05-05-2012, 01:01 PM
چرا یک لوگوی خوب بیش از پنج هزار تومان ارزش دارد
طراحی لوگو و نشانه جز کارهای پر هزینه و گران در طراحی گرافیک محسوب می شود .
افراد زیادی هستند که با این سوال روبرو می شوند که چرا باید برای طراحی لوگو اینقدر پول پرداخت کرد ، در صورتی که خیلی ها حاضرند با مبلغی نزدیک به پنج هزار تومان یک لوگو به آنها تحویل بدهند . سوال خوبی است و جواب های خوبی هم دارد .
برای پاسخ بهتر است ببینیم که چه تفاوتی واقعا بین یک لوگوی ارزان قیمت و یک لوگوی حرفه ای وجود دارد .
لوگو یا نشانه چیست
برای آنکه بدانیم لوگو چه کار کردی دارد ، ابتدا باید آن را بشناسیم . طراحی لوگو مفهومی است که همزمان باید الهام بخشی ، تحسین ، وفاداری و برتری را در بر بگیرید . لوگو ، یکی از جنبه های برند است . اشکال ، فرم ، رنگ و فونت آن معمولا در یک
حوزه تجاری مشترک با هم متفاوت است . البته لوگوها کاربردهای غیر تجاری نیز دارند .
لوگوی پنج هزار تومانی!
وقتی صحبت از لوگوی پنج هزار تومانی می کنم منظورم لوگوهای ارزان قیمتی است که معمولا در یک بازه بین 5 هزار ،و در گران ترین حالت 2,00,000 هزار تومان قرار می گیرند . به این مجموعه لوگوها چیپ می گویند . شما می توانید طیف وسیعی از مغازه های تبلیغاتی ، نرم افزار های لوگو ساز و افراد آماتور یا نیمه حرفه ای را پیدا کنید که با این هزینه برای شما لوگو طراحی میکنند .
نگاهی به این موضوع داشته باشید.
در یک انجمن یک بنده خدایی درخواست طراحی لوگو برای سایت Spela Piano می کند و گفته که حاضر است برای این لوگو ۳۵ دلار پرداخت کند . پس از آن تعداد زیادی لوگو برای این منظور توسط کاربران طراحی شده است . برخی از لوگوهای را در تصویر زیر می بینید :
شما در مجموعه لوگوهایی که توسط کاربران سایت ارسال شده است ، نشانه هایی آشنا از لوگوهای آماده ، فونت های تکراری و اشکال غیر قابل بزرگنمایی مشاهده می کنید . رنگ ها در بسیاری از موارد مناسب لوگو نیستند و اصولا آن چیزی که یک لوگوی خوب باید داشته باشد ، این لوگوها ندارند .
این موارد در بسیاری از لوگوهای ایرانی نیز دیده می شود . صاحبان کسب و کار معمولا در ابتدا به دلیل مدیریت سرمایه در زمینه لوگو هزینه نمی کنند . بعدها که کمی کسب و کار آنها به جلو رفت متوجه خواهند شد که طراحی لوگو ، هزینه نیست و جزیی از یک کسب و کار است .
در مورد لوگو این سوالات را از خود بپرسید :
آیا لوگو می تواند کار شما را توصیف کند و یا اینکه به خاطر یپرده شود؟
آیا لوگو بدون رنگ هم تاثیر گذار است؟
آیا لوگو مقیاس پذیر و قابل بزرگنمایی است؟
آیا لوگو هویت رسمی دارد؟
آیا لوگو شخصیت شرکت شما را منتقل می کند؟
آیا لوگو کیفیت و رضایت را منتقل می کند؟
لوگوی حرفه ای
به مجموعه لوگوهای زیر نگاه کنید :
سوالاتی که در بالا مطرح کرده ام نسبت به هر کدام از این لوگوها بپرسید . پاسخ به سوالات را در گروه لوگوهای حرفه ای و لوگوهای پنج هزار تومانی مقایسه کنید ، تفاوت را خواهید دید .
شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث تفاوت بین این دو گروه لوگو می شود .
روند طراحی یک لوگو به شکل زیر است :
مفهوم اولیه : در این مرحله طراح با کمک سفارش دهنده بر روی مفهوم کلی کار به توافق می رسند .
پژوهش : در اینجا طراح در مورد صنعت و یا حیطه ای که سفارش دهنده در خواست طراحی لوگو کرده است ، باید تحقیق کند .
بررسی مراجع : طراح در این مرحله به دنبال نمونه های موفق و مرجع در زمینه تخصصی مربوطه می گردد تا روند کاری آنها را بررسی کند .
طراحی و اجرا : در این مرحله طراح با توجه به مراحل قبل و همینطور دانش طراحی لوگو ، لوگو را شکل داده و اجرا می کند.
بازتاب : بعد از طراحی اولیه لوگو ، طراح به واسطه بازخوردهایی که از دیگران می گیرد لوگو را اصلاح کرده و به پختگی می رساند.
ارائه نهایی : طراح سپس لوگو یا لوگوهای طراحی شده را به سفارش دهنده تحویل می دهد .
آیا فکر می کنید همه این مراحل با پنج هزار تومان انجام می شود ؟
انجمن طراحان گرافیک قیمت پایه برای طراحی لوگو را 22,000,00 تومان تعیین کرده است که شامل همه مراحل طراحی لوگو می شود . هر چند معمولا اکثر طراحان مبلغی به مراتب کمتر از این دریافت می کنند.
در سایت Graphic Design Blog ، تارا مطلبی با عنوان ” ۶ دلیل برای اینکه طراحی لوگو بیش از ناهارتان هزینه دارد “ نوشته است . خلاصه این شش دلیل به شرح زیر است :
موفق باشید.
طراحی لوگو و نشانه جز کارهای پر هزینه و گران در طراحی گرافیک محسوب می شود .
افراد زیادی هستند که با این سوال روبرو می شوند که چرا باید برای طراحی لوگو اینقدر پول پرداخت کرد ، در صورتی که خیلی ها حاضرند با مبلغی نزدیک به پنج هزار تومان یک لوگو به آنها تحویل بدهند . سوال خوبی است و جواب های خوبی هم دارد .
برای پاسخ بهتر است ببینیم که چه تفاوتی واقعا بین یک لوگوی ارزان قیمت و یک لوگوی حرفه ای وجود دارد .
لوگو یا نشانه چیست
برای آنکه بدانیم لوگو چه کار کردی دارد ، ابتدا باید آن را بشناسیم . طراحی لوگو مفهومی است که همزمان باید الهام بخشی ، تحسین ، وفاداری و برتری را در بر بگیرید . لوگو ، یکی از جنبه های برند است . اشکال ، فرم ، رنگ و فونت آن معمولا در یک
حوزه تجاری مشترک با هم متفاوت است . البته لوگوها کاربردهای غیر تجاری نیز دارند .
لوگوی پنج هزار تومانی!
وقتی صحبت از لوگوی پنج هزار تومانی می کنم منظورم لوگوهای ارزان قیمتی است که معمولا در یک بازه بین 5 هزار ،و در گران ترین حالت 2,00,000 هزار تومان قرار می گیرند . به این مجموعه لوگوها چیپ می گویند . شما می توانید طیف وسیعی از مغازه های تبلیغاتی ، نرم افزار های لوگو ساز و افراد آماتور یا نیمه حرفه ای را پیدا کنید که با این هزینه برای شما لوگو طراحی میکنند .
نگاهی به این موضوع داشته باشید.
در یک انجمن یک بنده خدایی درخواست طراحی لوگو برای سایت Spela Piano می کند و گفته که حاضر است برای این لوگو ۳۵ دلار پرداخت کند . پس از آن تعداد زیادی لوگو برای این منظور توسط کاربران طراحی شده است . برخی از لوگوهای را در تصویر زیر می بینید :
![[تصویر: b62e0xlkplwrg9bimq2.gif]](http://up.vbiran.ir/images/b62e0xlkplwrg9bimq2.gif)
شما در مجموعه لوگوهایی که توسط کاربران سایت ارسال شده است ، نشانه هایی آشنا از لوگوهای آماده ، فونت های تکراری و اشکال غیر قابل بزرگنمایی مشاهده می کنید . رنگ ها در بسیاری از موارد مناسب لوگو نیستند و اصولا آن چیزی که یک لوگوی خوب باید داشته باشد ، این لوگوها ندارند .
این موارد در بسیاری از لوگوهای ایرانی نیز دیده می شود . صاحبان کسب و کار معمولا در ابتدا به دلیل مدیریت سرمایه در زمینه لوگو هزینه نمی کنند . بعدها که کمی کسب و کار آنها به جلو رفت متوجه خواهند شد که طراحی لوگو ، هزینه نیست و جزیی از یک کسب و کار است .
در مورد لوگو این سوالات را از خود بپرسید :
آیا لوگو می تواند کار شما را توصیف کند و یا اینکه به خاطر یپرده شود؟
آیا لوگو بدون رنگ هم تاثیر گذار است؟
آیا لوگو مقیاس پذیر و قابل بزرگنمایی است؟
آیا لوگو هویت رسمی دارد؟
آیا لوگو شخصیت شرکت شما را منتقل می کند؟
آیا لوگو کیفیت و رضایت را منتقل می کند؟
لوگوی حرفه ای
به مجموعه لوگوهای زیر نگاه کنید :
![[تصویر: 7a6ts1icrt28gdv8hx.jpg]](http://up.vbiran.ir/images/7a6ts1icrt28gdv8hx.jpg)
سوالاتی که در بالا مطرح کرده ام نسبت به هر کدام از این لوگوها بپرسید . پاسخ به سوالات را در گروه لوگوهای حرفه ای و لوگوهای پنج هزار تومانی مقایسه کنید ، تفاوت را خواهید دید .
شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث تفاوت بین این دو گروه لوگو می شود .
روند طراحی یک لوگو به شکل زیر است :
مفهوم اولیه : در این مرحله طراح با کمک سفارش دهنده بر روی مفهوم کلی کار به توافق می رسند .
پژوهش : در اینجا طراح در مورد صنعت و یا حیطه ای که سفارش دهنده در خواست طراحی لوگو کرده است ، باید تحقیق کند .
بررسی مراجع : طراح در این مرحله به دنبال نمونه های موفق و مرجع در زمینه تخصصی مربوطه می گردد تا روند کاری آنها را بررسی کند .
طراحی و اجرا : در این مرحله طراح با توجه به مراحل قبل و همینطور دانش طراحی لوگو ، لوگو را شکل داده و اجرا می کند.
بازتاب : بعد از طراحی اولیه لوگو ، طراح به واسطه بازخوردهایی که از دیگران می گیرد لوگو را اصلاح کرده و به پختگی می رساند.
ارائه نهایی : طراح سپس لوگو یا لوگوهای طراحی شده را به سفارش دهنده تحویل می دهد .
آیا فکر می کنید همه این مراحل با پنج هزار تومان انجام می شود ؟
انجمن طراحان گرافیک قیمت پایه برای طراحی لوگو را 22,000,00 تومان تعیین کرده است که شامل همه مراحل طراحی لوگو می شود . هر چند معمولا اکثر طراحان مبلغی به مراتب کمتر از این دریافت می کنند.
در سایت Graphic Design Blog ، تارا مطلبی با عنوان ” ۶ دلیل برای اینکه طراحی لوگو بیش از ناهارتان هزینه دارد “ نوشته است . خلاصه این شش دلیل به شرح زیر است :
لوگو تصوری است که مردم از شرکت شما دارند .
لوگو محصولی است که در طولانی مدت از آن استفاده می شود و تاریخ مصرفش طولانی است .
لوگو باید منحصر به فرد باشد
لوگو باید یک نگاه حرفه ای را تداعی کند .
لوگو در طی زمان از یک جذابیت بصری به یک تفکر تبدیل می شود.
لوگو نقطه شروع و پایان یک شرکت است .
لوگو محصولی است که در طولانی مدت از آن استفاده می شود و تاریخ مصرفش طولانی است .
لوگو باید منحصر به فرد باشد
لوگو باید یک نگاه حرفه ای را تداعی کند .
لوگو در طی زمان از یک جذابیت بصری به یک تفکر تبدیل می شود.
لوگو نقطه شروع و پایان یک شرکت است .
موفق باشید.