سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: توليد مگس تريكو گراما
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام دوستان عزيز
اين يه تاپيك مشاركتي هست
در ابتدا اطلاعاتي خدمتتون عرض ميكنم
با توجه به استفاده سموم در كشاورزي براي مبارزه باآفات كشاورزي و تاثيرسوء ان بر اكوسيستم و زندگي بشري مبحثي به نام مبارزه بيولوژيك مطرح شد
مثال:افاتي كه در باغ سيب بوجود مياد با حشره ديگري كه به عنوان پارازيت استفاده ميشود معدوم ميشه
اين حشرات در بدن آفت تخم گذاري ميكنن و آفت از بين ميره
كسي در مورد پرورش حشرات پارازيت اطلاعات داره
تو كشور بنظرم جاي كار داره
اين ايده جاي كار داره
لطفا اطلاعاتتون رو مرقوم فرمایید
دوست عزیز پشه تریکوگراما وجود ندارد.اما زنبور تریکوگراما وجود دارد وکارتهای آن برای کنترل بیولوژیک موجود است
معرفی و نحوه پرورش زنبور تریکوگراما

مقدمه

برای کنترل بیولوژیک جمعت آفات، امروزه گونه های مختلف زنبور تریکو گراما از اهمیت زیادی مخصوصا در امر مبارزه با گونه های مختلف پروانه هایی از خانواده های pyralidae وNoctuidae برخوردار هستند این امر برای پرورش، تکثیر انبوه و رهاسازی این عوامل کنترل کننده زمینه مساعدی را در سطح جهان و ایران فراهم نموده است طبق آمارهای اعلام شده بین المللی سطح زیر پوشش جهانی زنبور تریکو گراما سالانه با نوسان بین 20 تا 70 میلیون هکتار مزرعه، باغ، جنگل و مرتع می باشد و کشورهای شوروی سابق و چین با بیش از 10میلیون هکتار کاربرد تریکوگراما در جهان مقام اول را به خود اختصاص می دهند.

مقدمه

برای کنترل بیولوژیک جمعت آفات، امروزه گونه های مختلف زنبور تریکو گراما از اهمیت زیادی مخصوصا در امر مبارزه با گونه های مختلف پروانه هایی از خانواده های pyralidae وNoctuidae برخوردار هستند این امر برای پرورش، تکثیر انبوه و رهاسازی این عوامل کنترل کننده زمینه مساعدی را در سطح جهان و ایران فراهم نموده است طبق آمارهای اعلام شده بین المللی سطح زیر پوشش جهانی زنبور تریکو گراما سالانه با نوسان بین 20 تا 70 میلیون هکتار مزرعه، باغ، جنگل و مرتع می باشد و کشورهای شوروی سابق و چین با بیش از 10میلیون هکتار کاربرد تریکوگراما در جهان مقام اول را به خود اختصاص می دهند.

با جمع آوری زنبور از طبیعت، پرورش و تکثیر انبوه در انسکتاریم و ذخیره سازی در سردخانه، در مواقع تخم ریزی آفات مورد نظر ،زنبورها در مزارع و باغات رها سازی می شوند

زنبور تریکو گراما (شکل1) با ایجاد سوراخ وتخم ریزی در تخم پروانه های کرم ساقه خوار و کرم برگخوار برنج ،کرم ساقه خوار ذرت کرم غوزه پنبه کرم سیب وکرم گلوگاه انار، زندگی فعال انگلی را سپری وپس از طی مراحل لارو وشفیره به صورت حشره بالغ خارج شده و از خسارت آفات جلوگیری می کند











اهمیت زنبورهای تریکوگراما در مبارزه بیولوژیک

یکی از روش‌های مبارزه با آفات گیاهان زراعی استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت می‌باشد. بدین نحو که این حشرات می‌توانند حشرات زیان‌آور را به نفع انسان از بین ببرند. با جمع‌آوری این حشرات از طبیعت و پرورش و ازدیاد انبوه آن در انسکتاریوم و رهاسازی در مزارع و باغات برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود. زنبورهای تریکوگراما یکی از این حشرات مفید در طبیعت غنی استان مازندران بوده و انگل تخم پروانه تعدادی از حشرات از قبیل کرم ساقه‌خوار برنج، کرم ساقه‌خوار ذرت، کرم سبز برگخوار برنج، کرم غوزه پنیه، کرم سیب و کرم گلوگاه انار و قبل از بروز خسارت آفت روی گیاه تخم‌ها را مورد حمله قرار داده و فاسد می‌نماید.

در کشور ما مبارزه با آفات گیاهان زراعی با استفاده از این زنبور سابقه کوتاهی دارد. و در بعضی از کشورهای جهان حدود 90 سال قبل مبارزه با آفات با بهره‌گیری از این زنبور شروع گردیده و در سطوحی معادل چند میلیون هکتار کاربرد دارد.



شکل شناسی و زیست شناسی زنبور تریکو گراما



زنبور تریکو گراما، حشره کوچکی است که اندازه آن حدود 3 تا 4 میلی متر و به رنگ زرد خرمایی و مایل به سیاه می باشد. جزئیات شکل ظاهری زنبور به راحتی با چشم غیر مسلح دیده نمی شود .

زنبور تریکو گراما با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن یک تا دو عدد تخم ، قرار می دهد . بعد از 8 تا 12 روز ( در دمای 25 تا 28 درجه سانتی گراد ) زنبور از داخل تخم ، خارج می شود . هر زنبور ماده در حدود 40 تا 70 عدد تخم میزبان را پارازیت می کند . زنبور تریکو گراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پرواز کوتاهی انجام می دهد. دامنه پرواز آنها در حدود 5 تا 50 متر است .

در طبیعت هنگامی که درجه حرارت کاهش می یابد، زنبورها در قسمتی از گیاه که در آفتاب قرار دارد، فعالیت می کنند و بالعکس در صورت افزایش درجه حرارت محیط ، اکثرا" زنبورها به پشت برگ رفته و در سایه تخمریزی می کنند.



باید توجه داشت که :

زمستان گذرانی زنبور تریکو گراما به صورت پیش شفیرگی در تخم های میزبان روی علفهای هرز صورت می گیرد .









روش پرورش زنبور تریکوگراما توسط میزبان واسط بید غلات

در مبارزه بیولوژیک با آفات، زنبورهای تریکوگراما از شهرت جهانی برخوردارند. این زنبورها تخم تعداد زیادی از آفات مهم خانواده پروانه ها را پارازیت می کنند و بدلیل ویژگی های خاص زندگی این زنبورها و کوتاه بودن وره تکامل هر نسل آنها و داشتن میزبان واسطه، امکان تکثیر و پرورش زنبور آزمایشگاهی آنها بر روی تخم آفات انباری مثل بید غلات و پروانه آرد براحتی امکان پذیر است.

عملیات تکثیر و پرورش پروانه:

1- آماده سازی جو: پروانه بید غلات یک آفت انباری بوده و آن را براحتی می توان بر روی محصولات انباری خصوصا غلات پرورش داد، که برای این کار از جو بدلیل ویژگی های خاص استفاده می کنیم. جو انتخاب شده برای این کار بایستی دانه درشت و حتی الامکان عاری از بذرهای علفهای هرز باشد. به منظور از بین بردن عوامل بیماریزا و قوه نامیه بذر جو آن را داخل آون در دمای 75- 70 درجه بمدت 24 ساعت قرار دهیم، سپس آن را شست وشو داده تا گردوخاک و دانه های پوک از آن جدا گردد و دانه های خیس شده و بافت آن نرم می گردد. بعد از آن جور را داخل سبدهای پلاستیکی ریخته و منتظر می شویم تا رطوبت دانه ها 35 – 25 درصد شود.

2 – آلوده سازی: سبدهای حاوی جو را داخل اتاق آلوده سازی برده و به نسبت 5/1 در 1000 با تخم بید غلات آلوده می سازیم. بدین صورت که برای هر سبد 3 کیلویی مقدار 5/4 گرم تخم روی چند تکه کاغذ پاشش می کنیم و کاغذها را روی جو می گذاریم. لازم به ذکر است درجه حرارت اتاق آلوده سازی بین 23 تا 25 درجه و رطوبت آن 80 تا 90 درصد است. سبد های حاوی جوی آلوده شده را روی قفسه های فلزی قرار داده و تاریخ آلوده سازی را توسط برچسب روی آنها نصب می کنیم. سبدهای حاوی جوی آلوده شده حدود 10 روز به همان حالت مانده و پس از این مدت باید هوادهی شود. جوهای آلوده شده بین 3 الی 4 هفته در اتاق آلوده سازی نگهداری می شود، تا لاروهای مربوطه سیکل زندگی خود را داخل دانه های جو سپری می کنند و به شفیره و پیش شفیره تبدیل گردند.

3 - مرحله پروانه گیری: پس از گذشت این زمان به تدریج پروانه های بید غلات از درون دانه های جو خارج می شوند. جو آماده پروانه گیری را جو فعال می گویند. برای جمع آوری پروانه ها از قالب های مشبک و سوراخداری استفاده می شود ، که ابعاد 2×67×97 سانتیمتر است. جو فعال داخل این قالب ها ریخته می شود. در هر فالب حدود 10 کیلو، سپس این قالب ها را به تعداد 10 عدد قالب درون جعبه آلومینیومی به نام کاور قرار می دهند که قسمت پایینی آن مخروطی است و ته آن مخروط ظرف جمع آوری پروانه قرار دارد و جلوی کاور با توری ریز پوشانده شده است که بتوان با کمپرسور باد بادگیری کرد. کار پروانه گیری دو بار در صبح و عصر انجام می گردد. بعد از گرفتن پروانه ها بمقدار 12- 10 گرم پروانه در هر ظرف ریخته می شود.

4 – تخم گیری:

ظروف تخمگیری تشکیل شده است از قیف های بزرگی که طرف دهانه را توسط پارچه توری نازک و ریز پوشانده اییم. وقتی پروانه ها را از ته باریک به داخل قیف ریخته شوند درب آنها را مسدود نموده و آنها را درون اتاق استحمال تخم روی فلزی که طبقه بندی شده هستند و روی آنها کاغذ روغنی سیاهرنگ یا برگه های تقسیم قرار داده شده گذاشته پروانه ها تخم خود را روی سطح توری پارچه ای و کاغذ می گذارن که بایستی هر روز اقدام به جمع آوری تخم ها نمود. کار جمع آوری این تخم ها بسیار حساس بوده و باید با دقت و حوصله فراوان انجام گیرد تا به تخم ها آسیب نرسد تخم های جمع آوری شده در هر روز وزن شده و داخل انکوباتور قرار می گیرد.

از قیف های حاوی پروانه به مدت 3 روز تخمگیری شده و در روز پایانی پروانه های قدیمی حذف و بجای آنها پروانه های جدید جایگزین می شوند. تخم های تخم های بدست آمده را می توان برای آلوده سازی مجدد جو بکار برد و یا اینکه جهت تکثیر زنبور استفاده نمود.

تکثیر و پرورش زنبور تریکوگراما :

تکثیر زنبور تریکوگراما در اتاقی بنام کعب انجام می گیرد که عبارتند از مکعب مستطیل چوبی به ارتفاع حدود 2 متر و عرض 1 متر و طول و نحواه که چهار وجه آن با پارچه مشکی پوشانده شده و فقط یک طرف آن نایلون شفاف نصب می گردد.

در قسمت بیرونی و به فاصله حدود 50 – 30 سانتیمتری از نایلون فوق چراقهای مهتابی نصب می گردد. در قسمت داخلی مکعب چوبی و نزدیک نایلون به طور افقی چند ردیف سیم فلزی نصب می کنیم، حال برای تکثیر زنبور ابتدای تخمهای پارازیته شده میزبان واسطه را داخل اتاق تکثیر برده تا زنبور از تخمهای پر خارج گردد زنبورهای تریکوگراما چون به طرف نور جلب می شوند بدلیل روشن بودن لامپ های مهتابی پشت نایلون به طرف نور پرواز کرده و بر سطح نایلون شفاف تجمع می کنند.

حال تخم های تازه جمع آوری شده بید غلات را بر روی کاغذ که سطح آن با چسب قوی با آب آغشته شده می پوشانیم یا جدیدا بدون استفاده از چسب به صورت مستقیم. در روی هر کاغذ حدود 5/1 الی 2 گرم تخم وجود دارد.سپس این کاغذها را داخل کعب روی سیم های فلزی نصب شده می آویزد، زنبورهای روی نایلون به طرف این تخم ها رفته و آنها را پارازیته می کنند، بدین معنی که درون تخم های بید غلات تخمگذاری می کنند.







تهیه تریکوکارت حاوی زنبور و شرایط نگهداری آن:

تخم های بید غلات که بدین صورت توسط زنبورها پارازیته شده اند پس حدود 8 تا 10 روز بستگی به درجه حرارت دارد، از زمان پارازیت شدن بوسیله قیچی در ابعاد1 ×1 برش داده می شود، بطوری که در روی هر برش تقریبا 600 عدد زنبور وجود داشته باشد، هر یک از این قطعات کاغذ حاوی تخم های پارازیته را بر روی یک مقوای سبز رنگ که از قبل بدین منظور تهیه شده می چسبانیم . این مقواها به سردخانه بالای صفر درجه منتقل و و در آنجا نگهداری می گردد، در صورت نیاز از سردخانه خارج و در مزارع جهت اجرای برنامه مبارزه بیولوژیک رهاسازی می شود.





رهاسازی زنبور تریکوگرما در مزارع:

رهاسازی با توجه به نتایج تله های نوری و بازدید و نمونه برداری از مزارع که شروع هر نسل از آفت را تعیین می کنند آغاز می گردد.

روش های متفاوتی در رهاسازی موجود است که عبارت است از

1. بریدن کاغذهای سفید که حاوی تخم های پارازیته است به قطعات کوچک1 ×1 سانتی متر بطوریکه روی هر برش حدود 600 عدد زنبور وجود دارد و چسباندن آن روی کارت های مقوایی سبز رنگ.

2. مخلوط کردن تخم های پارازیته که حاوی پیش شفیره زنبور تریکوگراما می باشند با خاک اره و پخش آن با دست یا کود پاش یا هواپیما در مزرعه.

3. رهاسازی بصورت زنبور کامل.

4. رهاسازی زنبور از طریق محلول پاشی که در محلول تخم های پارازیت وجود دارد.

نتیجه‌گیری

افزایش آگاهی مردم از اهمیت دشمنان طبیعی در کنترل آفات، علفهای هرز و بیماریها می‌تواند کمک شایانی به گسترش مبارزه بیولوژیکی باشد. یکی از ویژگیهای مبارزه بیولوژیکی، امکان استفاده از آن در هر مکانی است که تنظیم جمعیت از نیازهای اکوسیستم طبیعی یا کشاورزی است. این کاربرد روزافزون موجب شده است تا توجه حشره‌شناسان، بیماری‌شناسان و سایر متخصصین کشاورزی را هرچند به صورت سطحی به خود جلب نماید. چنین توجهی این تصور را پیش می‌آورد که تحقیقات مبارزه بیولوژیکی انجام گرفته و به اجراء نیز درآمده است، در حالیکه گسترش موفقیت‌آمیز مبارزه بیولوژیکی نیاز به تعهدات گسترده افراد حرفه‌ای و کار تمام وقت دانشمندان دارد.

انتظار این است که همراه با افزایش تعداد دانشمندان کارآزموده و با تجربه در زمینه مبارزه بیولوژیکی، تعداد برنامه‌های مبارزه بیولوژیکی در سطح جهانی و اطلاع عموم از ارزش آن نیز افزایش یابد. مبارزه‌ بیولوژیکی از طریق همکاری دانشمندانی که ارائه‌دهنده تخصصهای تکمیلی باشند تقویت خواهد شد. این همکاری ثمره افزایش جمعیت دانشمندان و محققین در زمینه مبارزه بیولوژیکی است که منتهی به افزایش اثر مبارزه بیولوژیکی در مدیریت آفات و حفظ محیط در آینده خواهد شد.

پیشنهاد

با توجه به این نتایج وعملکرد زنبور تریکو گراما پیشنهاد می‌گردد سرمایه‌گذاری لازم و کافی در راه‌اندازی مراکز تولید انبوهی زنبور در شمال کشور بعمل آمده و شالیکاران را با نحوه تولید زنبور و رهاسازی آن بیش از پیش آگاه سازند. شروع حرکت متناسب و متفکرانه در این راستا از جمیع جهات به نفع کشور می‌شود و کشور را از وابستگی‌های آینده به کشورهای خارجی رها می‌سازد

















منابع و مآخذ



1) اسکو، ترانه و نجفی نوایی. (1380). درجه حرارت مناسب برای تکثیر زنبور تریکوگراما. انتشارات فنی معاونت ترویج

2) بیات، ه ، و عرب. .ع (1370). گزارش سال دوم پروژه مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما برعلیه کرم ساقه‌خوار برنج در سال زراعی 70-69. انتشارات اداره کل کشاورزی مازندران

3) بیات، ه و عرب ع ،. (1372). گزارش طرح تحقیقاتی، اجرائی مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما علیه کرم ساقه‌خوار برنج در سال زراعی 71-70. انتشارات سازمان کشاورزی استان مازندران

4) علوی پور ،م.(1376).کنترل بیولوژیک آفات با استفاده از زنبور های پارازیتویید تخم ، نشر آموزش کشاورزی



http//entomology 2.blogfa.com

http://www.bereng.com

http://www.cloob.com

http://www.aftab.com

wwww.worldagronomy.blogfa.com



http://www.aftabaran.blogfa.com

http//aent.persianblog.com
آیا در جنوب کشور هم استفاده میشود؟
این روش باید بصورت منطقه ای اجرا بشه اگه من اجرا کنم و باغ بغلی نزنه پول دور ریختنه معمولا هم کشاورزای سنتی مغز بسته ای دارند و هیچ روش جدیدی رو نمیپذیرند مگر از روی ناچاری و اجبار
لینک مرجع