گامهای مورد نیاز برای راهاندازی کسب و کار خانگی
گام نخست: برگزیدن نوع فعالیت کسب و کار خانگی
۱ ـ با مراجعه به لیست مشاغل خانگی در و سایت (
http://www.mashaghelkhanegi.ir) ساماندهی مشاغل خانگی و تطبیق مهارت، تجربه و امکانات خود نسبت به انتخاب و نوع فعالیت اقدام نمایید.
۲ ـ با مراجعه به سایت ساماندهی مشاغل خانگی (
http://www.mashaghelkhanegi.ir/) پشتیبان مشاغل خانگی را شناسایی نموده و ضمن فراگیری مهارتهای مورد نیاز به صورت تحت پوشش یک پشتیبان فعالیت کند.
۳ ـ برای انجام مشاوره و انتخاب کسب و کار مناسب به دستگاههای اجرایی همانند سازمان تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفهای، سازمان صنایع دستی، بهزیستی و صندوق مهر اما رضا (ع) مراجعه و ضمن بهرهگیری از دیدگاههای کارشناسی دستگاههای نامبرده شغل مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
گام دوم: تهیه طرح کسب و کار (برنامه ریزی کسب و کار)
اجزای طرح یک کسب و کار:
۱ ـ اهداف کلی
۲ ـ مشخصات مجری طرح و همکاران
۳ ـ تعریف و توصیف کسب و کار
۴ ـ تحلیل استراتژی بازار
۵ ـ تحلیل مالی
۶ ـ خلاصه
گام سوم: تأمین مالی طرح
۱ ـ وجوه درونی: در سالهای اولیه راه اندازی هر فعالیت نوپا، باید کارآفرینان، خوداشتغالان از طریق وجوه درونی (پسانداز، فروش داراییها، حسابهای دریافتی و...) تأمین کنند.
۲ ـ وجوه بیرونی: شامل وام، فروش سهام و... .
اما به طور کلی برای تهیه سرمایه ابتدایی جهت راه اندازی یک کسب و کار به غیر از استفاده از منابع داخلی و یا وام، منابع دیگری هستند که عبارتند از:
۱ ـ سرمایه نزدیکان، دوستان و اقوام.
۲ ـ فرشتگان نجات کسب و کار.
۳ ـ تهیه کنندگان و مشتریان.
۴ ـ مؤسسات وام دهنده.
۵ ـ سرمایهگذاران مخاطره پذیر.
۶ ـ بانکهای تجاری.
۷ ـ مؤسسات مالی تخصصی.
۸ ـ عرضه سهام.
۹ ـ کمکهای دولتی.
در سالیان اخیر با توجه به تصویب قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی، دولت سیاستهای حمایتی خوبی را برای ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی در پیش گرفته است،
به گونهای که در سال ۱۳۹۰ شورایعالی اشتغال، رقمی نزدیک به بیست هزار میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانکها را در اختیار وزارت تعاون کار و امور اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صندوق مهرامام رضا (ع)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید قرار داده تا برای حمایت از مشاغل خانگی به صورت وام قرضالحسنه به متقاضیان مربوطه پرداخت شود.
گام چهارم: تطبیق منزل با شغل انتخابی
اگر پاسخ شما به پرسشهای زیر مثبت است، احتمالاً خانه شما برای فعالیت انتخابی مناسب است.
ـ کسب و کار من مزاحم همسایهها نمیشود؟
ـ من بیش از اندازه سر و صدا و زباله تولید نمیکنم؟
ـ من به اندازه کافی فضا دارم، به طوری که از سر و صدا و عواملی که موجب حواسپرتی میشوند در امان هستم؟
ـ من تحولات و سفارشات آخر و یا دیروقت ندارم؟
ـ نیاز به استخدام افرادی خارج از افراد ساکن در خانه ندارم؟
ـ کسب و کارم به بیشتر از نیمی از مساحت خانه نیاز ندارد؟
ـ کسب و کارم بیشتر از اندازه مصرف خانگی به گاز، آب و برق نیاز نداشته و از جذابیت نمای منطقه نمیکاهد؟
گام پنجم: برپایی یک فضای کاری جداگانه:
بهترین حالت این است که یک اتاق و با یک ساختمان جدا برای کسب و کارتان انتخاب کنید.
گاراژها و پارکینگها و انباریها میتوانند فضای کار مناسبی باشند. چنانچه مشتریان شما نیاز به یک ورودی جداگانه دارند، بایستی با پارتیشن بندی تغییرات لازم را انجام دهید.
گام ششم: ایجاد تعادل شغل و زندگی خانوادگی
یک کسبوکار خانگی، زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار میدهد. خانواده شما باید با این قضیه که جایی که قبلاً فضای زندگی آنها بوده و اکنون به محل کسبوکار شما تبدیل شده کنار بیایند.
برای جلوگیری از مشکلات، فضای کار و ساعت کار را جدا کنید.
ساعت کاری خود را برنامه ریزی کنید تا شما و دیگران بدانند که چه موقع مشغول کار هستید.
برای حفظ تمرکز خود، کار خود را از کارهای روزانه منزل جدا کنید.
یک فضای کار جدا با ابزار و لوازم تحریر مخصوص به خود به شما کمک میکند تا سریعتر از حالت خانه به حالت کار درآیید.
یک خط تلفن مجزا به شما کمک میکند تا مکالمات، زمان و هزینههای مکالمات خانگی و کاری را به صورت جدا کنترل کنید.
گام هفتم: مدیریت زمان
وقتی شما زمان را مدیریت میکنید، احساس میکنید که کارها در کنترل شماست.
مهارتهای مدیریت زمان بازدهی شما را زیاد و از اضافه کاری و بیهوده کاری جلوگیری میکند.
گام هشتم: توجه به امنیت و سلامت شغلی
منظور از امنیت و سلامت شغلی، شناسایی و مدیریت خطرهای احتمالی محل کار و جلوگیری از بیماری، آسیب و مرگ و میر است.
یک کسب و کار خانگی دارای یک محل کار است. به همین سبب شما موظف به بیمه کردن خود و همکارتان هستید و قانون حمایت ساماندهی مشاغل خانگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی و تخفیفات در نظر گرفته شده شما را در این امر یاری مینماید.
لذا به سلامتی خود و خانوادهتان اهمیت دهید، زیرا کسب و کار شما بدون شما قادر به ادامه نخواهد بود.
رعایت بهداشت کار، رعایت زمان استاندارد کار، ایمن سازی تجهیزات و ابزار آلات، رعایت تناسب بین ابزار کار انتخابی و فیزیک بدنی (ارگونومی) میتواند در کاهش فطرت و سلامتی یک شاغل خانگی مؤثر باشد.
برای جبران ضررهای احتمالی انجام بیمههای زیر پیشنهاد میشود:
ـ بیمه آتش سوزی و حوادث محل زندگی (صنعتی) ـ بیمه آتش سوزی انبارها (در صورت وجود)
ـ بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی
ـ بیمه درمانی
ـ بهتر است در این زمینه از مشاوره یک متخصص بیمه استفاده نمایند.
گام نهم: ساختار کسب و کار خود را انتخاب کنید
بنا بر قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و دستورالعملهای مربوطه چهار نوع مشاغل خانگی به شرح ذیل وجود دارد.
۱. مشاغل خانگی مستقل
۲. مشاغل خانگی تحت پوشش
۳. مشاغل خانگی تعاونی و تهیه و توزیع مشاغل خانگی
۴. خوشه
شمامیتوانید براساس علایق وامکانات خود یکی از ساختارهای فوق برای فعالیت انتخاب کنید.
گام دهم: انتخاب و ثبت یک برند یا نام تجاری
در دنیای کسب و کار به طور معمول، برندها به عنوان ابزاری در راستای دستیابی به اهداف بازاریابی، نظیر توسعه سهم بازار یا افزایش تکرار خرید مصرف کنندگان قلمداد میشوند؛
بنابراین، به مدیریت برند بیش از هر چیز به عنوان یک فرایند نظاممند بازاریابی نگریسته میشود. برای نمونه، برند میتواند با افزایش تمرکز و آگاهی مصرف کننده نسبت به یک محصول، موجب رشد سهم بازار شود و با ایجاد احساس تعلق و نزدیکی در مصرف کنندگان، زمینه ساز تکرار خرید آنها شود. اگرچه برند میتواند تمامی این نقشها را ایفا کند، استراتژی برند فراتر و گستردهتر از بحث بازاریابی است. گاه خلق برند برتر، تعهد و استقامت زیادی را میطلبد و اغلب، تصمیم گیریهای دشواری را ایجاب میکند.
اگر استراتژی بازاریابی کاملاً منطبق با استراتژی کلی کسب و کار نباشد، احتمال شکست آن بسیار بالاست. ممکن است در پس یک برند، فعالیتهای بازاریابی مناسبی انجام شده باشد اما تا زمانی که تلاشها و فعالیتهای شرکت در جهت پشتیبانی و حمایت از آن یکپارچه نشده باشند، ناگزیر با شکست روبهرو خواهند شد؛ بنابراین، دارندگان کسب و کار خانگی برای حفظ و گسترش بازار نیازمند یک برند میباشند که این امر را با ائتلاف و یا جذب شدن در شبکه و یا یک پشتیبان قومی به انجام رسانند.
گام یازدهم: ثبت رویدادهای مالی کسب و کار خانگی
شما میتوانید به صورت دستی و یا توسط یک نرم افزار و با استفاده از یک حسابدار پاره وقت عملیات مالی خود را شامل موارد ذیل انجام دهید.
ـ درآمد، فروش، هزینهها و خرید
ـ قیمت تمام شده
ـ ثبت و ضبط موجودی کالا
ـ صورت مغایرت بانکی
ـ صورتحساب سود و زیان
ـ تراز نامه
گام دوازدهم: بازاریابی، تبلیغات شبکه
بازاریابی در همه کسب و کارها وجود دارد بازاریابی یعنی برنامهریزی و اجرای عقیده، قیمتگذاری، ترویج و پخش کالاها و خدمات برای رضایت مشتریهای شما.
بازاریابی پیش از در دسترس بودن کالا و خدمات آغاز میشود و معمولا تا خدمات پس از فروش و پس از آن ادامه دارد. یک استراتژی ساده بازایابی میتواند به صورت زیر نوشته شود: بگردید و ببینید آنها به چه چیز نیاز یا آرزوی آن را دارند سپس آن را بوجود آورده و بهترین راه برای ترویج، پاکش و ارائه و فروش آن را بیابید.
موفق باشید...