
این تاپیک را با این هدف زدم که اخباری در مورد تحریم و ایده های جدید زمانی که تحریم هستیم به ذهن همه ی اعضای انجمن برسه
ما نیاز به تولید وسایلی داریم که با تحریم که کردند باعث ورشکستگی کارخونه هامون میشه
دوستان هر کس اطلاعاتی در مورد ورشکستگی و نیازهای کارخونه ها داره اینجا بنویسه
معاون استاندار اصفهان:دشمن در دور جدید تحریم ها، اراده ایرانیان را هدف گرفته است
اصفهان- معاون سیاسی، امنیتی استاندار اصفهان گفت:هدف دشمن در دور جدید تحریم علیه ایران، متزلزل كردن اراده خستگی ناپذیر مردم و نابسامان كردن وضعیت اقتصاد كشور ماست.
'محمد مهدی اسماعیلی' روز شنبه با اشاره به آغاز دور جدید تحریم نفتی اتحادیه اروپا از یازدهم تیرماه سالجاری علیه ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:ایجاد اثر روانی در مردم، التهاب در بازار و بنگاه های مهم اقتصادی در حوزه تولید كشور، هدف دشمن در اعمال تحریم نفتی علیه ایران است.
وی با تاكید بر اینكه نباید در دام تبلیغاتی و رسانه ای دشمن گرفتار شویم، گفت: مسئولان، مردم و رسانه ها باید در قبال این موضوع، آگاهانه حركت كنند.
معاون سیاسی،امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینكه امروز قدرت جمهوری اسلامی، دهها برابر دوران اوایل انقلاب است، تصریح كرد: قبل از اینكه اتحادیه اروپا بخواهد ایران را تحریم نفتی كند، ما فروش نفت خود به اروپا را قطع كردیم.
وی اضافه كرد:تنها بین 17تا 18درصد نفت ایران به اروپا فروخته می شد كه قطع آن هم اثری بر اقتصاد كشور نخواهد گذاشت.
اسماعیلی خاطرنشان كرد: با سیاست خوبی كه امروز دولت خدمتگزار در حوزه های مختلف بر كم شدن اتكاء بودجه به درآمد نفتی داشته است، این تحریم ها روی اقتصاد ما اثری نخواهد گذاشت.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی در شرایط تحریم براحتی می تواند نیاز خود را تامین كند، گفت: تحریم ها از اول انقلاب تا به امروز وجود داشته و همیشه هم برای ایران فرصت تلقی شده است.
معاون استاندار اصفهان با اشاره به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریكا گفت: همیشه رئیسان جمهوری آمریكا در انتخابات نیازمند این هستند كه برخی از پروژهای شكست خورده خود را به نوعی با هیاهوی رسانه ای، مثبت نشان دهند.
اسماعیلی تصریح كرد: در زمان حاضر هم 'اوباما' بیشتر بدنبال جلب توجه لابی صهیونیستی برای پیروز شدن در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریكا با ابزار فشار بر ایران است.
آدرس خبر
تنها راه نجات کارخانجات اینه که دوستانی که در کارخانجات فعالیت دارند مسائل و مشکلات مربوط به کارشان را در انجمن مطرح کنن نا با بررسی موانع کار بتونیم به یک نتیجه ای برسیم و تا حدودی مشکلات کارخانجاتو برطرف کنیم و در این باره پس از اظهار نظر دوستان و ارائه راه کارها به عنایت مسئولین برای رفع مشکلات نیاز داریم زیرا بدون حمایت مسئولین سخت به نتیجه میرسیم.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت کشور چرخه اقتصاد را در بدترین شرایط تحریمی نیز به حرکت وا میدارد
«پورفلاح»در نشست مشترک کمیسیون صنایع اتاق ایران با کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان افزود:
متاسفانه هر روز یک نوع استراتژی در کشور برای بخش صنعت اجرا میشود و اتاق بازرگانی ایران برای ایجاد وحدت رویه در بخش صنعت، استراتژی صنعتی را به وزیر مربوط ارایه کرده است. وی تامین مالی بنگاههای اقتصادی به صورت سیستمی، بررسی مسایل مالیاتی اعضا و بازنگری قانون کار را در دستور کار کمیسیون اعلام کرد و گفت: قانون کار فعلی با شرایط موجود تطبیق ندارد و امکان ایجاد فرصتهای شغلی بر اساس این قانون توسط بنگاههای اقتصادی فراهم نیست. وی خواستار فعالیتهای مشترک کمیسیون با اتاقهای بازرگانی سراسر کشور برای پروژههای پژوهشی شد و گفت: هدفمند شدن یارانهها و بررسی آثار آن بر واحدهای صنعتی مورد تاکید کمیسیون صنایع قرار گرفته است. پورفلاح خواستار اقدام عملی دولت در کاهش قیمت تمام شده تولیدات واحدهای تولیدی شد و گفت: تولیدکنندگان نقش اندکی در تعیین قیمت تمام شده کالای ساخته شده دارند. وی اصلاح دیدگاه بخش دولتی به بخش خصوصی در سالهای اخیر را ارزنده دانست و گفت: دولت و مجلس از نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی استقبال میکند و امیدواریم نظرات این بخش مورد توجه بیشتر بخش حاکمیت قرار گیرد. وی تامین مالی جهت سرمایه در گردش بنگاهها، تامین مواد اولیه و مالیات را به عنوان دغدغه تولیدکنندگان در شرایط فعلی برشمرد و گفت: از دولت میخواهیم که در سال جاری مالیات واحدهای تولیدی تعدیل شود زیرا بر اساس آمار سقف سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات تکمیل شده است. وی ارج نهادن به تولید و تولید کننده در جامعه را نیازمند فرهنگ سازی از سوی رسانهها دانست و گفت: هنوز واژههای ضد تولیدکننده و سرمایه دار در کتابهای درسی وجود دارد و برای تولید کننده در جامعه جایگاه ویژه ای در نظر نمیگیریم. وی نگرش سیاسی به اقتصاد را باعث کاهش توان صادرکنندگان در سطح بازارهای جهانی برشمرد و گفت: از پتانسیل صادراتی به طور کامل به دلیل مسایل سیاسی نمیتوان استفاده کرد. وی با انتقاد از سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر پایین بودن بهره وری تولید در کشور گفت: در شرایطی که کشور مورد تحریم است در کدام یک از شهرها کمبود مواد غذایی و لوازم خانگی مشاهده شد؟ تولید کنندگان با تمام توان و در بدترین شرایط به تولید خود و برطرف کردن نیازهای مردم همت میکنند. وی از رییس بانک مرکزی خواست که هر سال بستههای حمایتی بانکی و پولی را ارایه نکند زیرا بستههای قبلی هنوز معطل مانده و اجرایی نشده است. وی فعال شدن شورای گفت و گو دولت با بخش خصوصی را از خواستهای اتاقهای بازرگانی اعلام کرد وگفت: اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار دراین شرایط میتواند تحولی در تولید و اقتصاد کشور ایجاد کند. وی خواستار تنظیم استراتژی توسعه صنعتی کشور و ارایه آمار صحیح و به روز از موولفههای اقتصادی شد و گفت: بخش خصوصی خواستار قانونمندی در عرصه اقتصاد کشور و مجازات قانون گریزان است .
رناسی:اجرای قانون مهمترین خواسته بخش خصوصی است
«مصطفی رناسی»رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در این نشست خواستار اجرای قوانین مصوب مجلس و برنامه پنجم توسعه شد و گفت: بسیاری از این قوانین میتواند برای واحدهای تولیدی راهگشا باشد. وی خواستار الحاق ماده فورسماژور به قراردادهای بخش خصوصی با دولت شد و گفت: در ابتدای سال گذشته قراردادهای تجاری بر اساس دلار 1100 تومان بسته شده در حالی که در پایان سال نرخ دلار به 1800 تومان رسید. وی ممنوع الخروج شدن برخی از تولید کنندگان را از سوی بانکها قابل تامل دانست و گفت: یک تولید کننده در شرایط مختلف کاری نیازمند به سفرهای خارجی است و برای ممنوع الخروج کردن آن دادگاه صالحه با ارایه مستندات و امکان دفاع به فرد مورد نظر برگزار شود. وی نرخ 30 درصدی بیمه تامین اجتماعی و وجود یک سازمان خدماتی در این زمینه را قابل تامل دانست و گفت: یک تولید کننده ایرانی باید در شرایط کنونی با رقبای خارجی رقابت کند ولی سازمان تامین اجتماعی در ایران فقط باید یک سازمان بیرقیب باشد. وی خواستار اصلاح قانون ورشکستگی در کشور شد و گفت: اگر یک فعال اقتصادی در یک زمینه نتوانست موفق باشد باید شرایطی مهیا شود که زمینه فعالیت خود را تغییر دهد و بتواند به فعالیت اقتصادی بپردازد. این در حالیست که در ایران قانون ورشکستگی معنای دیگری دارد که نیازمند اصلاح است. وی فضای کسب و کار را برای بنگاههای اقتصادی دولتی و خصوصی مناسب ندانست. وی کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان را از فعال ترین کمیسیونهای اتاق اصفهان برشمرد و گفت: این کمیسیون دارای چهار کمیته «بررسی ایجاد مرکز تحقیقات فولاد»،بررسی مزیتهای سرمایه گذاری صنعتی استان،بررسی تشکیل کنسرسیومهای صنعتی و بررسی مشکلات و قوانین جاری است.
موتمن:ایجاد مرکز تحقیقات فولاد در اصفهان ضروری است
«سیروس موتمن» رییس کمیته ایجاد مرکز تحقیقات فولاد کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در این نشست گفت: بر اساس سند چشم انداز توسعه 1404 تولید فولاد کشور باید به 55 میلیون تن برسد و باید برای رسیدن به این عدد زیرساختهای توسعه فولاد کشور فراهم شود. وی ایجاد مرکز تحقیق فولاد را ضروروتی برای صنعت فولاد کشور دانست و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری سه مرکز فولاد سازی مبارکه، ذوب آهن و خوزستان و انجمن آهن و فولاد ایران اقدامات اولیه را برای راه اندازی این مرکز آغاز کرده است. وی تصریح کرد: این کمیته با بررسی مرکز تحقیقات فولاد در کشورهای سوئد و کره جنوبی نسبت به بنچ مارک کردن این مرکز اقدام کرده است.
رجالی:از مشاورین خارجی برای رفع مسایل استفاده کنیم
«محمدرضا رجالی»عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:57 درصد استان اصفهان درامد خود را از بخش صنعت ارتزاق میکنند و کمیسیون صنعت باید نسبت به حل مسایل صنعت اهتمام بیشتری بورزد. وی ایجاد حلقههای مشورتی از بین کارشناسان خبره و استفاده از مشاورین خارجی برای صنعت را به کمیسیون صنایع ایران پیشنهاد کرد و گفت: استفاده از ظرفیت رسانهها برای بیان دیدگاههای بخش خصوصی اقتصاد میتواند موثر باشد. وی استفاده از ظرفیت نهادهای تاثیرگذار در کشور برای حل مسایل واحدهای صنعتی لازم دانست و گفت: حذف مالیات بر عملکرد و نهادینه کردن مالیات بر ارزش افزوده در جامعه میتواند به عدالت مالیاتی منجر شود و به طور کلی قانون مالیاتی نیازمند بازنگری اساسی دارد.
صفرنورالله: تشکیل کنسرسیوم های صنعتی نیازمند قانون است
«علی صفرنورالله»رییس کمیته تشکیل کنسرسیومهای صنعتی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: تشکیل کنسرسیومهای صنعتی در ایران نیازمند قانون مشخص است. وی با اشاره به تجربه کره جنوبی و ترکیه در ایجاد کنسرسیومهای صنعتی بزرگ گفت: شرکتهای ترکی و کرهای وقتی وارد بازار جدیدی میشوند سایر شرکتها را دعوت به حضور میکنند .وی در کنار هم بودن شرکتها را به جای در تقابل بودن پیشنهاد کرد و گفت:کنسرسیومهای صنعتی در ایران نیازمند فرهنگ سازی است و برای راه اندازی آن باید از مشاورین خارجی بهره برد.
بیشه:در جنگ اقتصادی دولت بخش خصوصی را یاری کند
«مرتضی بیشه»نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق اصفهان در این نشست گفت: در شرایطی که همه مسوولین دولتی تحریم را فرصت میدانند نه تهدید، حمایتی از واحدهای تولیدی به صورت عملی انجام نمیشود. وی تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی همه باید از تولید حمایت کنند تا دشمن مایوس شود. وی خواستار ایجاد سازو کاری از سوی اتاق بازرگانی جهت جمع آوری آمار اقتصادی شد و گفت: ایجاد نظام سازمان مدیریت برای کشور نیازی ضروری است.
رنجبران:اصفهان ظرفیت قطب صنعت گردشگری ایران را دارد
«سید رسول رنجبران»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه خواستار مشخص شدن حوزه فعالیت کمیسیونهای صنعت و معدن اتاقهای بازرگانی شد و گفت: مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی استانها از طریق کمیسیونهای قابل بررسی است. وی توجه به صنعت گردشگری و صنایع دستی را خواستار شد و گفت: اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور میتواند نقش مهمی در این صنعت ایفا کند. وی خواستار کاهش قوانین جاری مرتبط با صنعت شد و تصریح کرد: وجود قوانین متعدد شرایط فعالیت برای بنگاههای اقتصادی را دشوارتر میسازد.
طیبی:سقوط ارز به نفع تولید نیست
«کمیل طیبی»استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان در این جلسه با بررسی تحولات بازار ارزدر ایران گفت: نرخ ارز یکی از مهمترین موولفههای اصلی اقتصاد ایران است و اتخاذ سیاست برای آن باید دقیق و کارشناسی شده باشد. وی اقتصاد کشور را دچار تورم و پول سوزان دانست و گفت:در شرایط بحران مالی شرکتهای کوچک و متوسط sme آسیب کمتری میبیند. وی ایجاد قطب اقتصاد بین الملل مرکزی برای جذب آمار و اطلاعات واحدهای کوچک و متوسط و داده سازی در این زمینه برشمرد و گفت: در شرایط تورمی، سفته بازان با رفتارهای خود ناخواسته سبب مرگ ناگهانی واحدهای تولیدی میشوند. وی بحران مالی و بازار طلا را از عوامل موثر بر بازار ارز دانست و گفت: تشدید تحریمهای اقتصادی،سیاستهای بانک مرکزی، هدفمند شدن یارانهها، تورم و دولت را از دیگر عوامل موثر بر تعیین نرخ ارز است. وی سقوط نرخ ارز را به نفت تولید کشور ندانست و گفت: به دلیل توجه نکردن به نرخ تورم در سالهای گذشته در تعیین نرخ ارز، امکان افزایش قیمت برای ارز وجود دارد. وی ذخیره سازی دلار را نوعی قرار به سوی امنیت و عامل وحشت برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: ایجاد یک بازار برای دلار و گردش آن در اقتصاد میتواند نتایج مثبتی داشته باشد.
وطن پرور:دولت در تدوین سیاست های اقتصادی از اساتید برجسته استفاده کند
«وطن پرور» عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران در این نشست ایجاد تشکلهای موازی در بخش خصوصی را نوعی پراکندکی و تفرقه در این بخش برشمرد و گفت: تمرکز و ارایه نظر واحد به دولت میتواند جایگاه بخش خصوصی را فعال ترو موثرتر در اقتصاد کشور تعریف کند. وی اجرای مالیات بر ارزش افزوده را نیازمند زیرساختهای مورد نیاز دانست و گفت: بدترین نوع مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف و روش صورت حسابی است که تنها در ایران اجرا میشود. وی مالیات را باز توزیع ثروت در جامعه تعریف کرد و گفت: اجرای عدالت مالیاتی میتواند به اداره کشور بر اساس مالیات کمک کند ولی نابرابری مالیاتی باید اصلاح شود. وی اظهار داشت: اقتصاد کشور را از هیچ اقتصادی تبعیت نمیکند و بر پایه هیچ تئوری رفتار نمیکند و نمونه آنرا در تعیین نرخ ارز مشاهده میکنیم. وی از دولت خواست که در تعیین سیاستهای اقتصادی از اساتید برجسته اقتصادی استفاده کند و افزود: تنظیم سیاستهای اقتصادی بر مبنای آزمون و خطا باعث هدر رفتن منابع اقتصادی و فرصتها میشود.
«رفعتی»دبیر کمیسیون عمران و خدمات فنی و مهندس اتاق ایران در این جلسه گفت: این کمیسیون در این دوره هیات نمایندگان فعالیت خود را آغاز کرده است و اتاق تهران و اتاق اصفهان به عنوان همکار در این کمیسیون میتواند نقش موثری را ایفا کنند.
«سیف» دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران در این نشست گفت:کارگروه حمایت از تولید که به ریاست رییس جمهور و دبیری وزارت صنعت، معدن و تجارت میتواند بسیاری از مسایل واحدهای تولیدی را حل کند. وی پراکندگی و کلی گویی مسایل بنگاههای اقتصادی در ارایه به دولت را قابل توجه دانست و گفت: به جای کلی گویی باید به صورت جزیی و ارایه مستندات و راهکار مسایل را پیگیری کرد. وی خواستار استفاده از کارگروههای موجود برای حل مسایل واحدهای صنعتی شد و گفت: پویا شدن این کارگروهها بر اساس مستندات واحدهای صنعتی میتواند کمک موثری در شرایط کنونی باشد.
ا
حمدی نژاد:صداو سیما شبکه صنعت و تولید ملی راه اندازی کند
«احمدی نژاد»رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اهواز در این جلسه گفت: راه اندازی شبکه صنعت و تولید ملی میتواند مردم را با توانمندی وظرفیتهای صنعت کشور آشنا سازد. وی تشویق مردم به مصرف ملی از تولید ملی را از اهداف راه اندازی این شبکه برشمرد و گفت: تولید کشور نیازمند رسانه و ابزاری برای بیان مسایل و مشکلات خود است.
«عباس تاجبخش»عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به کارنامه اقتصادی آفریقای جنوبی در طول 20 سال گذشته گفت: اصلاحات اقتصادی و خصوصی سازی دو رکن اصلی هفدهمین اقتصاد جهان بیان میشود. وی مالیات برارزش افزوده را مهمترین مالیات کشورهای درحال توسعه برشمرد و گفت: نرخ این مالیات بر اساس کالای مصرفی تا تجملی از 10 تا 18 درصد است .
آدرس خبر
با وجود تحريم ها:صادرات استان اصفهان 48 درصد افزايش يافت
معاون برنامه ريزي استانداري اصفهان گفت: در سه ماه اول امسال يكهزار و 397 ميليون كيلوگرم كالا به ارزش 757 ميليون دلار از استان صادر شد كه از نظر ارزش 48 درصد و از لحاظ وزن 62 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان مي دهد. به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي به نقل از ايرنا ،عليرضا همدانيان اظهار داشت: با توجه به تحريم هاي موجود، ميزان صادرات غيرنفتي اصفهان، گوياي رقابت پذيري و كيفيت بالاي محصولات توليدي اين استان و عدم تاثير اين تحريم ها روي حضور كالاهاي ايراني در بازار جهاني است.
وي گفت: سال گذشته 5/2 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي براي استان هدفگذاري شده بود كه بيش از اين رقم تحقق يافت.
همدانيان افزود:اسفندماه سال گذشته براساس ظرفيت موجود، براي صادرات غيرنفتي سالجاري، دستيابي به رقم 5/3 ميليارد دلار پيش بيني شد.
وي خاطرنشان كرد: چنانچه دولت به تعهدات خود در حمايت از صنايع در راستاي ماده هشت قانون هدفمند سازي يارانه ها بطور كامل عمل كند، ظرفيت صادرات استان اصفهان تا پايان برنامه پنجم توسعه به 12 ميليارد دلار در سال خواهد رسيد.
منبع:http://www.tahavolateeghtesadi.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=ff8f5786-ca67-4376-a552-fc3db797dc5f&WebPartID=e8221c2d-3a2f-46ab-bb33-da893c11e4a1&CategoryID=e3937666-ad92-431f-be05-7f4276a5885b
تحریم؛ بهانهای برای توجیه کمکاری در کنترل گرانی!؟
شرایط خاص بازار داخلی خصوصا محصولاتی که مستقیما با سفره مردم سر و کار دارد، موضوعی است که این روزها به یکی از جدیترین موضوعات بحث رسانهها، محافل عمومی و حتی خانوادهها تبدیل شده است. این در حالی است که در هفتههای اخیر قیمت کالاهای اساسی مختلف همچون نان، برنج، گوشت، مرغ، تخممرغ، لبنیات و ... به طور شوکآور و مكرر افزایش یافته و نرخ دلار هم پس از سکونی چندماهه، دوباره به مرز 2 هزار تومان خود را بالا کشیده است و گرانیهای بیشتری را در آینده نزدیک نوید میدهد.
به گزارش رجانیوز، همزماني اين اختلالات با دور جديد فشار اقتصادي غربيها بر ايران، موجب سوء برداشت درباره اثرپذيري اقتصاد ايران از تحريمها شده است؛ اما حقايق و شواهد نشان ميدهد بر خلاف اين تصور، کمکاری مديران اقتصادي و بيتدبيريهاي سطح ارشد مديريتي دولت را باید یکی از عوامل مهم عدم کنترل گرانی های اخیر دانست. هفته نامه نه دی در گزارشی تفصیلی، به اين سوال پاسخ داده است كه چرا دولتي كه طرحهاي بزرگي چون خودكفايي بنزين و مقدمات هدفمندي يارانهها را مدبرانه اجرا كرد، از مديريت مسائل كوچكتر از آنها، بازمانده است.
کدام دستگاه، مقصر است؟
رسانهها و فعالان سیاسی و اقتصادی، اختلالات اخیر در اقتصاد کشور را بیش از همه به پای وزرای صنعت، کشاورزی و اقتصاد و رئیس بانک مرکزی نوشتهاند، اما از طرف یک جریان مشکوک دولتی تلاش میشود که به طور غیرمستقیم به افکار عمومی اینگونه القا شود که عامل اصلی به هم ریختگی اقتصاد کشور، «تحریمها» و «همکاری برخی در داخل با تحریمکنندگان» است. اين «برخي» هم در گام بعدي، منتقدان دولت و جريانات سياسي مخالف جريان انحرافي، بهويژه اصولگرايان و نهادهاي انقلابي معرفي ميشوند.
این در حالی است که تجربه اقدامات گسترده و مهمی که دولتهای نهم و دهم در حوزه اقتصاد انجام داده- همچون سهمیهبندی بنزین، مسکن مهر و کنترل بازار پیش از هدفمندی یارانهها – نشان میدهد دولت احمدینژاد اگر بخواهد میتواند هر سنگ بزرگ اقتصادی را از پیش با بردارد و تحریمهای اخیر نیز در برابر خواست و اراده مسبوق به سابقه دولت، مانع بلندی محسوب نمیشود. از این رو دلیل کرختی تیم اقتصادی دولت در وقایع اخیر را میتوان در عوامل ديگر دید.
جريان مشكوك
وضعیت چند ماه اخير بازارهاي كشور دو عارضه مهم اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته است. یکی فشار شدید تورمی بر مردم و دیگری ارسال آدرسهای غلط به دشمنان کشور مبنی بر اثرگذاری تحریمها بر ايران. با افزایش شدید قیمت مواد خوراکی و كالاهاي اساسي در یکی دو ماه اخیر و گسترش انتقادات چهرههای سیاسی و غیرسیاسی به این مسئله، از دولت به عنوان مسئول اصلی کنترل بازار انتظار واكنشها و اقدامات معقولانه میرفت اما برآیند تحرکات دولت نشاندهنده آن است که گویا جریانی عامدانه به دنبال به هم ریختن بازارها و اقتصاد کشور است و تمايلي به ساماندهي آن هم ندارد. اين جريان، از هسته اصلي تصميمگيري دولت شروع شده و به سطوح پايينتر تسري يافته است. پازل اين جريان به گونهاي چيده شده كه حتي اگر مديراني در سطح وزراي كابينه تمايل به اصلاح امور داشته باشند با كارشكنيها و فشارهاي مختلف، از اهداف خود باز ميمانند. بیتحرکی مدیران میانی اقتصادی که نقش مستقیم در کنترل بازار دارند را نیز میتوان نتیجه برنامهچینی همين جریان مشکوک دانست.
کدام شواهد؟
برخي وزرا و اعضاي اقتصادي كابينه، از اين كه در هفتههاي اخير در جلسات هيئت دولت، اجازه طرح مسائل و مشكلات اساسي اقتصادي داده نميشود، دلخورند و آن را عامل عدم اتخاذ تصميمات جامع براي حل اختلالات بازارها ميدانند. در حالي كه از هيئت وزيران به عنوان محل همافزايي، رفع تعارض دستگاهها و اتخاذ تصميمات كلان اقتصادي دولت انتظار ميرفت در دو سه ماه اخير كه بازارها مختل شده، اقدامات و تصميمات كارآيي اتخاذ كند، اما اين انتظار برآورده نشده است.
ديگر نه از آن هيئت وزيران پويا و فعالي خبر است كه با تصميمات جهادي، مشكلات اقتصادي كشور را رفع ميكرد و نه از رئيس باپشتكار آن كه بيتوجه به ديوانسالاريهاي به جامانده از گذشتگان، با شجاعت نسبت به رفع مشكلات اقتصادي مردم، تصميمات عاجل و اساسي ميگرفت. ديگر از آن احمدينژادي كه وزراي ناكارآمد را مواخذه و بركنار ميكرد، خبري نيست.
تحريم، بهانهای برای جبران سوء مدیریت!؟
از سوي ديگر، تيم اقتصادي دولت كه به شدت نيز در درون خود دچار اصطكاك است، با سوءاستفاده از حمايتهاي بيسابقه رئيسجمهور، توپ سوءمديريتهايش در اقتصاد كشور را به زمين تحريمها مياندازد. اين توجيه نه تنها در اظهارات رسمي كه در مواضع غيررسمي تيم اقتصادي دولت به كرات ديده شده است، روندي كه سال گذشته حتي به موضعگيري صريح رهبر معظم انقلاب اسلامي هم منجر شد. پس از آن كه رئيسكل بانك مركزي در مصاحبهاي با بزرگنمايي تحريمها مدعي شده بود «در شرايط مشابه شعب ابيطالب به سر ميبريم»، رهبر معظم انقلاب با رد اين تفكر، تصريح كردند كه «امروز نه در شرایط شعب ابيطالب، بلكه در شرایط بدر و خيبر به سر ميبريم.» همين مثال، به خوبي سطح روحیه جهادی و كيفيت كار تيم اقتصادي دولت را نشان ميدهد.
متاسفانه جريان انحرافي كه از اواخر دولت نهم، زمام امور قوه مجريه را به دست گرفت، براي پيشبرد منويات خويش تلاش كرد وزراي انتخابي براي دولت دهم از ميان افراد ناكارآمد اما گوش به فرمان انتخاب شوند. تقريباً در بخش اقتصادي دولت، مهرهچينيها به دلخواه جريان انحرافي – به جز يكي دو مورد – پيش رفت. به كارگيري مديران دست چندمِ غيراصولگرا اما حتماً گوش به فرمان در تيم اقتصادي دولت، با هدف خوشهچينيهاي آتي جريان انحرافي صورت گرفت. خوشهچينيهايي كه به گسترش نفوذ اين گروهك در تمامي عرصههاي پولساز اقتصاد كشور انجاميد و مفاسدي چون فساد بانكي سه هزار ميليارد توماني را به بار آورد.
اكنون به صراحت ميتوان گفت كه در چيدمان تيم اقتصادي دولت، بیش از توجه به سطح كفايت و دانش افراد و ميزان هماهنگي و همفكري آنها با يكديگر، به ميزان فرمانپذيري و سطح قرابت فكري آنها با جريان انحرافي توجه شده بود. به كارگيري چنين افرادي، قاعدتاً نتيجهاي چون اختلال در بازارهاي كشور و ناتواني اين تيم در جمع كردن امور را هم به بار ميآورد كه آورد. البته به رغم اين حقايق، وزارت نفت كه هدف اصلي تحريمها بوده، تاكنون به خوبي برنامههاي مقاومتي را تدوين و اجرا كرده است. اما شاهديم كه وزارتخانه عريض و طويل صنعت چند ماه است از تهيه كنجاله سويا براي مرغداران، عاجز مانده و بانك مركزي هم يك سال است نتوانسته بازار سكه و دلار را سامان دهد.
اهميت هيئت وزيران در ساماندهي تصميمات دولت در كلام رهبري
«يكى از مديريتهاى مهم، همين هيئت وزيران است. هيئت وزيران جاى بسيار مهمى است. ما معتقديم كه هيئت وزيران نقش خيلى سنگينى دارد. تصميمگيرى در هيئت وزيران، يك تكليف قانونى را بر عهده همه ميگذارد؛ بر عهده مسئولين و بر عهده مردم. مصوبههاى هيئت وزيران يك چنين اهميتى دارد. در كارهاى اجرائى هم كه در واقع دولت همهكاره است. چند تا مسئله اساسى در اينجا هست. يكى اينكه هيئت وزيران بايستى به همافزائى دستگاهها كمك كند؛ يعنى اگر چنانچه بين دستگاهها تعارضى وجود دارد - كه معمولاً وجود دارد؛ معمولاً دستگاههاى مختلف به طور طبيعى اصطكاكها و تعارضهائى با هم دارند؛ مخصوص اينجا هم نيست، همه جا همينجور است؛ طبيعت كار اين است - هيئت وزيران بايستى اين اصطكاكها را به حداقل برساند و اگر بتواند، برطرف كند. يكى از مسائل مهم اين است. من هميشه مثال ميزنم و ميگويم اينجا يك چهارراه كه نه، چندين راه است، كه رئيسجمهور هم مثل پليس راهنمائى است - كه در واقع در مقام رياست هيئت وزيران، راهنمائى ميكند - اين را متوقف ميكند، آن را راه مىاندازد؛ يعنى هدايت ميكند كه اينها همافزائى كنند، با يكديگر اصطكاك نداشته باشند. يكى از نقشهاى هيئت وزيران اين است.
برخى اوقات اين اصطكاكها و تعارضهائى كه در عمل و اجراء وجود دارد، در تبليغات هم منعكس ميشود؛ اين ديگر ميشود چند برابر؛ در واقع بدىِ مضاعف ميشود. يك دستگاهى مثلاً فرض كنيد درباره يك شيئى، يك پديدهاى حرفى ميزند، يك خبرى ميدهد، يك اظهارنظرى ميكند، از آن طرف يك دستگاه ديگر مىآيد عكس آن را ميگويد! مردم متحير ميمانند؛ يعنى واقعاً نميفهمند كه اين درست است يا آن درست است. اين مسئله به زندگى مردم هم ارتباط پيدا ميكند؛ يعنى اينجور هم نيست كه خارج از زندگى مردم باشد؛ نه، درست مسائلِ مربوط به متن زندگى مردم است. يكى يك آمارى ميدهد، ديگرى يك آمارى؛ اينها نبايستى اتفاق بيفتد.
همه دولتها گرفتار يك چنين چيزهائى بودند. در نقش دادن به هيئت وزيران و بارور كردن اين مجموعهاى كه دور هم مىنشينند و وقت گرانقيمتى را مصرف ميكنند، بكوشيد و هرچه ممكن است، آن اصطكاكها را باز هم كم كنيد. مسئله ديگرى كه باز در امر هيئت وزيران مهم است، نقش وزراست. بالاخره اينجا مسئوليت مشترك است. شما وقتى مىنشينيد آنجا، مسئوليت مشترك داريد. اينجور نيست كه يك نفر مثلاً بگويد آقا من دخالتى ندارم، مسئوليتى ندارم؛ نخير، وقتى كه در اين مجموعه تصميمگيرى ميشود، آقايان و خانمهائى كه در آنجا حضور دارند، همه مسئولند؛ آنهائى كه صاحب رأى هستند، همهشان مسئولند. حالا كه مسئول هستيد، پس بايستى در پرورش دادن و تصحيح و تكميل آن مصوبه نقش ايفاء كنيد. اينجور نباشد كه در جلسه هيئت وزيران مثلاً يك آقائى مشغول كارتابل خودش باشد، يا بدون ملاحظه موضوعى كه مثلاً در آنجا مطرح است، وارد جلسه شود؛ نه، مسئلهاى كه بناست مطرح شود، شما آنجا رأى داريد؛ بايستى در تصميمگيرى تأثير بگذاريد و چون قانوناً مؤثر هستيد، بنابراين بايد روى مسئله فكر كنيد، مطالعه كنيد و عقبه كارشناسى دستگاه و وزارت خودتان را به كمك اين چيزى كه ميخواهيد به عنوان مصوبه توى هيئت دولت در بيايد، بياوريد. البته وزرا اختياراتى دارند، بايد هم به آنها اعتماد كرد. بايد به كسانى كه در قوه مجريه در رأس هستند - وزرا - اعتماد كنند و مسئوليتهاى وزرا را بايستى به رسميت بشناسند؛ جورى نباشد كه لوث بشود.»
بیانات در دیدار هیئت دولت در سال