سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: چگونه یک روزمه خوب طراحی کنیم؟
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
زمانی که شما می خواهید در کاری استخدام شوید ، روزمه یکی از اسناد مهمی است که باید ارائه دهید . در اغلب موارد مشاهده کرده ام که افراد روزمه ها را به شکل ساده و در نرم افزار word تایپ می کنند و برای کار فرما می فرستند . اگر شما دوست دارید که شغل رویایی خود را به دست آورید ، پس باید بتوانید یک روزمه متفاوت و برجسته نسبت به سایر روزمه ها یی که به دست کارفرما می رسد ، برای خود تهیه کنید . روزمه نویسی اصولی دارد که من قصد ندارم به این اصول بپردازم ، با اندکی جستجو ، مقالات خوبی را می توانید هم به زبان فارسی و هم به لاتین بیابید . چیزی که من می خواهم در اینجا به آن بپردازم اصول مربوط به طراحی گرافیکی یک روزمه است .

فارغ از اینکه برای چه شغلی می خواهید روزمه بنویسید ، روزمه شما ، زمانی که به دست کارفرما می رسد ، در نگاه نخست یک تصویر از خود در ذهن کارفرما بر جای می گذارذ. در ایران و در سالهای اخیر به مساله تصویری بودن نوشتار زیاد پرداخته شده است . این مطلب بیان می کند که نوشتار علاوه بر قابلیت خواندن ، قابلیت های تصویری نیز دارند . بنابراین بسته به این که شما برای متن ، از چه اندازه ، فونت ، ساختار و رنگی استفاده می کنید ، می توانید یک تصویر در ذهن کارفرما بسازید .

البته نحوه چیدمان روزمه تا حد زیادی به شغلی که برای آن درخواست می دهید بستگی دارد . به طور مثال در اغلب رشته های فنی شما نمی توانید از تصاویر به آن گونه که مثلا طراحان گرافیک در روزمه خود استفاده می کنند ، استفاده کنید . بنابراین شما ناچارید تنها با اتکا به چیدمان متن در روزمه ، روزمه خود را به نوعی متمایز کنید .

زمانی که دو روزمه با شرایط برابر به کارفرما می رسد ، روزمه ای که تصویر بهتری از لحاظ طراحی ارائه کند ، شانس بیشتری برای دعوت به مصاحبه خواهد داشت . اگر خودتان توانایی طراحی روزمه را ندارید ، بهتر است این کار را به یک طراح گرافیک که شناخت بهتری به این موضوع دارد ، بسپارید .

طراحی گرافیک و به طبع ، استفاده از آن در روزمه نویسی ، اصولی دارد که می تواند بسیار طولانی و مفصل باشد . بهتر است به جای بررسی این اصول که از حوصله این مطلب خارج است ، یک مثال عملی را بررسی کنیم . برای این موضوع بنده روزمه ای که برای خودم تهیه کرده ام را انتخاب کرده ام . هر چند این روزمه خالی از اشکال نیست ، اما می تواند دید مناسبی از یک روزمه به دست بدهد . در زیر تصویری کلی از این روزمه را مشاهده می کنید :

[تصویر: Resume.jpg]

نخست : نکته مهمی که در روزمه نویسی باید رعایت کنید ، این است که سعی کنید همه اطلاعات را در یک صفحه بیاورید . چنانچه که می خواهید علاوه بر روزمه ای که به زبان فارسی تهیه کرده اید ، نسخه لاتین آن را نیز بنویسید ، می توانید از دو صفحه استفاده کنید . البته نوشتن روزمه در یک صفحه اجبار و یا قانون نیست . بلکه این کار به خوانده شدن بهتر روزمه در اغلب موارد کمک خواهد کرد .

دوم : در مورد رنگ بندی روزمه ، از رنگ آبی فیروزه ای به همراه سیاه و سفید استفاده کرده ام . این رنگ را بیشتر به خاطر ایرانی بودنش , هم نشینی مناسبش با رنگ سفید انتخاب کرده ام . سعی کنید حتما از یک یا دو رنگ مکمل در کنار سیاه و سفید استفاده کنید . استفاده از رنگ باعث می شود ، چشم خواننده به نکاتی که شما مایل هستید ، بهتر دیده شوند هدایت شود . البته در این کار نباید افراط شود . سعی کنید تا جایی که امکان دارد ، از استفاده بیش از مورد از رنگ بپرهیزید . این کار علاوه بر اینکه باعث می شود ، نکات مهم در روزمه گم شوند ، شما را فردی بی تجربه و با هیجانات معرفی خواهد کرد و البته این چیزی نیست که اکثر کارفرماها بپسندند .

وجود فضای سفید ( که الزاما هم سفید نیست و بیشتر به فضای خالی تعبیر می شود) ، به حرکت صحیح چشم در صفحه و بهتر دیده شدن نوشتار کمک می کند . در استفاده از فضاهای سفید ، جسور باشید .

سوم : تقسیم کردن روزمه ، به ستون ها ، می تواند کمک خوبی باشد تا شما بتوانید از تمام فضای روزمه استفاده کنید . در اینجا ، روزمه را به دو ستون تقسیم کرده ام . اندازه ستون اول قدری بیشر از ستون دوم است . روزمه هایی را دیده ام که در بخشی از آن از دو ستون و در بخشی دیگر از سه و تعداد بیشتری از ستون ها برای نوشتن مطلب استفاده کرده اند . بسته به کار شما حتما از ستون ها استفاده کنید .

چهارم : اسم و مشخصات تماس را بالای روزمه بیاورید . در این روزمه من روبروی اسم ، مختصر توضیحی از فعالیتی که در آن هستم ، داده ام . در زیر این بخش و در یک خط اطلاعات لازم برای تماس را آورده ام . ضمن اینکه از آیکون ها ، به جای نوشتار استفاده کرده ام . مثلا به جای نوشتن ایمیل ، از آیکون پاکت استفاده کرده ام .

[تصویر: header.jpg]

پنجم : سعی کنید حتما از نمودار ها و اینفوگراف ها در روزمه استفاده کنید . نمودارها و اینفوگراف ها علاوه بر اینکه تصویر خوبی از روزمه می سازند ، باعث می شود تا کارفرما با یک نگاه بتواند درک خوبی از موقعیت شما به دست آورد . استفاده درست و مناسب از نمودارها می تواند سبب تمایز روزمه شما بشود .

[تصویر: infograph.jpg]

ششم : در مورد بخش تصویری روزمه ، من از فرم دایره به همراه لوگوی شخصی بهره برده ام ، که این کار باعث می شود روزمه از یکنواختی خارج شود . استفاده از لوگوی شخصی کمک می کند تا شما یک برند مربوط یه خود را ایجاد کنید و به روزمه و کار خود هویت ببخشید .

[تصویر: logo.jpg]

هفتم : استفاده درست از فونت ها می تواند ، تمایز در روزمه را سبب شود . بهتر است فونت تیترها ، با فونت متن متمایز باشد . توجه کنید ، که استفاده از فونت های گوناگون و ناخوانا به شدت به روزمه ضربه خواهد زد . پس در استفاده از فونت ها دقیق عمل کنید .

نکاتی که به طور مختصر در بالا اشاره کرده ام ، یک الزام واحد نیست و می تواند بسته به شغل و فرد بسیار متفاوت باشد . شاید اگر اکنون که مدتی از تهیه این روزمه گذشته است بار دیگر بخواهم این روزمه را سامان بدهم ، به شکلی دیگر عمل کنم .

در ادامه چند روزمه خوب و خلاق را خواهیم دید . هر چند ممکن است روزمه هایی که به زبان فارسی و خوب طراحی شده باشند وجود داشته باشند ، اما بنده دسترسی به این روزمه ها نداشتم . ناگریز روزمه های زیر از روزمه های لاتین اتخاب شده اند .

با کلیک بر روی تصاویر زیر میتوانید فایل pdf آنها را ملاحظه کنید.
[تصویر: sam_brown.jpg]

[تصویر: niamh_redmond.jpg]

[تصویر: evalotta_lamm.jpg]

[تصویر: resume1.jpg]

[تصویر: resume2.jpg]

[تصویر: resume3.jpg]

منبع: http://www.pixeler.ir
لینک مرجع