سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: واکسی تلفنی و اینترنتی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
[attachment=107]
هر روزه تعداد بی شماری از واکسی ها ی پیر و جوان در پیاده روها و خیابان های شلوغ و در فضای دود گرفته شهرها داد می رنند"آقا ، خانم ، واکس بزنم" و تو بی تفاوت از کنار آنان رد می شوی و این در حالی است که یکی از واکسی های پایتخت بدون دریافت ایمیل ، پیام کوتاه ، پیام روی منشی تلفنی، وقت و هماهنگی قبلی و باز کردن فایل ویژه ، نمی تواند کفش هایت را ملاقات کند و خوراک خوشمزاه ای از واکس و عطر به آنها بدهد!
وقتی گفت شغلش "واکسی تلفنی است همه دوباره پرسیدند "چی؟ تاکسی تلفنی ؟" اما در جواب فهمیدند که درست شنیده اند و واکسی تلفنی شغل "علی 2000" چرخی است. فردی که مدعی است اولین و تنها ترین واکسی تلفنی ایرانی است.

علی 34 ساله هرگز نام فامیلش را فاش نکرده است. در آدرس ایمیل خود از کلمه "واکسیما "استفاده کرده و سالها پیش درهتلی در جزیره کیش کار می کرده و ایده ساختن سه چرخه و واکسی سیار و امروزی را برای اولین بار از عکسی در مجله ای ایتالیایی به دست آورده و به این ترتیب به همه دوستان و آشنایان ثابت کرده که می شود واکسی شیک بود و بدون التماس و اصرار کفش های آدم های دیگر را واکس زد.

هر روز سر ساعت 9 صبح کارش را شروع می کند و پایان وقت اداری واکس زدنش به فصل ها و زمان تاریک شدن هوا بستگی دارد.

کارش هم با چک کردن ایمیل ها و پیام های کوتاه تلفن همراهش شروع می شود. گرچه تحصیلات ابتدایی دارد اما با سر زدن به شرکت های معتبر و معاشرت با مشتریان خارجی می تواند به اندازه نیاز ازعهده زبان های انگلیسی ،عربی ، ارمنی و... بر آید. به همین دلیل هم روی کارت ویزیتش کلمات لاتین نوشته تا توریست ها بتوانند با او و شغلش بیشتر آشنا شوند.

اولین واکسی تلفنی ایران ، روزش را با روی خوش و گفتن روز به خیر به مشتریان خاص خود آغاز می کند. به گفته خودش مشتریان او آدم های درست و حسابی هستند. از جراح و وکیل گرفته تا کارکنان خبرگزاری فرانسه و بزرگ ترین سرمایه داران و اهالی سینما. حتی یواشکی و با اشاره گفت بینی اش را هم یکی از مشتریان دائمی اش عمل کرده و آن قدر دوست وآشنا دارد که می تواند تا سه بار دیگر هم دماغش را مجانی عمل کند!

برنامه هفتگی اش را همراه سه چرخه مدرنش به نقاط بالاتر از خیابان کریم خان زند می برد و طبق وقت قبلی به مشتری ها سر می زند. در مورد قیمت هم تیپ آدم ها برایش در درجه اول اهمیت قرار دارد هر چه خوش تیپ ترباشی واکس کفشت گران تر می شود.

نمی داند نرخ واکس کفش ها را بگوید یا نه چون به گفته خودش چند روزنامه خارجی با او گفتگو داشته اند و عده ای به دروغ درآمد او را ماهی 500هزار تومان اعلام کرده اند و این درحالی است که در روزهای ابری و بارانی کار و کاسبی کساد است وشاید درآمد اش حدود 10تا 15 هزار تومان باشد.

از شخصیت های معروف سینمایی نام می برد و می گوید کفش مهران مدیری را با هزار تومان واکس می زنم و برای مراجعات تلفنی باید حداقل 10 نفر واکس بخواهند در غیر این صورت درکافی شاپ های معروف تهران می نشیند و برای مشتریان دائمی این مکان ها واکس میزند و چرخش را برای تبلیغ جلوی در ورودی همان کافی شاپ ها می گذارد .

بعضی وقت ها که دوستانش با شوخی می گویند " علی 2000 چرخ واکسی تلفنی تو ندزدن " می گوید:" نگران نباشید ترمزدستی اش دزد گیر دارد"چون با ابتکار خود جعبه مدرنی روی سه چرخه ساخته و وسایل واکس،عطر و ضبظ پخش سی دی را در آن گنجانده تا بر روی بند کفش مشتریان عطر بزند و در فاصله زمانی ای که دمپایی به آنها می دهد برای سر نرفتن حوصله شان برایشان موزیک می گذارد تا همیشه مشتری او باشند.

علی 2000 ، عاشق سینماست و در فیلم سینمایی "آتش بس" نقش کارگری را داشته که بازیگر اصلی زن را در فرغون انداخته است. به نظرش به یکی از بازیگران سینمایی خارجی شباهت دارد. دلش می خواهد با شهردار تهران درباره سر و سامان دادن به اوضاع واکسی ها حرف بزند و ایده هایش را مطرح کند.

شغلش را دوست دارد و ایجاد آژانس واکس زنی در کنار کار سینمایی از بزرگترین آروزهایش است، دلش به حال کفاش هایی که مجبورند برای در آرودن یک لقمه نان مدام با هم دعوا کنند می سوزد. می خواهد وبلاگی درست کند تا به همه آدم ها در مورد درست واکس زدن و خطرات استفاده از بعضی کفش ها و بیماری های قارچی ناشی ازآن توضیح بدهد.

علی با دیدن عکس واکسی های ترکیه ای و... که دارای شناسنامه و مجوز کار هستند دلش می گیرد و می خواهد روزی برسد که تنش های میان مشتری ها و واکسی ها از بین برود.


در مدت 14سالی که مشغول به این کار است تعداد زیادی از آدم ها به قول خودش فیلمش کرده اند و با دیدن آدرس ایمیل و شماره موبایل و تلفن و کلمات انگلیسی بر روی سه چرخه مدرن و دست سازش او را به باد تمسخر گرفته اند.

اما او باز هم به کار خود ادامه می دهد و معتقد است "روزی رسان خداست " و همان طور که از 7سال پیش تا به حال با رفتن به این شرکت و آن شرکت ایمیل زدن و کار با اینترنت را یاد گرفته و بدون خواندن درسهای نقشه کشی و ... و تنها با چند گچ و گونیا توانسته سه چرخه ای با تجهیزات کامل ابداع کند به ساماندهی به اوضاع واکسی ها هم امیدوار است.

آلبوم عکس هایی که با کارگردانان و بازیگران مطرح سینمای ایران دارد سرگمی دیگر مشتریان او در هنگام واکس خوردن کفش هایشان است ، موبایلش مدام زنگ می خورد وباید به موقع سر قرار برسد،دوست ندارد راجع به نظر خانواده اش در خصوص این شغل حرفی بزند و در مورد زندگی خصوصی اش فقط به ذکر مجرد بودن بسنده می کند وراه یکی از خانه های شمال شهر را با سه چرخه اش در پیش می گیرد و می رود.

هنوز صدای صحبت تلفنی اش که ظاهرا با یکی از مشتری های دائمی آن طرف مرزهاست به گوش می رسد که می گوید "بچه ها گفتند عکسم رو تو کافی شاپ لس آنجلستون انداختین آقا دست شما درد نکنه خودمم تو اینترنت دیدم....

علی می رود اما نوشته زرد رنگ روی جعبه سرمه ای واکسش هنوز دیده می شود: "روز خوبی داشته باشید..."!
سلام آقا منصور
ممنون از مطلب زيبايتان. با علاقه داشتن به كار خود و خلاقيت، نتيجه همين ميشود. مطمئنن آينده بهتري در انتظار ايشان است.
لینک مرجع