سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: یلدا آغاز طولانی ترین شب سال را با خود عهدی طولانی ببندید...
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
دیروز مقاله ای فلسفی راجع شب یلدا برای آپدیت بخش خودم میخوندم به جمله جالبی رسیدم که نوشته بود در ایران باستان مردم طولانی ترین شب سال را نحس میدانند! پس در این شب دور هم جمع میشوند و به انتظار خورشید مینشینند!


این جمله باعث شد تا نیمه شب به خیلی چیزها فکر کنم....

برعکس خیلی افراد به نظر من زمستان، بهترین فصل سال است چون بوی بهار را میدهد!

زمستان دلگیر نیست چون ایمان داری بعد آن بهار می آید...[تصویر: 54.gif]

وقتی سپیدی برف را میبینی ایمان داری باعث سبزی درخت میشود...


پس برای بهار و برای سبز شدن، باید زمستان و سختی سرمایش باشد.[تصویر: 54.gif]

برای دیدن زیبایی باید تلخی و زشتی را دیده باشی تا بتوانی درکش کنی.

بیایید با خود صادق باشیم.

وقتی در طولانی ترین شب سال گرد هم میاییم تا با هم به انتظار خورشید بنشینیم به معنای مهربانی است...

اما ما تا زمانی با هم مهربانیم که مطابق میل هم رفتار کنیم!

ما تا زمانی با هم مهربانیم که صدای طرف مقابل را بلندتر از صدای خود نشنیده باشیم...

ما تا زمانی با هم مهربانیم که درون یکدیگر را به چالش نکشانده باشیم...

ما حاضر نیستیم به خود سرمای چله ای بدهیم تا درخت وجودمان جوانه بزند....[تصویر: 54.gif]

نه خود این کار را میکنیم و نه اجازه میدهیم دوستانمان با ما چنین کنند...

دوست شما آن کسی که همیشه مطابق میل و خواسته شما رفتار میکند، نیست...دوست شما آن کسی است که درون شما را میلرزاند...باعث میشود یخ کنید....باعث میشود گریه کنید باعث میشود فریاد بزنید...

او باعث شد شما برنجید اما در این رنجش خود را دیگر مطلق نبینید.

چون باعث شد تا به شما بگوید استوپ نکن! هنوزم هم باید تلاش کنی...راه نری بلکه بدوی...آرام نگیری که مواج باشی...

که آب آرام و راکد، دیگر شفاف نخواهد بود.

او دوست شماست چون آنقدر دوستتان داشته که باعث شده تلنگری بخورید...بلرزید یخ کنید و سپس آماده سبز شدن شوید....

سه روز تا آغاز شب یلدا باقی مانده....

بیایید
یلدا آغاز طولانی ترین شب سال را با خود عهدی طولانی ببندید...[تصویر: 53.gif]

دوستان خود را دوست باشید به معنای حقیقی و سپس از پیشرفتشان شما نیز به خود ببالید...

با خود عهد ببنید از خداوند رحمت طلب کنید برای همه کسانی که اکنون پیش شما نیستند، اما گفته بودند دوستتان هستند...

با خود عهد ببندید عهدی طولانی که با عزیزترین فرد زندگیتان بمانید تا طلوع خورشید...[تصویر: 79.gif]


یلدا مبارک.......[تصویر: 53.gif]
[تصویر: 53.gif]



این هدیه پدرم به من و از من به شماست.. [تصویر: 53.gif].(شعله زندگیتان را روشن نگاه دارید ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست)

نماهنگی کوتاه یلدایی...(لطفا بعد از دانلود با KMP اجرا نمایید)


بفرما دانلود:[تصویر: 53.gif]

http://s3.picofile.com/file/7587511933/yalda_1.swf.html
قابل توجه دوستانی که تذکر میدن حوصله خوندن متنهای خیلی طولانی ندارند
ولی به نظرم این متن طولانی خالی از لطف نیامد


مراسم شب یلدا در سرزمین كهن ایران
پاییز هزار‌رنگ می‌رود و زمستان سپیدرنگ از راه می‌رسد، و در این میان شبی است بلند و پر از رمز و راز. شبی به بلندای یک فرهنگ، فرهنگی چند هزار ساله با آیین و رسومی رنگارنگ به سان پاییز و درون‌مایه‌ای پاک و سپید به رنگ زمستان.

پیشینهء شب یلدا

[تصویر: 21113410549255822472341111076214124994254.jpg]

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهرمیترا می پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتندو گرد آتش جمع می شدندو شادمانه رقص و پایكوبی می كردند آن گاه خوانی الوان می‌گستردند و «میزد» نثار می‌کردند.میزد نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا و در ایین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی خوانی می گستردندکه بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده های و فرآورده های خوردنی فصل و خوراك های گوناگون از جمله خوراك مقدس و آیینی ویژه ای كه آن را میز د می نامیدند بر سفره جشن می نهادند.

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهء کوه‌های البرز به انتظار باززاییده‌شدن خورشید می‌نشستند. برخی در مهرابه‌ها (نیایشگاه‌های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می‌شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را می‌خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده‌است. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود( خرمدینان این روز را خرم روز یا خره روز می‌نامیدند). در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست می‌کشیدند که نمی‌خواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می‌شمرد.

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهء کوه‌های البرز به انتظار باززاییده‌شدن خورشید می‌نشستند

آیین و جشن شب یلدا و یا شب چله بزرگ، تا به امروز در تمامی سرزمین کهنسال ایران و در بین همه قشرها و خانواده ها برگزار می شود.


جشن شب چله، بعد از نوروز تنها جشنی است كه همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است و علت پایداری آن را می‌توان:

[تصویر: 272225011577112041051724313223092151211219.jpg]

1- باور دینی كهن مهرپرستان یعنی زایش خورشید و مهر دانست.

2- پایان كار كشاورزان و برداشت محصولات خود و آغاز فصل استراحت آنها دانست كه با مهاجرت روستاییان به شهر، این جشن كه یادآور روزگاران گذشته ایرانیان است، به میان مردم شهر نشین نیز رخنه كرده و پایدار مانده است.

آیین های یلدادرسرزمین كهن ایران

هر جشن، آیینی دارد. یلدا و جشن‌های شب یلدا، یك سنت دیرین در ایران است و به عنوان یك جشن آریایی از هزاران سال قبل رواج داشته است.این آیین‌ها که تا چند دهه پیش فراگیر و اکنون در برخی مناطق اغلب روستایی پابرجاست، عبارت است:


گردهم آیی خانوادگی:
آئین و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ كه در سرزمین كهن ایران و در بین همه قشرها و خانواده‌ها برگزار می‌شود، در واقع جشن گردهمایی و آئینی خانوادگی است و گردهمایی‌ها به خویشاوندان و دوستان نزدیك محدود می‌شود. به همین دلیل در کتاب ها و سندهای تاریخی به برگزاری مراسم شب یلدا اشاره ای نشده است. ابوریحان بیرونی از جشن روز اول دی ماه، که آن را خرم روز نامند، در دستگاه حکومتی و پادشاهی یاد می کند و نامی از شب یلدا در میان نیست، که می توان به دلیل خانوادگی و همگانی و غیر رسمی بودن آن دانست.

و جشن شب یلدا یا شب چله بزرگ كه در سرزمین كهن ایران و در بین همه قشرها و خانواده‌ها برگزار می‌شود، در واقع جشن گردهمایی و آئینی خانوادگی است و گردهمایی‌ها به خویشاوندان و دوستان نزدیك محدود می‌شود

کرسی: در زمستان‌ها، استفاده از كرسی برای گرم كردن خانه و دور كرسی نشینی معمولا از شب یلدا، شروع می‌شد و تا پایان چله‌بزرگ و در برخی خانواده‌ها تا پایان چله كوچك ادامه داشت. اعضای خانواده از كوچك و بزرگ، دور كرسی كه روی آن را میوه و آجیل پوشانده بود، می‌نشستند.


خوردنی های مفید: همان گونه که اشاره شد، امید به زندگی یکی از عوامل مؤثر در جشن گرفتن شب سرد یلدا بود. این امید می‌بایست با بدنی سالم به بار بنشیند؛ بنابراین، گردهمایی خویشاوندان که در خانه بزرگ خانواده و نشستن گرداگرد كرسی انجام می‌شد، با خوردن میوه‌های مفید (هندوانه، به، انگور، انار، سیب، خیار و ... که در هر جای ایران بیشتر در دسترس بود) و تنقلات مقوی (آجیل) تا نیمه شب ادامه می‌یافت.

[تصویر: 82187287756580154199190220242801319882.jpg]

سروآرایی: جشن اغلب با نمادی همراه است و ایرانیان قدیم درخت سرو را که سرما و ظلمت یارای غلبه بر آن را نداشت، به عنوان سمبل و نماد ایستادگی در برابر سرما برگزیده و در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقره‌ای و طلایی می‌آراستند.

شعر خوانی و قصه گویی: گردهم بودن در عصری که تنها رسانه شایع، «سخن» بود، قصه‌گویی و شعرخوانی را ناگزیر می‌ساخت؛ بنابراین، قصه‌گویی بزرگان خانواده؛ بویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دور كرسی برای دیگر اعضای خانواده از آیین‌های شب یلدا از سده‌های قبل است و با توجه به گسترش شعر، بویژه در دوران اسلامی، شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی و خواندن اشعار شعرای شیرین سخن دیگر که حکایت‌های اخلاقی و حماسی را دربرداشتند، به آیینی از آیین‌های شب یلدا تبدیل شد.

فال حافظ: اگر رسم‌ها و آیین‌های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله ایرانیان بدانیم، فال حافظ گرفتن در شب یلدا، در سده‌های اخیر به آیین‌های شب یلدا افزوده شده است.
پیشاپیش یلدا اين جشن کهن بر همگی ايرانيان خجسته باد.
[تصویر: 88fc600572a8f0b87c13a3f4215997b8pic15-www.3et.ir-12.jpg]

درباره یلدا
جشن شب یلدا جشنیست که از 7000 سال پیش تا کنون در ميان ایرانيان برگزار میشود. 7000 سال پیش نیاکان ما به دانش گاهشماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است.

جشن شب یلدا، همانند جشنهایی همچون نوروز و مهرگان، پس از تازش اسکندر، تازیان، و مغولها پابرجا مانده است و در تک تک خانه های ایرانیان راستین با گردآمدن خانواده ها به دور هم برگزار میشود.

فردوسی بزرگ در شاهنامه میگوید:

نباشد بهار و زمستان پدید **** نیارند هنگام رامش نوید

از این بیت میتوان پی برد که در سرزمینهای بجز ایران آغاز فصل ها را نمیدانستند اما ایرانیان در آن زمان به این دانش دست پیدا کرده بودند.
آيين های جشن شب يلدا

یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند.

در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد. بازگويی خاطرات و قصه گویی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه این ها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر آيند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپيده برسانند.

در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و شيوه ی آن نباشد. در جاهای گوناگون ایران، گونه های تنقلات و خوراکی ها به تبع پيرامون و شيوه ی زندگی مردم منطقه بهره برده می شود اما هندوانه میوه ای است که هیچ گاه از قلم نمی افتد، زیرا شمار زیادی بر این باورند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.

منبع : گوگل
چند اس ام اس یلدایی

یلدا ست بگذاریم هر چه تاریکی هست هرچه سرما و خستگی هست
تا سحر از وجودمان رخت بربندد امشب
بیداری را پاس داریم تا فردایی روشن راهی دراز باقیست.



شب ولادت میترا ،الهه ی مهر بر آن شویم همانند پیشینیان
اهریمن وجودمان را مغلوب ساخته تا روشنایی مهر و محبت در دلمان جوانه زند
و بذر عشق و دوستی طولانی ترین شب سال را منور کند . . .


امسال چه زیباست شب یلدای من طولانی ترین شبی که به تو
فکر مکینم و از یادآوری نگاه پر مهرت شب سیاهم
لبریز از نور عشق میشود معبودم.


روی گل شما به سرخی انار ، شب شما به شیرینی هندوانه ، خندتون مانند پسته و
عمرتون به بلندی یلدا . شب یلدا مبارک . . .



یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را
باید جشن گرفت
یلدایتان مبارک.

بیا ای دل کمی وارونه گردیم ، برای هم بیا دیوونه گردیم ، شب یلدا شده نزدیک ای دوست
، برای هم بیا هندونه گردیم . شب یلدا مبارک

منبع : گوگل
با درود
ممنون از اين تاپيك زيبا و ممنون از همه بخاطر مطالب آموزنده.
شب يلدا را پيشاپيش تبريك ميگم.
هندونه هايي كه تا حالا گذاشتن زير بغلمان ميشكونيم 10_003
فال حافظ و یلدا .... دو گره جداناشدنی هستند.[تصویر: 53.gif]
[تصویر: 53.gif]

چون گزینه فلش رو سایت نداره لینک میدم...

http://www.persiancards.com/new/poems/faalyalda.swf

به این ادرس برین و فال شب یلدایی رو هم بگیرید........
اگر دوست داشتید فالتون رو هم بنویسید که اشعار حافظ سراسر امید است و تذکر و نشان....

من فال خودم رو میذارم:

دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند
گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

ساکنان حرم ستر و عفاف و ملکوت
با من راه نشین باد مستانه زدند

شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد
صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند

آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند

آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع
آتش آنست که در خرمن پروانه زدند

جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

ما بصد خرمن پند و اندرز ره چون نرویم
چون ره آدم خاکی بیکی دانه زدند

کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب
تا سر زلف عروسان سخن شانه زدند
به به چه فالي به نام ما خورد.ميگم خيلي خوش شانسم ميگي نهWink[/align]
دیدار شد میسر و بوس و کنار هم
از بخت شکر دارم و از روزگار هم
زاهد برو که طالع اگر طالع من است
جامم به دست باشد و زلف نگار هم
ما عیب کس به مستی و رندی نمی‌کنیم
لعل بتان خوش است و می خوشگوار هم
ای دل بشارتی دهمت محتسب نماند
و از می جهان پر است و بت میگسار هم
خاطر به دست تفرقه دادن نه زیرکیست
مجموعه‌ای بخواه و صراحی بیار هم
بر خاکیان عشق فشان جرعه لبش
تا خاک لعل گون شود و مشکبار هم
آن شد که چشم بد نگران بودی از کمین
خصم از میان برفت و سرشک از کنار هم
چون کائنات جمله به بوی تو زنده‌اند
ای آفتاب سایه ز ما برمدار هم
این سایت رو هنور مامورهای ف/ی/ل/ت/ر کننده ندیدن
وگرنه تو اولویت فیلرت هست

فال من
ذوش دیدم که ملائک در میخانه روند
گل آدم بسر شتند وبه پیمانه زدند
ساکنان حرم شر عفاف ملکوت
ما من راه نشین باده مستانه زدند
شکر ایزد که میان ومن واوصلح فتاد
صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند
آسمان با امانت نتوانست کشید
قرعه فال بنام من دیوانه زدند
آتش آن نیست که از شعله اوخندوشمع
آتش آن است که درخرمن پروانه زدند
جنگ هفتادودوملت همه را عذربنه
چون ندیدندحقیقت ره افسانه زدند
مابصد خرمن مپندار زره چون نرویم
چون ره آدم خاکی بیکی دانه زدند
کس چو حافظ نگشا واز رخ اندیشه نقاب
تا سر زلف عروسان سخن شانه زدند


کسی تونست برام بگه فالم چی هست
به به چه فالی عالی بود

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند

من ار چه در نظر یار خاکسار شدم

رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند

چو پرده دار به شمشیر می‌زند همه را

کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

چه جای شکر و شکایت ز نقش نیک و بد است

چو بر صحیفه هستی رقم نخواهد ماند

سرود مجلس جمشید گفته‌اند این بود

که جام باده بیاور که جم نخواهد ماند

غنیمتی شمر ای شمع وصل پروانه

که این معامله تا صبحدم نخواهد ماند

توانگرا دل درویش خود به دست آور

که مخزن زر و گنج درم نخواهد ماند

بدین رواق زبرجد نوشته‌اند به زر

که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند

ز مهربانی جانان طمع مبر حافظ

که نقش جور و نشان ستم نخواهد ماند
نکته جالب
فال من وخانم مالارمه یکی شده؟؟

خانم مالارمه من هدف تو رو جذب کردم؟
یا تو هدف من رو جذب کردی؟
آنگاه كه تولد دختري بيگناه مايه ننگ قومي پابرهنه و جاهل بود،آنگاه كه زندگي براي دختركان ساعتي بطول نمي انجاميد.
نياكان ما بلندترين شب سال را يلدا (شب تولد مينو،الهه زن و ميترا،الهه خورشيد)را شب زنده داري ميكردند.
اين شب عزيز و پر از شادي را بر شما دوستانم و بخصوص دختران و زنان سرزمينم تبريك و شادباش ميگويم 10_00410_00410_00410_004

يلداي 1391 ساعت 19/19.
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع