12-07-2012, 04:07 PM
مدتی است برخی از دوستان به خصوص در شبکه های اجتماعی ، علاقه شان نسبت به گرافیک را با من در میان می گذارند و در مورد راه و روش درست برای آنکه یک طراح موفق شوند ، سوالاتی می پرسند .
بنده ، با کسی که به آن “طراح گرافیک” می گویند فاصله معناداری دارم . با این حال مطرح کردن برخی از تجربیات در پاسخ به این سوال ” که چگونه یک طراح گرافیک شویم ؟ ” مفید خواهد بود .
[/size][/color]بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک – مهدی خدادادی
کمی دیباچه :
زمانی که ۵ سال پیش تصمیم گرفتم وارد حیطه طراحی گرافیک شوم ، هیچ شناختی از گرافیک نداشتم . خاطرم هست تازه دانشگاه “مهندسی کامپیوتر” قبول شده بودم و رشته ای که در دانشگاه دنبال کردم ، ارتباط آشکاری با مفاهمی مثل “دیزاین” و “هنر” نداشت . همه چیز از علاقه ام به هنر شروع شد .
علاقه اولین گام و گامی پیش برنده در هر زمینه ای است .
یک روز از رادیو شنیدم که “فرهنگسرای ارسباران” برای ترم تابستان کلاس نقاشی برگزار می کند . صرفا به دلیل علاقه و لذت خاص نقاشی ، تصمیم گرفتم در این کلاس ثبت نام کنم و این آغاز ماجرا بود . فکر کنم حدود ۶ ماه به فرهنگسرا می رفتم و این داستان با شروع دانشگاه پایان گرفت . مهم ترین خاصیت این کلاس برای من این بود که فهمیدم خرده استعدادی در هنر دارم و نباید این مسیر را ناتمام بگذارم .
فرهنگسرای ارسباران
نکته: قرار گرفتن در یک جمع هنری به شما کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسید و گاها با دیدن یک اثر هنری جرقه ای در شما زده می شود .
پس از دانشگاه تصمیم گرفتم گرافیک را کمی جدی تر دنبال کنم . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از تجربیاتی است که در این مسیر به آنها رسیده ام .
ابزار کار را بشناسید:
یک نجار موفق قطعا کار با اَره را خوب بلد است .
تنها در صورتی که بتوانیم در استفاده از ابزارها با مهارت عمل کنیم ، می توانیم ایده های خود را به درستی اجرا کنیم . در کار طراحی گرافیک ، ابزارها را به دو بخش تقسیم می کنیم : نخست ابزارهای دستی مثل مداد و قلم و دوم ابزارهای سیستمی مثل فوتوشاپ و ایلیستریتور .
تقریبا گرافیست موفقی را نمی توانید پیدا کنید که کار با مداد ، قلم مو و رنگ را به درستی نداند . هر چه قدر هم که شما با ابزارهای سیستمی کار کنید ، قدرت “کار دست” ، در کار شما نمود خواهد داشت . سعی کنید قبل از اینکه سراغ ابزارهای سیستمی بروید ، بر روی کاغذ ایده های خود را شکل دهید .
تصویر سازی انسان ، صنعت و هنر – اثر : مهدی و هادی خدادادی
من همیشه یک دفترچه بی خط در کیف خود دارم و اگر ایده ای به ذهنم رسید شروع به طراحی می کنم.
اگر نگاهی به طراحان مطرح ایرانی داشته باشیم ، خواهیم دید همگی در طراحی و نقاشی مهارت دارند .به طور مثال قباد شیوا ، رضا عابدینی و فرشید مثقالی هر سه در دانشگاه رشته نقاشی را دنبال کرده اند . گرافیست جوانی مثل ایمان راد برای خلق آثار خود از کارهای دست بهره زیادی می برد .
لوگو تایپ ایران کاری از ایمان راد
از طرفی ابزارهای سیستمی وجود دارند که دانستن نحوه کار با آنها برای یک طراح بسیار مهم است . میزان مهارت شما باید به قدری باشد که بتوانید ایده هایتان را بدون محدودیت در کار با ابزار به راحتی پیاده کنید . در زیر من فهرستی از ابزارهایی که با آنها کار می کنم را آورده ام ، طبیعی است این فهرست ابزارهای سیستمی مورد علاقه من است و هر کسی ممکن است ابزارهای مناسب خود را انتخاب کند :
Adobe Photoshop : ابزاری است جهت کار با تصاویر Bitmap و جز مهم ترین ابزارهای سیستمی. البته فوتوشاپ ابزار بسیار پیشرفته ای است و در کار با تصاویر برداری ، تصاویر سه بعدی ، انیمیشن و ویرایش فیلم هم دست شما را باز می گذارد .
Adobe Illustrator : ابزاری است برای کار با تصاویر برداری . انعطاف و قدرت بالایی دارد و در ارتباط با نرم افزاری مثل فوتوشاپ خوب عمل می کند . تقریبا بیشتر حجم کارهایم را با ایلیستریتور سامان می دهم .
Adobe InDesign : برای صفحه آرایی کتاب ، مجله و امثالهم از قابلیت های InDesign استفاده می کنم .
Adobe Fireworks : ابزاری است برای طراحی Wireframe و تصاویر PNG . امکانات بسیار خوبی برای بهینه سازی فایل های PNG و طراحی UI دارد . همینطور در طراحی Icon ناامیدتان نمی کند .
Fontlab Studio : از این ابزار برای ساخت فونت و سامان دادن OpenType استفاده می کنم .
نمایی از نرم افزار ایلیستریتور
بسیار ببینید :
شنیدن کی بود مانند دیدن .
باید سعی کنیم کارهای برتر در حوزه طراحی گرافیک را رصد کنیم . به این کار در اصطلاح ” مشق بصری ” می گوییم .
نمایشگاه ها را از دست ندهید ، اگر گالری ای نمایشگاهی دارد ، سعی کنید بروید . دیدن کارهای مختلف به رشد درک هنری ما کمک می کند . ببینید دیگران چگونه کار می کنند و دامنه مخاطبین شان چگونه است .
کتاب ها ، سایت ها و مجلات جاهایی هستند که باید بسیار در آنها غور ۲ کنید . هنرمندان را دنبال کنید و سبک کاری هر کس را بشناسید .
تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم حافظ
من “فولدری” به اسم “علاقه مندی ها” در سیستم ام ساخته ام و سعی می کنم آثاری که می بینم و دوست دارم را در آن ذخیره کنم . این کار به مرتب کردن فکر کمک می کند . شما هم مجموعه از علاقه مندی های خود را ذخیره کنید .
جشنواره ها را از دست ندهید :
خاطرم هست گرافیک را با شرکت در جشنواره ها آغاز کردم . در آن زمان و به مدت دو سال برای هر جشنواره ای که فراخوان می داد کار می فرستادم . طبیعی است که با توجه به عدم شناخت صحیح و تازه کار بودنم ، به هیچ عنوان کاری از کارهایم تا دو سال به هیچ جشنواره ای راه پیدا نکرد .
چیزی که در این بین مهم است این است که امید خود را از دست ندهیم . هر جشنواره ای که کار شما موفق نمی شود فرصتی برای یاد گرفتن است . همیشه کارهایی که به نمایشگاه راه پیدا می کردند را می دیدم و با کار خودم مقایسه می کردم . باید بتوانید نقاط ضعف را به درستی تحلیل کنید و پله پله کارتان را بهتر کنید . پس از این موارد بود که کم کم ، کارم به جشنواره ها راه پیدا کرد . پس از آن چند مورد جایزه و تقدیر هم به این فهرست اضافه شد .
هر چه قدر کیفیت یک جشنواره بالاتر باشد برای رشد شما بهتر است . سعی کنید با موفقیت در جشنواره ها ، توهم رسیدن به موفقیت پیدا نکنید.
جشنواره ها تنها بهانه ای هستند برای اینکه شما انگیزه ادامه کار را پیدا کنید . پس از مدتی جشنواره ها جذابیت روزهای نخستین را برای شما از دست می دهند . در این مرحله سعی کنید در انتخاب جشنوارهای با کیفیت ، و ارائه کار خوب وسواس به خرج دهید .
بخشی از پوستر جشنواره سرو نقره ای – مجید عباسی
بسیار بدانید :
تفکری که پشت خلق یک اثر وجود دارد ، روح آن اثر است .
باید تشنه دانستن باشد . فلسفه هنر و اینکه چرا یک اثر هنری را خلق می کنیم از مواردی است که در دانشگاه های ما کمتر از آن سخن به میان می آید .
آواز بلبل صدایی بسیار زیبا و دلنشین است . از طرفی صدای نواختن ساز هم اینگونه است . اما چرا کسی بر “آواز بلبل” نقدی نمی نویسد ولی بر “نوازندگی” نقد می نویسند . نکته متمایز در اینجا “تفکری” است که پشت خلق یک اثر هنری وجود دارد . بلبل از روی غریزه می خواند و نوازنده از روی تفکر می نوازد و تفکر در ساحت نقد قرار می گیرد .
“فرم”یک اثر هنری ، بسیار مهم است ولی معنا و مفهوم آن مهم تر است . “فرم” به تنهایی نماد ” خوشگلی” است ولی وقتی با معنا همراه می شود به سمت “زیبایی” می رود .
به طور خلاصه سعی کنید کار بصری شما همراه با دانسته های نظری خوب باشد . آنوقت است که واقعا یک اثر هنری ماندگار خواهد شد .
گروه تشکیل دهید :
غالبا چند فکر بهتر از یک فکر است .
اگر دوست و یا دوستانی دارید که در زمینه طراحی گرافیک می توانید دور هم جمع شوید و گروه تشکیل دهید ، این فرصت را از دست ندهید . تشکیل یک گروه و انجام فعالیت های گروهی می تواند باعث رشد کیفیت آثار افراد گروه به شکلی متوازن شود . همیشه داشتن روابط خوب ، فرصت های جدیدی ایجاد می کند .
نشانه نوشتار گروه موتیف – اثر : هادی خدادادی
دو سال پیش من به همراه یک سری از دوستان ، گروه طراحان گرافیک موتیف را سامان دادیم . در موتیف معمولا هر شش ماه یک بار با انتخاب موضوعی واحد شروع به طراحی می کنیم تا در نهایت نمایشگاهی از آثار خلق شده برگزار کنیم . مهم این نیست که همه اعضای گروه در یک سطح باشیم ، مهم این است به بهانه نمایشگاه کارهایمان را به قضاوت و نقد دیگران می گزاریم . هدف این است که دور هم بحث کنیم ، تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم و پیشرفت کنیم .
گروهی که تشکیل می دهید می تواند شامل دو عضو باشد ، می تواند حتی به صورت مجازی و در شبکه های اجتماعی باشد ، می تواند حتی یک جمع دوستانه باشد .
استاد داشته باشید :
استاد نقشی کلیدی در جهت دهی به آثار شما دارد .
در اطراف خود بگردید و شخصی را پیدا کنید که بتوانید در زمینه دانش طراحی به وی تکیه کنید . سعی کنید استادی را انتخاب کنید که کارهایش را دوست دارید .
امروزه کلاس های آموزش طراحی رشد زیادی داشته است . در تهران آموزشگاه هایی دیدم که به صورت تخصصی روی این موضوعات کار می کنند . آموزشگاه های ایده و ویژه از این جمله اند . در شهرستان ها هم معمولا اساتید کلاس هایی برگزار می کنند . اگر بگردید جوینده خواهید بود .
کپی کنید :
هنرمندان خوب کپی میکنند اما هنرمندان بزرگ میدزدند. پابلو پیکاسو
از آثار و سبک فلان هنرمند خوشتان می آید ، پس چرا وقت را از دست می دهید از کارهایش کپی کنید . کپی کردن تکنیک بسیار خوبی برای یاد گرفتن است . وقتی کار فلان هنرمند را سعی می کنید که اجرا کنید ، ناخود آگاه با بسیاری از تکنیک ها و تفکراتش آشنا می شوید . کپی کردن تمرین بسیار خوبی است .
توجه کنید کپی کردن تنها برای شروع خوب است و یک تکنیک کاملا تمرینی است . مسلم است که کار کپی ارزش چندانی ندارد و در سطح بالاتر یک سرافکندگی هنری محسوب می شود .کپی کردن تا زمانی که شما به یک سطح مهارتی برسید ، لازم است . پس از آن این کار را رها کنید .
نتیجه :
کار نیکو کردن از پر کردن است .
برای موفق شدن در هر کاری باید جوهره آن کار را داشته باشید . پس از آن تلاش به همراه کمی شانس به شما کمک خواهد کرد . هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و اگر هم اتفاقی باشد ، مستمر نخواهد بود .
منبع: پیکسلر
هنرجویان عزیز ، حتما این بحث رو با دقت مطالعه نمایید ، چون بحث کامل تری نسبت به بحث های انجام شده در راه وارد شدن به دنیای هنر و گرافیک هست
موفق باشید
بنده ، با کسی که به آن “طراح گرافیک” می گویند فاصله معناداری دارم . با این حال مطرح کردن برخی از تجربیات در پاسخ به این سوال ” که چگونه یک طراح گرافیک شویم ؟ ” مفید خواهد بود .
[/size][/color]بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک – مهدی خدادادی
کمی دیباچه :
زمانی که ۵ سال پیش تصمیم گرفتم وارد حیطه طراحی گرافیک شوم ، هیچ شناختی از گرافیک نداشتم . خاطرم هست تازه دانشگاه “مهندسی کامپیوتر” قبول شده بودم و رشته ای که در دانشگاه دنبال کردم ، ارتباط آشکاری با مفاهمی مثل “دیزاین” و “هنر” نداشت . همه چیز از علاقه ام به هنر شروع شد .
علاقه اولین گام و گامی پیش برنده در هر زمینه ای است .
یک روز از رادیو شنیدم که “فرهنگسرای ارسباران” برای ترم تابستان کلاس نقاشی برگزار می کند . صرفا به دلیل علاقه و لذت خاص نقاشی ، تصمیم گرفتم در این کلاس ثبت نام کنم و این آغاز ماجرا بود . فکر کنم حدود ۶ ماه به فرهنگسرا می رفتم و این داستان با شروع دانشگاه پایان گرفت . مهم ترین خاصیت این کلاس برای من این بود که فهمیدم خرده استعدادی در هنر دارم و نباید این مسیر را ناتمام بگذارم .
فرهنگسرای ارسباران
نکته: قرار گرفتن در یک جمع هنری به شما کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسید و گاها با دیدن یک اثر هنری جرقه ای در شما زده می شود .
پس از دانشگاه تصمیم گرفتم گرافیک را کمی جدی تر دنبال کنم . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از تجربیاتی است که در این مسیر به آنها رسیده ام .
ابزار کار را بشناسید:
یک نجار موفق قطعا کار با اَره را خوب بلد است .
تنها در صورتی که بتوانیم در استفاده از ابزارها با مهارت عمل کنیم ، می توانیم ایده های خود را به درستی اجرا کنیم . در کار طراحی گرافیک ، ابزارها را به دو بخش تقسیم می کنیم : نخست ابزارهای دستی مثل مداد و قلم و دوم ابزارهای سیستمی مثل فوتوشاپ و ایلیستریتور .
تقریبا گرافیست موفقی را نمی توانید پیدا کنید که کار با مداد ، قلم مو و رنگ را به درستی نداند . هر چه قدر هم که شما با ابزارهای سیستمی کار کنید ، قدرت “کار دست” ، در کار شما نمود خواهد داشت . سعی کنید قبل از اینکه سراغ ابزارهای سیستمی بروید ، بر روی کاغذ ایده های خود را شکل دهید .
تصویر سازی انسان ، صنعت و هنر – اثر : مهدی و هادی خدادادی
من همیشه یک دفترچه بی خط در کیف خود دارم و اگر ایده ای به ذهنم رسید شروع به طراحی می کنم.
اگر نگاهی به طراحان مطرح ایرانی داشته باشیم ، خواهیم دید همگی در طراحی و نقاشی مهارت دارند .به طور مثال قباد شیوا ، رضا عابدینی و فرشید مثقالی هر سه در دانشگاه رشته نقاشی را دنبال کرده اند . گرافیست جوانی مثل ایمان راد برای خلق آثار خود از کارهای دست بهره زیادی می برد .
لوگو تایپ ایران کاری از ایمان راد
از طرفی ابزارهای سیستمی وجود دارند که دانستن نحوه کار با آنها برای یک طراح بسیار مهم است . میزان مهارت شما باید به قدری باشد که بتوانید ایده هایتان را بدون محدودیت در کار با ابزار به راحتی پیاده کنید . در زیر من فهرستی از ابزارهایی که با آنها کار می کنم را آورده ام ، طبیعی است این فهرست ابزارهای سیستمی مورد علاقه من است و هر کسی ممکن است ابزارهای مناسب خود را انتخاب کند :
Adobe Photoshop : ابزاری است جهت کار با تصاویر Bitmap و جز مهم ترین ابزارهای سیستمی. البته فوتوشاپ ابزار بسیار پیشرفته ای است و در کار با تصاویر برداری ، تصاویر سه بعدی ، انیمیشن و ویرایش فیلم هم دست شما را باز می گذارد .
Adobe Illustrator : ابزاری است برای کار با تصاویر برداری . انعطاف و قدرت بالایی دارد و در ارتباط با نرم افزاری مثل فوتوشاپ خوب عمل می کند . تقریبا بیشتر حجم کارهایم را با ایلیستریتور سامان می دهم .
Adobe InDesign : برای صفحه آرایی کتاب ، مجله و امثالهم از قابلیت های InDesign استفاده می کنم .
Adobe Fireworks : ابزاری است برای طراحی Wireframe و تصاویر PNG . امکانات بسیار خوبی برای بهینه سازی فایل های PNG و طراحی UI دارد . همینطور در طراحی Icon ناامیدتان نمی کند .
Fontlab Studio : از این ابزار برای ساخت فونت و سامان دادن OpenType استفاده می کنم .
نمایی از نرم افزار ایلیستریتور
بسیار ببینید :
شنیدن کی بود مانند دیدن .
باید سعی کنیم کارهای برتر در حوزه طراحی گرافیک را رصد کنیم . به این کار در اصطلاح ” مشق بصری ” می گوییم .
نمایشگاه ها را از دست ندهید ، اگر گالری ای نمایشگاهی دارد ، سعی کنید بروید . دیدن کارهای مختلف به رشد درک هنری ما کمک می کند . ببینید دیگران چگونه کار می کنند و دامنه مخاطبین شان چگونه است .
کتاب ها ، سایت ها و مجلات جاهایی هستند که باید بسیار در آنها غور ۲ کنید . هنرمندان را دنبال کنید و سبک کاری هر کس را بشناسید .
تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم حافظ
من “فولدری” به اسم “علاقه مندی ها” در سیستم ام ساخته ام و سعی می کنم آثاری که می بینم و دوست دارم را در آن ذخیره کنم . این کار به مرتب کردن فکر کمک می کند . شما هم مجموعه از علاقه مندی های خود را ذخیره کنید .
جشنواره ها را از دست ندهید :
خاطرم هست گرافیک را با شرکت در جشنواره ها آغاز کردم . در آن زمان و به مدت دو سال برای هر جشنواره ای که فراخوان می داد کار می فرستادم . طبیعی است که با توجه به عدم شناخت صحیح و تازه کار بودنم ، به هیچ عنوان کاری از کارهایم تا دو سال به هیچ جشنواره ای راه پیدا نکرد .
چیزی که در این بین مهم است این است که امید خود را از دست ندهیم . هر جشنواره ای که کار شما موفق نمی شود فرصتی برای یاد گرفتن است . همیشه کارهایی که به نمایشگاه راه پیدا می کردند را می دیدم و با کار خودم مقایسه می کردم . باید بتوانید نقاط ضعف را به درستی تحلیل کنید و پله پله کارتان را بهتر کنید . پس از این موارد بود که کم کم ، کارم به جشنواره ها راه پیدا کرد . پس از آن چند مورد جایزه و تقدیر هم به این فهرست اضافه شد .
هر چه قدر کیفیت یک جشنواره بالاتر باشد برای رشد شما بهتر است . سعی کنید با موفقیت در جشنواره ها ، توهم رسیدن به موفقیت پیدا نکنید.
جشنواره ها تنها بهانه ای هستند برای اینکه شما انگیزه ادامه کار را پیدا کنید . پس از مدتی جشنواره ها جذابیت روزهای نخستین را برای شما از دست می دهند . در این مرحله سعی کنید در انتخاب جشنوارهای با کیفیت ، و ارائه کار خوب وسواس به خرج دهید .
بخشی از پوستر جشنواره سرو نقره ای – مجید عباسی
بسیار بدانید :
تفکری که پشت خلق یک اثر وجود دارد ، روح آن اثر است .
باید تشنه دانستن باشد . فلسفه هنر و اینکه چرا یک اثر هنری را خلق می کنیم از مواردی است که در دانشگاه های ما کمتر از آن سخن به میان می آید .
آواز بلبل صدایی بسیار زیبا و دلنشین است . از طرفی صدای نواختن ساز هم اینگونه است . اما چرا کسی بر “آواز بلبل” نقدی نمی نویسد ولی بر “نوازندگی” نقد می نویسند . نکته متمایز در اینجا “تفکری” است که پشت خلق یک اثر هنری وجود دارد . بلبل از روی غریزه می خواند و نوازنده از روی تفکر می نوازد و تفکر در ساحت نقد قرار می گیرد .
“فرم”یک اثر هنری ، بسیار مهم است ولی معنا و مفهوم آن مهم تر است . “فرم” به تنهایی نماد ” خوشگلی” است ولی وقتی با معنا همراه می شود به سمت “زیبایی” می رود .
به طور خلاصه سعی کنید کار بصری شما همراه با دانسته های نظری خوب باشد . آنوقت است که واقعا یک اثر هنری ماندگار خواهد شد .
گروه تشکیل دهید :
غالبا چند فکر بهتر از یک فکر است .
اگر دوست و یا دوستانی دارید که در زمینه طراحی گرافیک می توانید دور هم جمع شوید و گروه تشکیل دهید ، این فرصت را از دست ندهید . تشکیل یک گروه و انجام فعالیت های گروهی می تواند باعث رشد کیفیت آثار افراد گروه به شکلی متوازن شود . همیشه داشتن روابط خوب ، فرصت های جدیدی ایجاد می کند .
نشانه نوشتار گروه موتیف – اثر : هادی خدادادی
دو سال پیش من به همراه یک سری از دوستان ، گروه طراحان گرافیک موتیف را سامان دادیم . در موتیف معمولا هر شش ماه یک بار با انتخاب موضوعی واحد شروع به طراحی می کنیم تا در نهایت نمایشگاهی از آثار خلق شده برگزار کنیم . مهم این نیست که همه اعضای گروه در یک سطح باشیم ، مهم این است به بهانه نمایشگاه کارهایمان را به قضاوت و نقد دیگران می گزاریم . هدف این است که دور هم بحث کنیم ، تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم و پیشرفت کنیم .
گروهی که تشکیل می دهید می تواند شامل دو عضو باشد ، می تواند حتی به صورت مجازی و در شبکه های اجتماعی باشد ، می تواند حتی یک جمع دوستانه باشد .
استاد داشته باشید :
استاد نقشی کلیدی در جهت دهی به آثار شما دارد .
در اطراف خود بگردید و شخصی را پیدا کنید که بتوانید در زمینه دانش طراحی به وی تکیه کنید . سعی کنید استادی را انتخاب کنید که کارهایش را دوست دارید .
امروزه کلاس های آموزش طراحی رشد زیادی داشته است . در تهران آموزشگاه هایی دیدم که به صورت تخصصی روی این موضوعات کار می کنند . آموزشگاه های ایده و ویژه از این جمله اند . در شهرستان ها هم معمولا اساتید کلاس هایی برگزار می کنند . اگر بگردید جوینده خواهید بود .
کپی کنید :
هنرمندان خوب کپی میکنند اما هنرمندان بزرگ میدزدند. پابلو پیکاسو
از آثار و سبک فلان هنرمند خوشتان می آید ، پس چرا وقت را از دست می دهید از کارهایش کپی کنید . کپی کردن تکنیک بسیار خوبی برای یاد گرفتن است . وقتی کار فلان هنرمند را سعی می کنید که اجرا کنید ، ناخود آگاه با بسیاری از تکنیک ها و تفکراتش آشنا می شوید . کپی کردن تمرین بسیار خوبی است .
توجه کنید کپی کردن تنها برای شروع خوب است و یک تکنیک کاملا تمرینی است . مسلم است که کار کپی ارزش چندانی ندارد و در سطح بالاتر یک سرافکندگی هنری محسوب می شود .کپی کردن تا زمانی که شما به یک سطح مهارتی برسید ، لازم است . پس از آن این کار را رها کنید .
نتیجه :
کار نیکو کردن از پر کردن است .
برای موفق شدن در هر کاری باید جوهره آن کار را داشته باشید . پس از آن تلاش به همراه کمی شانس به شما کمک خواهد کرد . هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و اگر هم اتفاقی باشد ، مستمر نخواهد بود .
منبع: پیکسلر
هنرجویان عزیز ، حتما این بحث رو با دقت مطالعه نمایید ، چون بحث کامل تری نسبت به بحث های انجام شده در راه وارد شدن به دنیای هنر و گرافیک هست
موفق باشید