سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: ۵ ایده برای ویروسی شدن یک استارت‌آپ
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
1-ارائه‌ی مزایای قابل توجه

در سال ۱۹۹۱ شرکت تلفن همراه اول با رقبای جدیدی روبرو شده بود و وضعیت آشفته‌ای داشت، بنابراین در تلاش بود تا مشتریان جدیدی را جذب کند. آن‌ها تصمیم گرفتند که خدمات خود را ترویج دهند و از بسته‌های تخفیفی تماس با بستگان و دوستان استفاده کردند. اگرچه این مفهوم امروزه در همه‌جا وجود دارد ولی در آن زمان واقعا نوآورانه بود. در پایان سال آن‌ها به درآمد، تعداد مشتریان و ترافیک تماس قابل توجهی دست یافتند.

برای ارائه‌ی مزایا ابتدا نگرانی‌ها و مشکلات اصلی در بازار هدف خود را بیابید و سپس ویژگی‌ای را پیدا کنید که منجر به رشد ویروسی محصولات شما گردد.


۲- ارائه‌ی ارزش عاطفی

کوکا کولا یکی از معروف‌ترین کمپین‌های بازاریابی عاطفی در جهان است، آن‌ها در گذشته از محبوبیت بابا نوئل به صورت ماهرانه در تبلیغات خود استفاده ‌کردند. اکنون نیز در بازاریابی ویروسی خیز برداشته‌اند و با قرار دادن نام افراد روی قوطی‌ها به جای لوگوی کوکاکولا به موفقیت بزرگی در این زمینه رسیده‌اند. ایده پشت این کمپین شخصی‌سازی و پیدا کردن نام دوستان و اعضای خانواده و خرید کک برای آن‌ها بود. تعدادی از اسامی پرکاربرد در روی قوطی‌ها ثبت شده بود و افراد دارای اسامی خاص هم می‌توانستند از طریق اینترنت کوکاکولای خود و نزدیکانشان را سفارش دهند. این یک راه فوق‌العاده هست، فرد کوکاکولایی را که می‌خرد مخصوص خود می‌داند.

مثال دیگر می‌تواند اپل واچ باشد که متخصصان می‌گویند ضربان قلبی که اپل واچ تشخیص می‌داد، ویروسی ترین محصول این شرکت بود. همه محصولات خوب معمولا بر روی کاربران تاثیر احساسی دارند آیا محصولات شما این‌گونه هستند؟ و یا این‌که آیا می‌توانید یک ویژگی جدید برای خدمات خود اضافه کنید انگیزه احساسی برای به اشتراک‌گذاری خدمات شما به وجود بیاورد؟


۳- هدفمند بودن

مطمئنا با دوربین‌های گوپرو آشنا هستید، دوربین‌های سبک‌وزنی که برای علاقه‌مندان به ورزش جهت ضبط فعالیت‌های آن‌ها در تمام شرایط جوی و جغرافیایی عرضه شده‌اند. اما تحول گوپرو بیشتر به دلیل ویدئوهای تبلیغاتی جذاب و هیجان‌انگیزش است. هم‌چنین آن‌ها معتقدند که این دوربین فقط برای ضبط تفرج‌های شما نیست، شما می‌توانید ماجراهای هیجان‌انگیز خودتان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. این شرکت که با هدف شور و شوق و سرگرمی ایجاد شده است همواره هویت خود را حفظ کرده است.

در مورد این‌که چه اهدافی می‌توانید داشته باشید که کاربران خودشان برای شما تبلیغ کنند فکر کنید.


۴- همسو کردن محصولات با یک ایده قدرتمند

ارتباط محصول با ایده چیزی است که برند زیبایی داو به خوبی آن را انجام داده است. ویدئوهایی که این برند تهیه می‌کند برای افزایش اعتماد به نفس زنان است، آن‌ها معتقدند که لوازم آرایشی حتی محصولات داو باعث از بین رفتن اعتماد به نفس زنان شده و معضلات بزرگی برای جامعه زنان به بار می‌آورد. آن‌ها می‌گویند منشا زیبایی در درون افراد است و این را به خوبی در ویدئوهای خود نشان می‌دهند.

در این نمونه از ویدئوی تبلیغاتی داو یک دختر عادی هست که با مقداری آرایش و فتوشاپ تبدیل به یک مدل می‌شود. این ویدئوها بیش از ۱۸ میلیون نفر تماشا کننده داشته است. ایده‌ی آن‌ها کمک به زنان است و جسورانه توانستند این کار را انجام دهند و تاکنون به افراد زیادی در جهان کمک کرده‌اند. آیا شما هم می‌توانید ایده‌ای پیدا کنید که ویروسی شوید؟


۵- اثبات اجتماعی

برای کاربران جدید دانستن این‌که یک دوست قبلا از خدماتی استفاده کرده و رضایت دارد بسیار مهم و قابل اعتماد است. لذا گرفتن بازخورد و بررسی‌های محصول از کاربران بسیار حیاتی است. موانع بالقوه‌ای که باعث می‌شود مردم از محصولات شما استفاده نکنند چیست؟ آیا اثبات اجتماعی کاربران دیگر برای غلبه به این مشکل کمک می‌کند؟ اگر چنین است انجام آن سریع‌ترین راه برای رشد محصولات شما است.

اگر محصولات شما به صورت طبیعی ویروسی نمی‌شوند دلسرد نشوید. همان‌طور که دیدید برندهایی مثل گوپرو، داو و کوکا کولا تفکر بسیار خلاقی پشت تبلیغات‌شان داشتند، بنابراین سعی کنید خلاق باشید تا محصولات ویروسی ارائه کنید.
لینک مرجع