سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: نيك و بد خودرو ملی چيست؟
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
هفت سال از تولدش مي‌گذرد و بازارهاي خارجي را هم به چشم ديده، اما هنوز بر سر ملي‌بودن و نبودنش در محافل مختلف بحث مي‌شود، سمند را مي‌گوييم. محصولي كه ايران‌خودرو آن را روي پلت فرم قديمي پژو405 طراحي و توليد كرد و اوايل دهه 80 چشم بازار به جمالش روشن شد! اين در حالي بود كه ايران‌خودرويي‌ها آرم كله اسب را روي سمند چسباندند و لقب خودرو ملي نيز به آن تعلق گرفت. هر چند اين لقب هنوز هم از ديد برخي كارشناسان برازنده اين محصول نيست، اما به هر حال سمند هم‌اكنون در تيراژي سالانه حدوداً 100 هزار دستگاه به توليد مي‌رسد و علاوه بر بازار داخل از مرزهاي كشور نيز عبور كرده و جزو محصولات صادراتي خودروسازان به حساب مي‌آيد.


سمند داراي چهار مدل معمولي، LX، سورن و سرير است كه در اين شماره به بررسي نكات مثبت و منفي فني و ظاهري نوع معمولي آن از ديد مشتريان، تعميركاران و تامين‌كنندگان قطعاتش پرداخته ايم.
نيك و بد سمند از ديد مشتريان
«صداي موتور داخل اتاق آن مي‌پيچد» معمولاً اين اولين جمله‌اي است كه سمند سواران در وصف اين خودرو به زبان مي‌آورند، آن طور كه آنها مي‌گويند صداي موتور سمند به طرزي واضح و حتي آزاردهنده درون اتاق آن زوزه مي‌كشد و ظاهراً چاره‌اي جز مداراكردن با آن نيست به نحوي كه حتي مراجعه به تعميرگاه نيز چندان سبب رفع اين عيب نمي‌شود.
يكي از مالكان سمند مي‌گويد: يكي دو بار براي حذف صداي اضافه موتور به تعميرگاه‌هاي مجاز مراجعه كرده‌ام كه نتيجه‌اي حاصل نشده و همچنان مجبورم با زوزه موتور هنگام رانندگي سر كنم! يكي ديگر از سمندسواران نيز با تاييد اين عيب معمول سمند از برخاستن صداي بلند هنگام بسته شدن درب آن به عنوان عيب ديگر اين محصول ياد مي‌كنند. به گفته وي درب سمند سنگين‌تر از حد معمول به نظر مي‌رسد و بسته‌شدن آن پژواكي آزاردهنده را به دنبال دارد. همچنين ديد نسبتاً نامناسب طرفين راننده نيز از جمله عيوب ديگر سمند محسوب مي‌شود.
به گفته يكي از مالكان قديمي سمند، پهناي ستون‌هاي جلويي اين محصول بيش از حد طبيعي بوده و همين موضوع موجبات ديد نامناسب مذكور را فراهم آورده است. البته ظاهراً ديد عقب سمند مشكل خاصي نداشته و مناسب به نظر مي‌رسد. از سوي ديگر نوع طراحي صندلي‌هاي اين خودرو نيز نتوانسته رضايت مالكان آن را فراهم كند به نحوي كه بيشتر آنها از عدم رضايت هنگام نشستن روي اين صندلي‌ها گلايه‌مندند. اين در شرايطي است كه قفل‌كردن ترموستات نيز از جمله ديگر عيب‌هاي سمند به شمار مي‌رود، عيبي كه به واسطه آن رادياتور خودرو جوش آورده و ممكن است به سرسيلندرها آسيب جدي وارد كند. البته از وضعيت نه چندان مناسب كمك‌فنرهاي سمند نيز نبايد به عنوان يكي از عيب‌هاي مورد گلايه مالكان اين خودرو غافل ماند. عيبي كه بالا و پايين‌شدن بيش از حد در دست‌اندازها را به دنبال دارد. همچنين آن طور كه برخي سمند‌سواران مي‌گويند پارك‌كردن آن به لحاظ پهناي زياد و حجيم‌بودن بدنه‌اش در مقايسه با ساير خودروها اندكي مشكل‌تر است. اين را هم از مالكان محصول ملي ايران‌خودرو داشته باشيد كه مصرف سوخت سمند در سيكل شهري تقريباً دو برابر زماني است كه در بزرگراه با آن گاز مي‌دهند. بنابراين حتماً همواره بايد حواس‌تان به درجه بنزين جمع باشد تا كارتان به خاموش‌شدن خودرو و هل‌دادن آن وسط ترافيك نكشد! هرچند نمي‌دانيم سليقه شما چيست ولي اگر قصد خريد سمند را داريد، چندان انتظار تعريف و تمجيد اطرافيان را از ظاهر آن نداشته باشيد، چون اين خودرو به اعتقاد خيلي‌ها حتي آنها كه سوارش هستند، زيبا و جذاب نيست
چسبندگي خوب سمند به جاده
از عيب‌هاي سمند كه بگذريم و به حسن‌هايش برسيم بايد از تعادل مناسب آن هنگام رانندگي با سرعت بالا ياد كنيم. خيلي از مالكان اين محصول به چسبندگي خوب سمند به سطح جاده با وجود سرعت زياد معترف‌اند به نحوي كه يكي از آنها مي‌گويد: با سمند تا 180 كيلومتر هم گاز داده‌ام و مشكل خاصي از قبيل لرزش و به اصطلاح پروازكردن خودرو و همچنين به هم خوردن تعادل آن برايم پيش نيامده، چون اين خودرو در سرعت بالا از چسبندگي خوبي با جاده برخوردار است. اين حسن سمند در شرايطي است كه حجم مناسب اتاق آن نيز جزو حسن‌هاي مورد نظر مالكانش به حساب مي‌آيد. به نحوي كه سمندسواران معتقدند اين محصول هم از جنبه اتاقك داخلي و هم از لحاظ فضاي صندوق عقب شرايط راضي‌كننده‌اي را دارا است و به عبارت بهتر خودرويي خانوادگي محسوب مي‌شود. همچنين قدرت مانور مناسب نيز از جمله ديگر حسن‌هاي سمند است كه البته بسياري اين موضوع را از ناحيه حجم وسيع و وزن بالاي اين خودرو مي‌دانند. مالكان سمند از ترمزگيري آن نيز ابراز رضايت نسبي دارند و معتقدند ايمني اين محصول به لحاظ بدنه محكمي كه دارد مناسب به نظر مي‌رسد. مصرف سوخت مناسب در بزرگراه نيز جزو ديگر حسن‌هاي مورد تاييد سمندسواران به شمار مي‌رود.
سمند و تعميركاران
به گفته يكي از تعميركاران مجاز ايران‌خودرو سمند را بايد به خاطر حجم و وزن بالايش تانك ناميد. آن‌طور كه اين تعميركار مي‌گفت بدنه سمند چند ده كيلوگرم اضافه وزن دارد و به نسبت موتوري كه روي آن سوار است سنگين به نظر مي‌رسد و اصلاً نفوذ صداي زوزه موتور به داخل اتاق و شتاب نه چندان مناسب اين خودرو ناشي از ‌سنگين‌بودن بدنه است. اين تعميركار مجاز ايران‌خودرو در پاسخ به اين پرسش كه مشتريان چه مدت يك بار و بيشتر براي كدام عيب سمند مراجعه مي‌كنند، مي‌گويد: به طور عادي سمند پس از پنج هزار كيلومتر كاركرد بايد براي معاينه فني به تعميرگاه بيايد ولي ما به مراجعه سمندسواران، 24 ساعت بعد از خريد اين خودرو نيز عادت داريم. به گفته وي آب‌ريزي، روغن‌ريزي و صداي اضافي موتور، جزو ايرادات طبيعي و هميشگي سمندهاي صفر كيلومتر به شمار مي‌رود و ظاهراً گريزي از آن نيست. اين گفته وي در شرايطي است كه يكي از مالكان سمند مي‌گويد: سمندي را كه صفر تحويل گرفته‌ام علاوه بر روغن‌ريزي و آب‌ريزي، برخي امكانات جانبي آن مانند سيستم گويا (همان كه مي‌گويد درب خودرو باز است ...) آنتن و قفل مركزي كار نمي‌كند و اين نشان مي‌دهد كه بخش كنترل كيفي به دقت به وظايف‌شان عمل نمي‌كنند. به گفته وي خرابي دكمه كولرسمند نيز كه ديگر به موضوعي عادي تبديل شده است. جداي از موارد مذكور يكي از تعميركاران غرب پايتخت، حرف‌هاي جالبي درباره سپر سمند مي‌زند. به گفته وي سپرهاي اين خودرو كه اتفاقاً بسيار محكم است، در صورت تصادف قابل تعمير نيست. چون به صورت چند لايه ساخته شده و اگر بشكند يا ترك بردارد توانايي ترميم آن وجود نداشته و بايد به طور كامل عوض شود. وي همچنين مي‌گويد: بروز اختلاف در تجهيزات الكترونيكي سمند مانند سيستم ECU نيز يكي از موارد عمده‌اي است كه پاي مالكان اين خودرو را به تعميرگاه باز مي‌كند.
كمبود قطعات گارانتي سمند
در كوچه و پس‌كوچه‌هاي خيابان ملت كه سراغ مغازه‌هاي فروشنده لوازم يدكي سمند را مي‌گرفتيم، خيلي‌ها مي‌گفتند هر مغازه‌اي نام پژو405 روي شيشه آن حك شده بود مي‌تواني قطعات سمند را هم گير بياوري. حرف آنها درست بود، خيلي از مغازه‌دارها مي‌گفتند فرق چنداني ميان لوازم يدكي سمند و 405 نيست. اين در حالي بود كه به گفته آنان، گير آوردن قطعات تحت گارانتي سمند كار ساده‌اي به شمار نمي‌رود و بايد وقت زيادي براي آن صرف كرد. طي چند ساعتي كه در كوچه پس كوچه‌هاي خيابان ملت سرك كشيديم، معلوم شد كه قطعات الكتريكي سمند در بازار گير نمي‌آيد و بايد دربه‌در دنبال آن گشت. همچنين پيداكردن برخي قطعات بدنه مانند درب صندوق عقب و درب جلو سمت چپ نيز كار سختي بوده و وقت زيادي مي‌طلبد. حواستان جمع چراغ‌هاي سمند نيز باشد. چون آن‌طوركه تجربه گشت‌زني ما در خيابان ملت نشان داد، اين قطعه يدكي نيز از لحاظ كميت دست كمي از تجهيزات الكتريكي درب سمند ندارد و شكسته‌شدن آن به معناي صرف وقتي بسيار براي يافتنش در بازار است. اين هم يادتان نرود كه سپر سمند نيز گير نمي‌آيد و بايد خيلي مراقب آن بود.
برگفته از سايت پاتوق يو
لینک مرجع