سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: شکر یا سم سفید
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.

به عقیده دانشمندان شکر سّم خطرناکی است که سلامتی ما را تهدید می کند ، امّا به دلیل عادت مردم به استفاده از این ماده سّمی ، متخصصان ترجیح میدهند در این مورد سکوت کنند زیرا این ماده به اشکال گوناگون در ترکیب انواع نوشیدنیها ، شکلات و آدامس ، شیرینی و غیره وجود دارد و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات مختلف نشان داده است که شکرگلبول های سفید خون را که قوای محافظ بدن هستند، دچار ناتوانی کرده و در نتیجه مقاومت بدن را در مقابل انواع بیماریها کاهش میدهد. شایع ترین بیماریهایی که مصرف مداوم شکر بوجود می آورد ، فشار خون ، دیابت ، سنگ کلیه ، سنگ کیسه صفرا، نارسایی کلیه و قلب ، عفونت های قارچی و بیماریهای دستگاه گوارش است. از سوی دیگر شکر باعث از بین رفتن ویتامینهای ب و ث در بدن میشود که این اینکار باعث بروز بیماریهای چشمی و پوسیدگی دندان ها میشود. همواره یادتان باشد که هر چیز را به اندازه مصرف کنید .
مختصری از ضررهای شکر - ماده کریستالی سفید رنگی که بعنوان شکر می شناسیم، یک ماده مصنوعی و فرآیند شده است که اغلب از نیشکر یا چغندر قند بدست می آید. قند موجود در نیشکر و چغندر قند بعد از جداسازی تمام املاح، ویتامین ها، پروتئین، آنزیم و سایر مواد مغذی مفید، در کارخانه تصفیه شده و به ساکاروز خالص تبدیل می شود.
چیزی که بعد از فرآیند باقی می ماند، ماده مصنوعی غلیظ شده ای است که استفاده از آن نه تنها چندان فایده ای برای بدن انسان ندارد بلکه مضراتی هم دارد که در ذیل خواهید خواند :
آیا میدانستیدکه شکر سیستم ایمنی بدن را از کار می اندازد. پس از هر بار مصرف محصولات شکردار گلبولهای سفید بدن (نوتروفیلها) از کار می افتند و تا ۲ الی ۵ ساعت بدن کاملا آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود. طبق تحقیقات پس از هر بار خوردن چیزی شیرین سیستم ایمنی بدن تا ۷۵٪ کارایی خود را از دست می دهد و این دقیقا بهترین زمان برای فعال شدن میکروبها و ویروسها است ؟
آیا میدانستیدکه شکر تعادل مواد معدنی بدن را بر هم می ریزد. چون شکر ماده ای است فاقد ویتامین- فاقد مواد معدنی و فاقد فیبر. شکر ماده ای زائد است که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست از اینرو برای اینکه ساختار ملکولی شکر شکسته شود بدن مجبور است از مواد معدنی محلول در بدن مصرف کند تا بتواند شکر را هضم کند. در نتیجه تعادل عناصر معدنی مثل کلسیم- منیزیوم و پتاسیم و سدیم و... بر هم می ریزد ؟
آیا میدانستیدکه بر خلاف تصور همگان این شکر است که کلسترول بد خون ldl را به شدت بالا می برد و کلسترول خوب را پایین می آورد و در کل سبب بالا رفتن کلسترول می شود. این روغن حیوانی نیست که کلسترول را بالا میبرد ؟
آیا میدانستیدکه شکر سبب ترشح بیش از اندازه هورمون آدرنالین در بدن می شود. احساس اضطراب بیش از اندازه، آشفتگی و بد خلقی از نتایج آن هستند ؟
آیا میدانستیدکه شکر سبب بی حوصلگی است و کسانی که شکر مصرف می کنند به هیچ عنوان میلی به ورزش کردن و فعالیت های بدنی ندارند ؟
آیا میدانستیدکه تقریباً 95 درصد افراد با درجات مختلفی به مصرف شکر معتاد هستند ؟
آیا میدانستید که از روزی که نوزاد متولد می شود و در غذای تکمیلی او شکر می ریزیم، اثرات مضر آن بر جسم نوزاد شروع می شود ؟
آیا میدانستیدکه شکر در کودکان سبب کاهش هوش و پایین آمدن نمره های درسی است ؟
آیا میدانستیدکه بر خلاف آنچه پزشکان به شما می گویند خوردن چیزهای چرب تری گلیسیرید را بالا نمی برد بلکه این خوردن شکر است که تری گلیسیرید را بالا می برد ؟
آیا میدانستیدکه شکر باعث ضعف سیستم دفاعی بدن در برابر کلیه بیماریها میگردد ؟
آیا میدانستیدکه شکر به کلیه ها آسیب می زند. عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه مصرف شکر است ؟
آیا میدانستیدکه عامل اصلی سنگ مثانه مصرف شکر است ؟
آیا میدانستیدکه شکر مقدار عناصر کروم و مس بدن را کاهش می دهد ؟
آیا میدانستیدکه شکر در جذب شدن کلسیم و منیزیوم اختلال ایجاد می کند. یعنی اگر لیوان شیر خود را با کیک یا شکلات میل می کنید هیچ کلسیمی در استخوانهای شما ذخیره نخواهد شد ؟
آیا میدانستیدکه شکر عامل اصلی سرطان از جمله سرطانهای سینه و پروستات و کلون و رکتوم است ؟
آیا میدانستیدکه شکر مقدار گلوکز خون را بی جهت افزایش می دهد ؟
آیا میدانستیدکه شکر باعث ضعیف شدن بینایی است ؟
آیا میدانستیدکه شکر باعث باریک شدن رگهای خونی و در نهایت سکته می شود ؟
آیا میدانستیدکه شکر باعث ترش کردن معده است و برخلاف تصور عامه که وقتی ترش می کنند چیزی شیرین می خورند تا آن را رفع کند ؟
آیا میدانستیدکه شکر ریسک مبتلا شدن به بیماریهای قلبی را زیاد می کند ؟
آیا میدانستیدکه پیر شدن زود هنگام بدن (سفید شدن موها و چین و چروک پوست) به دلیل مصرف خوراکیهای شیرین است نه مصرف گوشت و پروتئین ؟
آیا میدانستیدکه شکر سرعت اعتیاد به الکل و میل به اعتیاد به مواد مخدر را زیاد می کند ؟
آیا میدانستیدکه شکر تنها عامل پوسیده شدن دندانهاست یعنی اگر شکر مصرف نشود کسی به دندانپزشک نیاز نخواهد داشت ؟
آیا میدانستیدکه شکر عامل اصلی چاق شدن است ؟
آیا میدانستیدکه شکر عامل آرتروز مفاصل است و کسانی که آرتروز دارند و مواد شیرین زیاد می خورند روز به روز بدتر می شوند ؟
آیا میدانستیدکه یکی از عوامل اصلی بیماری آسم مصرف شکر است ؟
آیا میدانستیدکه شکر باعث آپاندیسیت می شود ؟
آیا میدانستیدکه شکر آب بذاق دهان را اسیدی می کند که برای دندانها ضرر دارد ؟
آیا میدانستیدکه شکر میزان ترشح هورمون رشد را کم می کند. جوانان کوتاه قد نتیجه مصرف شکر هستند ؟
آیا میدانستید که شکر عامل اصلی بالا رفتن فشار خون است ؟
آیا میدانستیدکه شکر ساختار پروتئین ها را به هم می ریزد در نتیجه بدن قادر به جذب آنها نخواهد بود ؟
آیا میدانستید که آلرژی به غذاهای گوناگون نتیجه مصرف شکر است ؟
آیا میدانستید که ایجاد اگزما در کودکان از عواقب مصرف شکر است ؟
آیا میدانستید که آب مروارید بر اثر مصرف شکر به وجود می آید ؟
آیا میدانستید که بزرگترین خطر مصرف شکر این است که ساختمان dna را می شکند و آن را تغییر می دهد که در نتیجه سلولها سرطانی می شوند ؟
آیا میدانستید که شکر سبب تولید رادیکال های آزاد در خون و افزایش ریسک سرطان است ؟
آیا میدانستید که شکر فعالیت هورمونها را بر هم میزند ؟
آیا میدانستید که مصرف شکر انعطاف پذیری ماهیچه ها و اندام بدن را کم می کند بطوریکه با کوچکترین حرکت ورزشی عضلات منقبض می شوند و درد می گیرند ؟
آیا میدانستید که شکر سبب افزایش تقسیم سلولهای کبد و سرطان کبد می شود ؟
آیا میدانستید که شکر مقدار چربی کبد را زیاد می کند ؟
آیا میدانستید که شکر اندازه کلیه ها را بزرگ می کند ؟
آیا میدانستید که اختلال در کار پانکراس از اثرات شکر است ؟
آیا میدانستید که عامل یبوست و خشکی روده شکر است ؟
آیا میدانستید که شکر ریسک بسته شدن رگهای خونی را زیاد می کند ؟
آیا میدانستید که سردردهای بی موقع و بی دلیل و میگرن بر اثر مصرف چیزهای شیرین است ؟
آیا میدانستید که شکر امواج مغزی دلتا- آلفا و تتا را زیاد می کند که در نتیجه این افزایش قدرت تمرکز و تصمیم گیری در انسان از بین می رود ؟
آیا میدانستید که عامل اصلی افسردگی شکر است. مردم عامی تصور می کنند با خوردن چیزی شیرین روحیه شان شاد خواهد شد در حالیکه کاملا بر عکس است. شادی حاصل از خوردن شیرینی به خاطر اعتیادی است که به آن دارید و با خوردن آن آرامش می یابید اما در روحیه و امواج مغزی شما اثر متضاد دارد ؟
آیا میدانستید که وحشتناکترین بیماری قرن یعنی آلزایمر که با حواس پرتی های کوچک شروع می شود بر اثر مصرف شکر بوجود می آید. این به آن معناست که تا ۲۵ سال دیگر نیمی از جمعیت میانسال کره زمین آلزایمر خواهند داشت و مرگ زجرآوری در انتظارشان است ؟
آیا میدانستید که شکر عامل اصلی پوکی استخوان است. چگونه؟ شکر ماده ای زائد است که فاقد هر گونه ویتامین یا مواد معدنی است و بدن قادر به هضم و جذب آن نیست. از این رو سلولها مجبور هستند برای شکستن ملکولهای شکر از املاح کلسیم و منیزیوم ذخیره در استخوانها استفاده کنند. هر چه بیشتر چیزهای شیرین مصرف شود کلسیم بیشتری از استخوانها خارج شده و در فرایند هضم شکر مصرف می شود. در نهایت استخوانها بعد از چند سال پوک می شوند. دلیل اصلی خرابی دندانها نیز همین است. کلسیم از دندانها استخراج شده و دندان به مرور پوسیده و خراب می شود. مصرف شیر در این هنگام سودی ندارد مخصوصا اگر همراه کیک و شیرینی باشد ؟

....................................................................................................................
هشدار نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مصرف قند و شکر

شکر، نمک و هرویین سه پودر سفیدی هستند که لقب «سموم سفید» را به خود گرفته‌اند. سه ماده‌ای که سوءمصرف آنها در بین ایرانیان، به گفته بسیاری از متخصصان و کارشناسان، سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است. از همین رو این هفته نیز به دنبال سلسله گزارش‌‌هایی که طی هفته‌‌های گذشته در خصوص میزان مصرف بالای قند و شکر در هفته نامه سلامت ارایه شد، به میان مردم رفتیم و نظرات آنها را در مورد این سم سفید جویا شدیم. علاوه بر این پای صحبت برخی از پزشکان حاضر در خانه ملت نیز نشستیم تا از منظر آنها نیز به بررسی تبعات مصرف بالای قند و شکر و علل و راهکارهای رفع این مشکل بپردازیم...

سراغ یکی از رستوران‌‌های سنتی بزرگ مرکز تهران می‌رویم تا از نزدیک میزان مصرف قند و شکر کنار چای را بررسی کنیم. مسوول این رستوران سنتی می‌گوید: «طی چند سالی که در قهوه خانه‌‌ها و رستوران‌‌های سنتی برای مشتریان چای سرو می‌کنم، به‌این باور رسیده‌ام که چای خور‌‌های حرفه‌ای چای تلخ می‌خورند و اعتقاد دارند که چای خوش طعم باید گس باشد نه شیرین.» وی اضافه می‌کند: «البته ما مجبور هستیم قند هم کنار چای سرو کنیم. اگر فرهنگ سازی شود و مشتری که وارد قهوه خانه می‌شود، قند تقاضا نکند من هم که کم و بیش از مضرات قند مطلع هستم اصراری به استفاده آن ندارم.» وی ادامه می‌دهد:«البته در این رستوران، خرما و توت خشک نیز در کنار چای سرو می‌شود اما متاسفانه اغلب افراد به خوردن قند تمایل بیشتری دارند.» وی می‌گوید: «مشتریانی داریم که از کسبه اطراف هستند و روزانه چهار یا پنج بار برای نوشیدن چای به ما مراجعه کرده. اغلب هر بار کنار چای چند قند مصرف می‌کنند. چه بسا شمار قند‌‌هایی که تا آخر وقت کنار چای استفاده می‌کنند دو رقمی‌هم می‌شود.»

● طعم اصلی چای تلخ و گس است

در کافی شاپ سراغ یک زوج جوان می‌رویم که منتظر سفارش چای خود هستند. مرد جوان می‌گوید: «از کودکی عادت کرده‌ام که چای‌ام را با قند بخورم. این درست است که طعم اصلی چای گس و تلخ است اما متاسفانه از کودکی به ما یاد داده‌اند که چای را شیرین بخوریم.» وی ادامه می‌دهد: «مطمئنا اگر والدین ما چای تلخ می‌خوردند امروز از نظر ما طعم اصلی چای تلخ بود اما امروز تصور اینکه چای تلخ را جایگزین چای با قند کنیم برایمان سخت است.»

مسوول این کافی شاپ نیز می‌گوید: «به هیچ عنوان قهوه یا چای شیرین به مشتری نمی‌دهیم اما اغلب موارد افراد مراجعه کننده تمایل به شیرین کردن نوشیدنی‌‌های خود دارند و از ما قند و شکر طلب می‌کنند. نمی‌شود که جواب منفی به مشتری داد. راه‌حل کم کردن قند از سرو چای و قهوه در دست کسبه ‌این کار نیست بلکه باید مردم با علم به مضرات قند مصرف این ماده غذایی را کم کنند.»

● مصرف قند و شکر ایرانیان بیش از ۱۵۰ درصد سطح مطلوب

اما دکتر حسین حسنی بافرانی، متخصص قلب و عروق و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم از فرهنگ تغذیه‌ای غلط ایرانیان یاد می‌کند و می‌گوید: «‌متاسفانه یکی از این عادات غلط تغذیه‌ای در بین ما ایرانیان مصرف بی حد قند و شکر است که از همان دوران طفولیت با مصرف آب قند برای نوزادانی که شیر مادر نمی‌خورند،‌ شکل می‌گیرد و تا دم مرگ این ذایقه عادت کرده به شیرینی به همراه فرد وجود دارد.» وی می‌افزاید: «البته باید پذیرفت که مردم مشرق زمین به‌طور کلی مردمانی با ذایقه بسیار شیرین شناخته می‌شوند و متاسفانه همین امر باعث شده که قند و شکر، شیرینی‌جات و انواع کربوهیدرات‌‌ها در سبد مطلوب غذایی این مردمان که‌ایرانیان نیز از آنها مستثنا نیستند همواره جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.»
این نماینده مجلس میزان مصرف قند و شکر را در بین ایرانیان بیش از ۱۵۰ درصد سطح مطلوب مصرف می‌خواند و می‌گوید:‌ «یکی از دلایل مهم این امر را باید در عملکرد دولت در اختصاص یارانه به‌این اقلام غذایی دانست و امیدواریم که در بحث هدفمند کردن یارانه‌‌ها فکری اساسی برای این قضیه بشود و یارانه‌‌ها به موادی تعلق پیدا کنند که برای سلامتی ضرری نداشته باشند زیرا با استناد به قانون برنامه و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، ایرانیان باید تا پایان سال ۱۴۰۴ مردمی ‌برخوردار از سلامت و رفاه باشند و رفاه مادامی ‌که سلامت نباشد اصلا مفهوم پیدا نمی‌کند.» به گفته وی مصرف بالای قند و شکر در ایران آمار شیوع و بروز دیابت تیپ دو را به صورت تکان‌دهنده‌ای افزایش داده است و به باور وی هم‌اکنون دیابت تیپ دو، یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌‌های قلبی و عروقی و سکته‌‌های قلبی در کشور ما است که آمار وحشتناکی را به خود اختصاص داده است. این متخصص قلب و عروق با اعتقاد به‌اینکه سلامت در جامعه‌ایران همواره بسیار مظلوم واقع می‌شود، می‌گوید: «اگر بخواهیم متهم اصلی را در بحث بیماری‌های قلبی، چاقی و مرگ و میر ناشی از آنها معرفی کنیم، مسلما بین سیگار، مصرف چربی و قندو شکر متهم اول، قند و شکر است که باید با کار رسانه‌ای کاری کرد که ‌این سم سفید کم کم از سفره‌‌های سنتی مردم کنار گذاشته شود.» وی می‌افزاید:‌ «عادت ناپسند دیگری که در بین ایرانیان است نوشیدن چای داغ است زیرا به‌این ترتیب مجبورند با هر چای دو تا سه حبه قند بخورند که هر حبه قند هم ۴۰ کالری دارد البته در مواردی دیده‌ایم که به مردم به ویژه بیماران دیابتی توصیه اشتباهی می‌شود که می‌گویند به جای قند عسل بخورند، در حالی که در بسیاری موارد عسل‌‌های موجود طبیعی نیستند و محصول مصرف شکر توسط زنبورها است ضمن آنکه حتی عسل طبیعی هم نباید خیلی توسط بیماران دیابتی مصرف شود.»

این متخصص قلب و عروق، رشد چاقی را به عنوان مادر بسیاری از بیماری‌‌ها از دیگر مخاطرات سوء مصرف قند و شکر در کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: «مصرف نوشابه‌‌های قندی که سرانه مصرف آن در همه دنیا ۱۲ لیتر است در کشور ما ۴۵ لیتر است. در همین راستا مجلس گذشته، بحث مالیات سلامت را مطرح کرد و برای اولین بار کارخانه‌‌های تولید کننده مواد مضر برای سلامت جامعه، نظیر نوشابه سازی و شرکت‌‌های تولید کننده دخانیات را مکلف کرد تا مالیات ویژه‌ای به ‌این منظور بپردازند اما متاسفانه امسال عددی را که دولت در لایحه بودجه سال ۸۸ برای این منظور لحاظ کرده است به هیچ عنوان جالب نیست.» وی ادامه می‌دهد: «تاسف آورتر آنکه شنیده‌ایم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در تلاش است تا قیمت نوشابه‌‌ها را پایین بیاورد، در حالی که به اعتقاد بنده ‌این نه تنها خدمت به مصرف‌کننده نیست بلکه دقیقا ظلم به مصرف‌کنندگان است زیرا به ‌این ترتیب ما زمینه را فراهم می‌کنیم تا مردم نوشابه قندی و گازدار زیاد استفاده کنند که تبعات منفی آن مانند دیابت، پوکی استخوان و امثالهم برکسی پوشیده نیست.» دکتر حسنی بافرانی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه قند و شکر در کشور از عملکرد صدا و سیما در این حوزه گلایه می‌کند و می‌گوید: «بنده تبلیغاتی نظیر روغن جامد، نوشابه‌‌های قندی، کره، چیپس، پفک و مانند اینها را در صدا و سیما کاملا غیرقانونی می‌دانم زیرا به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون چهارم توسعه که در مجلس هفتم نهایی شد سازمان صدا و سیما حق ندارد موادی که مضر به حال سلامت مردم است را تبلیغ کند.» وی می‌افزاید: «بنده خود بارها در تلویزیون دیده‌ام که تبلیغ کره گیاهی و نوشابه گازدار به راحتی انجام می‌شود و حتی با تعیین جایزه‌‌های ویژه نظیر طلا هم وزن قالب کره یا سکه در پشت درهای نوشابه مردم را در مصرف این مواد به ولع می‌اندازد. مردم ما به اندازه کافی بی تحرک هستند و رغبتی به ورزش ندارند و به حد کافی پر استرس هستند و نباید با تبلیغ این مواد مضر سلامت مردم را بیش از این تهدید کرد زیرا براساس آمارها هر روز حداقل ۲۰۰ نفر براثر سکته قلبی در ایران فوت می‌کنند و دیگر رسانه ملی که به تعبیر امام راحل باید دانشگاه بزرگ جامعه باشد، نباید ذهن مردم را برای مصرف مواد غذایی مضر پر کنند.» وی با اشاره به تاکید مکرر مقام معظم رهبری و قوانین کشوری به اصلاح الگوی تغذیه‌ای مردم می‌گوید:‌ «البته شورای عالی سلامت در همین راستا تشکیل شد و چند جلسه نیز تشکیل داده و مصوباتی داشته است اما چه‌قدر این مصوبات در عمل اجرا می‌شود جای سوال دارد زیرا به رغم تاکید این مصوبات این شورا همچنان در ادارات دولتی قند و شکر و نوشابه سرو می‌شود و با این شواهد به نظر می‌رسد مصوبات این شورا آن طور که باید و شاید ضمانت اجرایی نداشته و وزارت بهداشت باید بیشتر در این قضیه نظارت کند.»
لینک مرجع