04-13-2012, 11:02 AM
کسب و کار اینترنتی یک ابزار است.
ابزاری برای پول درآوردن.
همان ماشین پول سازی که کارآفرین اینترنتی با ساختن آن میخواهد به درآمد پایدار برسید.
متاسفانه مثل خیلی از ابزارهای دیگر مانند اتومبیل، تلفن، آپارتمان و امثال آن که وارد ایران شده ولی بعد از حتی ۸۰ سال هنوز فرهنگ استفاده آن را بعضی یاد نگرفتهاند، کارآفرینی اینترنتی هم از این قاعده بی بهره نمانده و عدهای آن را با کلاه گذاشتن و کلاه برداشتن اشتباه گرفتهاند.
قصد این مطلب، نقد کردن کسی نیست، بلکه میخواهد ملاک و چارچوب را مرور کند. بعد هر کسی خودش میتواند خوب و بد را تشخیص دهد.
بهترین ملاک تشخیص کارآفرین، عمل آنها است.
کارآفرین ارزش آفرین است.
او به دیگران احترام گذاشته و حق کسی را زیرپا نمیگذارد.
اگر محل کار یا تحصیلتان در شهرهای بزرگ باشد، میدانید که صبحها تاکسی سخت گیر میآید. برای همین هم افراد متعددی کنار خیابان منتظر ماشین میمانند.
شما به دقت تاکسیها را زیر نظر میگیرد و قبل از رسیدن یکی از آنها متوجه میشوید که احتمالا مسافرش قبل از رسیدن به شما پیاده خواهد شد. برای همین به سمت ماشین حرکت میکنید.
حدستان درست درمیآید و موفق میشوید که قبل از دیگران سوار تاکسی شوید!
شما یک کارآفرین هستید،
چون:
۱- بازار را تحت نظر قرار دادید. (دقت به تاکسیها و مسافرها)
۲- فرصت را شناسایی کردید. (متوجه احتمال پیاده شدن مسافر شدید)
۳- اقدام کردید. (به سمت ماشین رفتید)
۴- ریسک کردید. (ممکن بود حدستان اشتباه باشد و بی خودی راه را رفته باشید)
۵- اخلاق و قانونی را نقض نکردید. (کسی را هول ندادید، صفی را بر هم نزدید)
۶- ارزش ایجاد کردید. (اگر به سمت تاکسی نرفته بودید باید بعد از پیاده کردن مسافرش یک بار دیگر چند متر جلو برای سوار کردن شما یا دیگری دوباره توقف میکرد)
۷- منتفع شدید.
این فقط یک مثال ساده و غیر اینترنتی برای درک بهتر رفتار کارآفرینانه است.
شما در شرایط مساوی با دیگران و بدون ضایع کردن حق آنها تنوانستید با بهره گیری از شایستگیهای خود و پذیرش ریسک کارتان، ارزشی را برای دیگران و خود ایجاد کنید.
این همان کاری است که کارآفریننان واقعی انجام میدهند.
در ادامه مسیر میخواهید سوار اتوبوس شوید.
میبینید صف طولانی است.
به اوایل صف میروید.
در کناری میایستید.
اگر کسی اعتراضی کرد، اطراف را نگاه میکنید و به روی خود نمیآورید.
اگر مستقیما شما را خطاب قرار دادند، میگویید قبل از او سوار نمیشوید. هنگامی که اتوبوس آمد هم با هول سوار میشوید!
این بار شما آقای به اصطلاح زنگ هستید. چون ….
از این پس سایتها را با دقت بیشتری نگاه کنیم.
آن ها را تحلیل کنیم.
- موضوع فعالیت سایت را میتوان در همان نگاه اول تشخیص داد؟
- عنوان سایت با محتوایش همخوانی دارد؟
- سایت چه ارزشی را برای مخاطبین خود ایجاد میکند؟
- به حقوق دیگران احترام میگذارد؟
اگر پاسخ ها مثبت است، صاحب آن احتمالا کارآفرین است، در غیر این صورت سایت را با دقت بیشتری بررسی کنید!
نوشته : سیدرضاعلوی
ابزاری برای پول درآوردن.
همان ماشین پول سازی که کارآفرین اینترنتی با ساختن آن میخواهد به درآمد پایدار برسید.
متاسفانه مثل خیلی از ابزارهای دیگر مانند اتومبیل، تلفن، آپارتمان و امثال آن که وارد ایران شده ولی بعد از حتی ۸۰ سال هنوز فرهنگ استفاده آن را بعضی یاد نگرفتهاند، کارآفرینی اینترنتی هم از این قاعده بی بهره نمانده و عدهای آن را با کلاه گذاشتن و کلاه برداشتن اشتباه گرفتهاند.
قصد این مطلب، نقد کردن کسی نیست، بلکه میخواهد ملاک و چارچوب را مرور کند. بعد هر کسی خودش میتواند خوب و بد را تشخیص دهد.
بهترین ملاک تشخیص کارآفرین، عمل آنها است.
کارآفرین ارزش آفرین است.
او به دیگران احترام گذاشته و حق کسی را زیرپا نمیگذارد.
اگر محل کار یا تحصیلتان در شهرهای بزرگ باشد، میدانید که صبحها تاکسی سخت گیر میآید. برای همین هم افراد متعددی کنار خیابان منتظر ماشین میمانند.
شما به دقت تاکسیها را زیر نظر میگیرد و قبل از رسیدن یکی از آنها متوجه میشوید که احتمالا مسافرش قبل از رسیدن به شما پیاده خواهد شد. برای همین به سمت ماشین حرکت میکنید.
حدستان درست درمیآید و موفق میشوید که قبل از دیگران سوار تاکسی شوید!
شما یک کارآفرین هستید،
چون:
۱- بازار را تحت نظر قرار دادید. (دقت به تاکسیها و مسافرها)
۲- فرصت را شناسایی کردید. (متوجه احتمال پیاده شدن مسافر شدید)
۳- اقدام کردید. (به سمت ماشین رفتید)
۴- ریسک کردید. (ممکن بود حدستان اشتباه باشد و بی خودی راه را رفته باشید)
۵- اخلاق و قانونی را نقض نکردید. (کسی را هول ندادید، صفی را بر هم نزدید)
۶- ارزش ایجاد کردید. (اگر به سمت تاکسی نرفته بودید باید بعد از پیاده کردن مسافرش یک بار دیگر چند متر جلو برای سوار کردن شما یا دیگری دوباره توقف میکرد)
۷- منتفع شدید.
این فقط یک مثال ساده و غیر اینترنتی برای درک بهتر رفتار کارآفرینانه است.
شما در شرایط مساوی با دیگران و بدون ضایع کردن حق آنها تنوانستید با بهره گیری از شایستگیهای خود و پذیرش ریسک کارتان، ارزشی را برای دیگران و خود ایجاد کنید.
این همان کاری است که کارآفریننان واقعی انجام میدهند.
در ادامه مسیر میخواهید سوار اتوبوس شوید.
میبینید صف طولانی است.
به اوایل صف میروید.
در کناری میایستید.
اگر کسی اعتراضی کرد، اطراف را نگاه میکنید و به روی خود نمیآورید.
اگر مستقیما شما را خطاب قرار دادند، میگویید قبل از او سوار نمیشوید. هنگامی که اتوبوس آمد هم با هول سوار میشوید!
این بار شما آقای به اصطلاح زنگ هستید. چون ….
از این پس سایتها را با دقت بیشتری نگاه کنیم.
آن ها را تحلیل کنیم.
- موضوع فعالیت سایت را میتوان در همان نگاه اول تشخیص داد؟
- عنوان سایت با محتوایش همخوانی دارد؟
- سایت چه ارزشی را برای مخاطبین خود ایجاد میکند؟
- به حقوق دیگران احترام میگذارد؟
اگر پاسخ ها مثبت است، صاحب آن احتمالا کارآفرین است، در غیر این صورت سایت را با دقت بیشتری بررسی کنید!
نوشته : سیدرضاعلوی