04-18-2013, 09:13 PM
12-06-2013, 05:58 PM
(04-18-2013 05:23 PM)bitumen نوشته شده توسط: [ -> ]با سلام
بر اساس NLP:
حافظه به چند دسته تقسیم میشه:
1- حافظه تصویری
2- حافظه بصری
3- حافظه احساسی
و ...
هر کدوم از این حافظه ها، روشهای یادگیری و به یادآوری متفاوتی دارند که شما باید ابتدا نوع حافظه خودتون رو تخیص بدید تا بهتر و زود تر به نتیجه برسید.
میتونید کتاب زیر رو دانلود کنید و مطالعه بفرمایید تا بهتر متوجه عرایض بنده شوید.
http://www.mediafire.com/?qo0g3ac15m6fbd9
موفق باشید
کاملا با نظر شما موافقم بستگی به کاراکتر فرد داره اما من تصویری رو میپسندم
12-06-2013, 09:14 PM
من برای آموزش مطالب علمی به دانش آموزانم از پاورپوینت استفاده میکنم که هر دو روش تصویری و نوشتاری مکمل هم هستند.
البته به نظر من نوشتار رو هم میشه در اینجا به حافظه ی بصری ارتباط داد.چون بعضی ها موقع امتحان میگن خانم ما یادمونه پایین صفحه یا فلان جا نوشته شده بود اما مطلب یادمون نمیاد که در بیشتر موارد یه دفعه ذهنشون با یه جرقه روشن میشه و به جواب میرسن.
البته به نظر من نوشتار رو هم میشه در اینجا به حافظه ی بصری ارتباط داد.چون بعضی ها موقع امتحان میگن خانم ما یادمونه پایین صفحه یا فلان جا نوشته شده بود اما مطلب یادمون نمیاد که در بیشتر موارد یه دفعه ذهنشون با یه جرقه روشن میشه و به جواب میرسن.
12-08-2013, 10:24 AM
همانطوری که دوستان اشاره کردند حافظه انواع مختلفی دارند در افراد مختلف
اما اکثر افراد بصری هستند و اگر همزمان از دو نوع حافظه استفاده شود ماندگاری آن بسیار بیشتر خواهد بود
اما اکثر افراد بصری هستند و اگر همزمان از دو نوع حافظه استفاده شود ماندگاری آن بسیار بیشتر خواهد بود
12-08-2013, 05:23 PM
اصولاً ذهن انسان اکثر اطلاعات دریافتی را در هنگام پردازش به تصویر تبدیل کرده و سپس به حافظه می سپارد یعنی شما هر کلمه را بخوانید، بشنوید یا حتی بیاد بیاورید قطعاً تصویری که غالباً در حافظه شما با آن ارتباط دارد توسط مغز فراخوانی شده و در ذهن شما نقش می بنند این فرایند ممکن است بسیار سریع و در کسری از ثانیه رخ دهد و به سرعت تمام شود. مثلاً وقتی اسم موبایل می آید شما یک گوشی موبایل را تصور می کنید یا وقتی کلمه دریا را می خوانید تصویری که همیشه از دریا در ذهن دارید تصور می کنید همچنین اسم اشخاص را وقتی در ذهن مرور می کنید مثلاً من تا بگویم سبحان! سریعاً قیافه دوست داشتنی سبحان جوادی عزیز به ذهنم می آید.
در مورد کلماتی که به تنهایی معنی ندارد مانند حروف اضافه، برخی افعال، اصطلاحات فنی و غیره هم معمولاً شکل نوشتاری کلمه به ذهن متبادر می شود و در مورد عبارات مقدس، تاریخی، علمی و اخلاقی و مشابه اینها هر فرد تصویر خاص خود را ساخته که ممکن است به مرور زمان و با تغییر نگرش و افزایش اطلاعات این تصاویر تغییر کنند.
در رابطه با اعداد و ارقام هم برای بخاطر سپردن آنها معمولاً از نوعی تصویر استفاده می شود که غالباً با موضوع مرتبط با این عدد ساخته می شود مثلاً وقتی بحث پول باشد به محض گفتن یا خواندن کلمه هزار تومان، اسکناس هزار تومانی را تصور می کنیم و وقتی کسی می گوید ربع ساعت ممکن است صفحه دایره ای شکل ساعت را تصور کنیم که عقربه ها یک چهارم آن را نشان می دهند این مسئله حتی در مورد محاسبات ریاضی ساده و معادلات پیچیده هم صدق می کند مثلا وقتی گفته شود دلتا8 +X به روی رادیکال 8 به توان 2. ما سریعاً شکل مثلث و رادیکال و خط کسری و اعداد مربوطه را در ذهن خویش تجسم میکنیم.
حالا اگر به جای کلمات گفتاری یا نوشتاری که نیاز به پردازش و تبدیل شدن به تصویر در ذهن دارند تصویری واضح به بیننده نشان داده شود قطعاً سریعتر و راحتتر در ذهن حک می شود این یکی از مباحث مهم در امر تبلیغات است و شرکتها از فرایند ساختن تصویر در ذهن مخاطب نهایت استفاده را می برند.
در مورد کلماتی که به تنهایی معنی ندارد مانند حروف اضافه، برخی افعال، اصطلاحات فنی و غیره هم معمولاً شکل نوشتاری کلمه به ذهن متبادر می شود و در مورد عبارات مقدس، تاریخی، علمی و اخلاقی و مشابه اینها هر فرد تصویر خاص خود را ساخته که ممکن است به مرور زمان و با تغییر نگرش و افزایش اطلاعات این تصاویر تغییر کنند.
در رابطه با اعداد و ارقام هم برای بخاطر سپردن آنها معمولاً از نوعی تصویر استفاده می شود که غالباً با موضوع مرتبط با این عدد ساخته می شود مثلاً وقتی بحث پول باشد به محض گفتن یا خواندن کلمه هزار تومان، اسکناس هزار تومانی را تصور می کنیم و وقتی کسی می گوید ربع ساعت ممکن است صفحه دایره ای شکل ساعت را تصور کنیم که عقربه ها یک چهارم آن را نشان می دهند این مسئله حتی در مورد محاسبات ریاضی ساده و معادلات پیچیده هم صدق می کند مثلا وقتی گفته شود دلتا8 +X به روی رادیکال 8 به توان 2. ما سریعاً شکل مثلث و رادیکال و خط کسری و اعداد مربوطه را در ذهن خویش تجسم میکنیم.
حالا اگر به جای کلمات گفتاری یا نوشتاری که نیاز به پردازش و تبدیل شدن به تصویر در ذهن دارند تصویری واضح به بیننده نشان داده شود قطعاً سریعتر و راحتتر در ذهن حک می شود این یکی از مباحث مهم در امر تبلیغات است و شرکتها از فرایند ساختن تصویر در ذهن مخاطب نهایت استفاده را می برند.
12-08-2013, 06:17 PM
تصویری و نوشتاری
12-08-2013, 07:01 PM
سلام
تصویری بعدش صوتی
تصویری بعدش صوتی
12-08-2013, 07:09 PM
بسته به نوع مطلب یا موضوع داره.شاید تو حوضه این مواردی هم که اسم بردی نباشه مثلا تجربی یادگرفتن.به عنوان مثال یک شاگرد مکانیک در کنار استاد خودش از طریق مشاهده و تجربه کارشو یاد میگیره و خودش اوستا میشه.
12-08-2013, 11:00 PM
هر سه مورد نیاز است.
12-08-2013, 11:10 PM
هر سه مورد