09-01-2018, 01:46 PM
آموزش زبان انگلیسی
استفاده از عکس در کلاس آموزش زبان انگلیسی
«عکاسی لحظه ای از زمان را میرباید و با ساکن نگهداشتن آن، زندگی را دگرگون میکند» *دوروتا لنگ*
تصاویر ابزاری مفید و قدرتمند برای افزایش استفاده از زبان انگلیسی هستند و عکس و مفهوم مرتبط به آنرا در ذهن زبان آموز ترکیب میکنند. عکسها نیز همچون هر تصویر دیگری زبان آموزی که مشغول تماشایش است را ترغیب میکند تا داستان آن عکس را پیشبینی کرده و حدس بزنند. کشاندن دنیای واقعی به کلاس درس و بحث و گفتگو در مورد آن کار آسانی است.
نسل امروز شیفته عکس گرفتن است. عاشق سلفی گرفتن است و البته از اشیا روزمره، غذا، محل زندگی و محل گردش و از همه چیز عکس میگیرند و امروزه حتی برای عکس گرفتن هم نیازی به دوربین عکاسی ندارند. حتی لازم نیست برای ظهور و حاضر کردن عکسهایی که میخواهند به کلاس بیاورند جایی بروند. امروزه با وجود گوشیهای هوشمند و اینترنت حتی نیازی به پرینتر و کامپیوتر برای به اشتراک گذاری عکس با همکلاسیها نیست. علاوه بر اینها، حال که به گوشیهایمان معتاد شده ایم بهتر است از این اعتیاد استفاده کنیم و به یادگیری زبان هم یاری رسانیم.
میتوانیم از زبان آموزان بخواهیم خودشان عکس تهیه کرده و بیاورند یا عکسهایی را بیاوریم که خودمان گرفته ایم و یا از مجموعه سایرین انتخاب کرده ایم. پیشنهاد من استفاده از عکسهایی با هشتگ #ELTpics است.
در سطوح مقدماتی آموزش زبان انگلیسی از عکسها میتوان در این موارد بهره برد:
تدریس و مرور کلمات، تمرین و تثبیت زبان جدید، توصیف عکسها، بازی نقش، بازی سازی.
در سطوح پیشرفته آموزش زبان انگلیسی، از عکسها استفاده میکنیم تا زبان آموزان تشویق بشوند در مورد آن داستانی بگویند یا بنویسند، در مورد موضوعات مشخصی بحث کنند و سایر فعالیتهای اینگونه را انجام بدهند.
در ادامه به چندین روش استفاده از عکسها در کلاسهای زبان خواهیم پرداخت و چندین فعالیت را معرفی خواهیم کرد که میتوان در هر سطحی از آنها بهره برد.
پروژه شرح نویسی برای عکس
– از زبان آموزان بخواهید هنگام رفت و آمد و یا در تعطیلات آخر هفته چند عکس بگیرند.
– یا راهنمایی شان کنید تا از غذاها، فروشگاهها، دستفروشها و رفت و آمد افراد به محل کار عکس بگیرند.
– یک گروه تلگرامی یا Google Slide راه بیاندازید و بخواهید تا عکسهایشان را آنجا آپلود کنند.
– بسته به تعداد شاگردان کلاس، آنها را به چند گروه تقسیم کرده و به هر گروه چند عکس بدهید.
– از هر گروه بخواهید برای عکسها شرح بنویسند.
– سپس مثلاً بهترین عکس، بهترین شرح یا خلاقانه ترین شرح را انتخاب کنید.
در ادامه:
– میتوان عکسهای برنده را انتخاب کرده و یک آلبوم کلاسی تهیه کرد.
– میتوانید گوگل اسلاید را بصورت پی دی اف دانلود کرده و در youblisher آپلود کرده و یک کتاب الکترونیکی داشته باشید که بتوان در وبلاگ کلاس یا سایت آموزشگاه به اشتراک بگذارید. این فعالیت بسیار ساده قابلیت تبدیل شدن به یک پروژه کلاسی را دارد.
– اگر قصد دارید این پروژه را برای مدت طولانی در یک کلاس اجرا کنید، بهتر است از مجموعه عکسها پرینت بگیرید تا یک کاتالوگ کلاسی داشته باشید.
استفاده از Padlet
اگر بر روی تم یا موضوعی کار میکنید که فکر میکنید براحتی میتواند سوژه عکاسی قرار بگیرد، از زبان آموزانتان بخواهید که عکس گرفته و آنها را به دیوار پدلتی که شما قبلاً برای آن موضوع ایجاد کرده اید اضافه کنند و بنویسند که چه چیزی باعث شد آن عکس را بگیرند و چه حسی به آن دارند. همچنین میتوان از زبان آموزان خواست که مثلاً عکس را توصیف کنند و یا از تخیلشان استفاده کرده و پیشبینی کنند که در لحظات بعد از گرفتن عکس چه اتفاقی افتاده است یا مثلاً شرحی بر عکس بنویسند.
داستان و داستان و بازهم داستان
همه ما سراسر از قصه ایم. قصه های جدید، تکراری و متفاوتی را میگوییم و زندگی میکنیم و باید همین را در کلاس هم ادامه دهیم. در ادامه فعالیتهایی را معرفی میکنم که میتوان با بکارگیری آنها برای استفاده از عکس در کلاسهای EFL داستانهایی ساخت.
میتوانید از زبان آموزان بخواهید عکسهایی بیاورند یا خودتان مجموعه عکسهایی فراهم کنید و از شاگردان بخواهید از بینشان انتخاب کرده و داستانی در موردش بنویسند.
مثلاً:
داستان شش کلمه ای بنویسند:
داستان توییتری بنویسند یعنی حداکثر ۱۴۰ حرف برای هر داستان.
یک سرگذشتنامه (saga) کوتاه پنجاه کلمه ای بنویسند که عنوانش هم بیشتر از پانزده کلمه نباشد.
منبع 118فایل
استفاده از عکس در کلاس آموزش زبان انگلیسی
«عکاسی لحظه ای از زمان را میرباید و با ساکن نگهداشتن آن، زندگی را دگرگون میکند» *دوروتا لنگ*
تصاویر ابزاری مفید و قدرتمند برای افزایش استفاده از زبان انگلیسی هستند و عکس و مفهوم مرتبط به آنرا در ذهن زبان آموز ترکیب میکنند. عکسها نیز همچون هر تصویر دیگری زبان آموزی که مشغول تماشایش است را ترغیب میکند تا داستان آن عکس را پیشبینی کرده و حدس بزنند. کشاندن دنیای واقعی به کلاس درس و بحث و گفتگو در مورد آن کار آسانی است.
نسل امروز شیفته عکس گرفتن است. عاشق سلفی گرفتن است و البته از اشیا روزمره، غذا، محل زندگی و محل گردش و از همه چیز عکس میگیرند و امروزه حتی برای عکس گرفتن هم نیازی به دوربین عکاسی ندارند. حتی لازم نیست برای ظهور و حاضر کردن عکسهایی که میخواهند به کلاس بیاورند جایی بروند. امروزه با وجود گوشیهای هوشمند و اینترنت حتی نیازی به پرینتر و کامپیوتر برای به اشتراک گذاری عکس با همکلاسیها نیست. علاوه بر اینها، حال که به گوشیهایمان معتاد شده ایم بهتر است از این اعتیاد استفاده کنیم و به یادگیری زبان هم یاری رسانیم.
میتوانیم از زبان آموزان بخواهیم خودشان عکس تهیه کرده و بیاورند یا عکسهایی را بیاوریم که خودمان گرفته ایم و یا از مجموعه سایرین انتخاب کرده ایم. پیشنهاد من استفاده از عکسهایی با هشتگ #ELTpics است.
در سطوح مقدماتی آموزش زبان انگلیسی از عکسها میتوان در این موارد بهره برد:
تدریس و مرور کلمات، تمرین و تثبیت زبان جدید، توصیف عکسها، بازی نقش، بازی سازی.
در سطوح پیشرفته آموزش زبان انگلیسی، از عکسها استفاده میکنیم تا زبان آموزان تشویق بشوند در مورد آن داستانی بگویند یا بنویسند، در مورد موضوعات مشخصی بحث کنند و سایر فعالیتهای اینگونه را انجام بدهند.
در ادامه به چندین روش استفاده از عکسها در کلاسهای زبان خواهیم پرداخت و چندین فعالیت را معرفی خواهیم کرد که میتوان در هر سطحی از آنها بهره برد.
پروژه شرح نویسی برای عکس
– از زبان آموزان بخواهید هنگام رفت و آمد و یا در تعطیلات آخر هفته چند عکس بگیرند.
– یا راهنمایی شان کنید تا از غذاها، فروشگاهها، دستفروشها و رفت و آمد افراد به محل کار عکس بگیرند.
– یک گروه تلگرامی یا Google Slide راه بیاندازید و بخواهید تا عکسهایشان را آنجا آپلود کنند.
– بسته به تعداد شاگردان کلاس، آنها را به چند گروه تقسیم کرده و به هر گروه چند عکس بدهید.
– از هر گروه بخواهید برای عکسها شرح بنویسند.
– سپس مثلاً بهترین عکس، بهترین شرح یا خلاقانه ترین شرح را انتخاب کنید.
در ادامه:
– میتوان عکسهای برنده را انتخاب کرده و یک آلبوم کلاسی تهیه کرد.
– میتوانید گوگل اسلاید را بصورت پی دی اف دانلود کرده و در youblisher آپلود کرده و یک کتاب الکترونیکی داشته باشید که بتوان در وبلاگ کلاس یا سایت آموزشگاه به اشتراک بگذارید. این فعالیت بسیار ساده قابلیت تبدیل شدن به یک پروژه کلاسی را دارد.
– اگر قصد دارید این پروژه را برای مدت طولانی در یک کلاس اجرا کنید، بهتر است از مجموعه عکسها پرینت بگیرید تا یک کاتالوگ کلاسی داشته باشید.
استفاده از Padlet
اگر بر روی تم یا موضوعی کار میکنید که فکر میکنید براحتی میتواند سوژه عکاسی قرار بگیرد، از زبان آموزانتان بخواهید که عکس گرفته و آنها را به دیوار پدلتی که شما قبلاً برای آن موضوع ایجاد کرده اید اضافه کنند و بنویسند که چه چیزی باعث شد آن عکس را بگیرند و چه حسی به آن دارند. همچنین میتوان از زبان آموزان خواست که مثلاً عکس را توصیف کنند و یا از تخیلشان استفاده کرده و پیشبینی کنند که در لحظات بعد از گرفتن عکس چه اتفاقی افتاده است یا مثلاً شرحی بر عکس بنویسند.
داستان و داستان و بازهم داستان
همه ما سراسر از قصه ایم. قصه های جدید، تکراری و متفاوتی را میگوییم و زندگی میکنیم و باید همین را در کلاس هم ادامه دهیم. در ادامه فعالیتهایی را معرفی میکنم که میتوان با بکارگیری آنها برای استفاده از عکس در کلاسهای EFL داستانهایی ساخت.
میتوانید از زبان آموزان بخواهید عکسهایی بیاورند یا خودتان مجموعه عکسهایی فراهم کنید و از شاگردان بخواهید از بینشان انتخاب کرده و داستانی در موردش بنویسند.
مثلاً:
داستان شش کلمه ای بنویسند:
داستان توییتری بنویسند یعنی حداکثر ۱۴۰ حرف برای هر داستان.
یک سرگذشتنامه (saga) کوتاه پنجاه کلمه ای بنویسند که عنوانش هم بیشتر از پانزده کلمه نباشد.
منبع 118فایل
