03-17-2013, 09:03 PM
نقاشی ساختمان از جمله کسب و کارهای پررونق و اشتغالزا
نقاشی و رنگ به خانه روح میدهد. رنگآمیزی داخلی از عوامل مهم زیبایی، آسایش و آرامش هر خانهای است؛ درنتیجه انتخاب نوع رنگ و نحوه نقاشی یکی از عوامل مهم در زیبایی و آرامبخش بودن مسکن است. انتخاب رنگ مناسب برای هر مکان اعم از مسکونی، تجاری، آموزشی و اداری، از مهمترین مسائل مربوط به کسب و کار ساختوساز است. این مساله زمانی اهمیت بیشتری مییابد که فرد ساعات زیادی از شبانهروز را در زیر یک سقف به سر میبرد.
به عقیده بسیاری از روانشناسان، رنگ اشیا و فضا و مکان بر روی افراد تاثیر مستقیم میگذارد. در واقع رنگ فضایی که ساعتها در آن به سر میبریم، مستقیما بر ذهن و روان ما تاثیر میگذارد. کسب و کار نقاشی ساختمان یکی از رنگارنگترین مشاغل مرتبط با صنعت ساختوساز است. از طرف دیگر یکی از کسب و کارهای پررونق است؛ چون همواره نیاز است هر چند وقت یکبار رنگآمیزی ساختمانها تجدید شود. با این اوصاف، انتخاب درست نوع رنگ، نحوه نفاشی یک ساختمان و جنس رنگ مناسب، بسيار مهم است. یکی از عناصر اصلی در نقا شی ساختمان نوع رنگ است که این روزها گزینههای متنوعي در این زمینه وجود دارد. انواع مختلف رنگهای ساختمان را میتوان اینگونه دستهبندی کرد: روغنی، پلاستیک، مولتی کالر و اکریلیک که هر کدام از اینها خصوصیات ویژه خود را دارند. معمولا در رنگ کردن ساختمانها از دو نوع رنگ روغنی و پلاستیک استفاده میشود. دلیل این امر هم ارزانی این دو رنگ است و هم اینکه معمولا نقاشان و استادکاران نقاشی به صورت سنتی از این دو رنگ استفاده میکنند. رنگآميزي هر متر مربع فضا با توجه به قيمت كنوني بازار، با رنگ روغن ۶ هزار تومان و با رنگ پلاستیکی ۴ هزار تومان هزينه دارد البته بايد دستمزد کارگر و استادکار را نيز به اين قيمت افزود. اخيرا نوعي رنگ به نام «مولتیکالر» متداول شده است که برخی از نقاشان که میخواهند کار بهتری ارائه دهند، از آن استفاده میکنند. مولتیکالر رنگی است که پس از آنکه بر دیوار ساختمان نقش میبندد، چندین رنگ به صورت مجزا در آن دیده میشود. در واقع یک رنگ زمینه است و چند رنگ دیگر به صورت رگههای زیرین در آن دیده میشوند. اين گونه رنگ دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که آن را از رنگهای دیگر متمایز میکند. این نوع رنگ معمولا به صورت تزيینی و برای مصارف زیبایی ساختمان به كار ميرود. از جمله ویژگیهای دیگر آن، اين است که بر روی سطوح مختلف از جمله گچ، سیمان، بتون، آهن، آلومنیوم، چوب، رنگ، سنگ، شیشه، کاشی، پلاستیک، رنگ روغن، کنتیکس و ... قابل استفاده است؛ همچنین ذرات معلق هوا و دود را به خود جذب نمیکند؛ به همین دلیل برای محیطهایي که به دلیل ترافیک زياد در معرض آلودگی هستند، بسیار مناسب است. در کنار اینها در صورت آسیب دیدن رنگ، به راحتی با حداقل مواد امکان ترمیم کردن آن وجود دارد. این نوع رنگها قابلیت شستوشوی آسان دارند و همچنین در برابر رطوبت مقاوم هستند. پوسته نمیشوند و در مقابل پریدگی رنگ و خراش مقاوم هستند. با توجه به ترکیب شیمیایی که دارند در مقابل رشد باکتریها، میکروبها، قارچها، کپکها، جلبکها، خزهها و ... مقام هستند و برای بهداشت ساختمان نیز مفیدند. همچنین رنگهای مولتیکالر برخلاف رنگهای موجود در بازار براي رنگآمیزی نیاز به هیچگونه حلال ندارند؛ بيبو هستند، استفاده از آنها آسان است و زود خشك ميشوند. اما سوال هنوز وجود دارد كه چرا این رنگ با این خصوصیات عالی، هنوز نتوانسته جایگزین رنگهای روعنی و پلاستیکي مرسوم شود؟ يكي از فعالان اين حوزه، به این سوال اینگونه پاسخ میدهد: «هنوز دانش و آگاهی نقاشان و همچنین شهروندان، به عنوان کارفرمای اصلی، در این زمینه بالا نرفته است. همچنین این رنگها معمولا در کشور آلمان یا دیگر کشورهای خارجی تولید میشوند و دسترسی به آن عمومی و آسان نیست.» از دیگر عوامل موثر در زمینه قیمت رنگ کردن یک ساختمان، متراژ ساختمان و نوع زیرکار ساختمان است. بيشتر پیمانکاران حوزه کسب و کار نقاشی ساختمان، با توجه به دستمزدی که دریافت میکنند کارهای خود را درجهبندی میکنند. قیمت تمامشده یک نقاشی ساختمان معمولا توسط اتحادیه و سندیکای نقاشان ساختمان تعیین میشود. رضا دهقان، نايبرئیس سندیکای نقاشان، در اينباره به كسب و كار ميگويد: «ابتدا کارفرما که معمولا سازنده ساختمان یا صاحب آن است، با پیمانکار قرارداد میبندد که این قراردادها در اصطلاح رایج به دو شکل است: کنتراتی یا چکی. امروزه با توجه به میزان درآمد، مردم کمتر نقاشی کار درجه یک انجام میدهند؛ چون کار عالی نیاز به صرف زمان و هزینه مناسب دارد و مردم هم عادت دارند بهترین کار را با کمترین هزینه بخواهند.»
دهقان در ادامه در مورد قیمتهای مرسوم در بازار میگوید: «قيمت رنگ روغنی متری۶ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان و رنگ پلاستیک متری ۴ هزار تومان تا ۸ هزار تومان است. از دیگر هزینههاي لازم دستمزد روزانه برای استادکار است که معمولا ۵۰ هزار تومان در روز است و وردست وی نیز ۳۵ هزار تومان دستمزد میگیرد و دستمزد یک کارگر ساده نیز در روز ۲۰ هزار تومان است.» وی درباره مشكلات استادکاران نقاش و کارگران ميگويد كه «آنها نه بیمهای دارند و نه هیچ حمایت دیگری. آنها باید هر روز با وسایل خود بر سر چهارراهها و میدانهای شهر که معروف به پاتوق است، بایستند تا پیمانکاران آنها را به سر کار ببرند. این پاتوقها میدان امام حسین، فلکه تهرانپارس، ميدان انقلاب و خيابان منوچهری هستند. از کمترین امکانات رفاهی هم برخودار نیستند و متاسفانه بعضا شهرداری و نیروی انتظامی نیز برخورد مناسبی با نقاشان و کارگران ندارند.» کسب و کار نقاشی با توجه به اينکه متکی بر نیروی انسانی و کار یدی فراوان است، میتواند یکي از کسب و کارهای پررونق و اشتعالزا باشد. در این زمینه دهقان میگوید: «هزاران نفر به صورت مستقیم به عنوان پیمانکار، استادکار، وردست و کارگر ساده در این کسب و کار مشغول هستند.» از نظر وی باید وضعیت فعالان این کسب و کار سر و سامان بگیرد و تاکید میکند که «ما در سندیکای خود با مسئولان امر نامهنگاریهایی داشتهایم و امیدواریم که به خواستههای ما از جمله تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، سروسامان دادن به پاتوقهای فعلی و همچنین آموزش حرفهای فعالان این عرصه بپردازند.» وی معتقد است اگر آموزش لازم داده شود، دیگر نقاشان به صورت تجربی و سنتی به کار نميپردازند، بلکه میتوانند با آموزش، از روشهای مدرن رنگآميزي استفاده كنند و کار بهتری با هزینههای کمتری ارائه دهند و همین امر موجب رونق بیشتر کسب و کار نقاشی ساختمان میشود
http://www.biznews.ir/vdce.o8nbjh8fw9bij.html
نقاشی و رنگ به خانه روح میدهد. رنگآمیزی داخلی از عوامل مهم زیبایی، آسایش و آرامش هر خانهای است؛ درنتیجه انتخاب نوع رنگ و نحوه نقاشی یکی از عوامل مهم در زیبایی و آرامبخش بودن مسکن است. انتخاب رنگ مناسب برای هر مکان اعم از مسکونی، تجاری، آموزشی و اداری، از مهمترین مسائل مربوط به کسب و کار ساختوساز است. این مساله زمانی اهمیت بیشتری مییابد که فرد ساعات زیادی از شبانهروز را در زیر یک سقف به سر میبرد.
به عقیده بسیاری از روانشناسان، رنگ اشیا و فضا و مکان بر روی افراد تاثیر مستقیم میگذارد. در واقع رنگ فضایی که ساعتها در آن به سر میبریم، مستقیما بر ذهن و روان ما تاثیر میگذارد. کسب و کار نقاشی ساختمان یکی از رنگارنگترین مشاغل مرتبط با صنعت ساختوساز است. از طرف دیگر یکی از کسب و کارهای پررونق است؛ چون همواره نیاز است هر چند وقت یکبار رنگآمیزی ساختمانها تجدید شود. با این اوصاف، انتخاب درست نوع رنگ، نحوه نفاشی یک ساختمان و جنس رنگ مناسب، بسيار مهم است. یکی از عناصر اصلی در نقا شی ساختمان نوع رنگ است که این روزها گزینههای متنوعي در این زمینه وجود دارد. انواع مختلف رنگهای ساختمان را میتوان اینگونه دستهبندی کرد: روغنی، پلاستیک، مولتی کالر و اکریلیک که هر کدام از اینها خصوصیات ویژه خود را دارند. معمولا در رنگ کردن ساختمانها از دو نوع رنگ روغنی و پلاستیک استفاده میشود. دلیل این امر هم ارزانی این دو رنگ است و هم اینکه معمولا نقاشان و استادکاران نقاشی به صورت سنتی از این دو رنگ استفاده میکنند. رنگآميزي هر متر مربع فضا با توجه به قيمت كنوني بازار، با رنگ روغن ۶ هزار تومان و با رنگ پلاستیکی ۴ هزار تومان هزينه دارد البته بايد دستمزد کارگر و استادکار را نيز به اين قيمت افزود. اخيرا نوعي رنگ به نام «مولتیکالر» متداول شده است که برخی از نقاشان که میخواهند کار بهتری ارائه دهند، از آن استفاده میکنند. مولتیکالر رنگی است که پس از آنکه بر دیوار ساختمان نقش میبندد، چندین رنگ به صورت مجزا در آن دیده میشود. در واقع یک رنگ زمینه است و چند رنگ دیگر به صورت رگههای زیرین در آن دیده میشوند. اين گونه رنگ دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که آن را از رنگهای دیگر متمایز میکند. این نوع رنگ معمولا به صورت تزيینی و برای مصارف زیبایی ساختمان به كار ميرود. از جمله ویژگیهای دیگر آن، اين است که بر روی سطوح مختلف از جمله گچ، سیمان، بتون، آهن، آلومنیوم، چوب، رنگ، سنگ، شیشه، کاشی، پلاستیک، رنگ روغن، کنتیکس و ... قابل استفاده است؛ همچنین ذرات معلق هوا و دود را به خود جذب نمیکند؛ به همین دلیل برای محیطهایي که به دلیل ترافیک زياد در معرض آلودگی هستند، بسیار مناسب است. در کنار اینها در صورت آسیب دیدن رنگ، به راحتی با حداقل مواد امکان ترمیم کردن آن وجود دارد. این نوع رنگها قابلیت شستوشوی آسان دارند و همچنین در برابر رطوبت مقاوم هستند. پوسته نمیشوند و در مقابل پریدگی رنگ و خراش مقاوم هستند. با توجه به ترکیب شیمیایی که دارند در مقابل رشد باکتریها، میکروبها، قارچها، کپکها، جلبکها، خزهها و ... مقام هستند و برای بهداشت ساختمان نیز مفیدند. همچنین رنگهای مولتیکالر برخلاف رنگهای موجود در بازار براي رنگآمیزی نیاز به هیچگونه حلال ندارند؛ بيبو هستند، استفاده از آنها آسان است و زود خشك ميشوند. اما سوال هنوز وجود دارد كه چرا این رنگ با این خصوصیات عالی، هنوز نتوانسته جایگزین رنگهای روعنی و پلاستیکي مرسوم شود؟ يكي از فعالان اين حوزه، به این سوال اینگونه پاسخ میدهد: «هنوز دانش و آگاهی نقاشان و همچنین شهروندان، به عنوان کارفرمای اصلی، در این زمینه بالا نرفته است. همچنین این رنگها معمولا در کشور آلمان یا دیگر کشورهای خارجی تولید میشوند و دسترسی به آن عمومی و آسان نیست.» از دیگر عوامل موثر در زمینه قیمت رنگ کردن یک ساختمان، متراژ ساختمان و نوع زیرکار ساختمان است. بيشتر پیمانکاران حوزه کسب و کار نقاشی ساختمان، با توجه به دستمزدی که دریافت میکنند کارهای خود را درجهبندی میکنند. قیمت تمامشده یک نقاشی ساختمان معمولا توسط اتحادیه و سندیکای نقاشان ساختمان تعیین میشود. رضا دهقان، نايبرئیس سندیکای نقاشان، در اينباره به كسب و كار ميگويد: «ابتدا کارفرما که معمولا سازنده ساختمان یا صاحب آن است، با پیمانکار قرارداد میبندد که این قراردادها در اصطلاح رایج به دو شکل است: کنتراتی یا چکی. امروزه با توجه به میزان درآمد، مردم کمتر نقاشی کار درجه یک انجام میدهند؛ چون کار عالی نیاز به صرف زمان و هزینه مناسب دارد و مردم هم عادت دارند بهترین کار را با کمترین هزینه بخواهند.»
دهقان در ادامه در مورد قیمتهای مرسوم در بازار میگوید: «قيمت رنگ روغنی متری۶ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان و رنگ پلاستیک متری ۴ هزار تومان تا ۸ هزار تومان است. از دیگر هزینههاي لازم دستمزد روزانه برای استادکار است که معمولا ۵۰ هزار تومان در روز است و وردست وی نیز ۳۵ هزار تومان دستمزد میگیرد و دستمزد یک کارگر ساده نیز در روز ۲۰ هزار تومان است.» وی درباره مشكلات استادکاران نقاش و کارگران ميگويد كه «آنها نه بیمهای دارند و نه هیچ حمایت دیگری. آنها باید هر روز با وسایل خود بر سر چهارراهها و میدانهای شهر که معروف به پاتوق است، بایستند تا پیمانکاران آنها را به سر کار ببرند. این پاتوقها میدان امام حسین، فلکه تهرانپارس، ميدان انقلاب و خيابان منوچهری هستند. از کمترین امکانات رفاهی هم برخودار نیستند و متاسفانه بعضا شهرداری و نیروی انتظامی نیز برخورد مناسبی با نقاشان و کارگران ندارند.» کسب و کار نقاشی با توجه به اينکه متکی بر نیروی انسانی و کار یدی فراوان است، میتواند یکي از کسب و کارهای پررونق و اشتعالزا باشد. در این زمینه دهقان میگوید: «هزاران نفر به صورت مستقیم به عنوان پیمانکار، استادکار، وردست و کارگر ساده در این کسب و کار مشغول هستند.» از نظر وی باید وضعیت فعالان این کسب و کار سر و سامان بگیرد و تاکید میکند که «ما در سندیکای خود با مسئولان امر نامهنگاریهایی داشتهایم و امیدواریم که به خواستههای ما از جمله تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، سروسامان دادن به پاتوقهای فعلی و همچنین آموزش حرفهای فعالان این عرصه بپردازند.» وی معتقد است اگر آموزش لازم داده شود، دیگر نقاشان به صورت تجربی و سنتی به کار نميپردازند، بلکه میتوانند با آموزش، از روشهای مدرن رنگآميزي استفاده كنند و کار بهتری با هزینههای کمتری ارائه دهند و همین امر موجب رونق بیشتر کسب و کار نقاشی ساختمان میشود
http://www.biznews.ir/vdce.o8nbjh8fw9bij.html