سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: ایران را بهتر بشناسیم.........
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
در این تاپیک، ایران و دیدنی هایش را بیشتر بشناسید..........

ماهنامه جهانگردان در شماره نوروزی خود فهرست صد جاذبه خاص را که می‌توانند برتابنده جذابیت عام تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران باشند منتشر کرد.

این فهرست شامل طیف متنوعی از جاذبه‌های ایران است که از نواحی خاص همچون کویر حاج علیقلی و خلیج گوا‌تر تا پدیده‌هایی همچون آواز دشتی و مراسم حکومت زنان در یکی از روستاهای فریدن را در بر می‌گیرد.


انتخاب صد جاذبه ممتاز در میان کشورهای توریستی جهان بسیار معمول بوده و نقش مهمی در برند شدن مقاصد گردشگری دارد.


مجله جهانگردان همچنین در کنار این فهرست با درج یک فهرست خالی، از خوانندگان خود و ایرانگردان مجرب درخواست کرده است با ارسال فهرست پیشنهادی خود، به تکمیل فهرست صد جاذبه ممتاز ایران کمک کنند. فهرست صد جای ایران که قبل از مرگ باید دید، به انتخاب گروه کار‌شناسی مجله جهانگردان در پی آمده است:


۱. آستان حضرت رضا (ع)

۲. آستانة حضرت عبدالعظیم (ع)

۳. آستان حضرت معصومه (س)

۴. امامزاده بی‌بی حکیمه (س)

۵. مجموعة بازار تبریز

۶. روستای کندوان

۷. دریاچة ارومیه

۸. غار سهولان

۹. غار کرفتو

۱۰. منطقة حفاظت شده مراکان

۱۱. قره کلیسا

۱۲. دریاچة نئور

۱۳. عشایر شاهسون

۱۴. بیابان خور و بیابانک

۱۵. مرنجاب

۱۶. شهر کاشان

۱۷. روستای ابیانه

۱۸. مجموعة میدان نقشجهان

۱۹. مسجد جامع اردستان

۲۰. ارگ بم

۲۱. نارین قلعه نائین

۲۲. جشن حکومت زنان در افوس

۲۳. عشایر لک ایلام

۲۴. درة لار

۲۵. بازار روز بوشهر

۲۶. دشتستان و تنگستان

۲۷. مجموعه مناطق حفاظت شدة جاجرود

۲۸. مجموعه کاخهای نیاوران

۲۹. مجموعه کاخهای سعدآباد

۳۰. قلعة بابک

۳۱. کاروانسرای قصر بهرام

۳۲. میدان آزادی تهران

۳۳. موزة هنرهای معاصر

۳۴. موزة فرش ایران

۳۵. موزة ایران باستان

۳۶. بازار تهران

۳۷. چهل قلة دنا

۳۸. تنگ صیاد

۳۹. کوچ ایل بختیاری

۴۰. خونیک و ماخونیک

۴۱. پارک ملی تندوره

۴۲. قشقایی‌ها در بهار فارس

۴۳. آبشار شوی

۴۴. دریاچة سد دز

۴۵. بافت قدیمی دزفول

۴۶. کاخهای آپادانا و ماندانا

۴۷. زیگورات چغازنبیل

۴۸. اندیکا

۴۹. غار کتله جور

۵۰. گنبد سلطانیه

۵۱. بسطام و خرقان، شاهرود

۵۲. جنگل ابر

۵۳. خلیج گوا‌تر

۵۴. شهر سوختة زابل

۵۵. منطقه حفاظت شدة بهشت گمشده

۵۶. آبشار مارگون

۵۷. تخت جمشید

۵۸. پاسارگاد

۵۹. حافظیه و سعدیه

۶۰. منطقة حفاظت شدة ارسباران

۶۱. الموت

۶۲. منطقة اورامانات

۶۳. قرآن تاریخی روستای نگل

۶۴. شهر خیالی لوت

۶۵. لوت زنگیاحمد

۶۶. جاده «دهسیف» به طبس

۶۷. بافت تاریخی کرمان

۶۸. مجموعة بیستون

۶۹. باداب سورت

۷۰. پارک ملی گلستان

۷۱. دیلمان

۷۲. میل گنبد

۷۳. ترکمن صحرا

۷۴. جنت رودبار

۷۵. قلعه رودخان

۷۶. ماسولة نو و کهنه

۷۷. جزیره قشم

۷۸. قلعة فلکالافلاک

۷۹. جنگلهای دوهزار و سه هزار تنکابن

۸۰. جواهرده

۸۱. ریگ جن

۸۲. غار علیصدر

۸۳. شهر همدان

۸۴. شیرکوه یزد

۸۵. چک چکو

۸۶. بافت تاریخی یزد

۸۷. کویر عقدا

۸۸. شیمبار

۸۹. عشایر کرد خراسان شمالی

۹۰. جزیرة هندورابی

۹۱. هفتاد قلة اراک

۹۲. چمستان مازندران

۹۳. جزیرة ابوموسی

۹۴. نوژیان لرستان

۹۵. غار کلماکره

۹۶. روستای اورامانات تخت

۹۷. آواز دشتی

۹۸. بندر کنگ

۹۹. کویر حاجعلیقلی

۱۰۰. کلیسای سنت استپانوس


==========================

اگر راجع این موارد انتخاب شده مطلب ببینم برای معرفی بیشتر حتما خواهم گذاشت اما در کنار آشنایی با این اسامی ، مکان های بکر تر را هم معرفی خواهم کرد.
قدیمی ترین مسجد ایران.


مسجد جامع فهرج، قدیمی‌ترین مسجدی است که در ایران و شاید در دنیا با کمترین پیرایه‌ای دست نخورده باقی مانده است.

این مسجد از بناهای قدیمی و کم نظیر فرهنگ و تمدن اسلامی است که بنا بر منابع مکتوب متعلق به قرن اول هجری است که در روستای فهرج(25 کیلومتری جنوب‌شرقی یزد و در کنار راه اصلی یزد - بافق) قرار دارد.

نقشه‌ مسجد بسیار ساده است؛ شبستانی با سه دهانه دارد که دهانه‌ی میانی بزرگتر از دو دهانه‌ی چپ و راست آن است. میان‌سرای کوچک مسجد، از جنوب به سه دهانه‌ی شبستان و از شرق و غرب هر یک به دو دهانه به هم راه دارد. پوشش صفّه‌ها همچون نیم‌گنبدی ساده است؛ درست مانند آن‌که یکی از گنبدهای ساسانی را به دو نیم کرده باشند. جای محراب اصلی شبستان، نخست یک تو‌رفتگی راست گوشه بوده که بعدها محراب کاه‌گلی را درون آن کنده‌اند.

[تصویر: 154651_353.jpg]


یکی از ویژگی‌های جالب این مسجد سه درنمای گلین است که با گچ‌بری روی دیوار شرقی نگاشته شده و با رنگ اُخرایی تزیین شده است.

تک مناره‌ی این مسجد علاوه بر زیبایی چشم‌گیرش، جزو معدود مناره‌های گلینی است که در قرن پنجم ه.ق به مسجد اضافه شده است.

مجموعه شهدای فهرج نیز در واقع یادگاری از اولین شهدای اسلام(سال 32 ه.ق) در یزد است.

در قرن هشتم ه.ق امیر مبارزالدین محمد(سر سلسله‌ی حکومت آل مظفر) بقعه و ضریحی در این مکان ساخت و موقوفاتی بر آن مقرر کرد.

امروزه در این مجموعه علاوه بر بقعه‌ی حویطب‌بن هانی، آب انبار و صفه‌هایی در مجاورت آن دیده می‌شود.
روستایی زیبا در نزدیکی شما........


روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان، مردمانیدارد باغدار، با گویش مازندرانی تکلم می کنند. بسیار خونگرمند و میهمان نواز. افجه علاوه بر آنکه زیبایی های خودش را دارد دشت هویجی داردکه دیدنش در بهار بسیار دلچسب است.

جمعیت این روستا بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1385 صورت گرفته، 685 نفر یعنی 186 خانوار است.
صاحب طرائق که به سال 1315 قمری از افجه دیدن کرده درباب این روستا چنین نوشته است:



«افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد. جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است ... از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منبع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.»

در روستای افجه و اطرافش شکوفه های درختان گردو و گیلاس خودنمایی می کنند. روستا حمامی تاریخی دارد که دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه بوده و بنای آن دارای تاق، گنبدهای عرقچین و قوس های جناغی است. قدمت حمام به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار نسبت داده می شود. با وجود قدمتش هنوز فعال و مورد استفاده مردم روستاست.

سری هم به محله چراغان بزنید. ضمن تماشای بافت تاریخی و دیدنی روستا، سقاخانه حضرت ابوالفضل را از نزدیک ببینید. این سقاخانه ودرخت چناری 400 ساله از شهرت زیادی برخوردار هستند.


[تصویر: 154519_604.jpg]


گشت و گذاری در ارتفاعات

دره افجه در فصول مختلف سال مورد توجه گردشگران و کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله ریزان پرسون، ساکا، آتشکوه و مهرچال عبور می کنند. همچنین نقل شده است که یکی از راه های قدیمی افجه که به مسیر عبور پادشاهان صفوی اختصاص یافته بود از همین مسیر گذشته و تا دشت لار ادامه می یابد. امروزه می توان آثار کاروانسراهای صفوی را که در آن سوی دیواره صخره ای کوه و در انتهای دره واقع شده است مشاهده کرد.

در انتهای روستا با گذر از رودخانه از طریق راهی پاکوب با پیاده روی سبک به آبشار پسچویک در فاصله کمتر از دو کیلومتری شمال شرقی روستا و در منطقه یال کوه که مشرف است به دشت هویج رسید. این آبشار حدود 15 متر ارتفاع داشته و اطراف آن پوشیده از درخت های افرا است. آبشار موآب هم در سینه کش قله ساکا حدود 180 متر ارتفاع دارد و به جز اواخر تابستان که تا حدی آرام و کم آب است، بقیه سال صدای شرشر آبش گوشنواز است.

[تصویر: 154520_734.jpg]


دوش گرفتن در عصر صفوی

اما در شمال غرب دشت هویج و در مسیر صعود به قله آتشکده، دشت «سبواستان» با درختان گردو و گیلاس خودنمایی می کند و آبشار نچرند به ارتفاع 45 متر از دامنه کوه به دره پایین دست آن سرازیر می شود. کمی آن طرف تر حمام تاریخی روستا قرار دارد که در مرکز بافت قدیمی واقع شده و مطمئنا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

این حمام دو بخش مجزای زنانه و مردانه داشته و بنای آن دارای تاق، گنبدهای عرقچین و قوس های جناغی است. اهالی منطقه قدمت حمام را به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار نسبت می دهند اما با این حال این حمام همچنان فعال است و مردم روستا از آن استفاده می کنند.

حمام روستای افجه هم مربوط به دوره صفوی – اوایل دوره قاجار است که در تاریخ اول مهر 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با پشت سر گذاشتن آبشار و دیدن معماری خاص حمام افجه به محله های قدیمی و بافت های اصیل این روستا می رسید که در فاصله های نزدیک به هم قرار گرفته اند. اگر به محله چراغان سری بزنید می توانیدضمن تماشای بافت دیدنی آن سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) را هم از نزدیک ببینید. این سقاخانه و درخت چنار کهنسالی که قدمت آن را به 400 سال قبل نسبت داده اند، در تمام منطقه لواسانات شهرت زیادی دارند.

دشت هویج

دشت «هویج» یا «گُرچال»، دشتی است در البرز مرکزی، استان تهران و بعد از روستای افجه. افجه، روستایی کوچک در شمال شرقی لواسان در 22 کیلومتری تهران قرار دارد. گُر و یا آگِر در گویش ایرانیان باستان به معنای آتش است و چال نیز به معنای جایگاه. از همین رواین دشت را در گذشته گرچال به معنای جایگاه آتش یا آتشدان می نامیده اند.

[تصویر: 154521_792.jpg]

دلیل نام هویج را هم باید در تاریخ این دشت جست و جو کرد. روایت های تاریخی مختلف حکایت از آن دارند که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشته است. هر چند که امروزدیگر اثری از این مزارع به چشم نمی خورد.

این دشت در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا و در بالادست روستای افجه در نزدیکی لواسان قرار گرفته و گفته می شود در گذشته در آن هویج کشت می شده است، هر چند که امروزه تنها چیزی که در آن یافت نمی شود همان هویج است. هم اکنون نیز دهقانان افجه به کشت محصولات مختلف کشاورزی درآن مبادرت می ورزند و وجود باغ های گیلاس در آن جلوه خاصی دارد به ویژه در فصل بهار و به هنگام شکوفایی شکوفه های گیلاس.

دشت هویج یک منطقه خصوصی است و متعلق به اهالی روستای افجه که اجدادشان آنجا هویج می کاشتند. به حقوق دیگران باید احترام گذاشت. به خصوص کحسانی که زمین ها را آباد می کنند و از آن محصول می گیرند. پس از حصالرهایی که کشیده شده دلخور نشوید. ضمنا، این دشت بیشتر محل عبور و استراحت کوهنوردان است ولی دارای آب تمیزی نیست. آب خنک و تمیز را می توانید در کوچه باغ های گیلاس قبل از دشت از طریق یک شیر آب تامین کنید.

[تصویر: 154522_770.jpg]

چطور برویم؟

هر جای تهران باشید، باید خودتان را به اتوبان شهید بابایی و جاده لشگرک برسانید. راه لواسان را پی گیرید. وارد بلوار اصلی شهر لواسان که می شوید بعد از رسیدن به میدان، به سمت چپ تغییر مسیر دهید. پس از حدود 8 کیلومتر به روستای افجه خواهید رسید. جاده آسفالت را ادامه دهید تا به دو راهی برسید که سمت راست ادامه جاده آسفالت و از پل عبور می کند. سمت جپ هم به وسیله جاده ای خاکی شما را به پای کوه خواهد برد.

در انتهای جاده خاکی به مجاور رودخانه می رسید. از اینجا به بعد آماده پیاده روی شوید. اینجا هم دو مسیر پیش رو دارید. از سمت راست در یک مسیر جاده ای که مناسب ماشین های دو دیفرانسیل است، حرکت کنید و یا از سمت چپ وارد دره ای که رودخانه جریان دارد شوید.

افجه فاقد هرگونه امکان اقامتی است. تنها رستورانی کوچک دارد. نزدیکترین کلانتری، پمپ بنزین و مرکز درمانی در لواسان با 5 کیلومتر فاصله واقع است. ماندن در دشت هویج هم نیازمند داشتن تجهیزات سفرهای طبیعی ونیز آگاهی از منطقه است و نیز اطلاع از وضعیت جوی هم بسیار ضروری است. در صورت نیاز به همیاری مردم محلی می توانید با دهیاری افجه تماس بگیرید. (26555435)
هزار ماسوله کردستان، قطعه‌ای از بهشت

شهرستان سروآباد را با مناطق جنگلی بکر، طبیعت زیبا و روستاهای پلکانی و کوه‌های سر به فلک‌کشیده‌اش هزار ماسوله کردستان می‌نامند که جاذب گردشگران داخلی و خارجی است.

شهرستان سروآباد مهم‌ترین منطقه استان از لحاظ اهمیت و تعدد جاذبه‌های طبیعی است، قسمت اعظم منطقه اورامان که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و طبیعی قابل‌توجهی است در این شهرستان واقع شده است.

سروآباد یکی از شهرستان‌های استان کردستان است که از سمت غرب با کشور عراق، از شمال به شهرستان مریوان، از شرق به شهرستان سنندج و از جنوب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود.

مرکز این شهرستان به همین نام است که در فاصله 80 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

[تصویر: 154852_231.jpg]

شهرستان سروآباد با هزار و 200 کیلومترمربع مساحت و بیش از 66 هزار نفر جمعیت که 52 درصد آن را مرد تشکیل می‌دهد، دارای 2 بخش، یک‌شهر، 8 دهستان و 73 روستا است.

90 هزار کیلومتر از کل مساحت این شهرستان را مراتع و جنگل‌، 5 هزار و 792 هکتار آن را زمین‌های زراعی و 2 هزار و 338 هکتار را اراضی باغی تشکیل می‌دهد.

سروآباد از دیرباز مرکز تصوف و محل اجتماع دراویش و صوفی‌های طریقت‌های مختلف بوده و آبادی دورود به عنوان یکی از پایگاه تصوف منطقه در حومه سروآباد واقع شده است.

شهرستان سروآباد با میکروکلیماهای متفاوت شامل مناطق کوهستانی و سردسیر تا مناطقی با آب و هوای تقریبا معتدل می‌شود و حتی در بعضی از نقاط درختان مناطق نیمه گرمسیری جزو درختان بومی منطقه محسوب می‌شود و این مسئله دامنه برداشت یک نوع محصول را وسیع کرده که حتی پایان برداشت در یک نقطه همزمان با رسیدن آن در نقطه دیگر برای همان محصول است.

[تصویر: 154853_148.jpg]

اورامان تخت "هزار ماسوله" کردستان

در میان جاده‌های پر پیچ و خم و بعد از پشت سر گذاشتن راهی بس طولانی و طی مسیری طاقت‌فرسا قدم به منطقه‌ای می‌گذاری که اسم آن را اورامان تخت نهاده‌اند، عنوانی که به هیچ وجه بیانگر وضعیت منطقه نیست، چرا که این منطقه نه تنها تخت نیست بلکه با شیبی تند و وجود کوه‌های بسیار بلند از هر بیننده‌ای پذیرایی می‌کند.

این روستای زیبا و شگفت‌انگیز در ارتفاع 1450 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد.

آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است و زمستان آن بسیار سرد و طولا‌نی است و در بعضی از سال‌ها بارش برف در این روستا به اندازه‌ای است که برای چند روزی دسترسی به آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

اورامان در زبان کردی "هورامان" تلفظ می‌شود که در ترجمه این واژه اینگونه آمده است که "هور" به معنی اهورا و "مان" هم به معنی خانه است و هورامان را به معنی خانه و سرزمین هم معنی کرده‌اند.

بنابراین اورامان به معنی سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا است. هور در اوستا به معنی خورشید آمده و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می‌دهد.

روستای اورامان قدمتی دیرینه در تاریخ دارد و وجود آثار و بقایای آتشکده‌های فراوان در اطراف آن نشانگر این موضوع است که مردم این نواحی پیش از گرویدن به اسلا‌م زرتشتی بوده‌اند.

[تصویر: 154854_475.jpg]

این سرزمین در گذشته در قلمرو فرمانروایان و سلا‌طین محلی بوده که با اقتدار بر آن حکمفرمایی می‌کردند به همین دلیل این روستا را اورامان تخت یعنی پایتخت یا مرکز سلطنت نامیده‌اند و به روایتی دیگر اورامان در گذشته‌های دور شهری پرجمعیت بوده که به عنوان مرکز حکومت اورامی‌ها در این منطقه استفاده شده است.

به دلیل ساختار جغرافیایی متفاوت با سایر نقاط ایران و احاطه شدن در درون مناطق کوهستانی مرتفع از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند، ترکیب شگفت‌آور صخره‌های سترگ و خاکستری کوهستان با رودخانه‌های خروشان و همچنین پوشش گیاهی سبزفام منطقه، بدیع‌ترین چشم‌اندازهایی را که کمتر در سایر نقاط کشور مشاهده می‌شود را به وجود آورده است.

با توجه به کوهستانی بودن از نظر استعدادها و توانمندی‌های گردشگری و مواهب خدادادی دارای ویژگی‌های نادری است که هر ساله موجب جذب تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی می‌شود.

این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند، زیرا معمارى آن همانند ماسوله است، یعنی حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر فضای زندگی ساکنان روستا با محیط طبیعی آن و همچنین نحوه معیشت و فعالیت‌های اقتصادی آنان آمیخته است به طوری که در خانه‌ها علا‌وه بر اتاق‌ها، محل استراحت، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و عموما طویله، انبار غله، انبار علوفه و حتی مکانی برای قرار دادن دارهای عمودی قالی و دستگاه‌های گلیم و جاجیم‌بافی تعبیه شده است.

دیوارخانه‌ها به صورت خشک‌چینی از سنگ منطقه ساخته شده است. این دیوارها بدون استفاده از ملا‌ت و به طور هنرمندانه چیده شده‌اند. مهم‌ترین مصالح به کار رفته در بنای خانه‌ها سنگ و چوب است.

[تصویر: 154855_811.jpg]

آب و هوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه‌های فراوان، چراگاه‌هایی سرسبز و باغ‌هایی خرم را در دامنه کوه‌های زیبای اورامان به وجود آورده و این امر موجب شده دامداری در کنار باغداری پیشه اصلی مردم این دیار باشد.

بازتاب زندگی دیرینه انسان امروزی یا انعکاسی از زندگی دیرینه در زیست بومی است که جوامع بدان خو گرفته‌اند. اینجاست که فرهنگ سنتی با توجه به شکل‌گیری نوستالژی در جوامع پساصنعتی می‌تواند جاذب گردشگرانی باشد که در پی مکان‌هایی با فرهنگ سنتی‌اند تا اصالت معنایی خود را در آن تجربه کنند.

قلعه اورامان

این قلعه در بالای کوهی در اورامان تخت بنا شده است. قلعه‌ای است که نقش حفاظتی و نظامی داشته و در مواقع بحرانی و هجوم اقوام بیگانه مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل صعب‌العبور بودن و غیرقابل تسخیر شدن از اهمیت زیادی برخوردار بوده که همزمان با بازدید گردشگران از نقاط دیدنی روستا، آنان را با پیاده‌روی و کوهنوردی به سوی خود می‌کشاند.

در کنار این قلعه آب انبارهایی به صورت اصولی و کاربردی ساخته شده است که در صورت توجه و فراهم نمودن امکانات برای قلعه اورامان می‌توان شاهد گردشگران بیشتری در این منطقه بود.

[تصویر: 154856_807.jpg]

عروسی پیرشالیار

مراسم جشن عروسی پیرشالیار یکی از جشن‌های رایج است پیرشالیار فرزند جاماسب، یکی از رهبران و مُغان آیین زردشت بوده که در اورامان می‌زیسته است، در افسانه‌های مردم منطقه اورامانات، پیری اسطوره‌ای به نام «پیر شالیار» است که می‌گویند صاحب کرامات بوده است.

از جمله این کرامات عجیبی که درباره او روایت می‌کنند ماجرای شفا یافتن شاه بهارخاتون دختر شاه بخارا است که پیر شالیار او را شفا می‌دهد.

پادشاه دخترش را به عقد وی در می‌آورد و مردم جشن عروسی بزرگی برای پیرشالیار و بهارخاتون برپا می‌کنند که امروزه به همین مناسبت هر سال دو بار در نیمه بهار و نیمه زمستان مراسمی به نام مراسم پیر شالیار در اورامان تخت برگزار شده و عروسی پیر شالیار را در سه روز جشن می‌گیرند.

این مراسم طی مراحل مختلف مانند قربانی کردن گاو و گوسفند، دف‌نوازی و رقص عرفانی و پخش نذورات، مراسم تبرک تسبیح و کفش پیر و پخت نوعی نان و در نهایت با رفتن به زیارت مزار پیر به پایان می‌رسد.

[تصویر: 154857_736.jpg]

برای این مراسم که با ذکر و سماع و ذبح حیوانات همراه است عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی حضور می‌یابند.

دزلی و درکی قطعه کوچک بهشت در کردستان

دزلی و درکی نام دو روستای سرسبز و زیبای کوهستانی است که در فاصله 30 و 35 کیلومتری سروآباد قرار گرفته‌اند، جاده دسترسی به این تفرجگاه آسفالت بوده و مسیر آن به عنوان ورود به منطقه اصلی اورامان از اهمیت خاصی برخوردار است در فصل بهار به علت روحیه شاد مردم منطقه، گروه‌های موسیقی و رقص کردی بسیاری به صورت خودجوش در این مکان برنامه اجرا می‌‌کنند.

چشمه آب معدنی بل

در منطقه اورامان در مرز استان کردستان و کرمانشاه و در فاصله بین روستای ناو از استان کردستان و روستای هجیج از استان کرمانشاه و در کنار رودخانه خروشان سیروان، چشمه یا آبشار معدنی بل قرار گرفته است این چشمه از لحاظ شرب و داشتن املاح معدنی بسیار مشهور بوده به طوری که در کنار آن دو واحد کارخانه تولید آب معدنی احداث شده است.

[تصویر: 154858_172.jpg]

چشمه آب معدنی بل به علت قرارگیری در مسیر جاده اورامان و رودخانه سیروان و هم‌چنین نزدیکی به روستای شگفت‌انگیز هجیج از جمله جاذبه‌های گردشگری استان است.

رودخانه سیروان

این رودخانه در جنوب غربی استان جریان دارد که پس از دریافت آب‌های بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و مرکز استان مانند قشلاق، گاوه‌رود و گردلان به نام سیروان خوانده می‌شود، بخش عمده این رودخانه در شهرستان سروآباد و منطقه اورامان جریان دارد.

حواشی این رود بسیار زیبا و بستر و کناره‌ها آن زیستگاه انواع پرندگان و ماهیان است که از لحاظ بهره‌برداری تفریحی و توریستی بسیار مناسب است. بهترین مسیر و چشم‌انداز برای دیدن عظمت و زیبائی سیروان فاصله بین روستاهای اسپریز تا هجیج است. این رودخانه به علت خروشان بودن محل تمرین و مسابقات قایقرانان استان و حتی ملی و بین‌المللی است.

[تصویر: 154859_369.jpg]
میامی، سرزمین هزار ساله

شهرستان میامی، شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است، این شهرستان از شمال با استان‌های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب با شهرستان شاهرود همسایه است و بالغ بر 50 هزار نفر جمعیت دارد.

منطقه سمنان، طبق اسناد موجود قدمت شهر میامی بیش از هزار سال است و در این شهر قبایل مختلفی زندگی می‌کرده‌اند. شهرستان میامی در ارتفاع 1025 متر از سطح دریا قرار دارد. با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در محور ارتباطی تهران - مشهد اهمیت ارتباطی و ترانزیتی آن از گذشته‌های دور مورد توجه بوده است، وجود 7 کاروانسرای میامی، سپنج(جهان آباد)، میاندشت، عباس‌آباد، الحاک، صدر‌آباد و محمد‌آباد پل ابریشم خود گواه قدمت هزار ساله شهر میامی است.

شهر میامی به عنوان مرکز این شهرستان از آثار تاریخی بسیاری برخودار است که از آن جمله می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی، مسجد و حمام آقایان و موزه مردم شناسی اشاره کرد.

مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری

شهرستان میامی دارای 4 منطقۀ نمونۀ گردشگری شامل دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل و آبشار نام نیک و جنگل دشت شاد و عباس آباد است. فرومد و نردین از روستاهای هدف گردشگری آن است. تنوع قومی و فرهنگی این خطه اعم از کرد، ترک، عرب و فارس و... آداب و رسوم و آیین‌های متنوعی را سبب شده است.


[تصویر: 152858_570.jpg]


مدفن رهبر سربداران

شهرستان میامی مدفن پاک شهید شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران در کلاته میرعلم روستای فیروزآباد (دهستان فرومد) است. آرامگاه ابن یمین فرومدی شاعر قطعه‌سرای قرن هفتم نیز در کنار مسجد جامع باشکوه فرومد زینت بخش تاریخ و فرهنگ ناب این خطه است. میامی زادگاه شهید سید کاظم موسوی از شهدای والامقام هفتم تیر سال 1360 در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است.

صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی شهرستان میامی شامل جاجیم بافی، لاک تراشی، تولید البسه محلی، دست بافته های سنتی، نمدمالی و... بوده و سوغات آن قیسی و برگۀ زردآلو است.

جاذبه‌های گردشگری

[تصویر: 152859_188.jpg]

کاروانسرای میامی

این بنا در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است که تقریباً سالم بر جای مانده است. این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا که به شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروانسرا قرار دارد. در سردرب ورودی کتیبه های سنگی حجاری نصب شده که تاریخ ساخت و بانی آن در روی آن درج شده است و از این حیث منحصر به فرد است. کاروانسرای میامی با زیربنای 5250 متر مربع به شماره 1718 در سال 1365 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر محل موزه مردم شناسی شهرستان میامی است.


[تصویر: 152860_216.jpg]



مسجد جامع و آرامگاه ابن یمین فرومدی

این مسجد تاریخی مربوط به دورۀ خوارزمشاهیان در روستای فرومد در 160 کیلومتری شرق میامی واقع شده است. این بنا با گچبری های زیبا یکی از ۲ مسجد دو ایوانه کشور محسوب می شود. آرامگاه ابن یمین فرومدی نیز در انتهای روستا قرار دارد. معماری ساختمان زیبا به هیچ وجه با بافت روستا تطابق ندارد و شش گوش است و زوایی زیبایی بنا را در برگرفته است. سنگ قبر داری شش ضلع کوچک است که روی آن نوشته شده است: «آرامگاه امیر فخرالدین محمد ابن یمین الدین متخلص به ابن یمین. شاعری بوده است دانشمند. دوران زندگی را با کمال مناعت و وارستگی به پایان رسانده است» سال تولدش برابر با 685 هجری قمری و سال وفاتش برابر است با 769 هجری قمری است.



آرامگاه شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران

این آرامگاه در 100 کیلومتری میامی در کلاته میر علم روستای فیروزآباد حوالی روستای فرومد واقع است. این آرامگاه که متشکل از یک اتاق 3 در 4 و گنبد مدور روی آن است. در قسمت شمالی شهر قدیمی جور قرار دارد و از خشت خام ساخته شده است و عاری از هرگونه پیرایه و تشریفات ظاهری است. شیخ حسن جوری یکی از رهبران قیام سربداران و از شاگردان شیخ خلیفه و از رهبران سیاسی و مذهبی قرن هفتم هجری بود که به دست وجی‌الدین مسعود در سال 745 به شهادت رسید.

[تصویر: 152861_620.jpg]


مجموعه کاروانسراهای میاندشت

مجموعه کاروانسراهای میاندشت در 40 کیلومتری مسیر ارتباطی میامی- مشهد واقع شده است. این مجموعه شامل 3 کاروانسرا است که یکی در دوره صفوی و دو کاروانسرای دیگر در دوره قاجاریه ساخته شده است. این مجموعه با مساحت 17000 متر مربع بزرگترین کاروانسرای ایران است.

[تصویر: 152862_437.jpg]

کاروانسرای عباس‌آباد

این کاروانسرا در 75 کیلومتری شرق میامی(جاده مشهد) و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است. تاریخچه ساخت این کاروانسرا مربوط به دورۀ صفویه است که در دوره قاجار مرمت اساسی شده است. فرم پلان این کاروانسرا مستطیل شکل و از نوع 4 ایوانی است. مساحت آن بالغ بر 8500 متر مربع است. این کاروانسرا دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی است.


[تصویر: 152864_339.jpg]


روستای ابراهیم‌آباد

ابراهیم‌آباد یکی از زیباترین روستاهای شهرستان میامی به شمار می‌رود که بر خرابه‌های شهر تاریخی زیدر که از قدمتی بالغ بر 500 سال در زمان صفویه‌(شیخ صفی‌الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا شد. ابراهیم آباد بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد. خانه های این روستا از مصالح بومی و سنتی ساخته شده و از سبک معماری خاصی پیروی می کند، ابراهیم‌آباد را می‌توان به رستورانی از انواع غذاهای خوشمزه سنتی تشبیه کرد که می‌توان به جوشبره، قروتی، چلکوت، حسود، شیره جوش، آش ترش و آش کما اشاره کرد.

مردم این روستا از آیین‌ها و آداب و رسوم متنوعی محافظت کرده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به مراسم عید و عیدگاه اشاره کرد. این روستا همه ساله جشنواره‌های غذاهای محلی را برگزار می‌کند و با توجه به قرارگرفتن در کنار اتوبان تهران- مشهد می‌تواند پذیرای گردشگران و زائران آقا علی‌ابن موسی الرضا‌(ع) باشد.
راز گرم شدن «حمام شیخ‌بهایی» تنها با یک شمع

گرمابه‌های تاریخی اصفهان همچون حمام علی قلی آقا و حمام شیخ‌بهایی با معماری زیبای درونی و فضاهای مختلفی مانند استخری برای ‌آب‌تنی، مکانی با سنگ‌ مرمر خاص برای ماساژ دادن کمر، مکان‌هایی برای استراحت، صرف غذا و نوشیدن گلاب اصفهانی بخشی از تمدن عظیم و دقت بالای ایرانیان در ساخت هرگونه بنایی را نشان می‌دهد.

در این میان معماری عجیب برخی حمام‌های اصفهان مانند حمام شیخ‌بهایی سال‌ها همچون معمایی تو در تو ذهن کنجکاو جهانیان را به خود مشغول کرده بود چرا که این حمام دو راز شگفت با خود داشت؛ یکی اینکه آب این حمام تنها با یک شمع گرم می‌شده و دیگر اینکه این شمع همواره روشن بوده است.

بنا بر نقلی مشهور زمانی که تعدادی محقق انگلیسی می‌خواستند راز گرم شدن این حمام به کمک شمع را بفهمند با دستکاری در معماری بنا باعث شدند که شمع حمام نیز با مشکل مواجه شود و از آن زمان دیگر این شمع‌ روشن نشده‌ است.
[تصویر: efwef.jpg]

*‌ راز حمام شیخ‌بهایی چه بود؟

ساختمان حمام شیخ بهایی مربوط به دوره صفوی - قاجار است و در تاریخ 29 تیر 1377 با شمارهٔ ثبت 2063 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این حمام با استفاده از یک سیستم پیچیده مهندسی به مدت طولانی تنها با یک شمع روشن می‌شده است.

درباره چگونگی گرم شدن این حمام به کمک شمع شایعات فراوانی وجود دارد، اما تنها نظریه قابل قبول درباره این حمام این است که یک سیستم سفالینه لوله کشی زیرزمینی در حد فاصل آبریزگاه مسجد جامع و این حمام وجود داشته که با روش مکش طبیعی، گازهایی مانند متان و اکسیدهای گوگردی را به مشعل خزینه حمام هدایت می‌کرده و این گازها به عنوان منبع گرما در مشعل خزینه می‌سوخته است.

این احتمال وجود دارد که این گازها به طور مستقیم از مواد زاید دفع شده در خود حمام جمع آوری می‌شده است.

در جریان مرمت خانه شیخ بهایی که در نزدیکی گرمابه قرار دارد در کف زمین تنپوشه‌های سفالی و چاه‌های مرتبطی پیدا شده که احتمال دارد مربوط به طراحی حمام باشد.

همچنین با مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه مشخص شد که فاضلاب شهر اصفهان توسط لوله‌های جمع آوری فاضلاب وارد خزینه حمام می‌شده است.

در واقع شیخ بهایی طبق محاسباتی دقیقی خزینه حمام را به گونه‌ای طراحی کرده بود که فاضلاب این مکان تبدیل به گاز متان شود.

همچنین بخشی از لجن‌های ته نشین شده در این مکان برای تولید بیوگاز مورد استفاده قرار می‌گرفت، بدین شکل که شیخ بهایی با محاسباتی حجم لجن مورد نیاز برای تولید بیوگاز را مشخص کرده بود و گاز تولید شده به وسیله شعله‌هایی مخزن آب حمام را گرم می‌کرد.

بنابراین آب این حمام با سیستم «دم و گاز» یعنی به کمک گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چکیدن روغن عصارخانه شیخ بهایی (عصارخانه محلی برای تهیه روغن از دانه‌های روغن بوده است) در مجاورت حمام روشن می‌شده است.

[تصویر: 956_335.jpg]

*‌ چگونه یک شمع می‌تواند یک مخزن آب را گرم کند؟

اما سوال بعدی این است که چگونه یک شمع می‌تواند یک مخزن آب را گرم کند؟

در سال‌های اخیر یک مخترع مشهدی پس از 300 سال با شبیه سازی حمام شیخ بهایی به راز این موضوع پی برد.

علی‌اصغر برهمند، رئیس انجمن مخترعان خراسان رضوی و طراح شبیه سازی حمام شیخ بهایی مدعی شد که منبع آب این گرمابه از طلا بوده و با توجه به این که طلا رساناترین فلز انتقال گرما است، با حرارت کم انرژی زیادی تولید و آب منبع گرم می‌شده است.

در طرح شبیه سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شده که در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه جویی 30 درصدی در مصرف سوخت می‌شود.

این اثر پژوهشی که به تایید انجمن مخترعان خراسان رضوی رسیده موفق به کسب دو نشان طلای سوئیس در سال 2006 و مدال طلای مسکو 2007 شده است.


*‌ حمّام علی قلی آقا و استخری با حوضچه ضدعفونی پا

این حمام مانند دیگر بناهای تاریخی ایران دارای معماری با ارزشی دارد و در نوع خود قابل توجه است.

از نکات بسیار با اهمیت این بنای تاریخی قرار گیری آن در دل بافت یک محله با عناصر متفاوت است و لازم به ذکر است که این حمام تا 50 سال پیش مورد استفاده مردم اصفهان بوده است.

این حمام دارای فضاهای تاسیساتی مانند انبار سوخت، گاو رو (محل کشیدن آب از چاه ) و کانال‌های گربه‌رو (محل‌هایی به صورت کانال در زیر فضاهای حمام قرار گرفته که ضمن رد شدن تنبوشه‌ها حرارت را نیز به کف حمام منتقل می‌کردند) می‌شود.

بنای حمام شامل دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال‌حوض است.

هر یک از این دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل یافته است، به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده کنند.

شکل قاعده سربینه حمام بزرگ، به شکل هشت ضلعی منتظم طراحی شده و در اطراف سربینه سکوهایی طراحی شده که فضاهای پشت آنها با طاق‌نماهای مدور تزئین یافته و همچنین گنبد میانی سربینه بر هشت ستون بزرگ سنگی استوار است.

تزئینات سقف حمام به صورت رسمی‌بندی است و نورگیرهای سقف به صورت منظم از فضای اطراف به سمت مرکز سقف به صورت منظم طراحی شده‌اند که در مواقع مختلف روز با ایجاد سایه روشن بر زیبائی تزئینات سقف می‌افزاید.

آب این حمام از مادی منشعب از آب زاینده رود تامین می‌شده است.

حمام علی قلی آقا دارای تزئینات و نقاشی‌‌هایی از سه دوره تاریخی صفوی با تلفیقی از کاشی‌کاری و آهکبری، نقاشی و کاشی‌کاری قاجار و نقاشی کوچه بازاری دوره پهلوی است که این مجموعه تزئینات از جاذبه‌های بسیار در خور توجه این حمام تاریخی است .

از آنجا که این بنا پس از احداث در دوره‌های بعدی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته تعمیرات و یا الحاقاتی به صورت نادرست در بنا صورت پذیرفته است که در هنگام مرمت تمام آنها اصلاح شده و با لایه برداری بین سه تا پنج لایه پس از رسیدن به اولین لایه تزئینات دوره‌های مختلف حمام قابل دسترسی باشد.

این بنا هم اکنون به صورت موزه در معرض دید عموم گردشگران قرار گرفته است.

جالب اینجاست که در کنار استخری که افراد پس از استحمام در آن آب‌تنی می‌کردند مانند استخرهای امروزی حوضچه آب آهکی برای ضدعفونی پا وجود داشته که اوج تمدن ایرانی را از گذشته‌های دور تاکنون نشان می‌دهد.

از جمله دیگر حمام‌های معروف دیگر اصفهان می‌توان به حمام شاهزاده‌ها، در بازار صباغان اصفهان، حمام بیگدلی در شمال شرقی میدان نقش جهان، حمام خواجو در مغرب چهارباغ صدر اصفهان، حمام شیخ لطف‌الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان، حمام تراش‌ها در نزدیکی مسجد جامع عتیق، حمام مشیرالملک و حمام شیرعلی اشاره کرد.

گفتنی است در محله خواجوی اصفهان حدود بیست حمام وجود داشته است.

به طور کلی در زمان صفویه 273 باب حمام در اصفهان وجود داشته که بعضی از این حمام‌ها هنوز دایر است و بسیاری از آن خراب و متروک شده است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
http://www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com
مراغه یکی از شهرستان های پرجمعیت و تاریخی آذربایجان شرقی است که به دلیل آثار تاریخی متعدد در ایام تعطیلات، مقصد گردشگری بسیاری از هموطنان قرار می گیرد.

شهر مراغه از معدود شهرهایی است كه دارای سابقه پایتختی بوده اما آثار تاریخی و هویت فرهنگی آن در كشور نا شناخته مانده است.

مراغه جزء 10 شهر تاریخی کشور

شهرستان مراغه با 200 اثر تاریخی که همگی مربوط به دوران مختلفی از تاریخ همچون دوره های ایلخانی، سلجوقی، معبد مهری و دوره اوراتویی است، یكی از 10 شهر مهم دارای بافت تاریخی در كشور به شمار می رود.

این ویژگی مراغه که آثار آن هم مربوط به قبل و هم بعد از دوره اسلامی است این شهر را در كشور كاملا یگانه و منحصر به فرد کرده و مرکز توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار داده است.

[تصویر: 155101_509.jpg]

سهند ، عروس کوهستان های ایران

رشته کوه های مراغه که در اکثر ایام سال پوشیده از برف بوده و در باورهای آیینی اسطوره شناسی جایگاه برجسته‌ای دارد، رشته‌ای از کوههای البرز است که از غرب به شرق مراغه کشیده شده و بلندترین قله آن بیش از سه هزار و700 متر ارتفاع دارد.

دامنه‌های سهند در بقیه طول سال پوشیده از گل و شقایق‌های صحرایی و لاله‌های سبز شده و ریحان است که این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در منظر گردشگران به تماشا گذاشته و بر زیبایی های این منطقه می افزاید.

وجود گونه های مختلف پرنده های بومی و مهاجر، پستانداران متعدد و گونه‌های متنوع و نادر گیاهی و آبزی، دامنه سهند و جلگه‌های آن را به یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش تبدیل کرده است که دیدن هر کدام از آن‌ها برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است و منظره جالبی را برای میهمانان مراغه تداعی می‌کند.

دامنه‌های این کوه به علت داشتن گل‌های فراوان بهترین محل جهت تولید عسل بوده و عسل تولید شده درمراغه از شهرت بخصوصی برخوردار است.

[تصویر: 155102_935.jpg]


چشمه های متعدد طراوت بخش هوای مراغه

وجود چشمه‌های متعدد در کوهستان های سهند که مشهورترین آن‌ها " گوموش بلاغی" ، " پری " و " گوران بلاغی " است ، طراوت بخش هوای مراغه است.

چشمه های دیگر همچون ساری سو، شور سو ، چشمه گشایش، قره پالچیق و ایستی بلاغ در اطراف شهر مراغه و در روستاهای آن باعث جذب گردشگران زیادی به این مناطق شده و از آن مهم تر خاصیت شفابخشی اکثر این چشمه ها است.

درحالیکه بیشتر کشاورزان آذربایجان شرقی از کمبود آب برای کشت محصول خود رنج می برند، خوشبختانه وجود این چشمه ها در مراغه علاوه بر جاذبه‌های دیدنی موجب رونق کشاورزی و دامداری شده و صد البته که سرسبزی قسمت زیادی از مراغه هم مدیون آب این چشمه های بی حد و حصر خدادادی است.

سدعلویان پرآب تر از هر سال آماده برای روز طبیعت

در سه کیلومتری شمال شهر مراغه و در نزدیکی روستای علویان مراغه سد بزرگی به نام علویان بر روی رودخانه صوفی‌چای احداث شده‌است و مسیر سد از مراغه تا دریاچه از میان باغ های زیبای طبیعت شمال غرب شهر می گذرد.

این سد امسال با افزایش بارش ها پر آب تر از سال های گذشته شده که این امر علاوه بر ایجاد مناظر دیدنی باعث تامین آب آشامیدنی برای منازل و کارخانجات اطراف شده است.

دریاچه این سد به دلیل دارا بودن محوطه ای بسیار زیبا و جالب همواره مورد توجه میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

[تصویر: 155103_118.jpg]


چکان روستایی با مردمانی خونگرم

در شش کیلومتری شرق مراغه روستایی خوش آب و هوا به نام چکان که دارای باغات متنوعی از جمله انگور است، قرار دارد.

مردم این روستا همچون مردمان آذری زبان خونگرم و غریبه نواز هستند.

بقعه امامزاده سید ابراهیم(ع) در این روستا واقع شده است و ازدیربازمورد توجه واحترام خاص اهالی شهرستان مراغه بوده و یکی از امامزاده های معروف ومشهور آذربایجان شرقی است.

گفته ها حکایت ازاین دارد که نامبرده نوه سوم امام موسی بن جعفر علیه السلام هستند که در موقع هجرت از سوی مدینه به مشهد مقدس به دست مخالفان و دشمنان امامت و ولایت به شهادت می رسند ودر این مکان دفن می شوند.

درقسمت شرقی این بقعه، رودخانه محلی جاری است که در اکثر فصول سال پراز آب بوده و قسمت غربی امامزاده هم متصل به روستای چکان است و ورودی قدیمی امامزاده از این مسیر است.

در اطراف بقعه رواقهائی در ضلع های شرقی و شمالی وجنوبی ساخته شده که زائرین برای استراحت و صرف غذا از انها استفاده می کنند، همچنین در زیر رواقهای شرقی تعداد 12 باب زائر سرا وجود دارد که در اختیار زائرین قرار می گیرد .

[تصویر: 155104_329.jpg]

معبد مهر مراغه با قدمت 2500 ساله

معبد "مهر” شهرستان مراغه با قدمت2500 ساله در دوران اشکانیان برای پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی در جنوب روستای ورجوی و در شش کیلومتری مراغه به صورت زیرزمینی و صخره ای بنا شده است.

این‌ معبد در عمق‌ زمین‌ کنده‌ شده‌ و به‌ جز ورودی‌ دالان‌ راه‌ دیگری‌ ندارد. این‌ معبد تاریخی‌ از نظر حجم‌ کار، دقت‌ و هنری‌ که‌ در حجاری‌ آن‌ به‌ کار رفته‌ در شمار نمونه‌های‌ ارزنده‌ نیایشگاه‌های‌ قدیمی کشور است‌.

پیروان آیین مهر بر این عقیده بودند که مهر در غاری متولد شده است، از این‌رو هر جا غاری می‌یافتند، در آن به پرستش و نیایش مهر می‌پرداختند و آن مکان را «مهرابه» می‌گفتند آنها این معبد را با تراشیدن قطعه سنگی عظیم از جنس شیست با دهانه‌ای به عرض ۵/۴ متر به وجود آورده‌اند.

اکنون این معبد بی نظیر در نوع خود، هرساله شاهد بازدید گردشگران زیادی از جای جای کشور است که معماری و ساخت منحصربفرد این معبد تعجب همگان را برمی انگیزد.

[تصویر: 155105_899.jpg]

غار کبوتر، راهی به اعماق زمین

در هشت کیلومتری مراغه غار شگفت انگیزی واقع شده است که در اصطلاح محلی ها مپوئیل نامیده می شود.

در ابتدای ورودی غار میدان بزرگی وجود دارد که سقف آن لانه کبوتران است که بدین جهت به این غار کبوتر نیز می گویند.

پس از گذر از تونل کم ارتفاعی که در سمت راست قرار دارد به میدان نسبتا بزرگ دیگری می رسیم، در این میدان چهار حلقه چاه به عمق تقریبی 10 - 12 متر وجود دارد که عملا همه آنها به یک میدان بزرگ در اعماق زمین منتهی می شوند .

این میدان به اتاقهای بزرگ و در نهایت تونلهای باریکی ختم می شود ، در سقف اتاقها صدها خفاش بحال آویزان دیده می شوند که با هماهنگی خاصی به طور موزون در نوسانند . رسوبات آهکی متعددی طی میلونها سال تشکیل یافته و مناظر زیبایی بوجود آورده اند .
پایتخت طبیعی ایران

شهرستان دورود به واقع بیش از یک شهرستان دارای جاذبه های طبیعی است به طوریکه از این شهرستان به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می شود، پایتختی که زیباترین دریاچه آب شیرین ایران، زیباترین آبشارهای کشور و رشته کوه اشترانکوه با لقب "آلپ" ایران را در خود جای داده است.

شهرستان دورود یکی از زیباترین شهرستانهای ایران است که به دلیل طبیعتی دیدنی و سرسبز دارای شهرت زیادی در میان علاقمندان به گردشگری طبیعی در جای جای دنیا است.

بیشتر شهر دورود در منطقه ای دشت مانند واقع شده و بخش کوچکی از آن بر کوهپایه قرار دارد. دورود که در گذشته "بین النحرین" نامیده می شد است در محل تلاقی دو رودخانه "تیره" و "ماربره" شکل گرفته است.


[تصویر: IMG16094907.jpg]


شهرستان دورود را به جرات می توان زیبا ترین شهر از نظر طبیعت در استان لرستان و شاید در ایران اسلامی دانست. وجود رشته کوه عظیم اشترانکوه در این شهرستان با لقب "آلپ ایران"، وجود دریاچه پر طراوت گهر به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی در ایران و جهان، قرارگیری آبشارهای متعددی از جمله آبشار بیشه و آبشار تله زنگ، واقع شدن پریز کوه دورود که از زیبایی خاصی برخوردار است، وجود تالاب فصلی و زیبای قارون، وجود دره زیبا و شگفت انگیز نی گاه و همچنین وجود دشت های لاله واژگون دورود تنها بخشی از زیبایی های پایتخت طبیعت ایران است.

آبشار بیشه، جاذبه ای بی نظیر در دورود

این آبشار یكی از زیباترین آبشارهای كشور است كه در بخش پاپی خرم آباد و در ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده است. آبشار در مسیر راه آهن خوزستان-تهران واقع شده و سالیانه پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف كشور به ویژه استان خوزستان می باشد. فاصله این آبشار تا شهرستان دورود كه یكی از مسیرهای ارتباطی آن است 30 كیلومتر می باشد.

[تصویر: IMG16100495.jpg]

امكان برقراری ارتباط در این مسیر فقط از طریق راه آهن میسر است و راه ارتباطی آن در حال حاضر با خرم آباد از طریق ایستگاه سپید دشت و از آنجا به خرم آباد می باشد. ارتفاع آبشار 48 متر تا نقطه برخورد با زمین و 10متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می باشد.

آبشار شوی، زیباترین آبشار ایران

این آبشار كه به قولی زیباترین آبشار ایران است در حوالی روستای شوی و در دامنه سالن كوه (ایستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود) واقع شده است. آبشار شوی آبشاری زیبا و دلنشین است كه از غاری بیرون می جهد و از گردنه ای بلند به پایین سرازیر می شود.

در فصل بهار از سراسر كشور مردم علاقمند برای تفریح به سوی این آبشار روی می آورند و بخشی از اوقات خود را در اطراف آن سپری می كنند.

این آبشار در گویش محلی به "طاق شوی" معروف است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است.

[تصویر: IMG16100521.jpg]

در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که از دل کوه می جوشند و از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می دهند. راه این آبشار از کنار ایستگاه قطار زیر پل راه آهن می گذرد و برای رسیدن به آن باید حدود چند صد متری پیاده روی کرد تا به آبشار رسید و از شهرستان دورود تا بیشه با قطار در حدود ۳۰ دقیقه است.

هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوههای بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

در پائین ایستگاه و در دل درختان بلند جویبارهای صاف و زلال، اقامتگاه‌های چوبی و زیبائی در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد و مسافران و علاقمندان در آنجا به استراحت می پردازند.

آبشار چکان

در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چكان (جنوب شهرستان دورود) آبشاری در نهایت زیبایی و عظمت جاری است كه به آبشار چكان معروف است.

[تصویر: IMG16100314.jpg]

این آبشار از درون غاری مشرف بر زمین های زراعی چكان بیرون می جهد و طول فوران آن به ده ها متر می رسد. اطراف آبشار؛ منطقه ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است و در فاصله حدود سه كیلومتری آن امام زاده ای به نام "ابو علی (ع)" واقع شده است.

آب این آبشار در اواخر پاییز به مرور خشك می شود و در روزهای اولیه شروع فصل بهار مجددا با همان فوران به بیرون می جهد. این آبشار یكی از عجایب و زیبایی های طبیعت استان لرستان محسوب می شود.

دره نی گا، "گراند کانیون" زیبای ایران

در امتداد دریاچه گهر، رودخانه‌اى به نام سفید‌آب جریان دارد که پس از طى چند کیلومتر وارد یک درهٔ‌ نیمه صخره‌اى با عرض تقربى ۵۰۰ متر مى‌شود. این تنگه باریک که رود سفید آب در قعر آن جارى است داراى دیواره‌هاى صخره‌اى بلندى است که فقط پیاده مى‌توان در آن راهپیمایى کرد.

[تصویر: IMG16094392.jpg]

در امتداد رودخانه انواع درختان میوه‌اى خودرو همچون گردو، انجیر، سیب، بادام، توت و... روئیده‌اند. این درهٔ‌ صخره‌اى به درهٔ نی گاه معروف است و همراه با منطقه عمومى اشترانکوه و دریاچه گهر از سوى سازمان حفاظت محیط ‌زیست به عنوان منطقه حفاظت شده حیات‌وحش اعلام شده است.

در امتداد تنگه تاپله به دریاچه گهر میرسیم که بعد از دریاچه بزرگ تنگ نی گا بزرگ شروع می شود که تا بنار پنبه کار ادامه می یابد. علت بزرگ نامیدن آن وسعت پهنای این قسمت از تنگه می باشد در شمال نی گا بزرگ اشترانکوه قرار دارد.

نی گاه کوچک نیز چون عرض از نی گا بزرگ بسیار کمتر است به این نام شهرت یافته است. این تنگ از بنارپنبه کار شروع می شود و تا روستای "تی" ادامه دارد. در شمال تنگ ارتفاعات زیبای پریز قرار دارد. دره نی گا کوچک مجموعه ای از دیواره های عظیم و ناشناخته و زیبایی است که به حق می توان از آن به نام "گراند کانیون" ایران نام برد.

دریاچه گهر، زیباترین دریاچه آب شیرین ایران

دریاچه گَهر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و بین بخش زز و ماهرو الیگودرز و بخش مرکزی دورود قرار دارد قرار دارد.

[تصویر: IMG16100585.jpg]

این دریاچه که به "نگین اشترانکوه" معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است.

این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. نحوه دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای دورود و الیگودرز امکان‌پذیر است ولی آسان‌ترين راه برای دسترسی به اين درياچه از مسير شهرستان دورود است.

کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر روستای طیان و بیدستانه حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر طیان می‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد. از شهر دورود تا چشمه خيه (کله محمود) حدود ۱۷ كيلومتر جاده آسفالت است و از چشمه خيه تا درياچه گهر حدودا ۱۴ كيلومتر مسافت مالرو است.

كسانی هم كه مايل باشند می‌توانند باچهارپاهایی مثل قاطر و الاغ نيز كه توسط افراد بومی جهت حمل بار و يا سواری كرايه می‌دهند، به درياچه بروند.

پوشش گياهی درياچه گهر شامل درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، كنار كهور، و موی وحشی می‌باشد.گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر می‌باشند.

حيات وحش دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانكوه با حيات وحش متنوع شامل حيواناتی است از قبيل کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، کبک دری شاهین، تیهو و آبزیان مانند لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان ، خال قرمز و ماهی زرد پر و در فصل زمستان جایگاه مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر از قبیل اردک ارده ای و چنگر می باشد.

رشته کوه اشترانكوه، آلپ ایران

اشترانکوه یكی از مناطق منحصر به فرد و پرجاذبه طبیعی لرستان است كه به لحاظ برخورداری از شرایط زیست محیطی و ویژگیهای شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تكثیر وحوش به خصوص پستانداران محسوب می شود.

[تصویر: IMG16094705.jpg]

اشترانكوه به دلیل واقع شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و 500 متر از سطح دریا و همچنین دره های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته كوهی به طول تقریبی 50 كیلومتر است كه در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال های طبیعی و دائمی این رشته كوه که یكی از زیباترین كوه های كشور به شمار می رود در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر درود و ازنا قرار دارد. اشترانکوه به آلپ ایران نیز معروف است البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن رویش گذاشته نشده است بلکه به دلیل شیب تند کوههایش و دره های جوان و "" شکل و یخچالهای طبیعی است. ارتفاع بلند ترین قله آن سن بران 4150 است.

کوه پریز، از شگفتیهای طبیعت ایران

کوه پریز در 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد. جنوب پریز به دره ی معروف نی گاه متصل است. ارتفاع کوه پریز 3095 متر و معروفترین قله آن معروف به "کر و دختر" می باشد.

کوه پریز که با ارتفاع 3060 متردر قسمت جنوبی شهرستان دورود قرار دارد یکی از زیباترین کوه های ایران به شمار می رود.

چشمه اسرار آمیز "وقت و ساعت" در طول سال همیشه آب دارد و در مدت زمان معین سرشار از آب است و در مدت زمان دیگر کاملا خشک می شود و این جوشش و بی آبی یه طور متناوب همیشه ادامه دارد.میزان آب موجود در این چشمه در فصل های مختلف سال متفاوت است.

[تصویر: IMG16100155.jpg]


در فصل پاییز در سه دوره زمانی عملکرد چشمه به این صورت است: به مدت 40 آب آن کاملا قطع می شود ولی برای 10 دقیقه 50 درصد از حجم آب بطور شگفت انگیز از چشمه می جوشد و جریان دارد سپس به مدت 45 دقیقه آب آن به طور کامل قطع می شود و دوباره برای 10 دقیقه کمی بیشتر از دفعه قبل یعنی حدود 60 تا 70 درصد حجم کل آب در چشمه جریان پیدا می کند.

در فصل بهارحجم آب چشمه به اندازه یک رودخانه است و کف غار را که حدود 10 متر پهنا دارد پر آب می کند و به اندازه 29 سانتی متر از کف غار بالا می آید. اين چشمه یکی از تفرجگاه های زیبا لرستان است که در شهرستان دورود قرار دارد.
ارس، بکرترین نقطه ایران

ارس که در شمال غربی ایران قرار دارد، یکی از بکرترین مناطق ایران برای سفر است. منطقه آزاد ارس با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی که دارد امسال نیز میزبان گردشگران نوروزی بود.

ساحل رودخانه ارس از جلفا تا خداآفرین کشیده شده، کوه هایش سرسبز و سر به فلک کشیده، دشت هایش زیبا، رودهایش خروشان، جنگل هایش انبوه، حیات وحشش کم نظیر و گردشگرانش با فرهنگ و میزبانانش میهمان نواز، اینها همه توصیفی هستند از سرزمین زیبایی ها یعنی منطقه آزاد ارس.



منطقه آزاد ارس کجاست؟

منطقه آزاد ارس 51 هزار هکتار وسعت دارد و با جمهوری های ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است.

آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی متنوع شامل نی زار، بوته زار، درختچه های گز و انار، افرا و نسترن، بید، زرشک، گردو، گیاهان مرتعی و دارویی توجه هر گردشگری را برای سفر به این منطقه جلب می کند. در دشت های این منطقه زیبا حیواناتی چون آهو، مارال، قوچ، میش، بز، پلنگ و خرس قهوه ای در سرزمین زیبایی ها می تازند و سیاه خروس، کبک، عقاب طلایی، اردک، حواصیل، اگرت و بوتیمار، قرقاول، طرلان و بالابان در پستی و بلندی زمین سبزش می خرامند.


کلیسای سنت استپانوس

کلیسای تاریخی سنت استپانوس در 20 کیلومتری غرب جلفا، نهمین اثر جهانی ایران در ثبت یونسکو در میان کوه ها و درختان سرسبز محلی با عنوان «قئزل وانک» محلی برای اتراق گردشگران است. درباره تاریخ بنای کلیسا، اظهارات گوناگونی ابراز شده، عده ای آن را از بناهای اوایل مسیحیت می دانند و برخی دیگر آن را به دوره صفویه نسبت می دهند. شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و همزمان با کلیساهایی چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجری (دهم تا دوازدهم میلادی) ساخته شده و سبک معماری آن تلفیقی از شیوه های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی است که به شیوه ارمنی نیز معروف است. این کلیسا در محوطه ای محصور از درختان و دره سرسبزی واقع شده و حصاری سنگی بنا را احاطه کرده. بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت بند استوانه ای سنگی شبیه دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام است.

[تصویر: 155480_766.jpg]

کتبیه ای از سنگ ماسه ای سرخ رنگ به خط نستعلیق بر بالای در ورودی و زیر تاق مدخل کلیسا به چشم می خورد که مورخ به سال 1245 هجری قمری مبنی بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا ناب السلطنه فرزند فتحعلی شاه از مجبعلی بیگ نخجوانی به مبلغ 300 تومان و وقف آن به کلیسای سنت استپانوس است.

صدها سنگ نبشه به زبان ارمنی در داخل و خارج بنا نصب شده که اگر این سنگ نبشه ها به زبان فارسی ترجمه شود بانی و معمار و تاریخ بنای کلیسا حتی قسمت هایی از تاریخ اقوامی که در این سرزمین می زیسته اند، روشن خواهد شد. اخیرا کارهای مرمتی بسیاری جهت استحکام بخشی این بنا و آماده سازی آن برای بازدید جهانگردان توسط میراث فرهنگی آذربایجان شرقی صورت گرفته است و جاده سابق آن نیز به نحو مطلوبی تعریض و آسفالت شده است. ادامه مسیر جلفا تا کلیسای سنت استپانوس به میزان دو کیلومتر دیگر، کلیسای تاریخی ننه مریم را در مناظر پای کوه های منطقه «دره شام» نمایان می سازد.


[تصویر: 155479_127.jpg]



پارک کوهستان ارس

پارک 26 هکتاری کوهستان ارس در مسیر گردشگری غرب جلفا در مسافت پنج کیلومتری از شهر جلفا قرار گرفته است. این پارک با دارا بودن امکانات مناسب از قبیل شهر بازی، سوئیت های اقامت موقت، دریاچه مصنوعی، نمازخانه، رستوران، بوفه و پارک حیات وحش محل مناسبی برای تفریح و گردش اهالی و مسافران ورودی به منطقه است و به لحاظ قرار گیری در ابتدای ژئوسایت پرمین تریاس و کوه های زیبای اطراف آن محل مناسبی جهت استراحت و اسکان گردشگران بوده و دوستداران طبیعت می توانند لحظات خوشی را در قالب تماشای منظر رود ارس و صخره نوردی و دیگر برنامه های طبیعت گردی به دست آورند.

[تصویر: 155482_421.jpg]


کاروانسرای خواجه نظر

در عبور از مسیر جلفا تا کلسیای سنت استپانوس، پل ضیاءالملک، نمازخانه چوپان در میان کوه های رسوبی سرخ رنگ حاشیه جاده و کاروانسرای خواجه نظر، چشم گردشگران را می نوازد. کاروانسرای خواجه نظر (عباسی) یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده در زمان شاه عباس صفوی است. تاورنیه فرانسوی این کاروانسرا را دیده و درباره آن می نویسد: «خواجه نظر یکی از ارامنه معتبری بود که از جلفا خارج شد و چون در تجارت ترقی کرد و نزد شاه عباس کبیر و جانشین او شاه صفی اعتبارات حاصل نمود، او را کلانتر ملت ارامنه کردندو به افتخار وطن اصلی خود جلفا 2 کاروانسرای بزرگ در آنجا بنا کرد که هنوز در طرفین رودخانه باقی هستند. 100000 اکو در آنجا خرج کرد، اما این دوبنای عالی به واسطه فوت بانی ناتمام ماندند.»


[تصویر: 155483_116.jpg]

نمازخانه چوپان

نمازخانه چوپان در سال 1518 میلادی ساخته شد و چنانچه از نام آن قابل فهمیدن است شاید این مکان برای چوپانانی که مشغول چرای حیوانات در مراتع آنجا بودند طراحی شده تا آنها برای به عمل آوردن فیوضات خود به روستاهای دره شام مراجعت نکنند. پوسته خارجی نمازخانه به وسیله سنگ ساخته شده و دارای یک گنبد کوچکی است که اخیرا مرمت شده و بیش از 10 نفر جای نمی گیرد. تاق های آن نیز به مانند کلیساهای دیگر جناغی شکل است.




بقعه سید محمد آقا

در روستای نوجه مهر امامزاده محمد نوجه مهر معروف به «سید محمد آقا» قرار دارد. مقبره این امامزاده که او را به نوادگان امام موسی کاظم (ع) نسبت می دهند تجدید بنا شده ودارای ضریح زیبایی است. این آرامگاه نزد مردم از تقدس و احترام بسیار برخوردار است و هر سال کشاورزان آن نواحی پس از برداشت محصول برای زیارت و ادای نذورات خود به این امامزاده می روند.

[تصویر: 155485_630.jpg]


حمام و خانه کردشت

از دیگر مراکز تاریخی منطقه آزاد ارس که از زیباترین مجموعه های تاریخی کشور به شمار می رود، حمام و خانه کردشت در 66 کیلومتری شرق جلفا است. این مجموعه با هشت بنای تاریخی شامل حمام بزرگ، حمام کوچک، عمارت، یخچال، پادگان نظامی، مسجد، دیوانخانه و قلعه جاذبه ای بی نظیر برای گردشگران حاشیه زیبای ارس به شمار می رود.




آسیاب خرابه

آبشار آسیاب در 30 کیلومتری شرق جلفا و در دل حیات وحش کیامکی و یک غار آهکی با طاقدیس ها و ناودیس های شگفت انگیز، فضایی آرام و سرسبز با ترنم ریزش آب از ارتفاع 30 متری است که ارس گردان را در این مکان زیبا جمع می کند. آسیاب خرابه یا «خَرابادَییرمان» یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی به حساب می آید و قبلا در این محل چند باب آسیاب آبی وجود داشت که با استفاده از این آبشار کار می کردند اما در حال حاضر خرابه ای بیش از آن باقی نمانده است.


دیگر دیدنی ها


امامزاده سید محمد: در نزدیکی مجموعه تاریخی کردشت و مرز ایران و ارمنستان، زائرسرایی برای اسکان مسافران در امامزاده سید محمد از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) دایر است که درختان جنگلش بر زیبایی طبیعت کم نظیر حاشیه رود خروشانش (ارس) مضاف می کند.



اشتبین: روستای قدیمی و معروف اشتبین در 23 کیلومتری این امامزاده، خانه هایی مزین به کتیبه ها و گنبدهای مرمرین و باستانی و جنگلی از میوه های متنوع را در دل خود جای داده و عنوان دهکده سلامت را با خود به همراه دارد.

[تصویر: 155488_799.jpg]

دریاچه سد خداآفرین:
ادامه مسیر در حاشیه رود ارس به سمت خداآفرین، ارس گردها را با دریاچه سد این شهرستان مواجه می کند و طبیعت بکر و بهشت گمشده ای با عنوان خداآفرین را در ذهن گردشگران به تصویر می کشد. شهرستان خداآفرین به عنوان نقطه ثقل ارتباطی قفقاز و ایران علاوه بر تردد کاروان ها تا اواخر دوره قاجار، محل قشلاق و مسیر کوچ عشایر در طول هزاران سال بوده است.

عمارت آینالو:
در بین آثار تاریخی این محدوده از منطقه آزاد ارس، عمارت آینالو در مجاورت روستای آینالو و مابین جنگل های زیبای ارسباران خودنمایی می کند. این عمارت توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار (طومانیوس) و همزمان با عمارت وینق در سال 1907 میلادی ساخته شد. نامگذاری این قصر به نام آئینه لو به خاطر سقف فلزی و درخشندگی بیش از حد آن است و چون مردمبرای اولین بار شاهد چنین سقفی می شدند، آن را آئینه لو نامیده اند.

عمارت وینق: روستای وینق مرکزدهستان منجوان از بخش خداآفرین طبیعت بسیار زیبا و خاطره انگیز دارد و در ورودی این روستا و بر بلندی کوهی که به رود ارس و قسمت قره باغ و راه اصلی کنار رود ارس تسلط دارد عمارت وینق به چشم می خورد. کتیبه ورودی این عمارت تاریخ ساخت آن را 1907 میلادی معرفی میکند.کلیسای وینق نیز در کنار طبیعت بکر و زیبای این منطقه از دیگر مراکز دیدنی شهرستان خداآفرین به شمار می رود.

پل های تاریخی خداآفرین: در نزدیکی شهر خمارلو و در حاشیه جاده مرزی خداآفرین – جلفا توجه گردشگران حاشیه رود ارس را به خود جلب می کند. یکی از این دو پول با طول 120 متر مورد تخریب قرار گرفته ولی پل بزرگ با 160 متر طول تعمیر شده است و هنوز برای عابران پیاده قابل استفاده است. محل پل ها تنگ ترین معابر رود ارس است که بستر سنگی دارد ولی سایر جاهای محل عبور رود آهکی ونرماست.

غار باستانی وایگان: در منطقه گردشگری آینالو و در شمال جاده خاکی روستای وایگان به سبب موقعیت مناسب و مساحت بزرگ در طول ادوار مختلف مورد توجه انسان ها بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

قله آوارسین:
در جنوب روستای آوارسین از آثار ثبت ملی شهرستان خداآفرین و مربوط به دوران قبل از اسلام، قلعه آوارسین قرار دارد که در محیطی آرام و دلنشین و طبیعتی بکر و زیبا واقع است.

برج قارلوجه: در کنار رود ارس و در روستای قارلوجه از سنگ های تراش خورده محلی با پلان هشت ضلعی احداث شده است. این برج با مقبره داخل آن متعلق به قرن هفتم هجری بوده و از قدیمی ترین آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور به شمار می رود.
در این گزارش پیشنهادی برای سفر به جنوب کشور داریم. «جزیره هرمز» یکی از زیباترین و شگفت‌انگیز ترین جزیره‌های ایرانی است که در جنوب کشور،در خلیج فارس و مجاورت تنکه مشهور و مهم هرمز واقع شده است. برای رفتن به جزیره هرمز باید اول به بندرعباس سفر کنید. انتخاب زمینی یا هوایی بودن سفرتان به بندر به عهده خودتان! اما برای رفتن به جزیره هرمز باید از اسلکه ساحلی بندرعباس با قایق‌هایی که مسافران را به جزیره می‌رسانند سفر کنید.

گرچه خیلی از مسافران بعد از دیدن قایق‌هایی ک هبه سوی جزیره می‌روند از این سفر انصراف می‌دهند،اما باید گفت قایق‌ران‌ها آنقدر حرفه ای وکار بلد هستند که امنیت سفرتان را تضمین کنند. البته مراقب باشید که سفرتان را در ساعت‌های اولیه روز و صد البته در وقتی از روز که دریا آرام است آغاز کنید،در غیر این صورت تکان‌های مداوم قایق روی دریا وادارتان می کند هیچ لذتی از سفر دریایی‌تان نبرید و تنها مراقب باشید خودتان به همراه وسایل‌تان درون آب پرت نشوید.

بنابراین بهترین ‌ساعت برای سفر به جزیره ساعت‌های اولیه صبح است که البته ازدحام مسافران هم در این ساعت کمتر است.از گیشه‌های بلیط فروشی اسکله بندرعباس بلیط تهیه کنید و راهی جزیره شگفت‌انگیز هرمز شوید و فراموش نکنید حتما وسایل ضروری به همراه داشته باشید. اگر قصد ماندن در جزیره را دارید حتما آذوقه لازم را با خودتان ببرید چون در هرمز تقریبا چیزی برای خوردن پیدا نمی کنید و احتمالا سوپرمارکت کوچک جزیره نیازهای‌تان را برآورده نمی کند. در ضمن می‌توانید چادر مسافراتی‌تان را همراه خود ببرید و در ساحل جزیره اتراق کنید و از سکوت و آرامش دریا در شب‌ها نهایت لذت را ببرید.

بعد از رسیدن به جزیره اگر قصد دارید تنها یک روز در جزیره بمانید بروید سروقت دیدنی‌هایش و از فرصت یک روزه‌تان نهایت استفاده را ببرید. وقتی به جزیره می رسید اول سربازانی را می بینید که روی نرده‌های فلزی اسکله نشسته‌اند و بعد پرچم ایران را می‌بینید و بعد هم ماشین‌ها و سه چرخه‌های بزرگی را که به استقبال و انتظار مسافران هستند. برای گردش در جزیره این 2 گزینه را پیش رو دارید. سه چرخه ‌ها مبلغ پایین‌تری از ماشین‌ها برای گردش در جزیره دریافت می‌کنند و در صورتی که در اختیار باشند 10 هزار تومان دریافت کرده و ظاهرا قیمت معقولی است، البته باید دید چقدر برایتان وقت می‌گذارند و مراقب باشید برای دیدن همه جای جزیره هول‌تان نکنند و اجازه بدهند سرحوصله همه جا را ببینید.


وقتی به جزیره سفر کردید از دیدن قلعه پرتغالی‌ها غافل نشوید. این قلعه در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگاری است که پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس تسلط داشتند.ساختمان قلعه بسیار محکم است و شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق‌هایی با سقف هلالی است . این قلعه در زمان شاه عباس شد به دست امام قلی خان -از سرداران شاه عباس- فتح شده است. وقتی در قلعه هستید احساس می‌کنید سربازی هستید در دوره شاه عباس یا سربازی پرتغالی که در خاک بیگانه مشغول خدمت است.

وقتی به قلعه می روید حتما دختران، زنان و کودکان هرمزی را می‌بینید که در همان حوالی آویز‌های گوش ماهی و صدف می فروشند.

دیدنی‌های طبیعی جزیره بسیار زیبا هستند و شاخص ترین آنها ساحل جزیره است با پرچمی که بر ساحل آن نقاشی و حکاکی شده است و وقتی در جزیره در حال گردش هستید حتما این منظره را نقاط بلند جزیره تماشا کنید.

راستی گزینه دیگری هم برای گردش در جزیره وجود دارد. می‌توانید همان ابتدای رسیدن به جزیره از مرکزی که دوچرخه کرایه می‌دهد و درست روبروی اسکله قرار دارد دوچرخه کرایه کنید و لذت دوچرخه سواری در طبیعت جزیره را بچشید. وقتی با وسیله در حال گردش هستید حتما گرو‌ه‌های چند نفره ای که با دوچرخه در جزیره گشت می زنند را می‌بینید.ظاهرا تنها نفریح نوجوانان و جوانان جزیره دوچرخ سواری یا شنا است.

طبق گفته اهالی جزیره هرمز در وسط مرتفع و بلندترین نقطه آن حدود 200 متر ارتفاع دارد و شامل تپه و کوه های آتشفشانی و نمکی است. معادن خاک سرخ و نمک سفید جزیره هم شهرت دارد. هرمز را به شاه کلید ورودی خلیج فارس در مجاورت تنگه استراتژیک هرمز هم می شناسند. هرمز جزیره رنگ‌ها است . رنگین کمانی از رنگ‌ها را در خاک هرمز می بینید.



خاک سرخ هرمز را اگر به دست بگیرید دستتان رنگی می شود و این خاک به قدری رنگ تولید می کند که با هیچ ماده شوینده ای پاک نمی شود. کافی است امتحان کنید. جزیره هرمز از آن جهت که از پیرترین نقاط زمین است و خاک منحصر به فردی دارد محل تحقیق و بررسی زمین شناسان زیادی است و البته هنرمندان هم از این جزیره هزار رنگ برای خلق آثار هنری خود ایده می گیرند. جزیره هرمز از مهم‌ترین گنبد‌های نمکی دنیا است. قدمت جزیره را به حدود 500 میلیون سال قبل می‌دانند. می‌گویند هرمز موزه و آزمایشگاه بی نظیری از زمین شناسی است. خاک سرخ هرمز ارزش بسیار بالایی دارد و از نمونه‌های منحصر به فرد دنیا است.

این همه ویژگی برایتان کافی نیست تا تصمیم به سفر بگیرید و این جزیره شگفت‌انگیز را از نزدیک ببنید؟ درست است که جزیره هرمز با وجود این همه ثروت نهفته در خود، جاذبه‌ها و فرصت‌های گردشگری متاسفانه مورد بی‌مهری مسوولان گردشگری کشور است و امکانات توریستی و حتی امکانات اولیه رفاهی هم در این جزیره به سختی یافت می شوند اما خیلی از گردشگران چشم بر این حقیقت تلخ می بندند و برای دیدن زیبایی‌های بی مانند آن راهی جزیره می شوند.


فراموش نکنید پیش از تاریک شدن هوا برای بازگشت راهی اسکله شوید و اگر متوجه شدید دریا طوفانی یا ناآرام است هرگز ریسک نکنید و برای بازگشت سوار قایق‌ها نشوید. راستی در راه رسیدن به جزیره می‌توانید از زنان بومی و بندری دستور پخت انواع سمبوسه،قلیه ماهی یا غذاهای دیگر جنوبی را بگیرید یا از مردان فوت و فن‎های کوزه گری ماهیگیری را بیاموزید. دوربین عکاسی و فیلم برداری را هم فراموش نکنید. جزیره مناظر بکری برای عکاسی و ثبت خاطره دارد.


منبع:mihanstar.com
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع