سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: سفارش حواندني پيامبر اكرم (ص) به اميرالمومنيين (ع)
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
ای علی! همانا هیچ فقری سخت تر از جهل و هیچ مالی سودمند از عقل و هیچ تنهایی ای وحشت انگیزتر از خود بزرگ بینی و هیچ پشتیبانی نیکوتر از مشورت نیست..

- ای علی! همانا یکی از نشانه های یقین این است که هیچ کس را با به خشم آوردن خداوند خشنود نسازی و به واسطه چیزی که خدا به تو داده است، هیچ کس را نستایی و برای چیزی که خدا به تو نداده است، هیچ کس را ملامت نکنی؛ زیرا نه حرص زدنِ آزمندی، روزی را می رساند و نه ناخوشایندی شخص بی میل، آن را از او باز می دارد.

به درستی که خداوند به فضل و حکم خویش، نشاط و شادمانی را در یقین و خشنودی قرار داده و غم و اندوه را در شک و خشم نهاده است.

ای علی! همانا هیچ فقری سخت تر از جهل و هیچ مالی سودمند از عقل و هیچ تنهایی ای وحشت انگیزتر از خود بزرگ بینی و هیچ پشتیبانی نیکوتر از مشورت نیست و هیچ عقلی چون تدبیر و چاره اندیشی و هیچ حَسَبی چون خوش اخلاقی و هیچ عبادتی مانند تفکر نمی باشد.

ای علی! آفت سخن، دروغ و آفت دانش، فراموشی و آفت پرستش، سستی و آفت بخشش، منت نهادن و آفت شجاعت، سرکش بودن و آفت زیبایی، به خود بالیدن و آفت افتخار خانوادگی، فخرفروشی است.

ای علی! بر تو باد به راستی و اینکه هرگز دروغی از دهانت خارج نشود و هرگز بر خیانتی دلیری مکن و همواره از خدا پروا کن چنانکه گویی او را می بینی و مال و جانت را فدای دینت نما و بر تو باد به خوش اخلاقی و پیشه کردن آن و پرهیز از بداخلاقی و اجتناب از آن.

منبع:تُحَفُ العُقول، ص۱۳.
لینک مرجع