سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: مصاحبه اختصاصی با آلبرتو کایرو
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
کمتر کسی است که با طراحی خبر و اینفوگرافیک ها سرو کار داشته باشد اما نامی از "آلبرتو کایرو" نشنیده باشد. سابقه او بیانگر جایگاه علمی وی در این حوزه است : برنده چندین جایزه بین المللی در عرصه مطبوعات و مجلات ، استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه میامی آمریکا،نویسنده کتاب در باب اینفوگرافیک و تصویر سازی داده ها ، حضور مستمر و سخنرانی در تمام کنفرانس های بزرگ بین المللی مربوط به اطلاع رسانی گرافیکی و روزنامه نگاری تصویری. او یکی از افراد با استعداد و حرفه ای در حوزه گرافیک های اطلاع رسان است که همواره دغدغه او ارتقا و پیشرفت این هنر بوده است . از اقدامات تاثیر گذار او جمع آوری 106 امضا از برترین طراحان و افراد معتبر این رشته در بیش از 27 کشور جهان بوده است که خواستار بالاتر بردن استاندارد طراحی اینفوگرافیک هستند . همچنین پیشنهاد تدوین چک لیست شش گانه جهت اطمینان از طراحی یک اینفوگرافیک خوب از دیگر اقدامات اوست.
آلبرتو کایرو از سال 1997 در حوزه تصویرسازی و گرافیک های اطلاع رسان مشغول به فعالیت است. مدیر بخش اینفوگرافیک دو رسانه معتبر در اسپانیا(elmundo.es) و در برزیل (Época magazine) از دیگر فعالیت های اوست . او همچنین به عنوان مدرس در دانشگاه کارولینای شمالی و از سال 2012 در دانشگاه میامی آمریکا مشغول به کار است. او تا کنون در بیش از 20 کشور جهان، کارگاه های آموزشی برگزار کرده است.

» در ابتدا خود را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید:
اصالتا اهل اسپانیا هستم و در دانشگاه میامی آمریکا به تدریس اینفوگرافیک و بصری سازی اطلاعات ،مشغول هستم . کتاب جدیدم با عنوان هنر کاربردی (The Functional Art)– معرفی اینفوگرافیک و تصویرسازی اطلاعات ، در سپتامبر 2012 منتشر می گردد . همچینین تجربیات و دانسته های خود در مورد این هنر ، در وب سایت شخصی ام در اختیار دیگران قرار می دهم.

» از نظر شما اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک ، نمایشگر گرافیکی داده ها و اطلاعات است؛ به این معنا که داده ها و مفاهیم با عناصر گرافیکی نظیر نمودارهای آماری،نقشه ها،دیاگرام ها،تصویر سازی های توضیحی و ... به نمایش در می آیند .

» چرا به اینفوگرافیک نیاز است؟
ذهن ما انسانها به گونه بصری شکل گرفته است و با مفاهیمی که در قالب تصویر بیان می شوند، بهتر ارتباط برقرار می کند. برای مثال، شما می خواهید آدرس یک مهمانی را به دوست خود بدهید . بهترین راه برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به او ، رسم نقشه محل برگزاری است . بله ؛ این اینفوگرافیک است .یک مثال دیگر، شما می خواهید آمار بیکاری در کشور را نمایش دهید ، اگر شما این اطلاعات را بصورت جداول عددی ساده ، ارائه دهید، درک کردن و تجسم آن برای مخاطبان بسیار مشکل خواهد بود . حال اگر شما این اطلاعات را در قالب نمودار ارائه کنید ، مخاظب به خوبی با روند آمار آشنا می شود و آنرا به خوبی درک خواهد کرد.
مصاحبه اختصاصی با آلبرتو کایرو
» کاربردها و حوزه های کاری اینفوگرافیک از نظر شما کدامند؟
اینفوگرافیک ها کاربرد های متعددی دارند :
در رسانه ، برقرار ارتباط بهتر با مخاطبان
در تجارت ، درک بهتر از اطلاعات و آنالیز داده ها
در جامعه و دولت ، درک بهتر مسائل مختلف زندگی شهروندان

» مخاطبان اینفوگرافیک چه افراد و سازمان هایی هستند؟
به جرئت می توانم بگویم تمام افراد مخاطب اینفوگرافیک ها هستند .

» افرادی که میخواهند وارد حوزه اینفوگرافیک شوند از کجا شروع کنند؟
همانطور که در کتاب خود – هنر کاربردی- به آن اشاره کرده ام ، اولین نکته درک "اینفوگرافیک" به عنوان ابزاری برای تفهیم داده ها و اطلاعات است . اینفوگرافیک ها فقط یک تصویر یا نقاشی نیستند،اولویت اول ،کاربردی بودن آن است و بعد از آن، جذاب و سرگرم کننده بودن شکل ظاهری. شما ابتدا باید ساختار آنرا بسازید و بعد مفاهیمی چون رنگ و حروف نگاری و ... را به آن وارد کنید .
اینفوگرافیک ها ، آرایش تصویری اطلاعات هستند که افراد را قادر می سازند آنچه را که با چشم غیر مسلح نمی توانند ببینند به راحتی تشخیص دهند و به کمک آن روند و الگوی داده ها را درک نمایند.
سپس نیازمند کمی دانش روزنامه نگاری، طراحی گرافیک، آمار، نقشه کشی و برخی از نرم افزار ها چون اکسل و ایلوستریتور و ... هستید.

» آیا طراحی اینفوگرافیک یک کار انفرادی است یا یک کار تیمی؟
این بستگی به پیچیدگی طراحی اینفوگرافیک دارد .نمودارها و نقشه های ساده توسط یک نفر هم می تواند طراحی شوند. اما در نمونه های پیچیده تر مانند اینفوگرافیک های تعاملی، نیازمند بهره گیری از مهارت مختلفی چون طراح گرافیک ، برنامه نویس و ... هستیم.
مصاحبه اختصاصی با آلبرتو کایرو

» آیا مفهوم اینفوگرافیک در اذهان عمومی یکسان است؟ اگر خیر توضیح دهید.
در مفهوم کلی بله ،اما در جزییات خیر. فکر نمیکنم یک دسته از اعداد که توسط تصاویر ، آیکون ها و کادر های رنگی محصور شده باشند و فقط دارای یک صفحه آرایی خوب(البته گاهی اوقات!! ) باشند را بتوان یک اینفوگرافیک واقعی نامید. برای ساخت یک اینفوگرافیک واقعی ، شما نیازمند تامین بستر ارائه مناسب هستید، طراحی شما باید دارای یک روند منطقی باشد و همچنین اجازه اکتشاف داده ها و تعامل بیشتر را به مخاطب خود بدهید.

» چالش های پیشرو فرآیند آماده سازی و طراحی اینفوگرافیک چیست؟
به طور کلی برخی از طراحان می خواهند که اجازه فکر کردن را از مخاطب خود بگیرند و صرفا خود را یک هنرمند و گاهی اوقات یک مهندس می دانند . درحالیکه وظیفه یک طراح اینفوگرافیک ساماندهی و مرتب کردن داده هایی است که قرار است به بهترین شکل به مخاطب ارائه شود.
همانطور که قبلا گفتم، که شما باید از ساختار و روند کلی طرح مراقبت کنید و پس از آن در مورد زیبایی شناسی و سبک بصری آن فکر کنید.
سپاس از شما خانم شرافتی عزیز

این اینفوگرافیک نگاهی دارد به 13 نکته اساسی در سئو و بهینه سازی قالب ها ؛ از نکات بهینه سازی قالب گرفته تا آماده سازی مدیر وب سایت برای محتوای مناسب سایت خود.
[تصویر: 1345907647_seo-infographic-l.jpg]
لینک مرجع