سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: چرا یک لوگوی خوب بیش از پنج هزار تومان ارزش دارد
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
چرا یک لوگوی خوب بیش از پنج هزار تومان ارزش دارد

طراحی لوگو و نشانه جز کارهای پر هزینه و گران در طراحی گرافیک محسوب می شود .
افراد زیادی هستند که با این سوال روبرو می شوند که چرا باید برای طراحی لوگو اینقدر پول پرداخت کرد ، در صورتی که خیلی ها حاضرند با مبلغی نزدیک به پنج هزار تومان یک لوگو به آنها تحویل بدهند . سوال خوبی است و جواب های خوبی هم دارد .
برای پاسخ بهتر است ببینیم که چه تفاوتی واقعا بین یک لوگوی ارزان قیمت و یک لوگوی حرفه ای وجود دارد .

لوگو یا نشانه چیست
برای آنکه بدانیم لوگو چه کار کردی دارد ، ابتدا باید آن را بشناسیم . طراحی لوگو مفهومی است که همزمان باید الهام بخشی ، تحسین ، وفاداری و برتری را در بر بگیرید . لوگو ، یکی از جنبه های برند است . اشکال ، فرم ، رنگ و فونت آن معمولا در یک
حوزه تجاری مشترک با هم متفاوت است . البته لوگوها کاربردهای غیر تجاری نیز دارند .

لوگوی پنج هزار تومانی!
وقتی صحبت از لوگوی پنج هزار تومانی می کنم منظورم لوگوهای ارزان قیمتی است که معمولا در یک بازه بین 5 هزار ،و در گران ترین حالت 2,00,000 هزار تومان قرار می گیرند . به این مجموعه لوگوها چیپ می گویند . شما می توانید طیف وسیعی از مغازه های تبلیغاتی ، نرم افزار های لوگو ساز و افراد آماتور یا نیمه حرفه ای را پیدا کنید که با این هزینه برای شما لوگو طراحی میکنند .

نگاهی به این موضوع داشته باشید.
در یک انجمن یک بنده خدایی درخواست طراحی لوگو برای سایت Spela Piano می کند و گفته که حاضر است برای این لوگو ۳۵ دلار پرداخت کند . پس از آن تعداد زیادی لوگو برای این منظور توسط کاربران طراحی شده است . برخی از لوگوهای را در تصویر زیر می بینید :

[تصویر: b62e0xlkplwrg9bimq2.gif]

شما در مجموعه لوگوهایی که توسط کاربران سایت ارسال شده است ، نشانه هایی آشنا از لوگوهای آماده ، فونت های تکراری و اشکال غیر قابل بزرگنمایی مشاهده می کنید . رنگ ها در بسیاری از موارد مناسب لوگو نیستند و اصولا آن چیزی که یک لوگوی خوب باید داشته باشد ، این لوگوها ندارند .

این موارد در بسیاری از لوگوهای ایرانی نیز دیده می شود . صاحبان کسب و کار معمولا در ابتدا به دلیل مدیریت سرمایه در زمینه لوگو هزینه نمی کنند . بعدها که کمی کسب و کار آنها به جلو رفت متوجه خواهند شد که طراحی لوگو ، هزینه نیست و جزیی از یک کسب و کار است .

در مورد لوگو این سوالات را از خود بپرسید :

آیا لوگو می تواند کار شما را توصیف کند و یا اینکه به خاطر یپرده شود؟
آیا لوگو بدون رنگ هم تاثیر گذار است؟
آیا لوگو مقیاس پذیر و قابل بزرگنمایی است؟
آیا لوگو هویت رسمی دارد؟
آیا لوگو شخصیت شرکت شما را منتقل می کند؟
آیا لوگو کیفیت و رضایت را منتقل می کند؟

لوگوی حرفه ای
به مجموعه لوگوهای زیر نگاه کنید :

[تصویر: 7a6ts1icrt28gdv8hx.jpg]

سوالاتی که در بالا مطرح کرده ام نسبت به هر کدام از این لوگوها بپرسید . پاسخ به سوالات را در گروه لوگوهای حرفه ای و لوگوهای پنج هزار تومانی مقایسه کنید ، تفاوت را خواهید دید .

شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث تفاوت بین این دو گروه لوگو می شود .

روند طراحی یک لوگو به شکل زیر است :

مفهوم اولیه : در این مرحله طراح با کمک سفارش دهنده بر روی مفهوم کلی کار به توافق می رسند .

پژوهش : در اینجا طراح در مورد صنعت و یا حیطه ای که سفارش دهنده در خواست طراحی لوگو کرده است ، باید تحقیق کند .

بررسی مراجع : طراح در این مرحله به دنبال نمونه های موفق و مرجع در زمینه تخصصی مربوطه می گردد تا روند کاری آنها را بررسی کند .

طراحی و اجرا : در این مرحله طراح با توجه به مراحل قبل و همینطور دانش طراحی لوگو ، لوگو را شکل داده و اجرا می کند.

بازتاب : بعد از طراحی اولیه لوگو ، طراح به واسطه بازخوردهایی که از دیگران می گیرد لوگو را اصلاح کرده و به پختگی می رساند.

ارائه نهایی : طراح سپس لوگو یا لوگوهای طراحی شده را به سفارش دهنده تحویل می دهد .

آیا فکر می کنید همه این مراحل با پنج هزار تومان انجام می شود ؟

انجمن طراحان گرافیک قیمت پایه برای طراحی لوگو را 22,000,00 تومان تعیین کرده است که شامل همه مراحل طراحی لوگو می شود . هر چند معمولا اکثر طراحان مبلغی به مراتب کمتر از این دریافت می کنند.
در سایت Graphic Design Blog ، تارا مطلبی با عنوان ” ۶ دلیل برای اینکه طراحی لوگو بیش از ناهارتان هزینه دارد “ نوشته است . خلاصه این شش دلیل به شرح زیر است :

لوگو تصوری است که مردم از شرکت شما دارند .
لوگو محصولی است که در طولانی مدت از آن استفاده می شود و تاریخ مصرفش طولانی است .
لوگو باید منحصر به فرد باشد
لوگو باید یک نگاه حرفه ای را تداعی کند .
لوگو در طی زمان از یک جذابیت بصری به یک تفکر تبدیل می شود.
لوگو نقطه شروع و پایان یک شرکت است .

موفق باشید.
لینک مرجع