10-23-2012, 01:18 PM
بازاریاب جوان در این سری از مطالب خود به بررسی دقیق تر لیست منتشر شده ی 100 برند برتر دنیا میپردازد.
۱۰۰ برند برتر دنیا،ورژن ۲۰۱۲ (قسمت اول)
کوکاکولا همچنان در جایگاه نخست.
اپل ۱۲۹% رشد کرد.
آی بی ام و گوگل همچنان به رتبه های ۳ و ۴ چسبیده اند.
مایکروسافت با وجود ۲% افت ارزش برند هنوز هم جزو ۱۰ برند برتر دنیا است.
پارسال مهر ماه از طریق همین وب سایت ، لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا را منتشر کردم. امسال قصد دارم به بررسی دقیق تر این لیست و دلایل تغییرات در آن بپردازم.
در زیر عکسی از لیست منتشر شده ی امسال را برایتان آماده کرده ایم:
همچنین برای مشاهده و بررسی لیست در وب سایت InterBrand میتونید اینجا کلیک کنید.
امسال هم مثل ۱۱ سال گذشته ، کوکاکولا رتبه ی نخست این لیست رو از آن خودش کرده بود. و جالبه که بدونید امسال برند کوکاکولا ثروتمندتر از همیشه بود و در این لیست ۷۷٫۸۳۹ میلیون دلار ارزش گذاری شده.
جالب تر از اون جهش ۴۳ میلیون دلاری اپل هست. بله تنها در یکسال ۱۲۹% رشد در ارزش برند. با بررسی اجمالی این لیست در سال های گذشته میبینیم که بیشتر درصد رشد در گذشته ۵۸% بوده که در سال ۲۰۱۱ متعلق به خود اپل بوده و بعد از آن رشد ۴۳% گوگل در سال ۲۰۰۸ هست. با دیدن این رشد این اجازه رو به خودم میدم که با قاطعیت اسم این رو “رکورد بی سابقه” بگذارم. برند اپل در سال ۲۰۱۱ حتی پایین تر از سامسونگ در جایگاه ۴۹ قرار داشت. و بجز سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در تمامی این سالها با چند پله صعود رد این لیست بجایی رسید که امروز با ۶ پله رشد و اختلاف ۱ میلیون دلاری از IBMای که تا کنون رتبه های ۲و۳ و در اختیار داشته جلو بزنه و باعث بشه تا IBM برای اولین بار در این لیست سقوط کنه و به جایگاه سوم که تا سال ۲۰۰۷ از آن خودش بود برگرده.
فقط کافیه به لیست سال های گذشته نگاهی سریع بیندازید تا پی به استراتژی های درون سازمانی IBM ببرید. به نظر من استراتژی IBM از اول حفظ رتبه و جایگاه بوده و مشخصه که با چنگ و دندون از اون محافظت میکرده و از سال ۲۰۰۵ به فکر رشد ارزش برند افتاده. در تصویر زیر مقایسه ای از دو برند IBM و CocaCola را میبینید:
این تصویر هم لحظه ی ربودن جایگاه دوم رو از دست IBM توسط Apple نشون میده:
نوبتی هم که باشه بالاخره نوبته گوگل هست که البته با وجود ۲۶% رشد ارزش برند به نسبت پارسال ، هنوز هم مثل سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در جایگاه چهارم هست و فاصله ی نسبتا زیادی با رتبه های بالایی خود دارد. (حدود ۹ میلیون دلار با IBM ، حدود ۱۰ میلیون دلار با اپل و حدود ۱۱ میلیون دلار با کوکاکولا…) با بررسی روند رشد ارزش برند گوگل پیشبینی میشه سال آینده از IBM جلو بزنه …
این موتور جستجوی محبوب اولین ورود خودش رو در این لیست در سال ۲۰۰۵ تجربه کرد و پس از آن هر سال رشدی بین ۴۶% تا ۲۵% داشته و از سال ۲۰۱۰ (تنها ۵ سال پس از ورود به لیست برترین ها) جایگاه چهارم را برای خود برگزیده است.
پس از گوگل ، مایکروسافت سالخورده با لوگویی جدید خودنمایی میکند. مایکروسافت از ابتدا در این لیست بوده و تا سال ۲۰۰۷ در جایگاه دوم این لیست بود. از اون به بعد تا پارسال به جایگاه سوم چنگ زده بود تا اینکه امسال با ۲پله سقوط در رتبه ی پنجم این جدول قرار گرفته است.
ظاهرا معرفی ویندوز جدید و تلاش های مایکروسافت برای بروز شدن تاثیر چندانی نداشته و برند مایکروسافت ۲% نزول نیز داشته….
در زیر مقایسه ی ارزش برندی ۲ رقیب دیرینه ( اپل و مایکروسافت) رو میبینید:
در زیر تصویر اینفوگرافی ۵ برند که بیشترین میزان رشد را نسبت به سال گذشته داشته اند میبینید :
ادامه دارد…
(قسمت های آینده بزودی در ادامه ی همین مطلب قرار خواهد گرفت)
نویسنده : بازاریاب جوان (مرتضی پیرعطا)
لطفا این مطلب را با درج لینک در وبلاگ و وب سایتتون کپی کنید!
۱۰۰ برند برتر دنیا،ورژن ۲۰۱۲ (قسمت اول)
کوکاکولا همچنان در جایگاه نخست.
اپل ۱۲۹% رشد کرد.
آی بی ام و گوگل همچنان به رتبه های ۳ و ۴ چسبیده اند.
مایکروسافت با وجود ۲% افت ارزش برند هنوز هم جزو ۱۰ برند برتر دنیا است.
پارسال مهر ماه از طریق همین وب سایت ، لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا را منتشر کردم. امسال قصد دارم به بررسی دقیق تر این لیست و دلایل تغییرات در آن بپردازم.
در زیر عکسی از لیست منتشر شده ی امسال را برایتان آماده کرده ایم:
همچنین برای مشاهده و بررسی لیست در وب سایت InterBrand میتونید اینجا کلیک کنید.
امسال هم مثل ۱۱ سال گذشته ، کوکاکولا رتبه ی نخست این لیست رو از آن خودش کرده بود. و جالبه که بدونید امسال برند کوکاکولا ثروتمندتر از همیشه بود و در این لیست ۷۷٫۸۳۹ میلیون دلار ارزش گذاری شده.
جالب تر از اون جهش ۴۳ میلیون دلاری اپل هست. بله تنها در یکسال ۱۲۹% رشد در ارزش برند. با بررسی اجمالی این لیست در سال های گذشته میبینیم که بیشتر درصد رشد در گذشته ۵۸% بوده که در سال ۲۰۱۱ متعلق به خود اپل بوده و بعد از آن رشد ۴۳% گوگل در سال ۲۰۰۸ هست. با دیدن این رشد این اجازه رو به خودم میدم که با قاطعیت اسم این رو “رکورد بی سابقه” بگذارم. برند اپل در سال ۲۰۱۱ حتی پایین تر از سامسونگ در جایگاه ۴۹ قرار داشت. و بجز سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در تمامی این سالها با چند پله صعود رد این لیست بجایی رسید که امروز با ۶ پله رشد و اختلاف ۱ میلیون دلاری از IBMای که تا کنون رتبه های ۲و۳ و در اختیار داشته جلو بزنه و باعث بشه تا IBM برای اولین بار در این لیست سقوط کنه و به جایگاه سوم که تا سال ۲۰۰۷ از آن خودش بود برگرده.
فقط کافیه به لیست سال های گذشته نگاهی سریع بیندازید تا پی به استراتژی های درون سازمانی IBM ببرید. به نظر من استراتژی IBM از اول حفظ رتبه و جایگاه بوده و مشخصه که با چنگ و دندون از اون محافظت میکرده و از سال ۲۰۰۵ به فکر رشد ارزش برند افتاده. در تصویر زیر مقایسه ای از دو برند IBM و CocaCola را میبینید:
این تصویر هم لحظه ی ربودن جایگاه دوم رو از دست IBM توسط Apple نشون میده:
نوبتی هم که باشه بالاخره نوبته گوگل هست که البته با وجود ۲۶% رشد ارزش برند به نسبت پارسال ، هنوز هم مثل سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در جایگاه چهارم هست و فاصله ی نسبتا زیادی با رتبه های بالایی خود دارد. (حدود ۹ میلیون دلار با IBM ، حدود ۱۰ میلیون دلار با اپل و حدود ۱۱ میلیون دلار با کوکاکولا…) با بررسی روند رشد ارزش برند گوگل پیشبینی میشه سال آینده از IBM جلو بزنه …
این موتور جستجوی محبوب اولین ورود خودش رو در این لیست در سال ۲۰۰۵ تجربه کرد و پس از آن هر سال رشدی بین ۴۶% تا ۲۵% داشته و از سال ۲۰۱۰ (تنها ۵ سال پس از ورود به لیست برترین ها) جایگاه چهارم را برای خود برگزیده است.
پس از گوگل ، مایکروسافت سالخورده با لوگویی جدید خودنمایی میکند. مایکروسافت از ابتدا در این لیست بوده و تا سال ۲۰۰۷ در جایگاه دوم این لیست بود. از اون به بعد تا پارسال به جایگاه سوم چنگ زده بود تا اینکه امسال با ۲پله سقوط در رتبه ی پنجم این جدول قرار گرفته است.
ظاهرا معرفی ویندوز جدید و تلاش های مایکروسافت برای بروز شدن تاثیر چندانی نداشته و برند مایکروسافت ۲% نزول نیز داشته….
در زیر مقایسه ی ارزش برندی ۲ رقیب دیرینه ( اپل و مایکروسافت) رو میبینید:
در زیر تصویر اینفوگرافی ۵ برند که بیشترین میزان رشد را نسبت به سال گذشته داشته اند میبینید :
ادامه دارد…
(قسمت های آینده بزودی در ادامه ی همین مطلب قرار خواهد گرفت)
نویسنده : بازاریاب جوان (مرتضی پیرعطا)
لطفا این مطلب را با درج لینک در وبلاگ و وب سایتتون کپی کنید!