سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: خرده تجربیات یک طراح گرافیک
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
مدتی است برخی از دوستان به خصوص در شبکه های اجتماعی ، علاقه شان نسبت به گرافیک را با من در میان می گذارند و در مورد راه و روش درست برای آنکه یک طراح موفق شوند ، سوالاتی می پرسند .

بنده ، با کسی که به آن “طراح گرافیک” می گویند فاصله معناداری دارم . با این حال مطرح کردن برخی از تجربیات در پاسخ به این سوال ” که چگونه یک طراح گرافیک شویم ؟ ” مفید خواهد بود .

[تصویر: %D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D...%DA%A9.jpg]
[/size][/color]بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک – مهدی خدادادی

کمی دیباچه :
زمانی که ۵ سال پیش تصمیم گرفتم وارد حیطه طراحی گرافیک شوم ، هیچ شناختی از گرافیک نداشتم . خاطرم هست تازه دانشگاه “مهندسی کامپیوتر” قبول شده بودم و رشته ای که در دانشگاه دنبال کردم ، ارتباط آشکاری با مفاهمی مثل “دیزاین” و “هنر” نداشت . همه چیز از علاقه ام به هنر شروع شد .

علاقه اولین گام و گامی پیش برنده در هر زمینه ای است .

یک روز از رادیو شنیدم که “فرهنگسرای ارسباران” برای ترم تابستان کلاس نقاشی برگزار می کند . صرفا به دلیل علاقه و لذت خاص نقاشی ، تصمیم گرفتم در این کلاس ثبت نام کنم و این آغاز ماجرا بود . فکر کنم حدود ۶ ماه به فرهنگسرا می رفتم و این داستان با شروع دانشگاه پایان گرفت . مهم ترین خاصیت این کلاس برای من این بود که فهمیدم خرده استعدادی در هنر دارم و نباید این مسیر را ناتمام بگذارم .

[تصویر: %D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%B3%D8%...%D9%86.jpg]
فرهنگسرای ارسباران

نکته: قرار گرفتن در یک جمع هنری به شما کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسید و گاها با دیدن یک اثر هنری جرقه ای در شما زده می شود .

پس از دانشگاه تصمیم گرفتم گرافیک را کمی جدی تر دنبال کنم . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از تجربیاتی است که در این مسیر به آنها رسیده ام .

ابزار کار را بشناسید:

یک نجار موفق قطعا کار با اَره را خوب بلد است .

تنها در صورتی که بتوانیم در استفاده از ابزارها با مهارت عمل کنیم ، می توانیم ایده های خود را به درستی اجرا کنیم . در کار طراحی گرافیک ، ابزارها را به دو بخش تقسیم می کنیم : نخست ابزارهای دستی مثل مداد و قلم و دوم ابزارهای سیستمی مثل فوتوشاپ و ایلیستریتور .

تقریبا گرافیست موفقی را نمی توانید پیدا کنید که کار با مداد ، قلم مو و رنگ را به درستی نداند . هر چه قدر هم که شما با ابزارهای سیستمی کار کنید ، قدرت “کار دست” ، در کار شما نمود خواهد داشت . سعی کنید قبل از اینکه سراغ ابزارهای سیستمی بروید ، بر روی کاغذ ایده های خود را شکل دهید .

[تصویر: %D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8...%DB%8C.jpg]
تصویر سازی انسان ، صنعت و هنر – اثر : مهدی و هادی خدادادی

من همیشه یک دفترچه بی خط در کیف خود دارم و اگر ایده ای به ذهنم رسید شروع به طراحی می کنم.

اگر نگاهی به طراحان مطرح ایرانی داشته باشیم ، خواهیم دید همگی در طراحی و نقاشی مهارت دارند .به طور مثال قباد شیوا ، رضا عابدینی و فرشید مثقالی هر سه در دانشگاه رشته نقاشی را دنبال کرده اند . گرافیست جوانی مثل ایمان راد برای خلق آثار خود از کارهای دست بهره زیادی می برد .

[تصویر: %D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%AA%D8%A7%DB...%D8%AF.jpg]
لوگو تایپ ایران کاری از ایمان راد

از طرفی ابزارهای سیستمی وجود دارند که دانستن نحوه کار با آنها برای یک طراح بسیار مهم است . میزان مهارت شما باید به قدری باشد که بتوانید ایده هایتان را بدون محدودیت در کار با ابزار به راحتی پیاده کنید . در زیر من فهرستی از ابزارهایی که با آنها کار می کنم را آورده ام ، طبیعی است این فهرست ابزارهای سیستمی مورد علاقه من است و هر کسی ممکن است ابزارهای مناسب خود را انتخاب کند :

Adobe Photoshop : ابزاری است جهت کار با تصاویر Bitmap و جز مهم ترین ابزارهای سیستمی. البته فوتوشاپ ابزار بسیار پیشرفته ای است و در کار با تصاویر برداری ، تصاویر سه بعدی ، انیمیشن و ویرایش فیلم هم دست شما را باز می گذارد .

Adobe Illustrator : ابزاری است برای کار با تصاویر برداری . انعطاف و قدرت بالایی دارد و در ارتباط با نرم افزاری مثل فوتوشاپ خوب عمل می کند . تقریبا بیشتر حجم کارهایم را با ایلیستریتور سامان می دهم .

Adobe InDesign : برای صفحه آرایی کتاب ، مجله و امثالهم از قابلیت های InDesign استفاده می کنم .

Adobe Fireworks : ابزاری است برای طراحی Wireframe و تصاویر PNG . امکانات بسیار خوبی برای بهینه سازی فایل های PNG و طراحی UI دارد . همینطور در طراحی Icon ناامیدتان نمی کند .

Fontlab Studio : از این ابزار برای ساخت فونت و سامان دادن OpenType استفاده می کنم .

[تصویر: %D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8...%D8%B1.jpg]
نمایی از نرم افزار ایلیستریتور

بسیار ببینید :

شنیدن کی بود مانند دیدن .

باید سعی کنیم کارهای برتر در حوزه طراحی گرافیک را رصد کنیم . به این کار در اصطلاح ” مشق بصری ” می گوییم .

نمایشگاه ها را از دست ندهید ، اگر گالری ای نمایشگاهی دارد ، سعی کنید بروید . دیدن کارهای مختلف به رشد درک هنری ما کمک می کند . ببینید دیگران چگونه کار می کنند و دامنه مخاطبین شان چگونه است .

کتاب ها ، سایت ها و مجلات جاهایی هستند که باید بسیار در آنها غور ۲ کنید . هنرمندان را دنبال کنید و سبک کاری هر کس را بشناسید .

تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم حافظ

من “فولدری” به اسم “علاقه مندی ها” در سیستم ام ساخته ام و سعی می کنم آثاری که می بینم و دوست دارم را در آن ذخیره کنم . این کار به مرتب کردن فکر کمک می کند . شما هم مجموعه از علاقه مندی های خود را ذخیره کنید .

جشنواره ها را از دست ندهید :

خاطرم هست گرافیک را با شرکت در جشنواره ها آغاز کردم . در آن زمان و به مدت دو سال برای هر جشنواره ای که فراخوان می داد کار می فرستادم . طبیعی است که با توجه به عدم شناخت صحیح و تازه کار بودنم ، به هیچ عنوان کاری از کارهایم تا دو سال به هیچ جشنواره ای راه پیدا نکرد .

چیزی که در این بین مهم است این است که امید خود را از دست ندهیم . هر جشنواره ای که کار شما موفق نمی شود فرصتی برای یاد گرفتن است . همیشه کارهایی که به نمایشگاه راه پیدا می کردند را می دیدم و با کار خودم مقایسه می کردم . باید بتوانید نقاط ضعف را به درستی تحلیل کنید و پله پله کارتان را بهتر کنید . پس از این موارد بود که کم کم ، کارم به جشنواره ها راه پیدا کرد . پس از آن چند مورد جایزه و تقدیر هم به این فهرست اضافه شد .

هر چه قدر کیفیت یک جشنواره بالاتر باشد برای رشد شما بهتر است . سعی کنید با موفقیت در جشنواره ها ، توهم رسیدن به موفقیت پیدا نکنید.

جشنواره ها تنها بهانه ای هستند برای اینکه شما انگیزه ادامه کار را پیدا کنید . پس از مدتی جشنواره ها جذابیت روزهای نخستین را برای شما از دست می دهند . در این مرحله سعی کنید در انتخاب جشنوارهای با کیفیت ، و ارائه کار خوب وسواس به خرج دهید .

[تصویر: %D8%B3%D8%B1%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B1%D9...%DB%8C.jpg]
بخشی از پوستر جشنواره سرو نقره ای – مجید عباسی

بسیار بدانید :

تفکری که پشت خلق یک اثر وجود دارد ، روح آن اثر است .

باید تشنه دانستن باشد . فلسفه هنر و اینکه چرا یک اثر هنری را خلق می کنیم از مواردی است که در دانشگاه های ما کمتر از آن سخن به میان می آید .

آواز بلبل صدایی بسیار زیبا و دلنشین است . از طرفی صدای نواختن ساز هم اینگونه است . اما چرا کسی بر “آواز بلبل” نقدی نمی نویسد ولی بر “نوازندگی” نقد می نویسند . نکته متمایز در اینجا “تفکری” است که پشت خلق یک اثر هنری وجود دارد . بلبل از روی غریزه می خواند و نوازنده از روی تفکر می نوازد و تفکر در ساحت نقد قرار می گیرد .

“فرم”یک اثر هنری ، بسیار مهم است ولی معنا و مفهوم آن مهم تر است . “فرم” به تنهایی نماد ” خوشگلی” است ولی وقتی با معنا همراه می شود به سمت “زیبایی” می رود .

به طور خلاصه سعی کنید کار بصری شما همراه با دانسته های نظری خوب باشد . آنوقت است که واقعا یک اثر هنری ماندگار خواهد شد .

گروه تشکیل دهید :

غالبا چند فکر بهتر از یک فکر است .

اگر دوست و یا دوستانی دارید که در زمینه طراحی گرافیک می توانید دور هم جمع شوید و گروه تشکیل دهید ، این فرصت را از دست ندهید . تشکیل یک گروه و انجام فعالیت های گروهی می تواند باعث رشد کیفیت آثار افراد گروه به شکلی متوازن شود . همیشه داشتن روابط خوب ، فرصت های جدیدی ایجاد می کند .

[تصویر: %D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%D9...%D9%81.jpg]
نشانه نوشتار گروه موتیف – اثر : هادی خدادادی

دو سال پیش من به همراه یک سری از دوستان ، گروه طراحان گرافیک موتیف را سامان دادیم . در موتیف معمولا هر شش ماه یک بار با انتخاب موضوعی واحد شروع به طراحی می کنیم تا در نهایت نمایشگاهی از آثار خلق شده برگزار کنیم . مهم این نیست که همه اعضای گروه در یک سطح باشیم ، مهم این است به بهانه نمایشگاه کارهایمان را به قضاوت و نقد دیگران می گزاریم . هدف این است که دور هم بحث کنیم ، تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم و پیشرفت کنیم .

گروهی که تشکیل می دهید می تواند شامل دو عضو باشد ، می تواند حتی به صورت مجازی و در شبکه های اجتماعی باشد ، می تواند حتی یک جمع دوستانه باشد .

استاد داشته باشید :

استاد نقشی کلیدی در جهت دهی به آثار شما دارد .

در اطراف خود بگردید و شخصی را پیدا کنید که بتوانید در زمینه دانش طراحی به وی تکیه کنید . سعی کنید استادی را انتخاب کنید که کارهایش را دوست دارید .

امروزه کلاس های آموزش طراحی رشد زیادی داشته است . در تهران آموزشگاه هایی دیدم که به صورت تخصصی روی این موضوعات کار می کنند . آموزشگاه های ایده و ویژه از این جمله اند . در شهرستان ها هم معمولا اساتید کلاس هایی برگزار می کنند . اگر بگردید جوینده خواهید بود .

کپی کنید :

هنرمندان خوب کپی میکنند اما هنرمندان بزرگ میدزدند. پابلو پیکاسو

از آثار و سبک فلان هنرمند خوشتان می آید ، پس چرا وقت را از دست می دهید از کارهایش کپی کنید . کپی کردن تکنیک بسیار خوبی برای یاد گرفتن است . وقتی کار فلان هنرمند را سعی می کنید که اجرا کنید ، ناخود آگاه با بسیاری از تکنیک ها و تفکراتش آشنا می شوید . کپی کردن تمرین بسیار خوبی است .

توجه کنید کپی کردن تنها برای شروع خوب است و یک تکنیک کاملا تمرینی است . مسلم است که کار کپی ارزش چندانی ندارد و در سطح بالاتر یک سرافکندگی هنری محسوب می شود .کپی کردن تا زمانی که شما به یک سطح مهارتی برسید ، لازم است . پس از آن این کار را رها کنید .

نتیجه :

کار نیکو کردن از پر کردن است .

برای موفق شدن در هر کاری باید جوهره آن کار را داشته باشید . پس از آن تلاش به همراه کمی شانس به شما کمک خواهد کرد . هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و اگر هم اتفاقی باشد ، مستمر نخواهد بود .

منبع: پیکسلر
هنرجویان عزیز ، حتما این بحث رو با دقت مطالعه نمایید ، چون بحث کامل تری نسبت به بحث های انجام شده در راه وارد شدن به دنیای هنر و گرافیک هست
موفق باشید
لینک مرجع