سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: تشکیل تعاونی های توزیع میوه
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4
لطفا مطلب را حوصله نموده تا آخر بخوانید تا به ایده اصلی برسید:


كشاورز و مصرف كننده هر دو ناراضي/ دلال‌ها برنده بازار ميوه+نمودار
همواره كشاورزان و باغدارن از قيمت پايين ميوه هاي خود گله مندند. مصرف كننده گان نيز از قيمت بالاي آن ناراضي هستند. اين اختلاف شديد بين قيمت خريد از كشاورز و فروش به مصرف كننده تماما به جيب دلال ها مي رود.
گروه اقتصادي «خبرگزاري دانشجو»؛ فصل تابستان براي بسياري از كشاورزان و باغداران فصل برداشت زحمت يكساله شان است. اما پايان هر فصل زراعي، مصادف با آغاز كوهي از مشكلات است كه كشاورز بايد رنج و غم اين مشكلات را نيز تحمل كند كه در طول فصل زراعي هم، نيز اينگونه مشكلات كم نبوده است. اما اين بار هيچ چيز دست خودش نيست. محصولي را كه توليد كرده، به دست كساني مي سپارد كه هيچ نام و نشاني در اين پروسه سخت و طاقت فرسا نداشته و در طول فصل كشت نيز هيچ وقت نپرسيده كه پول بذر و سم و آب و كود و هزار چيز ديگر، از كجا تامين مي شود و حال اين مهمان ناخوانده به يكباره از ناكجا آباد پيدايش شده و از درد بي كسي كشاورز در فروش محصولاتش به خوبي استفاده مي كند.

اگر چه در بسياري از توليدات داخلي توليد كنندگان از واردات بي رويه انتقاد مي كنند اما كشاورزان و باغداران مشكلي بزرگتر از واردات را پيش روي خود داشته و دارند و آن دلالي و واسطه گري است.

دلالان و واسطه گران تقريبا بازار ميوه را به طور كامل در اختيار دارند به گونه اي كه باغدار اصلي را هيچ يك از خريداران عمده ميوه نمي شناسد. دلالان يا به طور سلف و يا اينكه بعد از برداشت ميوه توسط باغدار و كشاورز آن را خريداري مي كنند.

فروشندگان در اين باره مي گويند: دلالي در ميادين ميوه و تره بار بيداد مي كند، ميوه اي كه به ميدان تره بار مي آيد تنها به دلال ها فروخته مي شود و آنها هم به دلالهاي ديگر و چندين بار اين چرخه تكرار مي شود و قيمت تمام شده را بالا مي برد.

به همين دليل نيز همواره بخش قابل توجهي از سود ميوه به جيب دلال سرازير مي شود.

تحقيقات ميداني ما در چند شهر كشور بيانگر اوج واسطه گري در بازار ميوه و تره بار است. قيمت هايي كه كشاورزان حاضرند ميوه هاي خود را در اختيار دلالان قرار دهند بسيار پايين تر از آني است كه در مغازه ها وجود دارد. اين اختلاف قيمت نيز با توجه به بررسي هاي انجام شده به جيب دلال ها و واسطه گرها مي رود.


[تصویر: 1-1.jpg]

همانطور كه در جدول مشاهده مي كنين بعضي از ميوه ها گاه تا 3 يا 4 برابر قيمت اوليه به فروش مي رسد، اين در حالي است كه كشاورزان و باغداران ايراني همواره از قيمت پايين محصولات خود گله مندند و معتقدند كه نمي توانند هزينه هاي اوليه خود را نيز پوشش دهند.

بسياري از كشاورزان به دليل نداشتن سرمايه كافي ميوه خود را قبل از فصل برداشت و روي درخت مي فروشند كه به اصطلاح به آن سلف خري مي گويند. اين نوع فروش، درآمد بسيار ناچيزي را نصيب باغدار و كشاورز مي كند و سود اصلي به جيب دلال مي رود. بسياري ديگر از باغداران نيز هنگامي كه محصول آماده فروش مي شود آنرا در ميدان تره بار و يا در مزرعه به دلال مي فروشند و چون راه ديگكري پيش روي ندارند آن را با قيمت بسيار پايين تري از قيمت فروش در مغازه به دلال مي دهند.

زماني كه مقام معظم رهبري امسال را «سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» نامگذاري كردند، نشان از توجه و لزوم حمايت از توليد داخل و نگراني معظم له از چالش‌هايي است كه در اين حوزه وجود دارد.

اما سوال اصلي اينجاست كه چرا نمي توان نظارت صحيحي بر فروش محصولات كشاورزي داشت و چرا واسطه‌ها همچنان ميدان‌داران اصلي ميادين تره‌بار هستند؟

به عنوان نمونه ميدان مركزي تره و بار تهران پذيراي محموله‌هاي وارداتي و كشاورزان داخلي است كه معمولاً شبانه به آنجا وارد مي‌شوند تا صبح زود مشتري‌ها به سراغشان بيايند، در اين ميان دلال‌ها شبانه آنجا اتراق مي‌كنند به محض ورود محموله كه معمولاً با كاميونهاي بزرگ و بعضاً يخچال دارد وارد مي‌شود، وارد عمل شده ميوه‌ها را به قيمت نازل‌تر خريداري كرده و فردا صبح با قيمت بالاتري به مشتريها مي‌فروشند.

كشاورزان و باغدارن مي گويند ميوه از سر مزرعه تا دست مصرف كننده كه مي‌رسد گاهي 4 تا 8 دلال و واسطه آنرا دست به دست مي‌كنند و در برخي موارد تا 700 درصد افزايش قيمت را سبب مي‌شود.

[تصویر: 2.jpg]

[تصویر: 3.jpg]

در نمودار هاي بالا همانطور كه مشاهده مي شود افزايش چند برابري در قيمت ميوه از مزرعه تا درب مغازه به وجود مي آيد، اين افزايش قيمت با توجه به تحقيقات ميداني تنها به جيب دلال ها مي رود و كشاورزان هيچ سودي نمي برند و تنها دستاني پينه بسته براي آنها به يادگار مي ماند.

در برخي ميادين اصلي تره بار در شهرهاي مختلف برخي‌ بارهاي ميوه ‌از شب تا صبح چند دست مي‌چرخد و كساني هستند كه از شب منتظر ورود بار ميوه به ميدان هستند و با خريد از كشاورزان و يا واسطه‌هاي دست اول آن را اول صبح به واسطه‌هاي بعدي و يا خريداران ديگر با قيمت بالاتري مي‌فروشند.

اين خريد و فروش تنها مختص ميوه هاي ايراني نيست در مورد ميوه‌هاي لوكس حتي 3 الي 4 دست در خود ميدان مركزي مي‌چرخد و اگر خريداران اين واسطه‌ها را نشناسند بار مناسب وبا كيفيت گيرشان نمي‌آيد.

اما مشكل به دلالان ختم نمي شود . در سوي ديگر بازار مواد غذايي وارد كنندگاني قرار مي گيرند كه از قضا تهديد و تشويشي نسبت به تصميمات دولتي در حوزه واردات براي خود متصور نيستند. اين گروه از يك طرف در كنار خود شريكي هم صنف نظير دولت را مي بينند و در طرفي ديگر نا بساماني ناظران بازار در اصل وجود ماهوي خود را مشاهده ميكنند كه همانا كارگزاران بازرگاني كشور مي باشند.

در نهايت، سيستم هاي نظارت و پايش در هر جامعه اي متضمن سلامت اجتماعي و اقتصادي و به تبع آن امنيت رواني افراد حاضر در آن جامعه را فراهم مي آورد . اين حضور سيستماتيك زماني با اهميت تر مي شود كه عوامل بيروني(برونزا) حوزه امنيت غذايي و توليد اقتصادي جامعه را از خود متاثر كرده و آنرا به سوي سقوط هدايت كنند. دلالان كه مهمترين عامل برونزاي بازار ميوه و تره بار هستند گويا اين نقش را بر عهده گرفتند و سعي دارند توليد كشاورزان ايراني را به سوي سقوط هدايت كنند.

بحث دلالان و واسطه ها سالهاست در جامعه توجهات را به سوي خود جلب كرده اما اينكه چرا اين پديده شوم اقتصادي از نقش توزيع كنندگي در بازار عرضه و تقاضا به سمت واسطه گري و سوداگري تغيير ذائقه داده مطلبي است كه مسئولان امر مي بايست در قبال آن پاسخگو باشند.

اما آنچه در اين چند سطر به اختصار به آن پرداخته شد عدم توجه به مديريت دقيق بازار و گاها اغراض نا سالم اقتصادي بود كه توانسته بازار توزيعي كشور را در دست عده اي سود جو قرار دهد تا فارغ از هر نوع نظارتي آزادانه سودهاي باد آورده را به جيب خود بريزند.

حال با این اوضاع و احوال همه می توانند در این آشفته بازار به خوبی نقش اجرا کرده و در هر شهر با ایجاد و تشکیل تعاونی های توزیع و مذاکره با اداره تعاون و شهرداریها و تبلیغات برای روشن کردن مردم ، تشکلی منسجم - منظم - با اقتدار و قانونمند را ایجاد کرده ( با خرید سهام ) و افرادی را برای کار به صورت زیر استخدام نمایند:

- سیستم خرید میوه از کشاورز
1- تیمی از خریداران که از بچه های انجمن در شهرهای شمالی کشور و یا شهرهایی که در محل تولید میوه ها هستند سکونت داشته باشند که این افراد برای خرید میوه ها استخدام شده و با آنها قراردادهای سفت و سختی قانونی بسته شده (ترجیحا این افراد می توانند تحصیلکردگان دانشگاهی رشته های تخصصی کشاورزی باشند) که به کشاورزان مراجعه نموده و میوه های آنان را کارشناسی نموده و خرید می نمایند و یا برای آینده از آنها اصطلاحا سلف خری می کنند و سایر جوانب ......

- سیستم ترانسپورت میوه
2 - در این سیستم همان افراد و یا افراد دیگری باید باشند که بتوانند با در اختیارداشتن کامیون و یا اجاره آن میوه را سریع و به روشهای علمی که کمتر دچار آسیب دیدگی و .... باشد به محل های مصرف ارسال و تحویل نمایندگان شرکت تعاونی توزیع نمایند و سایر جوانب ....

- سیستم فروش
3- در این سیستم که هدف آن بازارهای شهرداری و میادین میوه و تره بار سطح شهر است باید از طریق اداره تعاون هماهنگ نمود که با رایزنی های مطلوب بتوان این میادین را برای خرید این میوه ها هماهنگ نمود و سایر موارد ......
(در مشهد یکی از مسولین اداره تعاون اینقول را داده بود شدیدا موافق این کار است و قول همکاری مساعد را داده بود).

در این سیستم افراد از سیستم خرید تا فروش سعی نمایند که میوه را عادلانه از کشاورز تحویل و به قیمت عادلانه در بازار برای فروش توزیع نمایند به طوریکه قیمت فروش آن میوه در بازار کمتر و بمراتب از کیفیت مطلوبتری برخوردار باشد. با این روش دلالان به طور اتوماتیک که مشکلات زیادی را به وجود آورده اند از صحنه حذف خواهند شد و مردم به میوه های ارزانتری دسترسی خواهند داشت و سودی خوبی خواهد داشت.

شما هم نظراتتون رو بگید و طرح رو تجزیه و تحلیل نمایید.
ممنون
ایده محفوظ


-
سلام
صحبت خوبی بود
تقریبا همگی همین ایده رو برای حذف دلالا دارن
اما مهم عمل کردنه.مهم اینه بتونیم انجامش بدیم.وقتی خود مسئولینمون نمیخوان دیگه فایده ای نداره
الان قدرت دست این دلال هاس واقعا طوریکه اگه یک روز تصمیم بگیرن میتونن همه بازار رو بخوابونن
با این تفاسیر یک قدرت زیاد میخواد که بشه با اینا رقابت کرد و علاوه بر قدرت پشتوانه محکم و قرصی مثه همین شهرداری و ... میخواد که سرسختانه پشت آدمو باشه که من بعید میدونم اصلا خودشونو وارد این بازیا کنن.
اما اگه بشه همچین کاری کرد واقعا خوبه و حتما جواب میده.نه حق کارگز و گشاورز بدبخت خورده میشه و نه حق مردم
با درود
این طرح را با دوستان شاید حدود 5 الی 6 سال هست داریم آسیب شناسی میکنیم
بارها خواستیم دست به اقدام بزنیم خصوصا امسال اما عوامل زیادی مانع از این حرکت بزرگ شدند
علی الخصوص شخص دکتر بیابانی که کل محصولات کشاورزی را در دست داره یک کلاهبردار حرفه ای هستشو اجازه ی فعالیت به کسی رو نمیده - شخص خودم از 9 ساله قبل با این دکتر قلابی در راس کار آشنا هستم و به مبارزه با ایشان در مجمع کنفرانسها غیر مستقیم پرداخته ام اما قدرت اکیپشان بیشتر از این حرفهاست . حذف دلالانی مثل ارگان این دکترها کار آسونی نیست اما با رهبریت درست میشه بر این مسئله هم فائق آمد
اینکار فوق العاده هستش و در بازار فروش از نظر اقتصادی بازدهی بسیار خوبی دارد اما مکان فعالیت ( شهر یا شهرستان ) و اعضای تشکیل دهنده ی این تعاونی خیلی اهمیت دارد . خیلی از تسهیلات برای مشتریان برای رغبت خرید از تعاونی طرح ریزی کرده ایم تا از قانون ( برنده برنده ) برای روند فعالیت استفاده شود.
خلاصه اگر در احداث شرکت تعاونی برای عرضه ی میوه به صورت ارگانیک هستید من و تیم تحقیقاتی مان علاقه ی وافری برای این حرکت بزرگ دارم
با سپاس از مطرح کردن این طرح ارزشمند
خواهش می کنم
پس شما باید کلی در این مورد اسیب شناسی کرده باشید، بد نیست شما در پستهای بعدی خود بیشتر قضایای این اسیب ها و احتمالا راهکارهای ان را برای همگان مطرح نمایید. تا موانعش بیشتر شناخته بشه، راستی توضیحات بیشتری در ارتباط با این شخص کجاست و چیست؟؟ ما که نمی شناسیم.....
من به شرط اینکه چهارچوب های قانونی درست و حسابی داشته باشه و درست مدیریت بشه تا به هدف بزرگش برسه حرفی ندارم
اما اول همانطور که شما گفتید تحقیقات درست و حسابی و چاره اندیشی و ...
انگار اين ايده من هم تو فضا انتشار يافته وچند نفر ديگر هم شروع به كار كردن

يك نكته كه بيان نشد تنها بحث وجود دلال نيست وبحث نداشتن وجدان هم كاربرد دارد اينكه حتي اگر دلال ها با سود قانوني بخوان فعاليت كنند اينقدر اختلاف نرخ در بازار نيست

طرح اوليه من ايجاد يك ميدان بار خصوصي بود تا قدر نظارت وكنترل دست مديريت باشد ونياز به سرمايه بسيار زياد هم نباشد وكار بصورت خصوصي اداره شود تا راند هاي دولتي نتوانند كاري بكنند
نحوه كار اين ميدان بار:
خريد ميوه ها ومحصولات كشاورزي توسط خريدار ها ولي با فاكتور ها وسربرگ هاي قانوني بطوري كه همه فاكتور ها حساب رسي مالياتي ومابي بشوند
براي ورود محصول به ميدان به نرخ فاكتور بر اساس مرحله خريد يك درصد ثابت سودي اضافه واجازه توزيع در ميدان
خريدار ها هم انحصارا ميوه فروش ها ونه اشخاص شخصي كه بشه زد وبند يا تعداد دلال هارو زياد كرد
بر اساس فاكتور خريد+ سود+ هزينه كرايه فاكتور خروج از ميدان بار كه همان فاكتور خريد ميوه فروش هست محاسبه مي شود
يكجوراي همان طرح شما هست ولي اينجا فقط نظاره گر هستيم وسرمايه زيادي نياز نيست
ولي در طرح شما براي خريد محصول يك سرمايه عظيم نياز دارد و درآينده هم اين شركت خودش يك دلال كشاورزي مي شود اگر نتواند محصول رو مستقيم به عرضه كننده آخري برساند
این طرح فضایی نیست دوستان یک کار فوق العاده محسوب میشه - خود شرکت را نباید دلال فرض کرد بلکه یک رابط کارشناسی محسوب میشه - معنی دلال اینه که محصول را از کشاورز با قیمت پایین خرید میکنه و با مبلغ بسیار بالا به فروشندگان میوه در اکثر نقاط ایران میدهد . خوب دقت کنید هدف این هدف تعاونی برنده برنده هستش . درست است که شما محصول را از کشاورز می خرید اما مستقیم خودتان با قیمت کمتر از بازار به فروشنده ارائه میکنید با امکاناتی مانند آزمایشات گروه میوه جات از نظر کیفی + بسته بندی محصولات با تایید برچسب شرکت + ارائه سایت اطلاعاتی برای اشتراک با همکاری شرکتهای پخشی مانند هرمس در تهران + پشتیبانی کارشناسی برای ارائه میوه و .....
کجا دلال این کارها را انجام میدهد ؟؟؟ این رشته ی تخصصی منه و من حرفه ی کشاورزی را دوست دارم . آسیب شناسی ها در ایران برای هر کاری همیشه مفید هستش : هزینه های حمل و نقل + مکان فعالیت + اعضای تشکیل دهنده تعاونی + نحوه ی خرید از کشاورز + تیم تحقیقاتی برای تهیه از کشاورز و تولید کننده و استعلام قیمت میوه در هر زمان در بازار + نحوه ی تبلیغات + روشهای جذب مشتریان + تسهیلات و امکانات برای مشتریان + محاسبه ی هزینه های جانبی + .....
تیم ما تمام این موارد را موشکافانه مورد بررسی کامل قرار داده است و فقط در مرحله ی ابتدایی از آغاز فعالیت هستیم شاید بشه گفت در نیمه ی دوم سال شروع به فعالیت کند .
تا به امروز هیچ گروه و شرکتی به صورت ارگانیک بصورت گسترده در ایران روی میوه و سبزی نتوانسته فعالیت کند امید بر این است با امید الهی بتوانیم این کار را به خوبی با همکاری شما عزیزان انجام دهیم .
در مورد دکتر بیابانی بهتر هستش صحبت نکنم چون چهره ی سیاسی ایران هستش و من را با سیاست کاری نیست . فقط اشاره میکنم که کل بحث واردات و صادرات میوه در ایران دست این شخص و اکیپ ایشان است که دو شب قبل در شبکه ی خبر ایران صحبت میکرد . ایشان علاوه بر این پست مدیر مجله خانه ی کشاورز هستند که در تنکابن شروع به فعالیت کرده بودند و حدود 1 تا 2 سال در زندان سیاسی می گذرانده اند . نفرات این شخص بزرگترین ضربه را به مردم و کشاورزان تولیدکننده را زدند من عضو هیئت علمی مهندسین کشاورزی بارها در کنفرانس ها و نشست های علمی از حقوق کشاورز و تولیدکننده تا حد خودم دفاع کرده ام و میکنم . من کاری به فعالیت ایشان ندارم فقط میگم هر کاری بخواهیم انجام دهیم باید قدرتمند و سنجیده به همراه یک تیم تحقیقاتی و متخصص باشد .
سلام
با آقا بهداد موافقم
اما اگه هر کاری توش متخصصینش باشه و توکل بخدا کنی، کار رو برای رضای خدا و رضایت خلق انجام بدی و سود خودتو توش باشه مطمئنم همه اینارو شکست میدی
اما قدرت و اراده میخواد.یک تیک خیلی قوی خیلی خیلی قوی.اصلا هم از چیزی نترسین
تا خدا یار است با سلطان مپیچ گرخدابرگشت صدسلطان به هیچ
آره - در این مطلب باید تمام جوانب رو در نظر گرفت و براش راه حل داشت، آرام و پیوسته و با برنامه و چشم انداز بلند

کار به صورت تیمی و علمی و کارآفرینی و ....
با سلام وادب
خيلي ايده خوب و جالبيه. بنظر ميرسه تضمين خوبي هم براي سودآوري اقتصادي و نيز منفعت مردم و كشاورزان داره. اميدوارم موفق باشيد. حذف دلالان آرزويي بزرگ براي كساني هست كه دنبال زندگي آرام و بي دغدغه براي مردم هستند. اميدوارم ايده شما عملي بشه. ضمناً اگر شركت شما قصد كار در تمامي استانها ايران را دارد ميتوانيد استان قم را به من بسپاريد. استان قم به دليل نزديكي با تهران قيمتهاي ميوه آن خيلي وقتها با تهران مقايسه مي‌شود كه وجود شركتي با اهداف ذكر شده توسط شما مي‌تواند ضمن فروش ميوه‌هاي داخلي با قيمت مناسب و كيفيت بهتر كشاورزان را نيز راضي و به ادامه فعاليتشان ترغيب كند. بهرحال اگر در استان قم بدنبال نمايندگي هستيد بنده اعلام آمادگي مي‌كنم.
(08-12-2012 10:54 AM)mostafa_b363 نوشته شده توسط: [ -> ]با سلام وادب
خيلي ايده خوب و جالبيه. بنظر ميرسه تضمين خوبي هم براي سودآوري اقتصادي و نيز منفعت مردم و كشاورزان داره. اميدوارم موفق باشيد. حذف دلالان آرزويي بزرگ براي كساني هست كه دنبال زندگي آرام و بي دغدغه براي مردم هستند. اميدوارم ايده شما عملي بشه. ضمناً اگر شركت شما قصد كار در تمامي استانها ايران را دارد ميتوانيد استان قم را به من بسپاريد. استان قم به دليل نزديكي با تهران قيمتهاي ميوه آن خيلي وقتها با تهران مقايسه مي‌شود كه وجود شركتي با اهداف ذكر شده توسط شما مي‌تواند ضمن فروش ميوه‌هاي داخلي با قيمت مناسب و كيفيت بهتر كشاورزان را نيز راضي و به ادامه فعاليتشان ترغيب كند. بهرحال اگر در استان قم بدنبال نمايندگي هستيد بنده اعلام آمادگي مي‌كنم.

چشم
صفحه ها: 1 2 3 4
لینک مرجع