سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: راه اندازی پخش مواد غذایی در تهران
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سلام وقت بخیر به دوستان
قصد راه اندازی پخش مواد غذایی در تهران رو داریم
تقریبا تا نسبتی اشنایی داریم.خودم حسابدار شرکت پخش بودم نزدیک سه سال و یکی از دوستان ده سالی هست که ویزیتور سطح تهران هستش
تقریبا محل دفتر و انبار مشخص شدست
پیش و بینی های هزینه ها و .. انجام شده
میخواستم ببینم با توجه به بازار فعلی شروع کار از نظر دوستان درست هست یا خیر؟
ضمن اینکه تز های فروش خوبی توی ذهن همکاران هستش که قراره پیدا بشه توی برنامه ریزی فاز های اولیه
و ضمنایک برند داخلی رو داریم شروع میکنیم که کیفیتش فوق العادست.قیمت تقریبا در حد رقباست و محصول صادراتی بوده و بعد از چند سال مجدد میخوایم تهران رو استارت بزنیم
ولی خب یجورایی جا نیوفتاده
سلام . گرونی دلار فرصت خوبی هست برای مشاغل تولیدی داخلی . حالا شما دارید روی یه برند داخلی کار میکنید با توجه به جلوگیری از واردات اکثر وسایل به دلیل حمایت از تولید داخلی و هچنین صنعت مواد غذایی که همیشه پر رونق هست پیش بینی میکنم کارتون به خوبی بگیره فقط تبلیغ و کیفیت کار و بازاریابی اصولی مهمترین کاره و البته اون مواد غذایی که قصد پخشش رودارید باید ببینید بازار هدف چه افرادی و کجا و چه زمانی هست. هدف گذاری بلند مدت هم واقعا لازمه. یعنی هدفتون چیه؟ میخواهید کار رو در یک منطقه یا یک شهر یا یک استان یا همه کشورگسترش بدید؟ برند مد نظرتون قادر به تولید در حد انتظار شما هست؟ در کل این سوالات سوالای مهمیه که باید خودتون جوابای همشو بدونید . ولی این کاری که انتخاب کردید در صورت تلاش و جدیت کار خیلی خوبیه از دید بنده.
(05-18-2018 06:21 PM)mojtaba007 نوشته شده توسط: [ -> ]سلام . گرونی دلار فرصت خوبی هست برای مشاغل تولیدی داخلی . حالا شما دارید روی یه برند داخلی کار میکنید با توجه به جلوگیری از واردات اکثر وسایل به دلیل حمایت از تولید داخلی و هچنین صنعت مواد غذایی که همیشه پر رونق هست پیش بینی میکنم کارتون به خوبی بگیره فقط تبلیغ و کیفیت کار و بازاریابی اصولی مهمترین کاره و البته اون مواد غذایی که قصد پخشش رودارید باید ببینید بازار هدف چه افرادی و کجا و چه زمانی هست. هدف گذاری بلند مدت هم واقعا لازمه. یعنی هدفتون چیه؟ میخواهید کار رو در یک منطقه یا یک شهر یا یک استان یا همه کشورگسترش بدید؟ برند مد نظرتون قادر به تولید در حد انتظار شما هست؟ در کل این سوالات سوالای مهمیه که باید خودتون جوابای همشو بدونید . ولی این کاری که انتخاب کردید در صورت تلاش و جدیت کار خیلی خوبیه از دید بنده.

سلام وقت بخیر اقای مجتبی عزیز
ممنون از اینکه وقت گذاشتی و جواب دادی
درسته صنعت مواد غذایی یکی از صنعت هایی هستش که استفاده روزمره مردم رو داره.ینی نیاز مردم هستش.ممنون از پیش بینی مثبت شما و ان شاء الله که همینجور هم باشه و ماهم امیدواریم
در رابطه با تبلیغ .کیفیت کار و بازاریابی
تبلیغ و برسی انجام شده فعلا میتونیم مش و استیکر و نایلون داشته باشیم
کیفیت هم بقدری خوب بوده که محصول صادر میشده
کار و بازاریابی هم فکرایی که شده اینه که با توجه به اینکه فروش ما سطح تهران هستش از منطقه 1تا 5تهران شروع به کار کنیم.و هر منطقه ویزیتوری بگیریم که چند سال سابقه فرو توی اون منطه رو داره. و اینکه اون ویزیتور با پکیج کامل و کت شلوار و کروات وارد فروشگاه میشه
پروموشن ها فروشی رو تهیه کردیمکه هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم
هدف بلند مدت فروش بیشتر و مرحله بعد اضافه کردن مناطق و در نهایط حاشیه تهران هم بگیریم
از نظر قیمت محصولمون مثل قیمت رقبا هستش .اختلاف چندانی نداریم اما کیفیت بهتری هم شاید داشته باشیم اما برند جا نیوفتاده
و برسی که کردم دیدم برندهایی هستن که حالا با کیفیت ضعیفتر نسبتا انقدر حاشیه سود بالایی برای مغازه دار گذاشتن که مغازه دار سمت دوتا محصول میره.سمت چیزی که برند شده و سمت چیزی که حاشیه سود بالایی داره و ترس منم همینجاست که ایا میشه فروخت توی این بازار
به فرض مثال محصول رب
برند ایکس که خیلی معروفه و شاید سودش کم باشه و فروشش زیاده
برند الف که معروف نیست حاشیه خیلی بالایی داره.به قدری که قیمت روی درب خورده مثلا 8600تومان مغازه دار میگه من 8000تومان هم میفروشم بازم حاشه سود خوبی داره
نگرانی من از بابت بازاری هستش که تنوع زیاده و میخوام ببینم میشه فروخت
اینکه دارید با برنامه ریزی دقیق و بررسی کامل بازار وارد این کار میشید خیلی عالیه.
درمورد ویزیتورها با پوشش خاص والا من تا حالا ندیدم . البته توی موارد دیگه مثل آرایشی بهداشتی و چیزای دیگه دیدم با کت و شلوار و کروات بیان ولی توی صنایع غذایی که با سوپر مارکت در ارتباط باشن اینجوری ندیدم. مغازه دارها خیلی به پوشش طرف مقابل برای خرید جنس شاید توجه نکنند(البته لباس شکیل تر شاید گاهی نتیجه معکوس بده در بعضی جاها و افراد فکر کنن با برند لوکسی طرف هستن که قدرت خرید مردم براش پایینه و در بعضی جاها مثبته و باعث جلب توجه بیشتر خریدار میشه) بیشتر به همون حاشیه سود که خودتون فرمودید توجه دارن و البته بسته به مناطق علاوه بر حاشیه سود کیفیت هم مهمه . برای مثال ما محلات جنوبی تهران زندگی میکنیم اینجا نسکافه گلد نستله خیلی خیلی نایابه چون قیمت بالایی داره نسبت به درآمد اقشار این منطقه و فقط یه مغازه میشناسم که توی منطقه ما داره اونم به دلیل اینه که من تنها مشتریشم. ولی توی این مناطق نسکافه های دیگه که خیلی خیلی بی کیفیت هستن فروش دارن و برعکس توی مناطق شمالی این نسکافه بی کیفیتا رو خیلی کم دیدم.
مهمترین اهرم در چنین شرایطی که رقبا زیاد باشن یکی قیمت و دیگری تبلیغ و جا انداختن اون کالا هست. این دوتا حتما باید درکنار هم رعایت بشه.
اگر در مورد قیمت هیچ مانوری نمیتونید بدید و دستتون بسته هست تنها راه تبلیغ بیشتر هست. یه برند توی محصولات شبکه کامپیوتر میشناسم که در بدو ورود کاملا ناشناخته بود و کیفیتش از رقبا هم تا حدی کمتر بود ولی چنان تبلیغی انجام شد که تا سالها مشتری فقط دنبال اون برند بود تا اینکه به دلیل تعویض مدیریت و تیم فروش ضعیف درخواست پایین اومد و اسمش تقریبا محو شد.
منظورم اینه که اگر قیمت رو نمیشه تغییر داد باید دنبال ایجاد درخواست باشید تا مغازه دار برای جور بودن جنس وجذب مشتری مجبور بشه از برند شما خرید کنه.
به نظرم با تولید کننده اون برند بیشتر مذاکره کنید. نمایندگی پخشتون انحصاری باشه تا بعدا به مشکل نخورید و مسئول تبلیغات اون برند در اصل باید صاحب اون برند باشه نه شما چون شاید بعد از جا انداختن اون برند در بازار تصمیم بگیره واحد پخش رو عوض کنه و شما ضرر بزرگی میکنید.
روی کار ویزیتورها بیشترین نظارت روداشته باشید و در صورت امکان آموزش بهشون بدید چون اصل کار به عهده اوناست .
دوباره در مورد قیمت و حاشیه سود مغازه دار باید بگم که اینم خیلی خیلی مهمه اگر نشد حاشیه سود خوبی بهش بدید از راه دیگه ای وارد بشید و مثلا با تسویه طولانی تر بهش جنس بدید تا جا بیوفته.
شاید این جمله کلیشه ای شده باشه ولی هنوز همون ارزش همیشگی رو داره در مورد اینکه میشه فروخت یا نه باید بگم دوتا جواب داره اولی اینه که هرچیزی رو اگر فروشنده خوبی باشی (که قابل یادگیری هم هست) میشه فروخت و دومی اینه که برای تست یه پارت جنس بخر از همون برند ببین استقبال چطوره
ببخشید طولانی شد
(05-19-2018 01:00 PM)mojtaba007 نوشته شده توسط: [ -> ]اینکه دارید با برنامه ریزی دقیق و بررسی کامل بازار وارد این کار میشید خیلی عالیه.
درمورد ویزیتورها با پوشش خاص والا من تا حالا ندیدم . البته توی موارد دیگه مثل آرایشی بهداشتی و چیزای دیگه دیدم با کت و شلوار و کروات بیان ولی توی صنایع غذایی که با سوپر مارکت در ارتباط باشن اینجوری ندیدم. مغازه دارها خیلی به پوشش طرف مقابل برای خرید جنس شاید توجه نکنند(البته لباس شکیل تر شاید گاهی نتیجه معکوس بده در بعضی جاها و افراد فکر کنن با برند لوکسی طرف هستن که قدرت خرید مردم براش پایینه و در بعضی جاها مثبته و باعث جلب توجه بیشتر خریدار میشه) بیشتر به همون حاشیه سود که خودتون فرمودید توجه دارن و البته بسته به مناطق علاوه بر حاشیه سود کیفیت هم مهمه . برای مثال ما محلات جنوبی تهران زندگی میکنیم اینجا نسکافه گلد نستله خیلی خیلی نایابه چون قیمت بالایی داره نسبت به درآمد اقشار این منطقه و فقط یه مغازه میشناسم که توی منطقه ما داره اونم به دلیل اینه که من تنها مشتریشم. ولی توی این مناطق نسکافه های دیگه که خیلی خیلی بی کیفیت هستن فروش دارن و برعکس توی مناطق شمالی این نسکافه بی کیفیتا رو خیلی کم دیدم.
مهمترین اهرم در چنین شرایطی که رقبا زیاد باشن یکی قیمت و دیگری تبلیغ و جا انداختن اون کالا هست. این دوتا حتما باید درکنار هم رعایت بشه.
اگر در مورد قیمت هیچ مانوری نمیتونید بدید و دستتون بسته هست تنها راه تبلیغ بیشتر هست. یه برند توی محصولات شبکه کامپیوتر میشناسم که در بدو ورود کاملا ناشناخته بود و کیفیتش از رقبا هم تا حدی کمتر بود ولی چنان تبلیغی انجام شد که تا سالها مشتری فقط دنبال اون برند بود تا اینکه به دلیل تعویض مدیریت و تیم فروش ضعیف درخواست پایین اومد و اسمش تقریبا محو شد.
منظورم اینه که اگر قیمت رو نمیشه تغییر داد باید دنبال ایجاد درخواست باشید تا مغازه دار برای جور بودن جنس وجذب مشتری مجبور بشه از برند شما خرید کنه.
به نظرم با تولید کننده اون برند بیشتر مذاکره کنید. نمایندگی پخشتون انحصاری باشه تا بعدا به مشکل نخورید و مسئول تبلیغات اون برند در اصل باید صاحب اون برند باشه نه شما چون شاید بعد از جا انداختن اون برند در بازار تصمیم بگیره واحد پخش رو عوض کنه و شما ضرر بزرگی میکنید.
روی کار ویزیتورها بیشترین نظارت روداشته باشید و در صورت امکان آموزش بهشون بدید چون اصل کار به عهده اوناست .
دوباره در مورد قیمت و حاشیه سود مغازه دار باید بگم که اینم خیلی خیلی مهمه اگر نشد حاشیه سود خوبی بهش بدید از راه دیگه ای وارد بشید و مثلا با تسویه طولانی تر بهش جنس بدید تا جا بیوفته.
شاید این جمله کلیشه ای شده باشه ولی هنوز همون ارزش همیشگی رو داره در مورد اینکه میشه فروخت یا نه باید بگم دوتا جواب داره اولی اینه که هرچیزی رو اگر فروشنده خوبی باشی (که قابل یادگیری هم هست) میشه فروخت و دومی اینه که برای تست یه پارت جنس بخر از همون برند ببین استقبال چطوره
ببخشید طولانی شد

سلام مجدد
خب اول اینکه قصد داریم نمایندگی تهران رو بگیریم یکی از هدف ها این بود که جنوس مناطق جنوبی تهران رو بدیم دست بازار بازار خودش پخش کنه ولی شرط کنیم که جنس رو خراب نکنه
در رابطه با لباس خودم فکر میکنم اگه مثلا تی شرت یکدست و شیک ویا ست پیرهن سفید و شلوار مشکی شیک باشه مثلا برای پاییز جواب بهتری میده تا خیلی خیلی رسمی ولی کت و شلوار مطرح شد توی بحث های شرکت و به نکته خوبی اشاره کردید اینکه فکر کنن برند خیلی لوکس هستش و رد کنن
ماهم جنوب تهرانیم Smile
قیمت حدودا میانگین قیمت عرف مثل محصولای دیگست و حاشیه سود ثابت برای مغازه دار 20% بدون محاسبه افر و درصد نقدی هستش.(ینی در کل شاید 25 هم بشه )
تبلیغات رونمیدونم.اما ما یه چیزایی رو توی پروپوزال ارودیم که اخر این هفته جلسه داریم با مدیر کارخونه و مدیر فروش کارخانه و ..که بحث تبلیغات مطرح میشه.چیزایی هم که همیشه باید باید تی شرت تبلیغاتی و نایلکس و ...و پروموتور های فروش توی مناطق شمال شهر هستش
در کنار این دومورد حاشیه سود و تبلیغاتی که گفتید کنار هم باید باشه ما یه طرحی پیش بینی کردیم که تارگت میزاریم برای فروشگاه که مثلا توی بازه زمانی خرداد ماه نفر اولی که بیشتر خرید رو کرد یه سکه تمام بهار.نفر دوم نیم و نفر سوم ربع و چهارو و پنجم رو داریم و کسی تونست مجموع سه ماه رو بالا باشهیه گوشی ایفون ایکس یا یه سفر به ترکیه یا ... پیش بینی کردیم که کمک کنه به فروش
و دقیقا به همین ترتیب هدیه برای فروشندگانمون هم تهیه کردیم که فضای رقابتی هم پیش بره برای ویزیتورها
( از این قبلی طرح ها برای فاز دوم کارمون مثل تبلتینگ سفارش و اپلیکشین و .. نوشتیم که در فازهای بعدی راه اندازی قراره بشه)
بخش اینکه انحصاری کار کنیم بخش مهمیه که خیلی شخص خودم توجه دارم و اینکه تعریفی از صاحب برند شندیم مثل اینکه ادم خیلی خوبیه.
روی کار ویزیتور ها هم نظارت داریم .و از ماه دوم با بدست اوردن اطلاعات تور ویزیت میزاریم که به همه مشتری ها سر بزنن
حالا در مورد درصد سود محصول که بالاتر گفتم نظرتونو بگید اما یخورده با تسویه بلند مدت (امانی و چک ) مشکل دارم و یخورده نمیخوام وارد بازی چک بشم مگر اینکه مشتری پیش ما اعتبار کسب کنه و جز مشتری خوب اون منطقه بشه که بتونم چک قبول کنم.امانی هم که فکرشم نمیکنم.مگر اینکه رسیدی باشه یک روزه
حتما این جمله ای رو که میشه فروخت اگر فروشنده خوبی باشه رو سرلوحه کار قرار میدم چون امیدوارم کرد بیشتر.
گفته بودم که تنها دغدغه من فروش بود چون مابقی چیزا محیا بود
و اینکه شما غیر از موارد زیر هزینه دیگه میشناسید که از قلم افتاده باشه؟
هزینه حقوق ثابت پرسنل اداری و فروش.پورسانت تیم فروش.هزینه اجاره دفتر و اجاره انبار.هزینه حقوق تیم پخش و انبارداری.درصد نقدی فروش و افر ها.بیمه پرسنل (حق کارفرما )هزینه جوایز مشتری و فروشندگان .
برنامه شما میتونم بگم واقعا بی نقصه
برای فروش هیچ شکی نداشته باشید که فروشتون موفقیت آمیز خواهد بود.
هزینه ها تقریبا همیناست
حقوق و مزایا تمام پرسنل که نوشتید
اجاره انبار و دفتر که نوشتید
هزینه ریبیت و جوایز که اشاره کردید
+
مالیات
هزینه خرید تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی انواع میز و صندلی و کامپیوتر و قفسه انبار و یخچال و تلفن و فکس تا مایع دستشویی و دستمال و خودکار و غیره
هزینه طراحی سایت و اپلیکیشن و طراحی لگو و استخدام یک طراح ماهر (سایت و اپلیکیشین مبلغ بالایی در میاد )
هزینه تبلیغات
هزینه برق و آب و گاز و تلفن که معولا هزینه برق بیشتری هر ماه میاد
هزینه های جانبی هم همیشه مد نظر باشه از استخدام پاره وقت افرادی که تخصصشون برای مدت محدودی لازمه تا مواردی که گاهی در حین کار پیش میاد
همینا یادمه ایشالا که هزینه دیگه ای نباشه
و امیدوارم خبرهای موفیقت شمارو همینجا همین امسال بخونیم
(05-20-2018 10:42 AM)mojtaba007 نوشته شده توسط: [ -> ]برنامه شما میتونم بگم واقعا بی نقصه
برای فروش هیچ شکی نداشته باشید که فروشتون موفقیت آمیز خواهد بود.
هزینه ها تقریبا همیناست
حقوق و مزایا تمام پرسنل که نوشتید
اجاره انبار و دفتر که نوشتید
هزینه ریبیت و جوایز که اشاره کردید
+
مالیات
هزینه خرید تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی انواع میز و صندلی و کامپیوتر و قفسه انبار و یخچال و تلفن و فکس تا مایع دستشویی و دستمال و خودکار و غیره
هزینه طراحی سایت و اپلیکیشن و طراحی لگو و استخدام یک طراح ماهر (سایت و اپلیکیشین مبلغ بالایی در میاد )
هزینه تبلیغات
هزینه برق و آب و گاز و تلفن که معولا هزینه برق بیشتری هر ماه میاد
هزینه های جانبی هم همیشه مد نظر باشه از استخدام پاره وقت افرادی که تخصصشون برای مدت محدودی لازمه تا مواردی که گاهی در حین کار پیش میاد
همینا یادمه ایشالا که هزینه دیگه ای نباشه
و امیدوارم خبرهای موفیقت شمارو همینجا همین امسال بخونیم

سلام مجدد .مخلصم و ارادتمند
ان شاالله که همیطنور باشه .
مالیات که فعلا نداریم!تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی که نوشتد حدود 90درصد تهیه شده
پرینتر و نرم افزار و ...تهیه شدست فقط ماهانه بسته به فروش درصدی بابت هزینه های پیش بینی نشده میزاریم کنار
طراحی اپلیکشن و سایت هم طراح داریم و مشکی نداره و حتی گرافیک برای کارت ویزیت لوگو و طراحی مش و استکر برای مغازه ها با استفاده از طرح های اون فروشگاه
هزینه تبلیغات رو میخوایم بندازیم گردن کارخونه.اب و گاز برق و تلفن هم که بعد از استفاده میاد
دوتا از دوستان و همکاران مشاوره برای مدیران فغروش هم بهره مند هستیم که رزومه قوی دارن و کمک میکنن
مرسی از شما .من خیلی ذهنم درگیر این بود که هزینه پیش بیاد کهیادمون بره چون ماروی همشون حساب کردیم یجورایی
-بنظر شما یه پخش با یک برند فقط با تنوع محصولی 50قلم ماهانه باید چقدر بفروشه؟ یا حداقل ماه اول با 5تا ویزیتور چقدر باید بفروشه؟
این سوال رو پرسیدم عرف بیاد دستم.چون قراره پروپوزال تهیه کنم برای ماه اول.سه ماهو شش ماه و یکسال
و با توجه به هدف گذاری ها بریم جلو
ممنون
(05-20-2018 01:31 PM)tpshd نوشته شده توسط: [ -> ]سلام مجدد .مخلصم و ارادتمند
ان شاالله که همیطنور باشه .
مالیات که فعلا نداریم!تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی که نوشتد حدود 90درصد تهیه شده
پرینتر و نرم افزار و ...تهیه شدست فقط ماهانه بسته به فروش درصدی بابت هزینه های پیش بینی نشده میزاریم کنار
طراحی اپلیکشن و سایت هم طراح داریم و مشکی نداره و حتی گرافیک برای کارت ویزیت لوگو و طراحی مش و استکر برای مغازه ها با استفاده از طرح های اون فروشگاه
هزینه تبلیغات رو میخوایم بندازیم گردن کارخونه.اب و گاز برق و تلفن هم که بعد از استفاده میاد
دوتا از دوستان و همکاران مشاوره برای مدیران فغروش هم بهره مند هستیم که رزومه قوی دارن و کمک میکنن
مرسی از شما .من خیلی ذهنم درگیر این بود که هزینه پیش بیاد کهیادمون بره چون ماروی همشون حساب کردیم یجورایی
-بنظر شما یه پخش با یک برند فقط با تنوع محصولی 50قلم ماهانه باید چقدر بفروشه؟ یا حداقل ماه اول با 5تا ویزیتور چقدر باید بفروشه؟
این سوال رو پرسیدم عرف بیاد دستم.چون قراره پروپوزال تهیه کنم برای ماه اول.سه ماهو شش ماه و یکسال
و با توجه به هدف گذاری ها بریم جلو

ممنون

والا در مورد سوالتون بنده نظر خاصی ندارم اینو باید اساتیدی که در حال حاضر مشغول هستن به این کار یا کار مشابه جواب بدن. در کل اگر من بودم و وضعیت مشابه بود برای مناطق شمالی شهر و با پنج ویزیتور و 50 قلم جنس انتظار حد اقل ماهانه پنجاه میلیون تومن فروش برای سال اول و بدون در نظر گرفتن سود و زیان داشتم. اما نکته مهم اینه که قیمت اون اقلام چقدر هست شاید یه جنسی باشه که تعداد خیلی زیاد بفروشید و خرید هم زیاد باشه ولی کل ارزش خرید جنس با سودش ده میلیون هم نباشه و جنس بسیار ارزونی باشه .
اگر مناطق مورد نظرتون رو قوی پوشش بدید و تمام کسبه رو شناسایی کنید و یه دیتا بیس خوب داشته باشید بسته به قیمت محصولاتتون و تعداد مغازه های هدف و تعداد محصول در هر بسته یا بهتره بگم در هر سفارشی که مغازه دار میده میتونید به مبلغ فروش برای پروپزال دست پیدا کنید .
دیگه معمولا از هر کالایی یک جین یا بسته یا همون شش عدد رو میخرن و باید ببینید از این 50 قلم چند تاشو حاضر هستن بخرن هیچی نخرن ده قلم رو اگر بخرن هر کدوم شش عدد میشه هر مغازه شصت قلم جنس اگر صد مغازه باشه میشه شش هزار جنس و نسبت فروششون اگر یک هفته باشه میشه ماهی 24 هزار جنس که باید تامین بشه برای صد مغازه . البته بنده در این کار تجربه ای ندارم و این اعداد تماما حدس و گمان است بهتره در این مورد بیشتر بررسی کنید
مرسی و ممنون ازت
در حال نهایی کردن پروپوزال کارخانه هستم و هفته بعدی سرنوشت مشخص میشه که شروع کنیم
به امید خدا ببینیم چی میشه
لینک مرجع