سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: تکنیک های ساده برای پس انداز و کسب امنیت مالی
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
عاداتتان را تغییر دهید

جمله کلیشه ای که هیچوقت از زبان ها نمی افتد: “قدیم ها چیزها خیلی ارزانتر بود.” بله، تورم روی ارزش پولی که به زحمت درآورده اید بی تاثیر نیست. درست است، قبلاً با هزار تومان خیلی چیزها می شد خرید اما مردم معمولاً فراموش می کنند که ارزش پولشان بستگی به دورانی دارد که در آن زندگی می کنند. درست است که سی سال پیش میتوانستید با هزار تومان کلی چیز بخرید، اما حواستان باشد که آن روزها هم درآمدتان خیلی کمتر از الانتان بود.

مثلاً اگر یک چیز در سال ۱۹۶۰ یک دلار برایتان تمام می شد. امروز باید برای آن حداقل ۶ دلار بپردازید. تازه این درمورد دلار است، درمورد پول ایران که وضع خیلی مصیبت بارتر است.

صرفنظر از دورانی که در آن زندگی می کنید، لازم است که با راه های اصلی پس انداز پول آشنا شوید که پدرها و پدربزرگهای شما برای رسیدن به زندگی بهتر از آن استفاده می کردند.


الفبای پس انداز

اکثر والدین معمولاً درمورد اینکه توانسته اند شرایط تحصیلات مناسب را برای فرزندانشان فراهم کنند، به خود می بالند. اما متاسفانه آنها فراموش می کنند تا راه و روش پس انداز کردن پول را هم به فرزندانشان آموزش دهند.

در این مقاله قصد داریم شما را با چند و چون پس انداز و ذخیره ی پول آشنا کنیم.


۱- واقعیت را بررسی کنید

قبل از خرید هر چیز گرانقیمت و بزرگ، اطمینان پیدا کنید که این خرید را از روی احساس انجام نمی دهید. مردم عادت دارند که خریدهایی غیر ضروری را فقط از روی هوس انجام دهند و نه در واقع از روی نیاز. توصیه ی ما این است که قبل از هر خرید، خوب موقعیت خود را بررسی کنید و واقع بین باشید.


۲- قیمت ها را مقایسه کنید

قبل از هر خرید، ما توصیه میکنیم که همه جا را ببینید. اگر با دیدن یک چیز در یک فروشگاه سریعاً دست به خرید آن بزنید ممکن است سرتان را کلاه بگذارند. سوال کردن از فروشگاه های دیگر و پرس و جوی قیمت چندان زحمتی هم نمی برد.

اگر وقت کافی برای پرس و جوی قیمت ندارید، توصیه می کنیم که همه ی جزئیات را از یک فروشنده سوال کنید و بعد با فروشگاه های دیگر برای چک کردن و مقایسه ی قیمت ها تماس بگیرید. وقتی ارزانترین فروشگاه را پیدا کردید، بعد دست به خرید بزنید.


۳- چانه بزنید

بعضی مردم خجالت می کشند یا بیش از این مغرور هستند که بخواهند سر قیمت چیزی با فروشنده چانه بزنند. اما جالب است بدانید که پولدارترین مردم همیشه بیش از سایرین هنگام خرید چانه می زنند. همین دلیل ثروتمند بودن آنها را می رساند. چون آنها ارزش پولی که به زحمت به دست آورده اند را می دانند و هیچوقت آن را الکی دور نمی اندازند.


قدم به قدم تا پس انداز پول

بدانید که هیچوقت برای پس انداز کردن پول دیر نیست. در اینجا میخواهیم تکنیک های جمع کردن پول و پس انداز را برایتان معرفی کنیم:


۱- همه ی حقوقتان را خرج نکنید

کار را با نگهداشتن میزان حتی خیلی کمی از حقوقتان شروع کنید. سعی کنید هر ماه ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق دریافتیتان را کنار بگذارید، اما اگر نتوانستید آنقدر هم پس انداز کنید باز نگران نباشید. مهم این است که پیوسته مقداری هرچند هم کم را پس انداز کنید.


۲- تعداد برداشت از حساب خود را کمتر کنید

هر وقت که با استفاده از دفترچه حسابتان، پولی برداشت می کنید، یک نرخ اضافی هزینه می کنید. مخصوصاً اگر برداشت را در بانک خودتان هم انجام ندهید، این هزینه بیشتر خواهد شد.

پس به جای برداشت های مختلف، هزینه ی یک هفته ی خود را برآورد کرده و همان میزان پول از حساب برداشت کنید و هر مقدار که آخر هفته از آن پول باقی ماند را به پس انداز خود اضافه کنید.


۳- حواستان به پولتان باشد

به خوبی مراقب دخل و خرجتان باشید. ببینید پولتان را کجا خرج می کنید. آن دسته از افرادی که می دانند پولشان را بابت چه خرج میکنند، معمولاً کمتر خرج کرده و بیشتر پس انداز می کنند. با یادداشت کردن همه ی خرج و مخارجتان، هیچوقت بیش از بودجه تان خرج نخواهید کرد.


۴- کمتر سراغ وام های کوتاه مدت برید

پولی که صرف سود وام می شود، پولی است که می تواند پس انداز شود. تا آنجا که می توانید سعی کنید کمتر سراغ وام گرفتن بروید. به خصوص وام های کوتاه مدت مثل وام دانشجویی، وام ماشین و امثال اینها.


۵- برنامه ریزی منظم پس انداز داشته باشید

به ندرت پیش می آید که کسی پس انداز را جزء برنامه ی منظم زندگی خود قرار دهد. اما توصیه ما به شما این است که سعی کنید هر ماه، هر چقدر که می توانید، حتی ۲۰،۰۰۰ تومان هم که شده است، اما به طور مداوم و منظم پس انداز کنید.


همین امروز شروع کنید

شما هیچ وقت نمی دانید که در آینده چه اتفاقی می افتد و کی به مقداری پول ضروری احتیاج پیدا می کنید.

۱۵ سال آینده که فرزندان تان می خواهند به دانشگاه بروند، چه می شود؟ آیا این محترم از پسِ خرج و مخارج دانشگاه آنها برمی آید؟ اگر کارتان را از دست بدهید چه؟

به خاطر همین است که پس انداز کردن پول به یکی از مهمترین مسائل زندگی تبدیل می شود. چون هیچکس نمی داند روز مبادا کی است و چه اتفاقی برایش می افتد!

منبع:وبلاگ در مسیر موفقی
در قسمت شماره 3 (چانه بزنید ) می خواستم مطلبی بگویم ببینید اگر شما ثروتمند ترین آدم روی زمین هم باشید دلیل ندارد یک جنس را گرانتر بخرید
ظرف چند سال گذشته ميليون‌ها آمريكايي – در واقع بيش از پنجاه ميليون – براي طرح «پيشنهاد روزانه» يا «كوپن گروهي» نام‌نويسي كرده‌اند.

فروش كوپني
آخرين دستاورد بازاريابي اينترنتي

كاركرد طرح چيزي شبيه به اين است: شما به يك شركت آنلاين كدپستي خودتان را مي‌دهيد و اين شركت روزانه يك ايميل براي شما مي‌فرستاد كه حاوي پيشنهاد معامله‌اي با يك فروشگاه محلي است – فروشگاه مي‌تواند سالن و رستوران يا يك مركز غذاي چيني باشد. تخفيف اين پيشنهادها معمولا خيلي زياد است – از 50 درصد بگيريد تا 90 درصد – و حداكثر هم يك الي دو روز براي پاسخ دادن به آنها وقت داريد. مثلا اگر تصميم بگيريد كه با 10 دلار از يك ماساژ 20 دلاري برخوردار شويد، پول را مي‌دهيد و از كوپن تان پرينت مي‌گيريد و به محل مي‌رويد.
دو شركت اصلي بازيگر اين طرح ليوينگ سوسيال و گروپن هستند – كه هر دو نيز تا اينجا موفقيت خيره‌كننده‌اي به‌دست آورده‌اند. شركت ليوينگ سوسيال كه در واشنگتن است بيش از 16 ميليون عضو دارد و شركت شيكاگويي گروپن نيز حدود 44 ميليون عضو دارد. هر دوي اين شركت‌هاي خصوصي از پشتوانه مالي خوبي هم برخوردارند: ليوينگ سوسيال فقط از محل آمازون به تازگي 175 ميليون دلار منابع جمع كرده و گروپن نيز پيشنهاد 6 ميليارد دلاري گوگل را رد كرد و اخيرا توانسته با كمك چندين سرمايه‌گذار بيش از يك ميليارد دلار منابع جديد براي خودش تامين كند. موفقيت اين شركت‌ها مقلدان زيادي به‌وجود آورده است: مديرعامل گروپن اخيرا برآورد كرده بود كه اين شركت بيش از 500 مقلد داشته باشد كه از زمان شهرت اين طرح مثل قارچ از زمين روييده‌اند. اين پديده سوالي به‌وجود مي‌آورد: آيا بايد انتظار حبابي شدن اين طرح پيشنهادهاي روزانه را داشته باشيم؟ يا اينكه اين پديده‌اي جديد و به كل متفاوت است؟
براي داشتن درك بهتري از اين پديده نوظهور، اجازه بدهيد كه ابتدا ميدان رقابت را كمي دقيق‌تر ارزيابي كنيم. ليوينگ سوسيال و گروپن حداقل دوجين مقلد مستقيم دارند: سايت‌هاي بزرگي كه چند شهر يا محله را پوشش مي‌دهند و همه در تلاش هستند بخشي از هزينه 133 ميليارد دلاري تبليغات را در بنگاه‌هاي اطراف خود به جيب بزنند. سايتي هست به اسم «باي ويت مي» كه هم‌اكنون در بيش از 26 بازار خدمت مي‌دهد و تخفيف‌هايش از 50 تا 90 درصد هستند. حاميان اين سايت شركت‌هاي بين كاپيتال و ماتريكس پارتنرز هستند. ساير بازيگران بزرگ اين طرح «تاون هوگ» (44 بازار در آمريكا و به سرمايه‌گذاري هج فاند شاو)، «اور سيو»، «كي. جي. بي. ديلز» و «سوييت ديلز» هستند.با اين وجود، حتي مهم‌ترين رقباي ليوينگ سوسيال و گروپن هم فاصله خيلي زيادي با اين دو شركت دارند. بر اساس آمار بازديد سايت‌ها كه هيت وايز براي ماه دسامبر ارائه كرده (هيت وايز موسسه‌اي تحقيقاتي و تحليلي در زمينه اينترنت است)، نود و دو درصد بازديدها تنها اختصاص به سايت دو شركت اصلي داشته و سهم مابقي شركت‌هاي اين بخش، تنها 8 درصد بوده است. نزديك‌ترين رقيب اين دو؛ يعني شركت سوييت ديلز، تنها 4/1 درصد بازديد‌كنندگان را به خود جذب كرده است.
جدا از اين سايت‌هايي كه كوپن مي‌دهند، صدها موسسه ديگر نيز هست كه بازارهاي محلي را هدف گرفته‌اند: مثل شركت اسكوپ در نيويورك سيتي، اسكوپ كوپ در ويرجيانا، سيوي لايك مي‌در جورجيا، گت گروبي در جنوب، ديلز فر ديدز در واشنگتن، وراز در سياتل و اسنگ اند سيو در فونيكس. اينها تنها يك مشتي از خروار بود. با توجه به اينكه اين سايت‌ها از تعداد مشترياني كه براي فروشگاه‌ها جور مي‌كنند درآمدشان را كسب مي‌كنند، اكثرشان حالا در حال برنامه‌ريزي هستند براي گسترش كسب‌و‌كارشان به سطح ايالتي يا حتي ملي. هرچه كه اين رونق پيشنهادهاي كوپني بيشتر شود، در سال‌هاي آخر شاهد ظهور شركت‌هاي ضعيف‌تري خواهيم بود. آنقدر شمار اين پيشنهادهاي روزانه زياد شده است كه حالا برخي سايت‌ها شروع كرده‌اند به سرجمع كردن اين بنگاه‌ها، هيپيت كوپن، يا ديل رادار، از جمله اين سايت‌هاي جديد هستند. سايت‌هاي ديگري هم هستند كه به كسب‌و‌كارها كمك مي‌كنند بخش پيشنهادهاي كوپني براي خودشان به راه بيندازند – مثل آديليتي، وانتسا و پونكل.
در كل برخي سايت‌ها در سال‌هاي اخير رشد خيره‌كننده‌اي داشته‌اند، با وجودي كه مخارج مصرف‌كنندگان به علت ركود پايين آمده و بازار تبليغات نيز وضع خوبي ندارد. هيت وايز برآورد كرده است كه ميان آگوست 2009 تا آگوست 2010 ترافيك سايت‌هاي فروش كوپني 610 درصد رشد داشته است. البته دستيابي به سنجه‌هاي فروش كمي دشوارتر است، چون شركت‌ها خصوصي هستند، اما برآوردها حكايت از درآمد 500 ميليوني گروپن و 200 ميليون دلاري ليوينگ سوسيال دارد (البته اين دو رقم را بايد خيلي با احتياط به كار برد.) اگر رقباي كوچك‌تر را هم بيفزاييم، درآمد كلي اين بخش به 750 ميليون دلار مي‌رسد. انتظار مي‌رود كه اين رقم در سال 2011 به يك ميليارد دلار برسد.
در واقع اين سيستم پيشنهاد كوپني تكرار پديده‌اي خيلي قديمي است: كوپن‌هاي ساده قدمت‌شان به قرن نوزدهم مي‌رسد (تازه اگر خيلي با احتياط بگوييم). اين پيش مي‌آيد كه در آينده بايد انتظار چه چيز را داشت. آيا گروپن و ليوينگ سوسيال تمام رقبا را تار و مار كرده و همه فعاليت اين بخش را به انحصار خودشان درمي‌آورند؟ آيا دوجين رقيب جديد نيز به مجموعه اضافه مي‌شود؟ آيا رقابت نفسگير ميان دو شركت اصلي و همين طور رقباي كوچك‌تر سرانجام حاشيه سود را ناچيز كرده و برخي شركت‌ها مجبور به خروج از صنعت مي‌شوند؟ آيا نوع جديدي از تبليغات مثلا توسط گوگل يا فيس بوك از راه مي‌رسد كه تمام اين فعاليت‌هاي كنوني را از رده خارج مي‌كند؟
هيچ كدام را پيشاپيش نمي‌دانيم، اما تحليلگران معتقدند كه شاهد رشد گسترده پيشنهادهاي تخفيف دار، بر پايه مناطق يا شبكه‌هاي اجتماعي خواهيم بود. بنابراين بهتر است كه اين كوپن‌هاي گروهي را بيشتر نوعي روش تبليغات فرض كنيد، تا محصولي كه چند شركت معدود ارائه‌اش مي‌كنند.
مثلا سايت‌هاي «فروش آني» را در نظر بگيريد كه شباهت زيادي به اين سايت‌هاي كوپني دارند. اين شركت‌ها براي مشتريانشان نه بسته به محل، بلكه بسته به نوع كالايي كه مايل به خريدش هستند ايميل مي‌فرستند. بسياري تمركزشان روي كالاهاي مصرفي است و مشتريان اهل مد و ثروتمند را به بنگاه‌ها معرفي مي‌كنند. سايت گيلت گروپ كه در سال 2007 تاسيس شد، در سال‌هاي اوج اينترنت غوغايي به پا كرده بود - اين سايت براي مشتريانش پيشنهاد خريد كيف، كفش و لباس با آخرين مدهاي طراحي و آن هم با تخفيف‌هاي باورنكردني ارسال مي‌كرد. زوليلي سايت مورد علاقه والدين است، زيرا كالاهاي خانه ارزان مي‌فروشد. مسافران و جهانگردان به «وان كنيگ لين» علاقه دارند به خاطر محصولات خوبي كه ارائه مي‌كند. بسياري از سايت‌هاي مشابه هم در مرحله راه‌اندازي هستند.تحليلگران همچنين بر اين باورند كه سايت‌هاي تخفيف‌دهي كوپني و اجتماعي در آينده خيلي پيچيده‌تر از اين خواهند شد. يكي از پيامدهاي اين پيچيدگي اين است كه آنها اطلاعات بيشتري از كدپستي از شما خواهند خواست. (بديهي است كه هرچه شركتي تبليغاتي بيشتر شما را بشناسد، ارزشتان براي او و مشتريانش بيشتر مي‌شود.) برخي سايت‌ها ممكن است از شغل، دستمزد و تفريحات شما نيز سوال كنند – حتي رستوران‌هايي كه دوست داريد، محله محبوب تان و غيره. به اين ترتيب پيشنهادهايي كه مي‌فرستند بيشتر مناسب حال شما است.
در نهايت، انتظار مي‌رود كه بنگاه‌هاي بزرگ‌تري به اين بازي وارد شوند، زيرا فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي شروع كرده‌اند به ارسال پيشنهادهاي تخفيف ويژه براي مشتريانشان. براي مثال در ماه نوامبر فيس بوك كاركرد جديدي براي خود اعلام كرد كه به‌وضوح از عملكرد گروپن ملهم شده است.
به نظر مي‌رسد همان چيزي كه گروپن و ليوينگ سوسيال را اينقدر محبوب ساخته است، موجب افولشان نيز باشد: آنها تصادفي به ايده‌اي برجسته برنخورده‌اند. آنها به ايده‌اي ارزشمند، ماندگار و انتقال‌پذير برخورده‌اند كه ممكن است مدلي شود براي تبليغات در آينده. از اين پس منتظر باشيد كه پيشنهادهاي روزانه ايميل شما را بمباران كنند.
منبع: دنياي اقتصاد
نويسنده: اسليت
مترجم: رامين جهاني
مهمترین قانون ثزوتمندی همین است: پس انداز + سرمایه گذاری
جدا از مسائلی که جناب مهندس کاظمی عزیز فرمودند:
سعی کنید خریدهای منزل را فامیلی و همراه با خانواده دوستان تهیه کنید. این حرکت بسیار در خرید کردن ارزان تاثیر دارد ولی باید با مدیریت خوبی همراه باشد.

خرید یک تن برنج و چند کارتن روغن و دیگر مایحتاج های منزل ارزانتر از جدا جدا خریدن است. مواد را خریده و تقسیم کنید.
البته صرف پس انداز کافی نیست. بلکه باید با آن بازی کرد. اگر بتوانید پس انداز را به گردش اندازید آثار شگرفی به بار خواهد آورد.
لینک مرجع