سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: همه چيز در مورد شتر مرغ
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
اطلاعات جالب درباره شترمرغ
هرتخم شترمرغ حدودا ازنظراندازه و وزن با 24 تخم مرغ قابل مقایسه است و برای آب پزشدن حدود 2 ساعت زمان لازم دارد .شترمرغ باسرعت 70 کیلومتر بر ساعت می دود وتایک ربع با این سرعت استقامت دارد و این قابل مقایسه با سرعت شکار شیر و یوزپلنگ است.
بزرگترین وسنگین ترین پرنده جهان است بدون توانایی پرواز وتنها پرنده بدون جناغ سینه.
شترمرغ کیسه صفرا ندارد.
شترمرغ برای پنهان شدن سرخودراروی زمین دراز می کند و پنان بی حرکت می ماند که انگار مرده است.
لگد شترمرغ در طبیعت بسیارقوی بوده و یکی از وسایل دفاعی شترمرغ است و دقت کنید لگد شترمرغ به سمت جلو می باشد.
شترمرغ ماده می تواند تخم و خود را از میان تخم های دیگرتشخیص دهد و جدا کند.
شترمرغ روزانه 2000 تا4000 مرتبه به زمین و زمان نوک می زند.
در طبیعت شتر مرغها در گروه و گله ای زندگی میکنند که یک نر اصلی و یک ماده اصلی فرمانروایی می کنند.
شترمرغ رقص را دوست دارد و نوع رقص والتــزمخصوصی دارد.
شترمرغ درحالت استرس یا افسردگی بسیار بی حوصله می شود و حتی میخ قاشق چاقو و از این قبیل را قورت می دهد که دچارمشکل می شود که این احتمال دارد مانند خودکشی باشد تا از زندگی خلا.
شترمرغ تا 13 ماهگی ظاهرا قابل تشخیص ازنظرجنسی نبوده و رنگ پرهای تمام آنها نزدیک به قهوه ای می باشد.
انعطاف پذیرترین قسمت بدن شترمرغ گردن است که بسیارکار آیی برای شترمرغ دارد.
شترمرغ ها دارای دید بسیارقوی هستند ودارای مژه های بسیار زیبا و همچنین حس شنوایی بسیار قوی دارد.
شترمرغ ماده بصورت تولید تجاری و مفید برای 25 تا 30 سال قابل استفاده است و نرها حتی بیشترمی توانند جفت گیری مفید انجام دهند.
روشهاي شروع به كار در پرورش شتر مرغ

با خريد تخم ،• جوجه يا مولد مي توان شروع به كار كرد:تخم ها را خريده و جوجه ها را تفريخ كنيد. اين كار نياز به سرمايه اوليه دارد و بعد از 2 سال نتيجه مي دهد.
• جوجه هاي يك روزه خريداري كرده و تا رسيدن به مرحله مولد آنها را پرورش دهيد. اين روش،• روش مناسبي است كه در ايران متداول است.در انتخاب اين روش بايد به نگهداري جوجه ها دقت زيادي كرد تا مرگ و مير آنها به حداقل برسد.
• خريداري جوجه هاي 3 ماهه روش متداول ديگري است كه مي توانيد استفاده كنيد و اگر چه هزينه بر تر مي باشد،• اما آمار مرگ و مير آن نيز پايين تر است.
• شترمرغ هاي يك ساله بخريد.اين كار فرصت انتخاب پرندگان با كيفيت تر را در سال بلوغ جنسي فراهم مي كند اما نيازمند سرمايه نسبتا بالايي است.
• مولد هاي اصلاح شده خريداري كنيد كه اين كار بسيار هزينه بر است اما بلافاصله شما را به سوددهي مي رساند.
راهنمايي و توصيه هاي کاربردي جهت آغاز فعاليت پرورش شترمرغ

بخش اول- منابع توليد
احداث مزرعه شترمرغ براي هر کسي پر ماجراست. براي راه اندازي مزرعه شترمرغ به زمين، نيروي کار، آب، مجوز و نقدينگي نياز داريد. قبل از آغاز چنين پروژه اي برخي از جنبه هاي مورد نياز را مورد بررسي قرار مي دهيم.
زمين
بايد بررسي کنيد که چگونه از زميني که در اختيار داريد استفاده کنيد. بسته به اينکه چه گزينه هايي را در شروع کار در نظر گرفته ايد بايد تصميم بگيريد که چه مقدار زمين براي جفت گيري، نگهداري جوجه ها، پرورش پرنده ها تا سن کشتار و تجهيزات جوجه کشي اختصاص دهيد. ممکن است فضاهاي ديگري را براي ساختمان هاي اداري، فروشگاه يا محل استراحت کارگران در نظر بگيريد.
گروه بندي معمول شترمرغ ها به صورت دسته هاي سه تايي يعني يک نر و دو ماده است، اما شما ممکن است نگهداري جفتي ( يک نر و يک ماده)، يا دسته هاي چهارتايي ( يک نر و سه ماده) و يا نگهداري دسته جمعي (دو يا چند نر با دو يا چند ماده) در نظر بگيريد. ما نگهداري جفتي و يا سه تايي را توصيه مي کنيم. چون کنترل عملکرد فردي هر پرنده امکان پذير است.
فضاي مورد نياز براي پرورش دسته سه تايي30 متر (32 يارد) در 50 متر (55 يارد) و در مجموع 1500 متر مربع است. البته اين اندازه بدون هيچگونه عواقب جدي تقريبا به نصف قابل تقليل مي باشد اگرچه گردشگاه هاي بزرگتر با مکان هاي دويدن وسيع مطلوبتر بوده و به همين علت گردشگاه ها به صورت مستطيل در مي آيد تا مربع.
جوجه ها طي چهار هفته اول زندگي به فضاي کمي نياز دارند. فضاي 2 متر (2 يارد) در 10 متر (11 يارد) براي 20 جوجه کافي است، ليکن جوجه ها سرعت رشد چشمگيري دارند، با رشد جوجه ها نياز به فضاي پرورشي به سرعت افزايش مي يابد.
بسته به شرايط آب و هوايي، جوجه ها هنگام شب به سالن نياز دارند. در صورت وجود منبع گرمايي، همه جوجه ها بايد به اين منبع گرمايي دسترسي داشته باشند. بر اساس احتياجات بدنشان جوجه ها بايد دور از حرارت بنشينند. وقتي جوجه ها مستقيما از هچر به زير سايه بان در طول روز منتقل مي شوند، در دو هفته اول به يک لامپ حرارتي در طول شب نيازدارند. سايه بان حتي به شکل سايه درخت عامل مهمي براي شترمرغ ها در هر سني است. در مواقعي که در نظر داريد تجهيزات جوجه کشي مورد نياز را خودتان داشته باشيد بايد ابعاد اتاق مورد نياز را در نظر داشته باشيد که بستگي به انکوباتور و هچر خريداري شده دارد. به يک اتاق براي انکوباتور، يک اتاق براي هچر، محلي براي تميز کردن تخم ها و محلي اختياري براي ذخيره تخمها قبل از قرار دادن در انکوباتور نياز داريد.
کارگر
پرندگان بالغ بايد دو بار در روز تغذيه شوند يک بار در اوايل روز و يک بار در وسط يا پايان عصر. جوجه ها بايد حداقل پنج بار در روز سرکشي شوند، وقتي تخم ها هفته اي يکبار گذاشته شوند جوجه کشي به طور روزانه و هچينگ بايد روزي دو بار بررسي شود. همه اين کارها به نيروي کار انساني نياز دارد. عمل ديگري که نياز شديدي به نيروي کار دارد تميز کردن لانه جوجه ها است تا جوجه ها از خوردن مدفوع باز داشته شوند ( بسته به تراکم، سطح و سن جوجه ها ) به طو ر مشابه، چيدن تخم ها در انکوباتور و نظافت هچر به زمان زيادي نياز دارد. پس از اعمال مربوط به کارگران مزرعه، قسمت اعظم کار پرورش، نظارت است. پيشگيري بهتر از درمان است و بر طرف کردن نواقص پيش از بروز مشکل موجب صرفه جويي در وقت و هزينه مي شود.
طرح توجيهي-پرورش-مقالات مختلف-فيلم هاي اموزشي-همه و همه تنها در بخشvip انجمن در لينك زير براي شما قرار داده شده است.
http://forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=2102
ممنون جناب سجاد عزیز.......

راستش من یه زمین کشاورزی همراه با خونه از ارثیه پدری در 100کیلومتری اصفهان واقع در یک روستا که دارای آب و هوای سرد و خشک زمستانی و گرم وخشک تابستانی است دارم

دارای امکانات چاه آب برق و غیره

بنظرتون میشه پرورش شترمرغ یا حتی بوقلمون را شروع کرد

اکثرا اونجاها مرغداری و پرورش گوسفند و گاو دارند ولی چون سنتی عمل میکنند براشون بصرفه نیست
یکی از آشنایان در روستای پدربزرگ مادریم در یه متراژ تقریباً زیر 30-35 متر شتر مرغ نگهداری میکنه
البته شرط اصلی شتر مرغ داری فضای بزرگ و باز هست اما این شخص داخل طویله نگهداری میکنه
جوجه شتر مرغ میگیره بزرگ میکنه میکشه گوشت و تخم مرغشو میفروشه
عید که اونجا بودیم هر کیلو گوشتش رو 25 هزار تومان میگفت و گردن شتر مرغ رو حدود 14 تومن
گردنش روی برای سیزده به در پختیم واقعاً گوشت خوشمزه و نرمی داره و خیلی هم زودپخت هست

روستا در اطراف شهرستان تفرش هست
سلام دوستان برای شروع در پرورش شتر مرغ چه مقدار سرمایه نیاز است؟HuhHuhHuh[/font]
(06-04-2013 08:31 PM)باطنی نوشته شده توسط: [ -> ]سلام دوستان برای شروع در پرورش شتر مرغ چه مقدار سرمایه نیاز است؟HuhHuhHuh[/font]

سلام برای پرورش شترمرغ هزینه زیادی لازمه.
ازدوستان کسی توپرورش شترمرغ هست؛یابوده
میخواستم بدونم آب شوربرای شترمرغ ضررداره؛
سلام
دوستان سرمایه اولیه شروع پرورش شتر مرغ در ابعاد کوچک چقدره؟
لینک مرجع