نه حکم ) این در خواست رو شما می تونید تو هر دعوایی از دادگاه بخواهید هر مستندی اعم از چک یا سفته یا حتی بدون سند مثلا با شهادت شهود یا اقرار طرف باشه دادگاه ملزمه طبق شرایطی که تو قانون هستش از اموال خوانده(طرف مقابل) به میزان خواسته شما توقیف کنه که به قول استاد گرانقدر دکتر شمس قضیه مثل نوشداروی بعد از مرگ سهراب نشه که شما حکم رو گرفتی ولی طرف در طی این پروسه رسیدگی تمام اموالشو انتقال داده و علی مانده و حوضش
مجددا تاکید می کنم درخواست تامین یعنی شما باید این رو از دادگاه بخواهی که قرار تامین خواسته صادر کنه یعنی اگه شما این خواسته رو مطرح نکنی دادگاه خودسرانه حق نداره مال طرف رو توقیف کنه
بازهم تاکید می کنم تامین خواسته مخصوص سفته نیستش بنابرین اگه مستند دعوای شما چک باشه بازهم می تونی از این امکان استفاده کنی بنابرین سفته هیچ برتری بر چک نداره
همونطور که در تاپیک دیگری گفتم چک دوماهیتی هستش یعنی هم قابلیت شکایت کیفری داره هم طرح دعوای حقوقی با هم تعارضی نداره هم میتونین برین دادسرا شکایت کنین هم برین دادگاه عمومی طرح دعوا کنین و اموال طرف مقابل رو توقیف کنین پس بازهم سفته برتری بر چک نداره
در پایان توی این قسمت در مورد تفاوت های ماهوی چک و سفته توضیحاتی خدمت دوستان عرض کردم که فکر میکنم راهگشا باشه

مرسي10_004
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع