01-17-2012, 09:35 PM
نیاز ، خواسته ،تقاضا
امروز میخواهیم راجع به این موضوعات صحبت کنیم.
نیاز:بازاریابی با نیاز ها و خواسته های بشر آغاز میشود.مردمان برای بقای خود،به غذا ، هوا ، آب ، پوشاک و پناهگاه نیاز دارند.علاوه بر این ، مردم به سرگرمی ، آموزش و سایر خدمات هم نیازمندند.آنها برای محصولات با نام های تجاری مختلف و گونه های خاص ارزش زیادی غافل می شوند.
میان نیاز ، خواسته و تقاضا تفاوت هایی وجود دارد و این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.یک نیاز انسانی عدم دسترسی به یک رضامندی اساسی است.مردم به غذا ، پوشاک ،پناهگاه ،امنیت ، احساس ، تعلق و احترام نیاز دارند.این نیاز ها را جامعه یا بازاریابان بوجود نیاورده اند ، بلکه در بافت حیاتی انسان و روان آن وجود دارد.
خواسته ها:میل و علاقه به اقلام خاصی هستند که برطرف کننده نیاز است.یک نفر وقتی به غذا احتیاج دارد،خواستار یک همبرگر،سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه میشود.این نیازها در جامعه ای دیگر به گونه ای کاملا متفاوت تأمین می شوند.یک شخص گرسنه در آفریقا ممکن است برنج ، انبه ، عدس و لوبیا بخواهد.اگر چه نیازهای بشر معدود است،لیکن خواسته های او بسیار زیادند.خواسته های بشر توسط نیروی اجتماعی و نهادهای فرهنگی در حال تغییر و تحول است.این نهادها مواردی همچون کلیساها،مدارس ، افراد فامیل و شرکت ها و واحدهای اقتصادی را شامل می گردد.
تقاضا:همان خواستار شدن بعضی محصولات خاص است که با نوعی توانایی و تماس برای خرید،همراه شده باشد.خواسته ها زمانی به تقاضا تبدیل می شوند که با قدرت خرید همراه شوند. بسیاری از مردم خواهان یک دستگاه اتومبیل مرسدس بنز هستند،لیکن تعداد کسانی که توانایی خرید آن را دارند اندک اند.بنابراین شرکت ها نه فقط باید بدانند چه تعداد افرادی خواهان محصولات آنها هستند،بلکه مهمتر از آن ،باید بدانند که چه تعداد از این افراد واقعا تمایل و توانایی خرید دارند.
همین تفاوت ها هستند که گاه موجب طرح انتقاداتی می شوند.انتقاداتی مبنی بر این که«بازاریابان مردم را مجبور به خرید اقلامی می کنند که به آنها نیاز ندارند»بازاریابان دلیل بر نیاز نیستند.نیازها قبل از بازایابان وجود داشته اند.بازاریابان نیز همچون دیگر تأثیر گذاران اجتماعی ، روی خواسته ها تأثیر می گذارند.اگر چه ممکن است بازایابان با این طرز تفکر که یک دستگاه اتومبیل مرسدس بنز نیاز فرد برای شأن و منزلت اجتماعی را تأمین می کند،پیش بروند اما آنها دلیل خود این نیاز اجتماعی نیستند.
بازایابان با متناسب کردن ، جذاب کردن ، قابل تحمل کردن خرید و همچنین سهولت دسترسی برای مصرف کنندگان هدف،بر تقاضای آنها تأثیر میگذارند.
پایان
امروز میخواهیم راجع به این موضوعات صحبت کنیم.
نیاز:بازاریابی با نیاز ها و خواسته های بشر آغاز میشود.مردمان برای بقای خود،به غذا ، هوا ، آب ، پوشاک و پناهگاه نیاز دارند.علاوه بر این ، مردم به سرگرمی ، آموزش و سایر خدمات هم نیازمندند.آنها برای محصولات با نام های تجاری مختلف و گونه های خاص ارزش زیادی غافل می شوند.
میان نیاز ، خواسته و تقاضا تفاوت هایی وجود دارد و این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.یک نیاز انسانی عدم دسترسی به یک رضامندی اساسی است.مردم به غذا ، پوشاک ،پناهگاه ،امنیت ، احساس ، تعلق و احترام نیاز دارند.این نیاز ها را جامعه یا بازاریابان بوجود نیاورده اند ، بلکه در بافت حیاتی انسان و روان آن وجود دارد.
خواسته ها:میل و علاقه به اقلام خاصی هستند که برطرف کننده نیاز است.یک نفر وقتی به غذا احتیاج دارد،خواستار یک همبرگر،سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه میشود.این نیازها در جامعه ای دیگر به گونه ای کاملا متفاوت تأمین می شوند.یک شخص گرسنه در آفریقا ممکن است برنج ، انبه ، عدس و لوبیا بخواهد.اگر چه نیازهای بشر معدود است،لیکن خواسته های او بسیار زیادند.خواسته های بشر توسط نیروی اجتماعی و نهادهای فرهنگی در حال تغییر و تحول است.این نهادها مواردی همچون کلیساها،مدارس ، افراد فامیل و شرکت ها و واحدهای اقتصادی را شامل می گردد.
تقاضا:همان خواستار شدن بعضی محصولات خاص است که با نوعی توانایی و تماس برای خرید،همراه شده باشد.خواسته ها زمانی به تقاضا تبدیل می شوند که با قدرت خرید همراه شوند. بسیاری از مردم خواهان یک دستگاه اتومبیل مرسدس بنز هستند،لیکن تعداد کسانی که توانایی خرید آن را دارند اندک اند.بنابراین شرکت ها نه فقط باید بدانند چه تعداد افرادی خواهان محصولات آنها هستند،بلکه مهمتر از آن ،باید بدانند که چه تعداد از این افراد واقعا تمایل و توانایی خرید دارند.
همین تفاوت ها هستند که گاه موجب طرح انتقاداتی می شوند.انتقاداتی مبنی بر این که«بازاریابان مردم را مجبور به خرید اقلامی می کنند که به آنها نیاز ندارند»بازاریابان دلیل بر نیاز نیستند.نیازها قبل از بازایابان وجود داشته اند.بازاریابان نیز همچون دیگر تأثیر گذاران اجتماعی ، روی خواسته ها تأثیر می گذارند.اگر چه ممکن است بازایابان با این طرز تفکر که یک دستگاه اتومبیل مرسدس بنز نیاز فرد برای شأن و منزلت اجتماعی را تأمین می کند،پیش بروند اما آنها دلیل خود این نیاز اجتماعی نیستند.
بازایابان با متناسب کردن ، جذاب کردن ، قابل تحمل کردن خرید و همچنین سهولت دسترسی برای مصرف کنندگان هدف،بر تقاضای آنها تأثیر میگذارند.
پایان